انتخابات

غنی دوباره انتخاب شد، و برای پایان دادن به جنگ مذاکرات با طالبان را ترتیب می دهد

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۲۸ دلو با مقامات و مشاورین ارشد در کاخ ریاست جمهوری دیدار می کند. غنی به تاریخ ۲۹ دلو برنده انتخابات سال ۱۳۹۸ اعلام شد، که وی را به عنوان مرد مذاکره کننده با طالبان در مورد آینده کشور قرار می دهد. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

در تصویر دیده می شود که، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۲۸ دلو با مقامات و مشاورین ارشد در کاخ ریاست جمهوری دیدار می کند. غنی به تاریخ ۲۹ دلو برنده انتخابات سال ۱۳۹۸ اعلام شد، که وی را به عنوان مرد مذاکره کننده با طالبان در مورد آینده کشور قرار می دهد. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

کابل -- بر اساس نتایج نهایی که به روز سه شنبه (۲۹ دلو) اعلام شد، اشرف غنی دومین دوره ریاست جمهوری افغانستان را بدست آورده است که وی را به عنوان مرد مذاکره کننده با طالبان در مورد آینده کشور قرار می دهد.

این نتایج تقریباً پنج ماه پس از انتخابات به تاریخ ۶ میزان و بازشماری بعد از آن، اعلام شدند.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات گفت که غنی ۵۰.۶۴٪ آرا را در مقایسه با ۳۹.۵۲٪ آرای عبدالله عبدالله کسب کرده است.

وی طی یک کنفرانس خبری در کابل افزود، «خداوند وی را در خدمت به مردم افغانستان یاری کند ... من همچنان دعا می کنم که صلح به کشور ما بیاید.»

با این حال، تیم عبدالله دفعتاً نتیجه نهایی را رد کرد و گفت که آنها در مورد مراحل بعدی «گزینه های بسیاری» دارند.

عبدالله انتخابات تفرقه انداز سال ۱۳۹۳ را به غنی باخت و قبل از اینکه سرانجام ایالات متحده به عنوان میانجیگری برای معامله تقسیم قدرت بین دو رقیب مداخله کند، طرفداران وی به تظاهرات خشونت آمیز پرداختند.

یک معامله ممکنه

نتایج نهایی درست زمانی اعلام می شود که واشنگتن به دنبال معامله ای با طالبان است که به واشنگتن اجازه دهد تا در ازای تضمین های مختلف امنیتی و وعده ای که این جنگجویان مذاکرات صلح با حکومت افغان را برگزار کنند، نیروهای خود را خارج کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریكا بارها ابراز تمایل كرده است كه سربازان را از طولانی ترین جنگ امریكا به خانه برگرداند.

زلمی خلیلزاد، نماینده صلح واشنگتن به روز دوشنبه (۲۸ دلو) با افزودن اینکه ایالات متحده «تعهداتی از طالبان راجع به مسائل امنیتی» را گرفته است گفت که وی در مورد پیشرفت به سوی یک توافق حتمی «محتاطانه خوشبین» بود.

پس از رسیدن به توافق، حکومت افغانستان به رهبری غنی باید برای دیدار با طالبان اماده شود و درباره یک توافقنامه رسمی صلح به نمایندگی مردم افغان مذاکره کند.

عطا نوری، یک تحلیلگر امور سیاسی این نتایج را «گامی به سوی مذاکرات احتمالی با طالبان» خواند.

وی با افزودن اینکه اعضای تیم عبدالله باید در جمع مذاکره کنندگان باشند، به ای اف پی گفت، «یک حکومت متزلزل نمی توانست با طالبان گفتگو کند. اکنون وقتش است که غنی به عنوان یک زمامدار عمل کند و یک تیم همه شمول را تشکیل دهد تا با طالبان صحبت کند.»

تقریباً ۱ میلیون رأی از ۲.۷ میلیون آراء اولیه به دلیل بی نظمی حذف شدند، به این معنی که این انتخابات پائین ترین میزان رأی گیری در همه انتخابات افغانستان تا کنون را داشت.

در نهایت، تنها ۱.۸ میلیون رأی حساب شد. نفوس افغانستان ۳۵ میلیون تخمین شده است و ۹.۶ میلیون رأی دهنده ثبت نام شده بودند.

عروج غنی

در اینجا به زندگی و کار وی نگاهی شده است:

غنی ۷۰ ساله، یک انسان شناس، شخص اکادمیک و کارمند سابق بانک جهانی است که در سال ۱۳۵۶ افغانستان را ترک کرد و حدود دو دهه بعد بازگشت.

در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی در دهه ۱۳۶۰، وی در پوهنتون کولمبیا در نیویارک تحصیل کرد و در چندین پوهنتون ایالات متحده تدریس کرد.

در سال ۱۳۸۰، پس از برکناری طالبان توسط اشغال به رهبری ایالات متحده، غنی به عنوان مشاور ارشد ویژه سازمان ملل متحد به کابل بازگشت، و به یک طراح اصلی دولت مؤقت مبدل شد.

