امنیت

مقامات افغان طالبان را برای آتش بس کامل تحت فشار می آورند

سلام تایمز و ای اف پی

یک تصویر که از یک ویدیو گرفته شده است، رئیس جمهور اشرف غنی را به تاریخ ۲ دلو طی یک مصاحبه در حاشیه مجمع اقتصادی جهان در داووس، سوئیس، نشان می دهد.

یک تصویر که از یک ویدیو گرفته شده است، رئیس جمهور اشرف غنی را به تاریخ ۲ دلو طی یک مصاحبه در حاشیه مجمع اقتصادی جهان در داووس، سوئیس، نشان می دهد.

مقامات افغان قبل از شروع مذاکرات صلح بین الافغانی، خواستار آتش بس کامل از طرف طالبان هستند و می گویند که این مهمترین و اساسی ترین تقاضای مردم است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده به روز چهارشنبه (۲ دلو) به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت كه می خواهد شاهد كاهش خشونت «قابل توجهی» توسط شورشیان طالب قبل از وقوع مذاكرات «پرمعنی» باشد.

کاخ سفید گفت، در جلسه این دو رئیس جمهور در داووس، سوئیس، «ترامپ مجدداً بر لزوم کاهش چشمگیر و مداوم خشونت توسط طالبان که باعث مذاکره پرمعنی درباره آینده افغانستان می شود، تاکید کرد.»

هفته هاست که واشنگتن خواستار جلوگیری از خشونت است و این را شرط از سرگیری مذاکرات رسمی درباره توافق نامه ای می داند که سربازان امریکایی پس از یک جنگ تقریباً دو دهه، در ازای ضمانت های امنیتی، افغانستان را ترک کنند.

در تصویر مشاهده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲ دلو با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در حاشیه مجمع اقتصادی جهان در داووس، سوئیس دیدار کرد. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

در تصویر مشاهده می شود که، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲ دلو با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در حاشیه مجمع اقتصادی جهان در داووس، سوئیس دیدار کرد. [کاخ ریاست جمهوری افغان]

منابع شورشی هفته گذشته به ای اف پی گفتند که آنها پیشنهاد داده اند تا آتش بس مختصر را آغاز کنند.

یک مقام ارشد طالبان که نخواست هوئت اش افشا شود به ای اف پی گفت، «این یک پیشنهاد برای آتش بس هفت یا ۱۰ روز است. یک منبع شورشی دوم مستقر در پاکستان تائید کرد که این پیشنهاد به ایالات متحده داده شده است.

طالبان هنوز اعلامیه رسمی منتشر نکرده اند، و واشینگتن نگفته است که آیا پیشنهادی از سوی شورشیان دریافت کرده است و یا پاسخ واشینگتن چه خواهد بود.

سخنگوی ارشد طالبان در این هفته گفت، طالبان قصد دارند تا اوایل دلو به توافق نامه با ایالات متحده دست یابند و آماده هستند تا عملیات های نظامی را قبل از امضای توافق «کاهش دهند».

سهیل شاهین به روزنامه دان پاکستانی که نقل قول اش به تاریخ ۲۸ جدی منتشر شد، گفت، «ما توافق کرده ایم که عملیات های نظامی را در روزهای منتهی به امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده کاهش دهیم.»

وی افزود که طالبان «خوش بین» بودند که توافق نامه با واشنگتن می تواند قبل از تاریخ ۱۰ این ماه امضا شود و در کاهش جنگ در سراسر کشور هدف قرار دادن نیروهای افغان نیز شامل خواهد بود.

آتش بس کامل برای صلح پایدار ضروری است

اما صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی گفت كه تعهد طالبان به هر چیزی كمتر از آتش بس كامل منجر به نتیجه مطلوب در مذاكرات صلح نخواهد شد.

وی به خبرنگاران در کابل گفت، «اگر طالبان با آتش بس، که خواست مردم افغان است، موافقت نکنند، ما نمی توانیم جنگ را در افغانستان پایان دهیم.»

صدای امریکا به روز چهارشنبه گزارش داد، صدیقی مشکل خاصی را با تعهد طالبان برای کاهش خشونت مطرح کرد.

وی گفت، «آیا این بدان معنی است که ۱۰ نفر نه بلکه پنج نفر جان خود را از دست خواهند داد؟ یا این بدان معنی است که روزانه ۱۰ حمله نمی شود بلکه ۵ حمله انجام می شود؟»

عبدالسبحان مصباح، معاون اتحادیه وکلای افغانستان گفت، «کاهش خشونت» یک اصطلاح سیاسی است و هیچ گونه نسبت قانونی ندارد.

وی به صدای امریکا گفت، «طبق قانون اساسی افغانستان، خشونت یا هر فعالیت جنایی دیگری جرم است و هر کس که مرتکب جرم شود باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.»

صدیقی گفت، مقامات افغان و امریكایی در مورد آتش بس با هم همنظر هستند.

غنی و ترامپ در ماه قوس در جریان دیدار رئیس جمهور ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام این موضوع را به گونه گسترده مورد بحث قرار دادند.

غنی و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، در ماه قوس همچنان طی دیدار در کابل راجع به لزوم آتش بس صحبت کردند.

خلیلزاد به نمایندگی از حکومت افغان برای حدود یک سال در مورد توافق نامه با طالبان در حال مذاکره بوده است و این دو طرف در ماه سنبله ۱۳۹۸ در آستانه اعلامیه بودند كه ترامپ به طور ناگهانی با استناد خشونت طالبان این روند را «مرده» اعلام كرد.

مذاکرات بعداً در ماه قوس در قطر دوباره آغاز شد، اما پس از حمله طالبان در نزدیکی بگرام پایگاه نظامی امریكا در افغانستان كه بیش از ۷۰ فرد ملکی را مجروح ساخت، مجدداً متوقف شد.

بر اساس گزارش خامه پریس، غنی به روز چهارشنبه در حاشیه ای مجمع اقتصادی جهان گفت، «اگر طالبان حاضر به متوقف کردن خشونت نشوند، من به آنها اجازه نمی دهم که از سوءاستفاده از فرصت های مذاکره صلح با امریکا به قدرت برگردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یقیناً. جنگ باید کاملاً متوقف شود. این به چه معنی است که خشونت کاهش می یابد؟ سطح خشونت هر قدر باشد، یک جرم محسوب می شود و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. من از موضع حکومت افغانستان حمایت می کنم.

پاسخ

جامعه جهانی باید رئیس جمهور اشرف غنی را حمایت کند تا اینکه افغانستان خوشبخت و مرفه شود. در دوران حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، تقریباً ۹۵ در صد پول که توسط جامعه جهانی مساعدت شده بود، چور وچپاول گرید و اکثر این پول ها توسط قوماندانان ارشد ایتلاف شمال و همچنان توسط یک تعداد قومانان خود مختار ننگرهار، کندهار و پکتیا غارت گردیدند... و این پول ها به مردم و ملت نفع نرساندند بخاطریکه این قوماندان ها همه پول را از افغانستان بردند. آنها یا در امارات متحده عرب ملکیت خریداری کردند و یا هم این پول ها را در بانک ها گذاشتند. غنی به مقایسه دیگران صادق تر بنظر میرسد، اما متاسفانه او توسط دزدان احاطه شده است.

پاسخ