امنیت

'بدون ترحم': نیروهای افغان عملیات بهاری طالبان را در زون غرب خنثی کردند

گزارش از عمر

سربازان افغان به تاریخ ۲۵ ثور سال ۱۳۹۸ یک تمرین نظامی را در ولسوالی گزره ولایت هرات انجام می دهند. [عمر]

هرات -- مقامات امنیتی میگویند، طالبان در عملیات به اصطلاح بهاری خویش ناکام مانده اند چون در نتیجه عملیات مشترک نیروهای افغان و ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو، تلفات سنگینی را متحمل شده اند.

افزایش عملیات نظامی در جریان ماه گذشته، بشمول حمله های شبهنگام، با خنثی سازی حمله های قدرتمند که بخش از عملیات «الفتح» طالبان در زون غرب کشور بوده اند، کمک کرده است.

تورن جنرال محمد یاسین ضیاٰء معاون وزارت دفاع ملی به تاریخ ۲۴ ثور به خبرنگاران گفت، «وضعیت امنیتی در زون غرب بسیار خوب است، و دشمن متحمل شکست های متعدد قابل توجه شده است.»

وی گفت، «ما میخواهیم به مردم دوباره اطمنان دهیم که نیروهای امنیتی در دوردست ترین ساحات به آنها رسیده گی کرده میتوانند، و دشمن در عملیات بهاری خود به رده های زیاد شکست خورده است.»

سربازان افغان به تاریخ ۲۵ ثور یک تمرین نظامی را در ولسوالی گزره ولایت هرات انجام می دهند. [عمر]

سربازان افغان به تاریخ ۲۵ ثور یک تمرین نظامی را در ولسوالی گزره ولایت هرات انجام می دهند. [عمر]

سربازان افغان به تاریخ ۲۵ ثور در یک تمرین نظامی در ولسوالی گزره ولایت هرات شرکت می کنند. [عمر]

سربازان افغان به تاریخ ۲۵ ثور در یک تمرین نظامی در ولسوالی گزره ولایت هرات شرکت می کنند. [عمر]

ضیاء افزود، «طالبان تلاش نمودند تا حد اقل یک ولسوالی را در هر ولایت زون غرب تصرف کنند، ولی آنها به این هدف نرسیدند. سربازان دلیر ما همیشه با تمام قوت در مقابل دشمنان ایستاده گی کرده اند، و طالبان اهداف شوم خود را به گورهای خود خواهند برد.»

جنرال نورالله قادری، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان گفت، طالبان عملیات بهاری خویش را با تبلیغات هنگفت شروع کردند اما نتوانستند حتی کوچکترین ساحه ای را از نیروهای امنیتی در تصرف خود درآورند.

قادری طی یک مصاحبه گفت، «در زون غرب شهراه ها باز هستند، مراکز تمام ولسوالی ها قابل دسترس هستند و تمام تسهیلات گمرکات فعال هستند.»

وی گفت، «ما بالای طالبان هیچ ترحم نخواهیم کرد. برای آنهائیکه با پروسه صلح بپیوندند و جنگجویان طالبانیکه میخواهند با ما ملحق شوند، دروازه صلح به روی شان باز است، اما طالبانیکه مردم ما را می کشند، انفجار می کنند، حملات انتحاری را انجام می دهند و پلچکها را منفجر میسازند، با آنها باید بجنگیم و آنها را بکشیم.»

وی به تایخ ۲۳ ثور گفت، «دشمن در جریان ماه گذشته تلفات زیادی را در ولسوالی پشت رود ولایت فراه، ولسوالی های شیندند و فارسی ولایت هرات و ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس دیدند. حملات هوائی توسط نیروهای امنیتی ما و جامعه بین المللی، طالبان را در مناطق متعدد زون غرب شکست داده اند.»

قادری گفت، طی ماه گذشته سربازان ما بیشتر از ۲۰۰ جنگجوی طالب را در حملات زمینی و هوائی در زون غرب کشته اند، و بیشتر از ۳۰۰ طالبان را مجروح ساخته اند.

وی افزود، در میان کشته شده گان فرماندهان طالبان شامل هستند.

وی با اشاره به نیروهای ائتلافی به رهبری ناتو افزود، «همآهنگی بهتر بین نیروهای امنیت ملی و ماموریت حمایت قاطع سبب شده است که عملیات بهاری طالبان ناکام شوند. حمایت هوائی توسط ماموریت حمایت قاطع همیشه کمک کرده است که نیروهای امنیتی در میدان نبرد پیروز شوند.»

نیروهای امنیتی در قسمتهای دیگر کشور در جریان عملیات بهاری طالبان حتی زمینها را دوباره گرفتند.

وزارت دفاع به روز دوشنبه (۶ جوزا) در یک اعلامیه گفته است، نیروهای افغان کنترل ولسوالی ده یک را پس گرفتند، که یک ولسوالی روستائی در سمت شرقی ولایت غزنی می باشد و برای دو سال زیر کنترل طالبان بود.