وی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ یک وزیر مالیه قدرتمند در دوره رئیس جمهور حامد کرزی شد و به مبارزه علیه فساد رو به گسترش پرداخت.

غنی که به دلیل قاطعیت و انرژی خود مشهور است، واحد پولی جدیدی را ایجاد کرد، یک سیستم مالیاتی را راه اندازی کرد، افغانهای ثروتمند مقیم در خارج را به بازگشت به وطن ترغیب کرد، و برای احیای این کشور از دوران سخت طالبان، کمک کنندگان را تشویق کرد.

غنی که به قوم پشتون تعلق دارد، با دوستم جنگ سالار ازبک، به عنوان معاون اول رئیس جمهور، و سرور دانش هزاره، به عنوان معاون دومش، یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۴ بود.

غنی دنباله مبارزات انتخاباتی را با یک سلسله سخنرانی های آتشین روشن کرد و وی برخلاف توقع بسیاری، با کسب ۳۱.۶٪ آرا نظر به ۴۵٪ آرا رقیب خود عبدالله عبدالله، انتخابات را به دور دوم واگذار کرد.

غنی در دور دوم با کسب کردن ۵۵٪ ارا در مقابل ۴۵٪ ارای عبدالله، به راحتی پیروز شد.

نتایج ابتدایی انتخابات ۱۳۹۸ -- که در ماه قوس منتشر شد -- نشان داد كه وی دوباره پیروز شده است، اما عبدالله سریعاً ادعای تلقب در رأی كرد و خواست که نتایج بازشماری شود.

غنی با رولا، که وی هنگام حصول درجه تحصیلی اول خود در پوهنتون امریکایی در لبنان با وی ملاقات کرد، ازدواج کرده است و دو فرزند دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مشکل این است که هر کس دراریکه قدرت درافغانستاان آمد چنان خدمت نکرده که به نفع مردمش باشد اگرمی بود وضعیت افغانستان به این حالت نمی بود

پاسخ

اشرف غني يك ريس جمهوربسيارخوب است براي مردم افغانستان

پاسخ

بله

پاسخ

اشرف غنی یک شخص موثر بخصوص دربخش زیرساخت های افغانستان میباشد اگر پروسه صلح به کامیابی بانجامد اکثریت مردم افغانستان امیدواری های بیشتری در درپنج سال آینده دارند . وریس جمهور افغانستان میتواند بادست باز بدون محدودیت ها برنامه های امنیتی وقتصادی خویش را به شکل درست آن مدیریت کند . عبدالرحمن (رحمانی)

پاسخ

Congratulation to Muhammad Ashraf Ghani and his team. but condolence to Abdullah Abdullah and his team members.

پاسخ

Congratulation to all the afghan people. in fact this is the victory of the people who went to the votes despite many threats. this is the victory of the republic system. May God help him in his works.

پاسخ

مرده باد اشرف غنی تقلب کار. وی با تقلب در انتخابات پیروز شد. وی برای پیش بردن کارزار های انتخاباتی خود از مقامات دولتی سوءاستفاده کرد.

پاسخ

این خبر خوب برای همه افغانها است که محمد اشرف غنی پس از مدت ها انتظار به دلایل مختلف به عنوان رئیس جمهور افغانستان معرفی شد. اولاً، این یک خبر خوب برای مردم است بخاطریکه فقط رئیس جمهور و دولت قانونی می تواند به نمایندگی از مردم با طالبان مذاکره کنند. دوم، این یک خبر خوب برای مردم است بخاطریکه اکنون کشور دارای یک دولت منتخب است و این دولت می تواند نماینده ملت در سطح جهانی باشد. سوم، این یک خبر خوب برای مردم است بخاطریکه محمد اشرف غنی رئیس جمهور شد، که وی امور دولت را به مراتب بهتر از کاندیداهای دیگر در انتخابات در صورت پیروزی می توانستند، اداره کند. زیرا محمد اشرف غنی سابقه خوبی دارد. وی کارهای مهم بسیاری را برای افغانستان و افغان ها انجام داده است. وی پس از سرنگونی رژیم طالبان، بسیاری از مقام های ارشد را در حکومت افغان اشغال کرده و بسیار موفق بوده است. در پنج سال گذشته، وی توانست افغانستان را از نیازهای پاکستان رها سازد و افغانستان را به مرکز ترانزیتی آسیا تبدیل کند. وی اقتصاد افغانستان را بهتر ساخت اگرچه كمک های بين المللی كمتری در دوره حکومت وی وجود داشت. بنابراین ما امیدواریم که وی کارهای بیشتری را برای این کشور جنگ زده و مردم بیچاره انجام دهد. برای وی آرزوی موفقیت می کنیم. با احترام ښکلا بارکزی از ولایت بغلان

پاسخ