تروریسم

با وقوع درگیری های مسلحانه و انفجارهای متعدد در کابل، نیروهای افغان بار دیگر اراده خود را به نمایش میگذارند

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

در پی حملات ظاهراً هماهنگ مهاجمان انتحاری و مردان مسلح بر دو حوزهء امنیتی پولیس کابل بتاریخ ۱۹ ثور، سربازان گزمه می کنند. [طلوع نیوز/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- بروز چهارشنبه (۱۹ ثور) مهاجمان انتحاری و مردان مسلح یک رشته حملات ظاهرا هماهنگ را بالای دو حوزهء امنیتي پولیس کابل به راه انداختند. نیروهای امنیتی همچنان در ساختمان ها در حال جستجوی تعدادی از مهاجمان هستند.

اواخر صبح امروز یک رشته انفجارهای بزرگ پایتخت افغانستان را به لرزه درآورد و بدنبال آن در اثر درگیری شدید نیروهای پولیس با جنگجویان تیراندازی درگرفت.

طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) مسؤولیت این حملات را بر دوش گرفتند. اما استخبارت افغانستان شبکه حقانی طالبان و گروه ستیزه جوی پاکستانی لشکر طیبه را برای هر دو رویداد متهم شناخته است.

وحید مجروح، یک سخنگوی وزارت صحت عامه به خبرنگاران گفت که در این حملات کم از کم پنج نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند.

در پی حملات هماهنگ بر دو ایستگاه پولیس کابل بتاریخ ۱۹ ثور سربازان گزمه می کنند. [طلوع نیوز/خبرگزاری فرانسه]

در پی حملات هماهنگ بر دو ایستگاه پولیس کابل بتاریخ ۱۹ ثور سربازان گزمه می کنند. [طلوع نیوز/خبرگزاری فرانسه]

در پی حملات هماهنگ بر دو ایستگاه پولیس کابل بتاریخ ۱۹ ثور نیروهای امنیتی افغانستان به محل اعزام شدند. [طلوع نیوز/خبرگزاری فرانسه]

در پی حملات هماهنگ بر دو ایستگاه پولیس کابل بتاریخ ۱۹ ثور نیروهای امنیتی افغانستان به محل اعزام شدند. [طلوع نیوز/خبرگزاری فرانسه]

در جریان درگیری میان نیروهای افغان، مهاجمان انتحاری و مردان مسلح در ساحه شهر نو در کابل بتاریخ ۱۹ ثور ستون از دود از یک ساختمان به هوا برخاسته است. [احمد نجم فرید/ خبرگزاری فرانسه]

در جریان درگیری میان نیروهای افغان، مهاجمان انتحاری و مردان مسلح در ساحه شهر نو در کابل بتاریخ ۱۹ ثور ستون از دود از یک ساختمان به هوا برخاسته است. [احمد نجم فرید/ خبرگزاری فرانسه]

به گفته وزارت داخله، و افسر پولیس نیز جان شان را از دست دادند، ولی معلوم نیست که آیا آنها نیز در آمار اعلام شده توسط وزارت صحت عامه لحاظ شده بودند یا نه.

حملات پی در پی

داعش مسؤولیت نخستین حمله بالای یک حوزهء امنیتی پولیس در یکی از محلات شیعه نشین در غرب شهر را بدوش گرفته است. حشمت الله ستانکزی، سخنگوی پولیس کابل به خبرگزاری فرانسه گفت که آن درگیری حالا به پایان رسیده است.

ویس برمک وزیر امور داخله به خبرنگاران گفت که سه نفر از مهاجمان پس از آنکه بم های دستی برای حریق کردن یک اتاق در حوزهء پولیس پرتاب کرده بودند،‌ در این حادثه کشته شدند.

برمک گفت که دو افسر پولیس کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند. این در حالیست که به گفتهء مجروح تعداد کشته گان چهار و رقم زخمی ها نه نفر می باشد.

تصاویر نشر شده توسط تلویزیون آریانا دود ضخیم برخاسته به آسمان را نشان میدهد. در همین حال یک عکس نشر شده در تویتر که گویا حوزهء پولیس غرب کابل را نشان می دهد، ساختمانی را به تصویر کشیده است که در حال سوختن است.

حمله دوم که مسؤولیت آنرا طالبان بدوش گرفتند،‌ در مقابل یک حوزهء امنیتي پولیس در محله شهرنو در مرکز کابل روی داد. در حالیکه نیروهای خاص در آنجا در حال جستجو برای یافتن این افراد بودند.

