امنیت

درحالیکه مذاکرات ایالات متحده و طالبان در حال 'مکث مختصر' است، ۱۰ فرد ملکی بر اثر بمب کنار جاده در غزنی کشته شدند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان به تاریخ ۱۷ سرطان مشاهده می شود که، در مذاکرات گفتگوی بین الافغانی در دوحه قطر شرکت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در تصویر، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان به تاریخ ۱۷ سرطان مشاهده می شود که، در مذاکرات گفتگوی بین الافغانی در دوحه قطر شرکت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

غزنی -- مقامات به روز جمعه (۲۲ قوس) گفتند، ده فرد ملکی، به شمول چهار زن و یک کودک، هنگامی که وسیله نقلیه آنها توسط یک بمب کنار جاده در ولسوالی جغتو ولایت غزنی مورد اصابت قرار گرفت، کشته شدند.

این انفجار پس از آن به وقوع پیوست که ایالات متحده و طالبان به روز پنجشنبه (۲۱ قوس) مذاکرات صلح را متوقف کردند.

محمد عارف نوری سخنگوی والی غزنی به ای اف پی گفت، «متأسفانه در این انفجار به شمول چهار زن و یک کودک، ۱۰ نفر کشته شدند.»

وی افزود، شش قربانی افراد ملکی بودند، و گفت شش نفر دیگر زخمی شدند.

در این تصویر دیده می شود که، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده به تاریخ ۲۲ قوس با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام آباد دیدار می کند. [رادیو پاکستان]

در این تصویر دیده می شود که، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده به تاریخ ۲۲ قوس با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام آباد دیدار می کند. [رادیو پاکستان]

مروا امینی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در کابل، این انفجار و آمار تلفات را تائید کرد.

هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

ساعاتی قبل از انفجار، سهیل شاهین سخنگوی طالبان گفت كه، رهبران شورشی با هیئت امریكایی در دوحه «مذاكرات مثبت» كرده اند، و افزود كه هر دو طرف قصد دارند پس از چند روز مذاكرات را از سر بگیرند.

در اوایل هفته جاری، طالبان مسئولیت حمله در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام، یکی از تأسیسات مهم نظامی امریکا در ولایت پروان، در شمال کابل را برعهده گرفتند.

بر اساس گفته نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله، این حمله به روز چهارشنبه (۲۰ قوس) باعث کشته شدن دست کم دو نفر ملکی افغان به شمول یک زن و زخمی شدن دست کم ۷۳ نفر دیگر شد.

وی گفت، تخریب بر اثر یک بمبگذاری انتحاری در هنگام حمله بسیار گسترده بود و به خانه ها تا ۳۰۰ متر دور نیز خسارات وارد کرده است.

مایک پومپیو، وزیر امور خارجه امریكا، به روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، «این حمله به شفاخانه ای كه برای مردم افغان در حال بازسازی بود، آسیب جدی وارد كرد. این دقیقاً نوع فعالیتی است که ما در تلاش هستیم تا از طریق کار هائیکه انجام می دهیم کاهش یابد.»

وی گفت، «مردم افغانستان شایسته پایان دادن به این اقدامات بی معنی خشونت آمیز هستند.»

رئیس جمهور اشرف غنی این حمله را محکوم کرد و آن را «جنایتی علیه بشریت» خواند.

وی در اعلامیه ای از دفتر خود گفت، «تروریست ها با انجام حملات تروریستی به تأسیسات عامه و مراکز صحی و خدماتی، به اهداف شوم خود دست نمی یابند زیرا نیروهای دفاعی و امنیتی ما آنها را در همه جا سرکوب می کنند.»

ایالات متحده مذاکرات با طالبان را متوقف کردند

به تعقیب حمله روز چهارشنبه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، توقف مذاکرات با طالبان را اعلام کرد.

خلیلزاد در توئیتی به روز پنجشنبه نوشت، «وقتی امروز با طالبان روبرو شدم، از حمله دیروز بالای بگرام، که دو نفر ملکی با بی پروایی کشته شدند و ده ها نفر ملکی زخمی شدند، ابراز ناراحتی کردم.»

وی گفت، «طالبان باید نشان دهند که آنها مایل و قادر به پاسخگویی به خواست افغان ها برای صلح هستند.»

روز جمعه، خلیلزاد با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان برای بحث در مورد مذاکرات ایالات متحده و طالبان در دوحه، در اسلام آباد بود.

بر اساس یک اعلامیه پاکستانی، قریشی گفت، «ما امیدواریم که مذاکرات ایالات متحده و طالبان به زودی از سر گرفته شود.»

صدای امریکا گزارش داد که، وی بر عزم پاکستان برای ادامه نقش «تسهیل كننده» خود در روند صلح افغان مجدداً تأكید كرد.

خلیلزاد بعداً با جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز ارتش پاکستان، در راولپندی به گفتگو پرداخت.

سخنگوی ارتش گفت، «وضعیت امنیتی منطقه ای با اشاره خاص به روند صلح در افغانستان، مورد بحث قرار گرفت.»

خشونت همچنان ادامه دارد

مذاکرات ایالات متحده و طالبان در اواخر سال گذشته آغاز شدند، اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده مذاکرات را در ماه سنبله، با استناد به حمله در کابل که در آن یک سرباز امریکایی کشته شد، در لحظاتی متوقف کرد که طرفین به دستیابی توافق نزدیک بودند.

بر اساس پیش نویس توافق نامه ماه سنبله، طالبان ملزم به انجام اقدامات امنیتی خاص، موافقت با مذاکره با حکومت افغان و وعده کاهش خشونت در ازای خروج نیروهای امریکایی، می بودند.

ترامپ در اعلام از سرگیری مذاکرات هنگام بازدید غافلگیرانه از بگرام به تاریخ ۷ قوس، بر لزوم آتش بس تأکید کرد.

طالبان مداوماً از هرگونه توقف اقدامات شدید خشونت خودداری کرده اند، که آنها به عنوان فشار می بینند.

شورشیان غالباً از بمب های کنار جاده ای و ماین های زمینی برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی افغان استفاده می کنند. به هر حال، این سلاح های کشنده تلفات سنگینی را بالای مردم ملکی نیز وارد می کند.

در ماه گذشته، ۱۵ نفر افراد ملکی به شمول هشت کودک زمانی کشته شدند که وسیله نقلیه آنها به ماین زمینی در ولایت کندز اصابت کرد.

به گفته وزارت داخله، به تاریخ ۱۱ سنبله، یک انفجار بزرگ در یک منطقه مسکونی کابل، باعث کشته شدن دست کم ۱۶ نفر و زخمی شدن ۱۱۹ نفر دیگر شد، که همه مردم ملکی بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500