امنیت

به خاطر اینکه طالبان آتش بس را تحت ادعای دروغین پایان دادند، ناامیدی فراگیر شده است

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب و مردم قریه به تاریخ ۱۲ حوت توافقنامه صلح را در ولسوالی الینگار ولایت لغمان، جشن می گیرند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب و مردم قریه به تاریخ ۱۲ حوت توافقنامه صلح را در ولسوالی الینگار ولایت لغمان، جشن می گیرند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- روز سه شنبه (۱۳ حوت) پس از آن که طالبان شماری از حملات هماهنگ شده علیه نیروهای افغان را فقط چند روز پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده آغاز کردند، و این حملات را بر بنای یک ادعای دروغینی توجیه می کنند که در توافقنامه شامل است، ناامیدی ها سراسر افغانستان را فرا گرفت.

در ولایت کندهار که به عنوان سرزمین مرکزی طالبان در نظر گرفته می شود، حداقل در دو ولسوالی درگیری آغاز شد.

سلطان محمد حکیمی، قوماندان امنیه محلی به ای اف پی گفت، «آنها در پنجوایی و میوند بالای پنج پوسته ما حمله را آغاز کردند. جنگ ادامه دارد.»

طالبان به جنگجویان خود دستور دادند که حملات خود را علیه اردوی افغان و نیروهای پولیس آغاز كنند، که ظاهراً به «كاهش در خشونت» كه کاهش چشمگیری در خونریزی صورت گرفته بود و به افغانها طعم استقبال از آرامش نسبی را داده بود، به طور رسمی پایان دادند.

در این تصویر مشاهده می شود که، اعضای هیئت طالبان به تاریخ ۱۰ حوت قبل از مراسم امضا با ایالات متحده در دوحه قطر، جمع می شوند. [جوزیپی کاکاس/ای اف پی]

در این تصویر مشاهده می شود که، اعضای هیئت طالبان به تاریخ ۱۰ حوت قبل از مراسم امضا با ایالات متحده در دوحه قطر، جمع می شوند. [جوزیپی کاکاس/ای اف پی]

آتش بس قسمی میان ایالات متحده، این شورشیان و نیروهای افغان به مدت یک هفته تا امضای توافقنامه بین طالبان و ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت در دوحه، صورت گرفت و تا آخر هفته تمدید شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به ای اف پی گفت، «کاهش خشونت ... اکنون به پایان رسیده است و عملیات ما به صورت عادی ادامه خواهد یافت.»

«بر اساس توافقنامه [ایالات متحده و طالبان]، مجاهدین ما بر نیروهای خارجی حمله نخواهند کرد، اما عملیات های ما علیه نیروهای اداره کابل ادامه خواهد یافت.»

بر اساس یک سندی که یک شورشی در اختیار ای اف پی قرار داده است، کمیسیون نظامی طالبان هدایاتی را برای جنگجویان به خاطر از سرگیری عملیات منتشر کرده است.

یک فرمانده اردوی افغان به ای اف پی گفت، بعد از مدت کوتاهی طالبان به مواضع نظامی در ولایت بادغیس حمله می کردند. که دست کم یک سرباز کشته شد.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۱ حوت گفت که وی حداقل تا زمانی که مذاکرات بین مقامات افغان و طالبان ظاهراً به تاریخ ۲۰ حوت آغاز شود، به آتش بس قسمی ادامه خواهد داد.

طالبان در رسانه های اجتماعی از امتناع حکومت افغان از آزاد کردن ۵۰۰۰ زندانی طالب، که در توافقنامه ایالات متحده و طالبان به تفصیل آمده است، ابراز خشم می کنند.

با وجود ادعاهای مکرر این شورشیان، در متن توافقنامه واضح آمده است که تبادله زندانیان مشروط به «هماهنگی و تائید همه طرفهای ذیربط» می باشد.

در این توافقنامه آمده است، «ایالات متحده متعهد است كه با همكاری تمام طرف های ذیربط در زمینه آزادسازی سریع زندانیان جنگی و سیاسی به عنوان یک اقدام اعتمادسازی با هماهنگی و تائید همه طرف های مربوطه، فوراً فعالیت خود را آغاز كند.»

