امنیت

به اصطلاح «عملیات بهاری» طالبان؛ یک پلان پروپاگندای سالانه

نوشته سلیمان

این عکس که بتاریخ ۲۳ حمل توسط طالبان منتشر شد، به نظر می رسد که جنگجویان شان در مکان نامعلومی برای عملیات بهاری که به تازگی اعلام کرده اند، مصروف تعلیم دیدن استند. [فایل]

این عکس که بتاریخ ۲۳ حمل توسط طالبان منتشر شد، به نظر می رسد که جنگجویان شان در مکان نامعلومی برای عملیات بهاری که به تازگی اعلام کرده اند، مصروف تعلیم دیدن استند. [فایل]

کابل -- مقامات افغان و تحلیلگران امنیتی می گویند که همانند ۱۸ سال گذشته فرجام به اصطلاح عملیات بهاری سالانه این گروه محتوم به شکست می باشد. آنها در همین حال هشدار دادند که امسال این حملات می تواند پروسه صلح را به خطر بیاندازد.

جنگجویان بتاریخ ۲۳ حمل شروع «عملیات بهاری» الفتح را اعلام کردند و تنها چند ساعت بعد از آن، حملات را در نزدیکی قندوز و کابل اجرا کردند.

قیس منگل، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: «طالبان هر ساله یک عملیات پروپاگندا را برای توجیه شکست های متوالی اش و مورال دادن به جنگجویان اش ارائه می دهد و عملیات الفتح نیز بخشی از پروپاگندای همیشگی این گروه است.»

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی ما در جریان زمستان به طالبان ضربات شدید زدند.»

بتاریخ ۳ دلو، اعضای نیروهای ریاست امنیت ملی مصروف اسکورت جنگجویان مظنون طالبان، پس از اینکه آنها در جلال آباد در حضور رسانه ها حاضر شدند، استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۳ دلو، اعضای نیروهای ریاست امنیت ملی مصروف اسکورت جنگجویان مظنون طالبان، پس از اینکه آنها در جلال آباد در حضور رسانه ها حاضر شدند، استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «بسیاری از جنگجویان طالبان، بشمول قومندانان و ولسوال نام نهادشان در عملیات زمینی و هوایی که توسط نیروهای افغان و نیروهای ماموریت حمایت قاطع، کشته شده اند.»

منگل گفت: «ما برای مردم افغانستان اطمینان می دهیم که مانند سال های قبل عملیات الفتح ناکام شده و شکست خواهد خورد

«تبلیغات بیشتر نیست»

میاگل وثیق، تحلیلگر امنیتی در کابل، به سلام تایمز گفت که طالبان هر سال «می گویند که آنها ولایت ها و شهرها را با خاک یکسان خواهند کرد و حکومت و نیروهای بین المللی را شکست خواهند داد، مگر در پایان، اظهارات شان فقط در حد گپ است.»

او گفت: «این گروه ۱۸ سال می شود که با تمام قوت می جنگد؛ مگر نتوانسته است که حکومت را سرنگون کند ... عملیات الفتح چیزی نیست، مگر تبلیغات

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزیر داخله، گفت که استفاده از جبر و زور توسط جنگجویان در دستیابی به اهدافشان همیشه با شکست مواجه شده است.

او به سلام تایمز گفت: «تاریخ برای ما ثابت کرده است که هیچ گروه تروریستی تا کنون قادر به سرنگونی یک حکومت و دستیابی به اهداف اش با استفاده از جبر و زور نبوده است.» بلکه «بیشتر جنگ ها از طریق مذاکرات و مصالحه حل شده است.»

او گفت که طالبان بار دیگر خود را برای چنین شکست آماده می کنند.

او گفت: «در این که طالبان قادر باشند حکومت را سرنگون کرده و قدرت را در دست بگیرند -- نه از طریق عملیات الفتح و یا هر عملیات دیگری -- چانسی ندارد.»

به خطر انداختن پروسه صلح

یارمند گفت که در همین حال، این اقدامات طالبان پروسه صلح را در معرض خطر قرار می دهد.

