امنیت

با پیشرفت در امنیت و امید به صلح، خوش بینی در افغانستان رشد کرده است

گزارش از نجیب الله

در تصویر، مردان و کودکان مشاهده می شوند که، به تاریخ ۱ عقرب لباس های لیلامی را در کنار جاده در کابل می فروشند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر، مردان و کودکان مشاهده می شوند که، به تاریخ ۱ عقرب لباس های لیلامی را در کنار جاده در کابل می فروشند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- بر اساس یک بررسی تازه، پیشرفت های مداوم در زمینه های امنیتی، اقتصادی و حقوق زنان تقویت کننده خوش بینی افغان ها نسبت به آینده کشورشان است.

بیش از ۳۶٪ از افغانانی که در نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد آسیا شرکت کردند گفتند که آنها اطمینان دارند که افغانستان به جهت درست در حرکت است، که از نظر سنجی مشابه ۳۲٪ در سال گذشته افزایش یافته است. حدود ۵۸٪ اظهار داشتند كه كشور در مسیری نادرست قرار دارد كه از ۶۱.۳٪ در سال ۱۳۹۷ كاهش یافته است.

عبدالله احمدزی، نماینده بنیاد آسیا در افغانستان به تاریخ ۱۲ قوس گفت، این نظرسنجی مبتنی بر مصاحبه های تقریبا ۱۸۰۰۰ شرکت کننده گان سن ۱۸ سال و بالاتر است.

وی افزود، حدود ۵۰٪ از شرکت کننده گان در نظرسنجی زنان بودند.

در این تصویر، یک زن افغان دیده می شود که، به تاریخ ۱۸ قوس سبزیجات را در کابل خریداری می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر، یک زن افغان دیده می شود که، به تاریخ ۱۸ قوس سبزیجات را در کابل خریداری می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

میزان اعتماد به امنیت از ۵۱.۸٪ در سال ۱۳۹۷ به ۵۵.۷٪ افزایش یافته است، در حالی که ۱۴٪ از پاسخ دهنده گان به بهبود حقوق زنان اشاره کردند، که از ۱۱.۷٪ در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

در حدود ۱۴٪ از شرکت کننده گان در نظرسنجی اظهار داشتند كه اقتصاد بهتر باعث خوش بینی آنها در مورد آینده كشور شده است، که از ۱۱.۲٪ در سال گذشته بیشتر است. در حالیکه ۴۸.۶٪ از بازسازی، احیای مجدد و زیربنا را در مقابل ۴۷.۹٪ در سال گذشته، ذکر کردند.

جنگ 'بالای ما تحمیل شده است'

شهروندان افغان و مقامات دولتی گفتند که پتانسیل پایان جنگ به ایجاد خوشبینی کمک می کند، و حدود ۹۰٪ از شرکت کنندگان در نظرسنجی از مذاکرات صلح بین حکومت افغان و طالبان حمایت می کنند.

پاسخ دهندگان در نظرسنجی بنیاد آسیا که صلح یا پایان جنگ را برای خوش بینی خود ذکر کردند از ۱۶.۴٪ در سال گذشته به ۲۶.۳٪ در سال جاری افزایش یافته است.

وژمه صافی، نماینده ولایت کنر در ولسی جرگه گفت، جنگ چهار دهه مردم ما را خسته کرده است. مردم افغان از جنگ بیزار شده اند. صلح باید حاصل شود. مردم افغان خوش بین هستند زیرا جنگ به نفع آنها نیست.»

صافی گفت، «این حتی جنگ افغان ها نیست. این جنگ بالای ما تحمیل شده است.»

صافی افزود، «مردم ما واقعاً از جنگ خسته شده اند. کودکی که در آغاز جنگ متولد شده است، اکنون ۴۰ ساله است.»

وی گفت، «افغان ها مانند گذشته نیستند که اسلحه را بگیرند و کشورشان را ویران کنند. ما امیدواریم که خداوند چند نفر مجرمین را که باقی مانده اند راهنمایی کند تا آنها بتوانند به روند صلح بپیوندند و فعالیت های احمقانه خود را ترک کنند.»

احمد بهروز، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت که، بررسی بنیاد آسیا نشان داد که افغان ها از جنگ متنفر هستند.

بهروز گفت، «ما افغان ها از جنگ خسته شده ایم. هر گامی که ما به سوی صلح بر می داریم، امید ما به آینده را زنده می کند.»

بهروز افزود، «ما امیدواریم که طالبان ضدیت را متوقف کنند و آنها با حکومت و جامعه افغان صحبت کنند و کشتار برادران خود را متوقف کنند.»

مریم سادات ۴۰ ساله، «که معلم یک مکتب خصوصی در کابل است، با اشاره به زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان گفت، «ما امیدواریم که مذاکرات صلح در قطر از برکت ایالات متحده از سر گرفته شود و تلاش های آقای خلیلزاد به نتیجه مثبتی برسند.»

