انتخابات

غنی برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد

سلام تایمز و ای اف پی

هنگامیکه اشرف غنی، رئیس جمهور افغان برای دومین بار به تاریخ ۱۹حوت ۱۳۹۸ در کابل سوگند یاد می کرد، صدای انفجارها شنیده شد. [نجیبه نوری/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- رئیس جمهور اشرف غنی روز دوشنبه (۱۹ حوت) در کاخ ریاست جمهوری در کابل برای دومین بار سوگند یاد کرد، درحالی که رقیب وی عبدالله عبدالله مراسم تحلیف موازی را فقط چند متر دورتر برگزار کرد.

غنی، که لباس فرهنگی افغان و یک لنگی سفید پوشیده بود، در حضور هواداران، شخصیت های ارشد سیاسی، دیپلومات ها و مقامات خارجی به شمول زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، سوگند یاد کرد.

غنی در مراسم تحلیف گفت، «به نام خدا سوگند یاد می کنم که از دین مقدس اسلام پیروی کنم و از آن محافظت نمایم، به قانون اساسی احترام بگذارم و بر تطبیق آن نظارت نمایم.»

غنی به عنوان برنده انتخاباتی شد که در ماه میزان برگزار شده بود.

در تصویر، رئیس جمهور اشرف غنی (سمت راست) دیده می شود که، برای دومین بار به تاریخ ۱۹ حوت در کابل سوگند یاد کرد. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

در تصویر، رئیس جمهور اشرف غنی (سمت راست) دیده می شود که، برای دومین بار به تاریخ ۱۹ حوت در کابل سوگند یاد کرد. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

در این تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی (وسط) به شنیدن انفجارها در مراسم سوگند به تاریخ ۱۹ حوت در کابل واکنش نشان می دهد. هنگامیکه زنگ ها به صدا درآمدند غنی به هوادارانش گفت، «من هیچ زره ضد گلوله ندارم، فقط پیراهن من است. من حتی اگر مجبور شوم سر خود را فدا کنم، باز هم خواهم ماند.» [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی (وسط) به شنیدن انفجارها در مراسم سوگند به تاریخ ۱۹ حوت در کابل واکنش نشان می دهد. هنگامیکه زنگ ها به صدا درآمدند غنی به هوادارانش گفت، «من هیچ زره ضد گلوله ندارم، فقط پیراهن من است. من حتی اگر مجبور شوم سر خود را فدا کنم، باز هم خواهم ماند.» [وکیل کوهسار/ای اف پی]

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات با استناد نتایج نهایی به تاریخ ۲۹ دلو گفت، غنی ۵۰.۶۴٪ آرا را به دست آورد، که در مقایسه عبدالله ۳۹.۵۲٪ آرا را بدست آورده است.

غنی طی سخنرانی اش به تاریخ ۱۹ حوت ظاهراً به مخالفین خود پیشنهاد هماهنگی داد و گفت، «امروز روز وحدت است، ما باید درباره آینده فکر کنیم.»

وی گفت، «من از ... حریفان سیاسی [پیشین] می خواهم كه برای خدمت کردن به این كشور به من دست و شانه کمک دهند. مأموریت ما صلح و پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله است.»

انفجارها شنیده می شوند؛ غنی باشهامت می ماند

در حالی که صدها نفر از افغان ها مراسم سوگند غنی را تماشا می کردند، دو انفجار بلند شنیده شد که باعث شد برخی از حاضرین فرار کنند.

در حالی که زنگ ها به صدا درآمدند، غنی به کسانی که فرار نکردند گفت، «من هیچ زره ضد گلوله ای ندارم، فقط پیراهنم است.»

«من حتی اگر مجبور شوم سر خود را فدا کنم، باز هم خواهم ماند.»

یک خبرنگار ای اف پی دید، پس از آنکه امتناع غنی از ترک کردن لوژ سخنرانی با کف زدن و تشویق مردم استقبال شد، بسیاری از کسانی که فرار کرده بودند به چوکی های خود بازگشتند.

داعش این مسئولیت را از طریق چینل های رسانه ای معمول خود به عهده گرفت و گفت که ۱۰ موشک را به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری شلیک کرد.

به تاریخ ۱۶ حوت، افراد مسلح داعش در مراسمی که در کابل به یادبود یک رهبر هزاره که در سال ۱۳۷۴ توسط طالبان کشته شد، ۳۲ نفر از مردم را کشت و ده ها نفر دیگر را زخمی کرد.

طالبان، که روند انتخابات را به عنوان یک «امر جعلی و اداره شده توسط خارجیان» مورد انتقاد قرار داده اند، همچنان حملات بالای نیروهای افغان و مردم ملکی را افزایش داده اند.

جنگیدن برای قدرت

دقایقی قبل از سوگند یادکردن غنی، در گوشه ای دیگر از مقر وسیع ارگ ریاست جمهوری، عبدالله دریشی پوش نیز خود را به عنوان رئیس جمهور اعلام کرد.

عبدالله در سال ۱۳۹۳ نیز انتخابات را به غنی باخت. ایالات متحده در آن سال توافقنامه تقسیم قدرت را انجام داد.