وی گفت: «چون مذاکرات صلح جریان دارد طالبان نباید در بهار سال روان عملیات الفتح را اعلام می کرد. اگر آنها فکر می کنند که با تشدید جنگ به قدرت بیشتری بر سر میز مذاکرات دست خواهند یافت، این تصور غلط است.»

محمد داوود احمدی، تحلیلگر سیاسی در کابل، اعلام کرد که عملیات بهاری به این معنی است که طالبان ترور و خشونت خود را ادامه خواهند داد و به مذاکرات صلح صدمه خواهند زد.

احمدی به سلام تایمز گفت: «افغان ها در مورد مذاکرات صلح امیدوار بودند، اما اعلام عملیات الفتح طالبان می تواند بالای پروسه صلح تاثیر گذاشته و موضع رهبران طالبان در مذاکرات صلح را تضعیف کند.»

وی گفت: «طالبان تاکید بر ادامه خشونت و تروریسم کرده اند، مگر آنها باید بدانند که با اعمال خشونت مفکوره شان را بر افغان ها تحمیل کرده نمی توانند.»

«عملیات الفتح یک جنگ روانی است» که تلاش مشابه «با جنجال های قبلی این گروه است، و هیچ نتیجه و یا دستاوردی را به ارمغان نخواهد آورد.»

تورن جنرال اردوی ملی ایالات متحده دیو باتلر، سخنگوی ماموریت حمایت قاطع، در یک پیام ویدئویی بتاریخ ۲۳ حمل گفت: «طالبان اعلام کرد که آنها بجای صلح خشونت را انتخاب کردند.»

او گفت: «ما فرصت های فوق العاده برای صلح داریم. ما نسبت به ۴۰ سال گذشته به صلح نزدیک تر استیم. ما از نیروهای امنیتی افغان حمایت خواهیم کرد؛ زیرا آنها برای محفاظت از مردم مبارزه می کنند. ما از نیروهای امنیتی افغان در حین مبارزه با طالبان حمایت خواهیم کرد.»

رنج بیشتر

رئیس جمهور اشرف غنی، وعده جدید طالبان برای خشونت را محکوم کرد.

دفتر مطبوعاتی او (غنی) بتاریخ ۲۳ حمل با نشر خبرنامه ای به لسان انگلیسی گفت: «طالبان اصرار دارند تا درگیری در افغانستان را ادامه دهند، در حالی که علمای افغانستان این جنگ را نامشروع و مجرمانه اعلام کردند و از طالبان خواستند تا خشونت غیرقانونی شان را متوقف کنند.»

در این خبرنامه آمده است: «عالمان افغان و بین الملل به طور مداوم این جنگ را بر اساس اصول اسلامی نامشروع اعلام کرده اند.»

این خبرنامه افزوده است: «طالبان حمله شان را در حالی اعلام کرده اند که حکومت افغانستان تلاش های اش را برای صلح بحیث خاتمه دادن به جنگ تحمیلی به افغان ها افزایش داده است و زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، مصروف مذاکره مستقیم با این گروه شورشی است.»

خلیل زاد نیز اعلامیه طالبان را محکوم کرد.

وی، پس از اعلام طالبان، بتاریخ ۲۳ حمل در یک سری از توئیت گفت: «از طریق این اعلام، رهبران طالبان بی تفاوتی شان را نسبت به درخواست های افغان ها در سراسر کشور نشان می دهند. فراخوان برای مبارزه بیشتر، تلاش های صلح را تحقق نخواهد بخشید.»

او گفت: «اگر عملی شود، تنها باعث رنج بیشتر و هزاران تلفات بیشتر خواهد شد.»

وی گفت: «ایالات متحده و شرکای بین المللی ما در کنار نیروهای امنیتی افغانستان بحیث ادامه تلاش مان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان ایستاده اند. در همین حال، ما می خواهیم تا همه احزاب را بر سر میز مذاکره صلح بیاوریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500