دیپلماسی

درحالی که حکومت افغان و طالبان روی تبادله زندانیان بحث کردند، پومپئو در کابل به سر می برد

سلام تایمز و ای اف پي

در تصویر دیده می شود که، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۴ حمل در کاخ ریاست جمهوری در کابل با وزیر امور خارجه ایالات متحده ملاقات می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

در تصویر دیده می شود که، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۴ حمل در کاخ ریاست جمهوری در کابل با وزیر امور خارجه ایالات متحده ملاقات می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

کابل -- مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به روز دوشنبه (۴ حمل)، یک روز پس از آنكه حکومت افغان و طالبان به عنوانی یک گام اساسی در فشار گسترده تر برای صلح، اولین گفتگوی خود را درباره ترتیب تبادلات زندانیان برگزار كردند، وارد كابل شد.

پومپئو با رئیس جمهور اشرف غنی و با عبدالله عبدالله، کسی که همچنان ادعای ریاست جمهوری پس از انتخابات ریاست جمهوری در میزان گذشته را دارد، ملاقات کرد.

دفتر غنی در اعلامیه ای گفت، «این دو طرف در مورد روند صلح، مراحل بعدی این روند و اجماع منطقه‌ای برای صلح، و همچنان راجع به امنیت و اوضاع سیاسی در افغانستان گفتگو کردند.»

بر اساس گزارش یک خبرنگار با پمپئو، این دیپلومات ارشد ایالات متحده پس از ورود به میدان هوایی کابل، توسط زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان، مورد استقبال قرار گرفت.

در این تصویر مشاهده می شود که، مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده (سمت راست)، پس از ملاقات با عبدالله عبدالله (سمت چپ) به تاریخ ۴ حمل، از دفتر وی در كابل خارج می شود. [عبدالله عبدالله/فیسبوک]

در این تصویر مشاهده می شود که، مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده (سمت راست)، پس از ملاقات با عبدالله عبدالله (سمت چپ) به تاریخ ۴ حمل، از دفتر وی در كابل خارج می شود. [عبدالله عبدالله/فیسبوک]

خلیلزاد در توئیتی به تاریخ ۳ حمل گفت، «امروز، ایالات متحده و قطر نخستین مذاکرات تخنیکی حکومت افغان با طالبان را در مورد آزادی زندانیان، از طریق ویدیو کنفرانس اسکایپ، تسهیل کردند.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغان در توئیتر گفت، «گروه تماس اولیه صلح جمهوری اسلامی افغانستان امروز بطور مجازی با نمایندگان طالبان دیدار کرد.»

وی گفت، «همه طرف ها بر اهمیت کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم و آتش بس دائمی و جامع تأکید کردند. در طول این جلسه، طرفین در مورد اقدامات تخنیکی اولیه که برای هموار کردن راه برای آزادی زندانیان لازم اند، تبادل نظر کردند.»

هفته گذشته خلیلزاد گفت که این «عاجل» است که برنامه برای چنین تبادله ها زود خلاصه شود زیرا فاجعه ویروس کورونا باعث پیچیده شدن تماس های دیپلوماتیک می شود.

وی به تاریخ ۲۸ حوت توئیت کرد، «ایالات متحده می خواهد که آزادی زندانیان مطابق توافقنامه ایالات متحده و طالبان هر چه سریعتر آغاز شود.»

وی گفت، «ویروس کورونا آزادی زندانیان را عاجل می سازد؛ وقت مهم است.»

خلیلزاد مذاکره کننده اصلی ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان است.

بن بست بر مسئله آزادی زندانیان

ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت توافقنامه ای را با طالبان امضا کرد که خروج نیروهای خارجی را ایجاب می کرد و پیش از شروع مذاکرات میان این شورشیان و حکومت افغان، تقاضای آزادی زندانیان صورت گرفته بود.

در این توافقنامه تقاضای آزادی حدود ۵۰۰۰ جنگجویان طالب توسط کابل و تا حدود ۱۰۰۰ عضو نیروهای دولتی افغان از زندان های طالبان شده بود.

این قرار بود قبل از شروع مذاکرات صلح که در ابتدا برای تاریخ ۲۰ حوت بین حکومت و طالبان تعین شده بود، انجام شود.

غنی پس از اجتناب ابتدایی از آزادی زندانیان طالب، اعلام کرد که مقامات ۱۵۰۰ شورشی را به عنوان «یک رفتار حسن نیت» آزاد کنند با این برنامه که ۳۵۰۰ زندانی باقیمانده را در جریان مذاکرات آزاد کنند.

طالبان این پیشنهاد را رد کردند.

توافقنامه دوحه همچنان خواستار خروج تدریجی نیروهای امریکایی و سایر نیروهای خارجی در ظرف یک دوره ۱۴ ماهه است.

مرحله اول این خروج قبلاً آغاز شده است، اگرچه برخی از انتقالات سربازان توسط فاجعه ویروس کورونا بطی شده است.

در مقابل این، طالبان متعهد شدند که با گروه های تروریستی مانند القاعده جنگ کنند و برای اولین بار قول دادند تا با کابل مذاکره کنند.

اما از زمان امضای توافقنامه دوحه تاکنون، طالبان حملات زیادی را علیه نیروهای امنیتی افغان و مردم ملکی انجام داده اند.

مقامات صحی افغان تاکنون ۴۰ مورد از ویروس کورونای جدید و یک مورد مرگ را گزارش داده اند.

با این حال، متخصصین صحت عامه می ترسند که این ویروس سرایت كند، به ویژه پس از آنكه ایران بدون در نظرداشت اقدامات بین المللی که برای جلوگیری از شیوع این ویروس مرگبار ایجاد شده اند، بطور اجباری هزاران پناهنده و زیارت کنندگان مبتلا را به افغانستان اخراج كرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از امریکا میخواهیم که هر چه عاجل به بن بست افغانستان پایان دهد. این وضعیت را امریکا بوجود آورده و اگر امریکا بخواهد میتواند وضعیت بوجود آمده را تغییر دهد. امریکا در قدم نخست باید به بن بست که بین اشرف غنی و عبدالله آمده پایان دهد. امریکا باید به عبدالله قناعت دهد که برنده انتخابات گذشته اشرف غنی است و وی را کمیسیون انتخابات که همه اعضای ان را همه کانیدا های ریاست جمهوری انتخاب کرده بودند اعلان کرد و وی باید به فیصله کمیسیون انتخابات احترام بکند و به اشرف غنی بخاطر موفقیت اش تبریک بگوید. و پس از آن در مورد صلح با طالبان گام های عملی را بردارد. مردم از جنگ واقعاً خسته شده، جنگ هر ورز از مردم فقیر قربانی می گیرد. سه روز قبل در ولایت زابل حدود ۳۰ سرباز کشور کشته شد. و حکومت بعوض اینکه از طالبان انتقام بگیرد در ولسوالی امام صاحب کندز ۱۱ فرد ملکی بشمول زنان و کودکان را در نتیجه ای حمله هوایی شهید ساختند. بناء در جنگ مردم فقیر کشته می شود. اولاد رهبران افغانستان کشته نمی شود.

پاسخ