برمک گفت:‌ «یک بم گذار انتحاری واسکت اش را در دروازهء ورودی انفجار داد و چهار مهاجم دیگر نیز در همین نزدیکی از یک موتر بیرون آمدند. یکی از آن افراد توسط پولیس کشته شد و سه نفر دیگر همچنان در یک ساختمان پنهان شده اند.»‌

مجروح گفت که یک نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده اند.

ستانکزی به خبرگزاری فرانسه گفت که ساختمان های اطراف تخلیه شده اند،‌ اما روشن نیست که آیا مردم ملکی توسط مهاجمان در داخل ساختمان ها گرفتار آمده اند یا نه.

همچنین گزارشی از یک انفجار سوم حوالی دیگر روز چهارشنبه و در حالی که نیروهای امنیتی افغان مصروف عملیات برای یافتن عاملین حوادث قبلی بودند، روی داد.

بر اساس یک خبرنامه وزارت خارجه پاکستان، این کشور آن حملات را بحیث «اقدام شنیع تروریستی در هدف قرار دادن مردم ملکی بیگناه» محکوم کرده است.

عملیات تهاجمی بهاری طالبان با موفقیت همراه نخواهد بود

طالبان بتاریخ ۵ ثور عملیات بهاری خود موسوم به «عملیات الخندق» را شروع کرد که این ظاهرا در رد پیشنهاد صلح حکومت افغانستان بود.

برمک گفت که طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته کنترل دو ولسوالی، یکی در ولایت بغلان و دیگری در ولایت فاریاب را در دست گرفته اند.

به گفته مقامات اعلام جنگ طالبان اراده حکومت افغانستان برای صلح را تضعیف نخواهد کرد.

محمد فرهاد صدیقی، نماینده ولایت کابل در ولسی جرگه به سلام تایمز گفت: «طالبان هر سال عملیات شان را تحت عنوان متفاوتی اجرا می کنند.»

او گفت: «با این وجود همه این عملیات ها در نهایت بدون کدام موفقیت با شکست مواجه می شوند و یگانه دستاورد آنها کشتن مردم ملکی و تخرب تاسیسات عامه است. یک بار دیگر قربانیان این جنگ و [عملیات بهاری] سال روان طالبان مردم ملکی و شهروندان فقیر و بیچاره افغانستان خواهند بود.»

سید صفی‌الله هاشمی، نماینده سمنگان در مشرانو جرگه گفت که این بار نخست نیست که طالبان اعلان جنگ کرده اند.

او به سلام تایمز گفت: «آنها همچنان تحت نام های مختلف طی سال های گذشته عملیات های را علیه نیروهای امنیتی و مردم ملکی افغانستان انجام داده بودند. با این حال یگانه دستاورد آنها قتل افغان های بیگناه و تخریب سرک ها، مکتب ها و شفاخانه ها بوده است.»

نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قدرتمندانه می ایستند

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع گفت: «اعلان خبر حملات بهاری طالبان تنها در حد یک شعار خواهد ماند.»

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی [افغانستان] به جنگجویان این گروه اجازه نخواهند تا به اهداف شان برسند. عملیات بهاری فقط یک ابزار برای [تلاش] جهت تخریب افکار عمومی است. آنها می خواهند با این تبلیغات ناکامی ها و شکست های شان را بپوشانند.»‌

نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بتاریخ ۱ حمل عملیات نصرت را در سراسر این کشور آغاز کردند.

رادمنش گفت: «صدها تن از جنگجویان طالبان کشته شده و بسیاری از سنگر های شان از بین رفته اند. نیروهای امنیتی و دفاعی ما عملیات موسوم به الخندق طالبان را به یک شکست دیگر تبدیل خواهند کرد.»‌

او گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی ما که مجهز به تجهیزات مُدرن نظامی هستند از قابلیت و ظرفیت شکست دادن عملیات طالبان برخوردار می باشند و همه پلان های مرتبط با الخندق را خنثی خواهند کرد.»‌

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بتاریخ ۸ ثور گفت: «طالبان خبر شروع عملیات بهاری شان را اعلان کرده اند؛ به امید این که اراده حکومت افغانستان برای صلح را تضعیف کنند. اما حکومت از قصد، اراده، و قدرت اجرایی لازم برای حصول صلح با طالبان برخوردار است و اراده آن را نمی توان تضعیف کرد.»‌

او گفت: «پروسه صلح هرگز متوقف نخواهد شد، زیرا صلح یک ضرورت است. هر شهروند افغان باید بحیث یک سفیر صلح عمل کند.»‌

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیاریک مقاله خوب وجذاب است

پاسخ