امنیت

عملیات طالبان موسوم به الفتح در ولایت زابل با مقاومت جدی روبرو شد

گزارش از زابلی

به گفته مقامات ولایتی کوشش های دوامدار طالبان طی چند ماه گذشته بخاطر تصرف کردن مراکز ولسوالی ها و تاسیسات نظامی در ولایت زابل توسط نیروهای افغان خنثی گردیده اند. (زابلی)

زابل -- کوشش های دوامدار طالبان طی چند ماه گذشته بخاطر تصرف کردن مراکز ولسوالی ها و تاسیسات نظامی در ولایت زابل توسط نیروهای افغان خنثی گردیده اند. (زابلی)

رحمت الله یارمل والی زابل گفت، «نیروهای افغان در ولایت زابل قادربه این بوده اند که از ساحات مسولیت شان دربرابر طالبان دفاع نمایند.

یارمل گفت، «یک تعداد جنگجویان طالب در چند ماه گذشته از ولایت های همجوار داخل این ولایت شدند تا اینکه حملات را بالای نیروهای تنظیم کنند و برخی ولسوالی ها را در تصرف خود بیگیرند اما خوشبختانه تا به حال آنها قادرنبوده اند تا به اهداف شان نایل بیایند.»

یارمل از باشنده گان زابل خواست تا درکنار نیروهای امنیتی شان بایستند بخاطریکه آنها دربرابر دشمنان ازکشور محافظت می کنند.

سربازان افغان مربوط قول اردوی ۲۰۵ اتل ماه قوس گذشته قبل ازاینکه آنها یک عملیات را برضد جنگجویان طالب در ولسوالی شاه جوی راه اندازی کنند، از قومندان شان در قلات مرکز ولایت زابل هدایات می گیرند. [زابلی]

سربازان افغان مربوط قول اردوی ۲۰۵ اتل ماه قوس گذشته قبل ازاینکه آنها یک عملیات را برضد جنگجویان طالب در ولسوالی شاه جوی راه اندازی کنند، از قومندان شان در قلات مرکز ولایت زابل هدایات می گیرند. [زابلی]

اردوی افغان یک تمرین نظامی را به تاریخ ۵ ماه قوس سال گذشته قبل از راه اندازی عملیات تصفیوی برضد جنگجویان طالب درمنطقه حسن کاریز، ولسوالی شاه جوی ولایت زابل اجرا می کنند. [زابلی]

اردوی افغان یک تمرین نظامی را به تاریخ ۵ ماه قوس سال گذشته قبل از راه اندازی عملیات تصفیوی برضد جنگجویان طالب درمنطقه حسن کاریز، ولسوالی شاه جوی ولایت زابل اجرا می کنند. [زابلی]

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع (چپ) به تاریخ ۱۲ جوزا با سربازان افغان در قلات مرکز ولایت زابل احوال پرسی می کند.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع (چپ) به تاریخ ۱۲ جوزا با سربازان افغان در قلات مرکز ولایت زابل احوال پرسی می کند.

اوگفت، «سعادت و زنده گی مسالمت آمیز ما متکی به نیروهای امنیتی ما است.»

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع به تاریخ ۱۲ جوزا درجریان یک بازدید از قلات مرکز ولایت نیروهای افغان را بخاطر هماهنگی شان در تامین امنیت ستایش کرد.

خالد در اشاره به عملیات موسوم طالبان گفت، «از آغاز عملیات الفتح آنها[طالبان] پلان داشتند که سه ولایت را تصرف نمایند. تابه حال هیچ ولسوالی بدست جنگجویان درنیامده است.

به اساس اعلامیه ادارهء ولایتی، او به مقامات محلی گفت که نیروهای افغان پلان دارند که یک سلسله عملیات های نظامی را در ولایت متذکره راه اندازی نمایند تا ساحات تحت کنترل طالبان را پاکسازی کنند.

خالد درمورد اینکه عملیات ها چه زمانی آغاز خواهند شد جزئیات زیاد فراهم نکرد.

سمونیار سعید معراج الدین سادات قومندان امنیه زابل گفت، «دشمن کوشش می کند تا دست آورد بیشمار را در افغانستان به خصوص درزابل داشته باشد. آنها سعی دارند تا شاهراه شماره ۱ را که چندین ولایت را در جنوب باهم وصل می کند مسدود نمایند.

او گفت، «تقریبآ درهر درگیری با طالبان ما حدود ۱۰ الی ۱۵ تن آنها را می کشیم. ما در محافظت کردن هموطنان خود هیچ تردد نداریم.»

