امنیت

طالبان بیش از ۱۰۰ جنگجو را در عملیات های امنیتی مشترک در زابل از دست دادند

گزارش از رازق کندهاری

در تصویر، نیروهای زمینی افغان که از سوی نیروی هوایی خود پشتیبانی می شوند، به تاریخ ۱۴ عقرب در جریان عملیات جنرال عبدالرازق اچکزی در نزدیکی ولسوالی شاه جوی، ولایت زابل، نشان داده شده اند. [رازق کندهاری]

در تصویر، نیروهای زمینی افغان که از سوی نیروی هوایی خود پشتیبانی می شوند، به تاریخ ۱۴ عقرب در جریان عملیات جنرال عبدالرازق اچکزی در نزدیکی ولسوالی شاه جوی، ولایت زابل، نشان داده شده اند. [رازق کندهاری]

کندهار -- مقامات می گویند که طالبان طی عملیاتی که اخیراً توسط نیروهای مشترک افغان در ولایت زابل انجام شده است، متحمل خسارات تاریخی شده اند.

این عملیات از ۱۷ سنبله تا ۲۰ عقرب انجام شد و به نام جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه پیشین کندهار، که به تاریخ ۲۶ میزان ۱۳۹۷ توسط طالبان کشته شد، نامگذاری شده است.

به گفته نیروهای امنیتی محلی، نیروهای افغان بیش از ۱۰۰ جنگجوی طالب را در جریان این عملیات کشته و ۵۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

رحمت الله یارمل، والی ولایت زابل گفت، «طالبان هرگز چنین شکست و تلفات زیادی را در تاریخ ولایت زابل ندیده اند، که در عملیاتی که به نام شهید جنرال رازق انجام شده است، دیدند.»

وی گفت، «در این عملیات ها، نیروهای امنیتی افغان توانستند طالبان را از بیش از ۴۰ روستای ولسوالی های شاه جوی، شینکی و نوبهار در زابل، جایی که طالبان دارای پناهگاه های امن بودند، بیرون کنند.»

یارمل گفت، «طالبان در این عملیات تلفات دیدند و خسارت های مالی را متحمل شدند و رهبری آنها برای زابل به طور دائم از بین رفت. فرماندهان کلیدی طالبان، مولوی بریالی، حمدو مخلص و اسدالله و ده ها تن دیگر از فرماندهان آنها در جریان حملات هوایی و زمینی کشته شدند.»

وی گفت، «طالبان قصد داشتند امسال زابل را تصرف کنند، اما برنامه های آنها توسط نیروهای امنیتی خراب شد. از آنجا که آنها توانایی خود را برای جنگ مستقیم با نیروهای امنیتی از دست داده اند، آنها با شاندن ماین های زمینی برای آسیب رساندن به مردم ملکی روی آورده اند، و باعث تلفات مردم ملکی شده اند.»

اعاده کردن امنیت

نجیب الله سرتیر، قوماندان امنیه زابل گفت، نیروهای پولیس، اردوی ملی، ریاست امنیت ملی و کوماندوها در این عملیات شرکت کردند.

وی گفت، «هدف از این عملیات پاکسازی شاهراه کابل - کندهار از طالبان و همچنین پاکسازی تعدادی از مناطق در ولسوالی های شاه جوی، نو بهار، شینکی و شمالزو بود که تروریست ها در آنجا پناهگاه های امن داشتند.»

وی افزود، پوسته های جدید که امنیت را بهبود می بخشد در مناطقی که اخیراً از طالبان پاک شده اند ساخته شده است.

وی گفت، «در طول این عملیات زمینی و هوایی، ۵۶ بمب کنار جاده ای کشف و پاکسازی شد و بیشتر سرک های اصلی که طالبان در آن ماین ها را شانده بودند به روی ترافیک بازگشایی شدند.»

سرتیر گفت، «طی این عملیات، ۱۱۳ نفر تروریست در ولسوالی های شینکی، نوبهار، شمالزو و میزان و مرکز ولایتی قلات کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند.»

وی گفت، چون که طالبان توانایی نبرد رو در رو با نیروهای امنیتی ندارند، آنها موشک هایی را راه اندازی کردند و ماین های زمینی را شاندند که مردم ملکی را می کشند.

وی گفت، «آنها طی یک ماه گذشته حدود ۲۰ فرد ملکی را به شهادت رساندند و زخمی کردند.»

باشنده گان از عملیات استقبال می کنند

بزرگان قومی زابل و نمایندگان این منطقه از عملیات انجام شده توسط نیروهای امنیتی افغان، ابراز خورسندی کردند و گفتند که امنیت در ولایت زابل بهبود یافته است.

حاجی عطاجان حق بیان، رئیس شورای ولایتی زابل، طالبان را به نبرد در افغانستان برای دستیابی به منافع ایران و سایر کشورهای خارجی متهم کرد.

وی گفت، «آنها افغان ها را فقط برای خشنود کردن اربابان خود می کشند، اما در عملیات جنرال عبدالرازق اچکزی، تلفات بی سابقه ای مشاهده کردند که هرگز به آنها اجازه نمی دهد دوباره با نیروهای امنیتی افغان در این ولایت بجنگند.

وی گفت، «طالبان در حال شلیک کردن هستند تا به مردم ملکی آسیب برساند و ماین های کنار جاده ای را که تلفات به مردم وارد کرده است، بنشانند.»

حق بیان از حکومت خواست که عملیات بیشتری را آغاز کند که یا بتواند طالبان را برای مذاکرات صلح آماده کند یا آنها را نابود کند.

یارمل گفت، مقامات محلی در تلاش هستند تا حالت عادی و امنیت پایدار را به این ولایت بازگردانند.

وی گفت، «علاوه بر تطبیق پروژه های احیای مجدد، ما قصد داریم یک اردوی محلی را در این منطقه ایجاد کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صفحه بسیار عالی است

پاسخ