غنی، در حق خود همانطور که در توافقنامه به تفصیل آمده است، روز یکشنبه گفت که وی به این شرط مخصوص به عنوان شرط برگزاری مذاکرات داخل افغانستان متعهد نخواهد شد. وی در عوض گفت که تبادله زندانیان باید پس از آغاز مذاکرات، مورد بحث قرار بگیرد.

از آن زمان تاکنون، طالبان به طور ناحق، خشونت های فزاینده خود را بر اساس این انکار توجیه می کنند.

نقض کردن مغز توافقنامه

رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در توییتی نوشت، «اگر خبر از سرگیری خشونت توسط طالبان تائید شود، این خلاف مغز توافق نامه ای است که اخیراً در دوحه امضا شده است. این زمان خودنمایی نیست بلکه مرحله ایجاد اعتماد و پیشرفت به شکلی سازنده است.»

بر اساس شرایط این توافقنامه، نیروهای خارجی در ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج می شوند و این امر به شرط تضمین های امنیتی طالبان و به تعهد این شورشیان مبنی بر گفتگو کردن با کابل است.

تحلیلگر مایکل کوگلمن از مرکز ویلسن، یک مرکز تحقیقاتی مستقر در واشنگتن گفت که وی تعجب نکرد که طالبان دوباره به حملات روی آوردند.

وی افزود، «به یاد داشته باشید، خشونت برای طالبان وسیله نفوذی است. این گروه آن را به راحتی متوقف نخواهد کرد.»

«و اکنون این گروه از این وسیله نفوذی خود، برای تقویت موقف خود در گفتگوهای بین الافغانی که اگر/زمانی آغاز شوند، سوء استفاده می کند.

خوش بینی محتاطانه

افغان ها به شدت از طالبان به دلیل از سرگیری حملات علیه افغان ها انتقاد کردند.

سلطان غنی در یک پست توییتر خود نوشت، «افغان ها افغان ها را می کشند. مسلمانان مسلمانان را می کشند. و طالبان می گویند که این 'جهاد' است؟».

در حالی که طرفداران این توافقنامه می گویند که این نخستین گام اساسی برای رسیدن به صلح است، بسیاری از افغان ها -- به ویژه زنان -- می ترسند که در نهایت این شورشیان به قدرت باز خواهند گشت.

در جریان دهه ۱۳۷۰ میلیون ها نفر افغان در حالیکه کشور از جنگ داخلی رنج می برد و طالبان کنترل آن را به دست گرفتند، از کشور فرار کردند.

خانواده خاطره صافی از جمله کسانی بودند که به همسایگی ایران پناه بردند.

این فعال حقوق بشر ۲۹ ساله به ای اف پی در کابل گفت، «من از دیدگاه اینکه مردم کشته نمیشود، خوش بین هستم. [اما] وقتی به قوانینی فکر می کنم که توسط طالبان و اعتقادات سخت آنها وضع می شدند، بسیار نگران هستم.»

این توافق همچنان مخالفین خود را دارد. ناظرین خاطرنشان كردند كه شايد رژيم ايران با درگير کردن گروه های نیابتی برای حمله به منافع ایالات متحده و افغان به دنبال تخریب کاری شود.

داعش، که در افغانستان به طور مؤثر شکست خورده است، همچنان ممکن است در تلاش برای تخریب کردن این توافقنامه، تلاش کند تا اختلافات نظر را تقویت کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

توافقنامه را طالبان نه بلکه امریکا و حکومت دست نشانده شان نقض می کنند. در توافقنامه آمده است که قبل از تاریخ ۱۰ ماه مارچ ۵۰۰۰ زندانیان طالبان از بند حکومت افغانستان رها می شود. در حالیکه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این را رد کرده و گفته است که وی این کار را نخواهد کرد. طالبان آماده اند که همه اسرای جنگی حکومت افغانستان را رها سازند. حالی نگاه کنید که کی مغز توافقنامه را نقض می کند، طالبان و یا حکومت افغانستان؟ حکومت نقض می کند.

پاسخ