قبل از این مراسم های رقابتی به نظر می رسید که با بسته بودن جاده ها و چندین پوسته که ساعت ها قبل در کابل مستقر شده بودند، تدابیر امنیتی شدیدتر شده باشند.

احمد جاوید ۲۲ ساله، باشنده کابل که از این مردان خواست تا «منافع شخصی خود را کنار بگذارند و فقط به کشورشان فکر کنند» گفت، «داشتن دو رئیس جمهور در یک کشور غیرممکن است».

وحدت، یگانه راه برای پیشرفت

به جز در جریان یک هفته آتش بس قسمی قبل از توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان که ماه گذشته در دوحه امضا شده بود، خشونت همچنان در سراسر کشور خارج از کنترل است.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان و زلمی خلیلزاد به تاریخ ۱۰ حوت توافقنامه تاریخی صلح امضا کردند، که انتظار می رود به مذاکرات بین طالبان و حکومت کابل منجر شود.

قرار است مذاکرات بین الافغانی از روز سه شنبه (۲۰ حوت) آغاز شود.

بر اساس این توافق نامه، در ازای تعهدات مختلف امنیتی از طالبان و تعهد به گفتگو کردن با کابل، نیروهای خارجی در ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد.

عطا نوری، تحلیلگر سیاسی با اشاره به حکومت افغان به ای اف پی گفت، «اگر حکومت می خواهد در میز مذاکره پیروز شود، وحدت یگانه راه به پیش است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امروز روز ناکامی بزرگ ایالات متحده و متحدانش در افغانستان است. آنها باعث بوجود آمدن دو رئیس جمهور شدند. ممکن نیست که در یک کشور دو رئیس جمهور وجود داشته باشد. قرینه ها نشان میدهد که وضعیت فعلی به نفع طالبان است. اگر وضعیت سیاسی بین این دو رقیب وخیم گردد، طالبان بخاطر تصرف کردن شهرها یکی پی دیگر حمله خواهند کرد و از این طریق مردم زیاد طالبان را حمایت خواهند کرد.

پاسخ

وضعیت فعلی کشور خیلی وحشتناک و خطرناک است. دو مراسم موازی و دو حکومت این به ساده‌گی نمی‌تواند ادامه یابد. وحدت شدید لازم است، نه رقابت‌های مخرب. پیش از این، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز تلاش کرده بود که این بن‌بست را خاتمه دهد. اما مستاسفانه وی نیز نتوانست این بن بست را مهار کند.

پاسخ

این دو تحلیف تأثیرات منفی بر روند صلح در کشور می‌گذارد نزاع بر س تقسیم قدرت یک حرکت عاقلانه در این مقطع زمان نیست و پی‌آمدهای جدی برای آینده روند صلح و اتحاد ملت ما خواهد داشت. از همه کاربران فیسبوک تقاضا می کنم که از اختلافات خودداری نموده و وحدت ملی شان را حفظ کنند. این رهبران بلاخره یک روز جور میایند.

پاسخ

مراسم تحلیف امروز غنی در برابرِ یک معامله با امریکا برای رهایی بی‌قید و شرط ۵ هزار زندانی طالب صورت گرفت. غنی قبلاً گفته بود که وی هیچگاهی زندانیان طالب را آزاد نخواهد کرد و این برایش خط سرخ است. اما دیده شد که خط سرخ وی چگونه به خط زرد تبدیل شد.

پاسخ

در حقیقت امروز روز ناکامی امریکا و متحدینش در افغانستان است. من مطمئن استم آن ها احساس شرم می کنند. با این دیموکراسی و تکنوکرات های تقلبی(زلمی خلیل زاد، نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان). و امریکا مقصر این بحران استید، نه فقط افغانستان.

پاسخ

این اقدام سران حکومت وحدت ملی، سبب بروز جنگ‌ و متأثر شدن روند گفتگوهای صلح خواهد شد.سران حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی به ویژه امریکا در فروبردن افغانستان در بحران پیش آمده باید پاسخگو باشند.

پاسخ

نزدیک به پنج دهه است که در همی بدبختی روان استیم و یک بدبختی نو شروع خواهد شد و مسوولیت‌اش باز به گردن همان‌های خواهد بود که در تمام مسایل افغانستان مستقیماً دخیل بوده اند.

پاسخ

امریکا می‌خواهد غنی را در قدرت نگه دارد، بخاطری که غنی مطلوب ترین نوکر شان است.راه پیروزی فقط و فقط نه گفتن به امریکا و شرکا اش است. باید طرفداران عبدالله در برابر تقلب ارگ مقاومت کنند و غنی را از ارگ بیرون نمایند.

پاسخ

کمیسیون مستقل انتخابات وثیقه موفقیت را برای غنی اهدا کرد و وی با اساس آن تحلیف را بجا آورد. کمیشنران کمیسیون نیز توسط غنی تعیین نشدند. در حالیکه گزینش آنها از صلاحیت های غنی بود بخاطریکه وی در آن زمان رئیس جمهور بود، اما غنی اجازه داد که کمیشنران یکجا توسط همه کاندیداها انتخاب گردد. عبدالله خودش و افغانهای دیگر را شرمنده ساخت.

پاسخ