او علاوه نمود، «ما هر روز وشب گزمه سیار در تیم ها داریم تا از سرکوب کردن حملات طالبان متیقین شویم.»

عملیات های زمستانی

به گفته مقامات نیروهای افغان در ولایت زابل به طالبان ضربه کوبنده وارد کرند و جنگجویان دیگر یک تهدید مهم تلقی نمی شود.

گل اسلام سیال سخنگوی والی زابل گفت، «عملیات های زمستانی ما بسیار موفق بودند. ما عملیات ها در ولسوالی های ده چوپان، شملزو، نوبهار و شینکی و همچنان در ساحه سورای، شهر قلات و شاهرای شماره ۱ ولایت زابل داشتیم.»

سیال گفت، «ما درسراسر ولایت ۱۹ عملیات های بزرگ و ۵۶ عملیات های کوچک داشتیم.»

او گفت، «درعملیات های متذکره بیش از ۱۷۰ شورشیان اماج قرارگرفتند -- ۹۰ تن آنها در این عملیات ها کشته و ۸۰ تن دیگر آنها زخمی شدند.» وی علاوه نمود که ۱۰ تن از کشته شده گان خارجیان بودند.

سیال گفت، «ما دست آوردهای زیادی در این عملیات ها داشتیم. ما در ساحه سورای ذخیره وسایل انفجاری تعبیه شده و سلاح ها را کشف و تخریب کردیم.»

دگروال ذبیح الله نصرت قومندان قطعه دوم قول اردوی ۲۰۵ اتل اردوی ملی افغان گفت، «دشمنان ملت افغان توان این را ندارند تا با نیروهای افغان رو در رو جنگ کنند، آنها صرف ماین ها را جابجا میکنند و بعضی اوقات در جریان شب بالای پوسته ها حملات ناگهانی را انجام میدهند.»

نصرت گفت، «ما در ولایت زابل می خواهیم از ساحات و دست آوردهای که ما درگذشته داشته ایم محافظت کنیم ودر عین حال همچنان ما می خواهیم که پوشش امنیتی خود را گسترش دهیم.»

او افزدو، «طالبان میدانند که نیروهای ما نمی خواهند به افراد ملکی آسیب برسانند. وقتیکه آنها[طالبان] هنگام جنگ با ما تحت فشار قرارگیرند، آنها از خانه های مردم ملکی مستفید می شوند چون آنها می فهمند که ما هیچگاهی غیرنظامیان را هدف قرارنمی دهیم.»

نصرت گفت، «من به حیث یک افغان ومسلمان از شورشیان که بنام اسلام می جنگند تقاضا می کنم اگر آنها مسلمانان و افغانهای واقعی هستند و از اسلام دفاع می کنند، صلح نمایند.»

دشمنان اسلام و بشریت

برات خان خوازک یک بزرگ قومی ولایت زابل از کوشش های نیروهای امنیتی خوش آمدید گفت.

خوازک گفت، «عملیات های که توسط نیروهای افغان انجام شدند موفق بودند و ما بسیا خوش هستیم.»

اوگفت، «همه عملیات های طالبان در ۱۸ ماه گذشته بر ضد مردم بودند. آنها از برخی مردم خاص استفاده می کرد. آنها اینجا بخاطر ساختن افغانستان نیستند، آنها ویران اش می کنند.»

خوازک گفت، «آنها [طالبان] نمی خواهند که این کشور ساخته شود، آنها دست نشانده های خارجیان هستند، بادرانشان برایشان می گویند که پل ها را تخریب کنند و مردم را بکشند. آنها به این کشورکمک نمی کنند.»

او افزد، «آنها دست بردار نمی شوند تاوقتیکه بادارانشان برایشان نگویند تا دست بردارشوید.»

اوگفت، «عملیات بهاری طالبان موسوم به الفتح صد فیصد ناکامی دیگر خواهد بود. مردم با حکومت هستند و نیروهای افغان آماده هستند تا از این خاک دفاع نمایند.

صابرشاه توخی یک بزرگ قومی ولایت زابل گفت، «طالبان در ولایت زابل تلفات زیادی را متقبل شده اند. جسدهای شان در ولسوالی های نوبهار و ارغنداب باقی مانده اند.»

حاجی عطا جان حق بیان رئیس شورای ولایتی زابل گفت، «هدف عملیات بهاری طالبان فقط کشتن افراد ملکی است.»

او گفت، «طالبان دشمنان اسلام و بشریت هستند. ما همه باید درکنار حکومت ایستاد شویم و نیروهای خود را حمایت کنیم تا دشمنان این ملت پرافتخار را شکست داده ونابود بسازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500