وی پیش از عزیمت به دوحه برای تجدید مذاکرات با طالبان، به تاریخ ۱۳ قوس به کابل سفر کرد تا برای در مورد صلح با مقامات حکومت افغان صحبت کند. دونالد ترامپ رئیس جمهور امریكا پس از آن مذاكرات با این گروه را در ماه سنبله قطع كرد که یک حمله در كابل، منجر به كشته شدن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز امریكایی شد.

سادات گفت، «امیدوارم که رهبران طالبان دست از رفتار خودخواهانه بردارند و کشتار افغان ها را متوقف کنند. ما جوانی های خود را در زمان جنگ صرف کردیم. آنها [طالبان و عناصر ضد دولتی] حداقل می توانند به فرزندان ما اجازه دهند آینده بهتری داشته باشند.»

جنرال (متقاعد) دولت وزیری، یک افسر سابق اردو گفت، «دلیل اصلی خوش بینی مردم این است که مذاکرات صلح جریان دارند. مردم امیدوار هستند که این مذاکرات به نتیجه برسد و صلح در افغانستان بدست بیاید.»

وی از انتخابات ریاست جمهوری که امسال صورت گرفت به عنوان دلیل دیگر خوش بینی افغان ها نام برد.

وی گفت، «دشمنان افغانستان می گفتند كه افغانستان توانایی انجام انتخابات را ندارد، اما افغانستان توانست انتخابات را انجام دهد، و این باعث شده تا مردم امیدوار شوند.»

پیشرفت های نیروهای امنیتی

پیشرفت در قابلیت های نیروهای امنیتی افغان، که توانایی طالبان را برای ادامه کار خشن آنها را محدود کرده است، دلیل اصلی دیگری برای افزایش خوش بینی مردم به آینده است.

وزیری گفت، «خوشبختانه توانایی های نیروهای مسلح ما هر سال در حال پیشرفت است و امسال آنها توانستند حملات دشمن را خنثی کنند و مناطقی را از عناصر ضد دولتی باز پس گیرند.»

وی گفت، «هیچ کس نمی تواند قدرت را به زور بگیرد و حکومت افغان را شکست دهد. دشمن ما نیز این را درک می کند که نیروهای دفاعی و امنیتی ما تقویت شده اند.»

وزیری افزود، «ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده حمایت مستمر خود را از نیروهای مسلح افغان اعلام کرده اند، این امر باعث تقویت مؤثریت نیروهای امنیتی در برابر جنگجویان شده است.»

صافی نماینده مجلس از ولایت كنر گفت، نیروهای امنیتی كشور در ادامه پاكسازی تروریست ها اکنون در وضعیت بهتری هستند.

وی گفت، «توانایی نیروهای امنیتی ما در مقایسه با ۱۰ الی ۱۲ سال پیش انکشاف یافته است. آنها به این توانایی رسیده اند که به طور مستقل عملیاتی را انجام دهند که در گذشته به نیروهای ناتو وابسته بودند.»

صافی افزود، «خوشبختانه، نیروهای امنیتی ما حملات دشمن را مختل کرده اند و حتی مناطق خاصی را نیز از طالبان پاکسازی کرده اند.»

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع، همچنین از پیشرفت در ظرفیت نیروهای دفاعی و امنیتی افغان برای تقویت وضعیت امنیتی این کشور قدردانی کرد.

وی گفت، «شما می توانید توانایی های [نیروهای ما] را در چگونگی شکست و نابودی دشمن و گرفتن مناطقی تحت کنترل آنها از ایشان، مشاهده کنید.»

احمدزی گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ما در مقایسه با ۵ سال گذشته قدرت خود را افزایش داده اند. نیروهای زمینی و هوایی ما همچنان بیشتر مسلکی می شوند.»

وی افزود، از آغاز ضد-حمله حکومت علیه طالبان در بهار، "ما توانسته ایم ۱۳ ولسوالی را از دشمن پاکسازی کنیم.»

«ما نیروهای دفاعی و امنیتی را در هر ولسوالی آزاد شده مستقر کرده ایم. دشمن فرصتی مجدد برای پدیدار شدن را بدست نخواهد آورد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم بدبختی امسال به مقایسه سال گذشته افزایش یافته است و در سال گذشته نسبت به سال قبل بیشتر بود. شما می دانید که مردم در روز روشن در کابل و جلال آباد و دیگر شهرها کشته می شود. انسان تعجب می کند که در مورد این بدبختی ها از کی بپرسد. توسعه اقتصادی در صلح امکان پذیر است. اگر امنیت وجود نداشته باشد، مردم دهلیزهای هوایی و زمینی را چه کنند. دزدی کردن مبایل، سرقت جواز پلیت موترها، اختطاف، زدن و کشتن ... از جمله کارهای معمولی هستند که در کابل و جلال آباد رخ میدهند. اگر یک کس به پولیس مراجعه کند، هنوز هیچ امیدی وجود ندارد و اگر نزد آنها نرود، باز هم مشکل ساز است، بنابراین فرد متعجب می شود که چه بکند؟

پاسخ