رسانه

تبلیغات نامفهوم طالبان این گروه را در معرض خطر شکست قرار داده است

نوشته سلیمان و خبرگزاری فرانسه

یک خبرنگار افغان بتاریخ ۱۵ حوت در ایستگاه تلوزیون میوند در کابل به پیغام های ارسالی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نگاه می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک خبرنگار افغان بتاریخ ۱۵ حوت در ایستگاه تلوزیون میوند در کابل به پیغام های ارسالی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نگاه می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- به گفته فعالان و تحلیگلران رسانه ای افغانستان اظهارات ضد و نقیض در مصاحبه ها و اعلام مواضع اخیر طالبان همراه با جریان معلومات نادرست نشان دهنده یک گروه در هم شکسته و متشتت است.

حامد انوری، یک تحلیلگر باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «دیدگاه های ضد نقیض بیان شده توسط طالبان وجود انشقاق و تشتت در نظرات و موضع گروه را نشان می دهد.»

انوری گفت: «در همین حال مصاحبه های متناقض طالبان و مواضع آنها در مسائل مختلف نشان دهنده فقدان هماهنگی میان اعضای این گروه است و ثابت می کند که طالبان در کنترل معلومات شان با مشکل روبرو استند.»

خود طالبان نیز به وجود ناهماهنگی و مشکل این گروه برای کنترل اظهارات اش اذعان دارد.

این تصویر گرفته شده از ویدئوی سلام تایمز جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا منان نیازی، معین قومندان یک شاخه انشعابی طالبان را در یک محل اعلام نشده در ولایت هرات در تاریخ ۱۹ عقرب گذشته نشان می دهد. [فایل]

این تصویر گرفته شده از ویدئوی سلام تایمز جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا منان نیازی، معین قومندان یک شاخه انشعابی طالبان را در یک محل اعلام نشده در ولایت هرات در تاریخ ۱۹ عقرب گذشته نشان می دهد. [فایل]

یک منبع ارشد طالبان مرتبط با شاخه رسانه ای این جنگجویان به خبرگزاری فرانسه گفت که عملیات رسانه ای جنگجویان سرسام آور است.

مصاحبه های مهم بدون آگاهی این ساحه رسانه ای انجام شده و موج انکارها و ردیه ها را به همراه داشته و موجب سردرگمی در هویت فرد مصاحبه شونده و ادعای او مبنی بر سخن گفتن به نماینده گی از طالبان کرده است. همچنان نشت اخبار تایید نشده به رسانه ها از منافبع طالبان مرتبا اتفاق می افتد.

حساب های کاربری غیرمجاز یا دروغین عمدتا در میدیای اجتماعی ایجاد می شوند ، مگر صفحات فیسبوک رسمی و توئیتر آنها بعد از مسدود شدن معمولا تحت نام های دیگر کارشان را از سر می گیرند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی رسمی طالبان، نیز گفته می شود که یک نفر نیست، مگر نام مستعاری است که شاخه رسانه ای طالبان برای صدور خبرنامه از آن استفاده می کند.

این منبع جنگجویان گفت که رهبری طالبان به تعداد انگشت شمار از جنگجویان عالی رتبه مسؤول ستراتیژی میدیای این گروه هدایت های لازم را می دهد.

آنان در پنج سرویس لسانی مختلف -- پشتو، دری، انگلیسی، اردو، و عربی -- با ده ها داوطلب که مطالب چند رسانه ای تهیه می کنند، همکاری دارند. نشریات و مطبوعات چاپی مخاطبان دهات را که تلیفون مبایل ندارند، هدف قرار می دهد و در همین حال ویدئوها و سرودهای تبلیغاتی برای بیسوادان پخش می کنند.

فقدان مرکزیت

حارث جمالزاده، تحلیلگر رسانه ها و پروفیسور ژورنالیسم در دانشگاه رانا در کابل، به سلام تایمز گفت: «حقیقت این است که اعضای طالبان مرکز مشترک برای معلومات ندارند و جریان معلومات شان را کنترل کرده نمی توانند ... به همین خاطر آنها یک روز در مصاحبه چیزی می گویند و فردایش آن را رد می کنند.»

جمالزاده گفت: «تعداد از اعضای طالبان غالبا دیدگاه های شان را در مصاحبه ها با رسانه ها بیان کرده اند و بعد دیده ایم که سخنگویان طالبان آن اظهارات و مواضع اعضای طالبان را در کرده اند.»

او گفت: «برای مثال، عباس ستانیک‌زی، یکی از اعضای هیات مذاکره کننده صلح، در یکی از مصاحبه های اش گفته بود که اردوی ملی افغانستان بعد از آن که صلح حاصل شد، باید منحل شود، مگر پس از مدت کوتاه او نظر اولیه اش را تغییر داد

جمالزاده گفت: «همچنین یکی از اعضای طالبان به رویترز گفت که ملا برادر به قطر سفرد کرده نمی تواند مگر او به قطر رفت. همه این مثال ها نشان می دهند که کدام گونه هماهنگی بین طالبان وجود ندارد و آنها در کنترل معلومات شان مشکل دارند.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی سابق وزارت دفاع و تحلیلگر سیاسی باشنده کابل به سلام تایمز گفت: «طالبان یک گروه مستقل نیستند.»

او گفت: «تکیه طالبان بر کشورهای [همسایه] و آژانس های استخباراتی آنان را از بیان نظرات مستقل شان محروم کرده و آنها با مشکلات متعدد در کنترل و ابراز معلومات شان رو به رو استند. حامیان آنان به آنها می گویند کدام موضع را باید اتخاذ کنند ... و این وابستگی موجب شده است تا آنان پیغام های ضد و نقیضی را ارائه دهند.»

دروغ پشت دروغ

وزیری گفت: «همزمان با ناکامی طالبان در میدان های نبرد آنها وارد یک جنگ تبلیغات شده اند. آنها معلومات نادرست و غلو آمیز را در ویبسایت های شان و صفحات پروپاگندا شان نشر دادند.»

جمالزاده یک پروفیسور ژورنالیست است، گفت که این معلومات نادرست برای ترویج جنگ پروپاگندای آنان و تضعیف روحیه نیروهای امنیتی استفاده می شوند و آنان از این اقدام برای تقویت روحیه جنگجویان شان در میدان نبرد استفاده می کنند.»

سکندر اصغری، تحلیلگر نظامی باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان با نشر معلومات مخدوش و اغرارآمیز به جنگ روانی پرداخته است.»

او گفت: «این گروه در تخریب افغانستان اشتراک کرده و معلومات دروغ را در خبرنامه های اش هم در ویبسایت های خبری اش نشر می دهد و در توان خود غلو می کند.»

اصغری افغزود: «طالبان برای بهره بردن از احساست عامه نسبت به اسلام همیشه در بیانیه های مطبوعاتی شان مدعی می شوند که نیروهای خارجی یا افغان ها مدارس مذهبی، مساجد، و منازل مردم ملکی را بم باران کرده اند.»

او گفت: «مگر بعدا با خبر می شویم که ساختمان های بم باران شده، مراکز و مقرهای تعلیمی طالبان بوده اند. آنها همچنان ادعاهای دروغینی را درباره قتل اعضای مختلف پرسنل امنیتی در ولایت های سراسر افغانستان نشر می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پیام سخنان ستانیکزی این است که وقتی امریکا پرداخت عایدی به اردوی ملی را متوقف کند این اردو افلیج خواهد شد. عزیز، ملا برادر در آخرین ساعات با یک طیاره خاص که توسط قطر چارتر شده بود بدون کدام پاسپورت به قطر رفت.

پاسخ