فشار نظامی افزوده شده

جنرال سکات میلر، فرمانده حمایت قاطع گفت، درحالیکه بدست آوردن صلح پایدار هنوز هم هدف مرکزی است، ناتو نیز متعهد است که نیروهای افغان را در حفاظت افغانان از طالبان حمایت کند.

وی به تاریخ ۲۴ ثور در یک اعلامیه گفت، «من همیشه به نیروهای امنیتی افتخار میکنم و آنها را حمایت میکنم. چیزیکه در حال حاضر مهم است، اینست که به مردم گوش فرا دهیم. و من مردم افغان را میشنوم که میگویند، وقت صلح فرا رسیده است.»

وی افزود، «متاسفانه درحالیکه ما برای صلح کار میکنیم، جنگ هنوز هم ادامه دارد و افغانان بسیار زیادی هستند که در نتیجه این جنگها زنده گی خودرا از دست می دهند. پس شما میدانید که من به صلح متعهد هستم اما در عین حال من میدانم که جنگ است، و ما به حمایت از شما در این جنگ متعهد می مانیم.»

عبدالقیوم رحیمی والی ولایت هرات گفت، طالبان با رد کردن خواسته ها برای آتش بست در جریان ماه رمضان، به مبارزات خشن خویش در مقابل مردم ملکی ادامه داده است.

وی گفت، نیروهای امنیتی هیچ ترحمی بالای جنگجویان نخواهند کرد.

رحیمی گفت، «حکومت افغان از طالبان خواست تا در ماه مبارک رمضان آتش بس را اعلان کنند، اما آنها نپذیرفتند. ما دیدیم که آنها در چند ساحه افغانها را کشتند. اینکه طالبان به جنگ ترجیح دادند، ما برای جنگ آماده هستیم.»

وی افزود، «آنعده طالبانیکه خود را افغان میدانند باید به پروسه صلح یکجا شوند، اما آنهائیکه جنگ میکنند، نیروهای امنیتی ما ضرور آنها را میکشند. ما بالای طالبانیکه مردم بی گناه و نیروهای امنیتی مارا میکشند هرگز ترحم نمیکنیم.»

جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت هرات گفت، «از طالبان چند مرتبه خواسته شده است که خشونت را رها کنند و صلح کنند، چون آنها جنگ را برگزیدند، ما نیز به تمام قوت آماده هستیم تا در برابر آنها ایستاد شویم.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی ما حق دارند که از کشور و مردم خود دفاع کنند.»

عبدالله یک افسر اردو در هرات که نخواست اسم اولش را ارائه کند گفت، سربازان برای هر نوع قربانی حاضر هستند تا افغانها را از شورشیان حفاظت کنند.

وی گفت، «ما بالای طالبان ترحم نخواهیم کرد و ما تا آخرین قطره خون خویش از کشور ما دفاع خواهیم کرد. ما برای هر نوع قربانی حاضر هستیم. اگر دشمن میخواهد صلح کند، ما برای صلح اماده ایم، اما اگر دشمن جنگ میخواهد، ما میتوانیم با قوت با آنها بجنگیم.»

حملات شبهنگام موثر توسط نیروهای امنیتی

منسوبین امنیتی اصرار کردند که حملات تازه شبهنگام توسط نیروهای افغان در قسمت وارد کردن فشار نظامی بر طالبان نقش کلیدی داشته است.

دگروال محمد همایون پیمان معاون قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات گفت، «حملات شبهنگام بسیار موثر ثابت شده اند. حملات شبهنگام ضربات و تلفات شدیدی بالای دشمن وارد کرده اند. طالبان این توانائی را از دست داده اند که شبانه در یک موقعیت بمانند، چون آنها میترسند که نیروهای امنیتی ممکن هر لحظه بر آنها حمله کنند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی با ظرفیتهای بالا و اسلحه پیشرفته مجهز هستند، و آنها میتوانند دشمن را شبانه در هر موقعیت از بین ببرند.»

دگروال نظیراحمد سالک قوماندان مرکز تربیوی قول اردوی ۲۰۷ ظفر گفت، حملات شبهنکام برای کاهش ازار و اذیت مردم ملکی طرح ریزی شده اند.

وی گفت، «یکی از برنامه های تدریسی ما مطالعات تاکتیکی برای حملات شبهنگام می باشند که پرسونل اردوی ملی آن را یاد میگیرند. در جواب ضرورت های زمینی، نیروهای امنیتی برای انجام دادن حملات شبهنگام تمرینات را انجام می دهند، و توانائی های آنها برای انجام دادن حملات شبهنگام در مقابل دشمن پیشرفت کرده است.»

وی افزود، «ما طرزالعمل های عملیات شبانه را طوری ترتیب داده ایم که حتی یک فرد ملکی مجروح نشود. نیروهای امنیتی تلاش های اعظمی خود را به خرج میدهند تا از سر و مال مردم حفاظت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500