امنیت

داعش در ننگرهار شکست خود را پذیرفت و جنگویان آن بطور دسته جمعی تسلیم شدند

گزارش از خالد زیری

پس از فشارهای شدید نظامی بالای شعبه خراسان داعش در افغانستان تاکنون ۱۸۳ نفر از اعضای آن به تاریخ ۲۶ عقرب تسلیم مقامات محلی در ولایت ننگرهار شدند. [خالد زیری]

ننگرهار-- عملیات سنگین نظامی مشترک نیروهای امنیتی افغان و مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در ننگرهار، صدها جنگجویان داعش را به تسلیم شدن واداشت و این گروه را وادار به پذیرش شکست خود در منطقه کرد.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار در هفته گذشته به تاریخ ۲۶ عقرب، طی مراسمی در تأسیسات ریاست امنیت ملی ننگرهار، ۱۸۳ جنگجوی داعش را که تسلیم نیروهای دولت در دره های باندر و مامند، و ولسوالی اچین شدند، ارائه داد.

وزارت دفاع در اعلامیه ای به تاریخ ۲۵ عقرب گفت، ۱۸ جنگجوی داعش به تاریخ ۲۴ عقرب همراه با ۲۴ زن و ۳۱ کودک، به مقامات محلی در ننگرهار تسلیم شدند.

در این مراسم که به تاریخ ۲۶ عقرب برگزار شد، با جنگجویان تسلیم شده، ۱۹۰ زن و ۲۰۸ کودک همراه بودند. برخی از فرزندان هر دو والدین خود را در نبرد با نیروهای دولتی از دست داده بودند.

در تصویر، جنگجویان سابق داعش به تاریخ ۲۶ عقرب مشاهده می شوند که، در صف ایستاده اند تا مقامات محلی در ولایت ننگرهار آنها را در شعبه ولایتی ریاست امنیت ملی در جلال آباد، به رسانه ها ارائه دهند. [خالد زیری]

در تصویر، جنگجویان سابق داعش به تاریخ ۲۶ عقرب مشاهده می شوند که، در صف ایستاده اند تا مقامات محلی در ولایت ننگرهار آنها را در شعبه ولایتی ریاست امنیت ملی در جلال آباد، به رسانه ها ارائه دهند. [خالد زیری]

جنگجویان همچنین به تاریخ ۲۲ عقرب ده ها میل اسلحه خود را به مقامات ننگرهار در جلال آباد تحویل دادند. [دفتر مطبوعاتی مقام ولایت/فیسبوک]

جنگجویان همچنین به تاریخ ۲۲ عقرب ده ها میل اسلحه خود را به مقامات ننگرهار در جلال آباد تحویل دادند. [دفتر مطبوعاتی مقام ولایت/فیسبوک]

در این تصویر، نمای برخی از اعضای داعش هنگام تسلیم شدن به نیروهای امنیتی، مشاهده می شود. [وزارت دفاع افغانستان]

در این تصویر، نمای برخی از اعضای داعش هنگام تسلیم شدن به نیروهای امنیتی، مشاهده می شود. [وزارت دفاع افغانستان]

بر اساس اعلامیه ای که توسط دفتر مطبوعاتی مقام ولایت منتشر شد، رئیس جمهور اشرف غنی، به روز سه شنبه (۲۸ عقرب) برای ارزیابی وضعیت امنیتی در منطقه، به جلال آباد ولایت ننگرهار سفر کرد. وی از شکست داعش در این منطقه خبر داد. وی همچنان از نیروهای امنیتی افغان بخاطر فداکاری های آنها تشکر کرد.

میاخیل گفت، بیشتر جنگجویان تسلیم شده، زنان و کودکان خارجی هستند که به کابل اعزام خواهند شد، جایی که حکومت آنها را به کشورهای اصلی شان واگذار خواهد کرد.

وی افزود، «بیشتر جنگجویان تسلیم شده پاکستانی هستند، اما در جمع این جنگجویان همچنین ... شورشیانی از ایران، ازبکستان، ترکمنستان، چیچین [بخشی از روسیه] و سایر کشورها شامل هستند. زنان و کودکان متعلق به هر کجا که باشند از طرف حکومت مرکزی تحویل داده می شوند، اما ابتداءً مردانی که درگیر جنگ بودند، تحقیق می شود و سپس دولت مرکزی تصمیم می گیرد که با آنها چه کار کند.»

برید جنرال محمد کریم نیازی، فرمانده لوای ۴ اردوی ملی افغان به خبرنگاران گفت، «ما با زنان و کودکان جنگجویان تسلیم شده داعش با خوبی رفتار کردیم. ما آنها را تغذیه کرده ایم و نیازهای آنها را برآورده کرده ایم. ما با آنها با افغان های معمولی رفتار کرده ایم و نسبت به آنها بی رحم نبوده ایم.»

داعش شکست در ننگرهار را پذیرفت

شعبه خراسان داعش (داعش - کی)، که وابسته داعش در افغانستان است، به تاریخ ۲۶ عقرب اعلامیه ای صادر کرد که در آن شکست این گروه در ننگرهار را پذیرفت و گفت اعضای آنها برای هفته ها چیزی برای غذا خوردن نداشتند.

این گروه جنگجوی در اعلامیه ای که در تلگرام منتشر شد، با اشاره به آخرین موضع فاجعه بار داعش در باغوز که توسط ائتلاف در ماه حمل با شکست پایان یافت گفت، «ما در برابر بمب گذاری های امریکا مقاومت کردیم تا که از باغوز [سوریه] فرار کردیم، و ما در ننگرهار تا زمانی جنگیدیم که دیگر مهماتی نداشتیم.»

در این اعلامیه آمده است، «به اسلحه های مجاهدین خلافت [جنگجویان داعش] نگاه کنید و ببینید که «آیا یک گلوله در آنها باقی مانده است.»

یکی از جنگجویان تسلیم شده داعش تائید کرد که این گروه در روزهای اخیر خود چیزی برای خوردن نداشت و این جنگجویان چاره ای جز تسلیم شدن نداشتند.

رحمت الله ۳۷ ساله به رسانه ها در مقر ریاست امنیت ملی گفت، «من از دره تیراه [در پاکستان] هستم و دو سال با داعش بوده ام.»

وی افزود، «من در یک مدرسه پاکستانی بودم که معلمان ما به ما گفتند که در افغانستان کافران وجود دارد، [و اینکه ما باید برای جهاد به آنجا برویم. اما هنگامی که من به منطقه پایخا در اچین رسیدم، این جهاد نبود -- این کشتار مردم افغان بود. من مجبور شدم در آنجا بمانم زیرا آنها به ما اجازه نمی دادند که برگردیم.»

وی گفت، «هنگامی که جنگ شدت یافت -- و حملات هواپیماهای بدون سرنشین نیز رخ دادند -- ما کنترل خود را از دست دادیم. در آن روزهای گذشته، ما چیزی برای خوردن نداشتیم. چون مرگ در مقابل ما بود، ما فرار کردیم و تسلیم نیروهای امنیتی شدیم.»

عبدالملک ۳۵ ساله، یک جنگجوی دیگر داعش به خبرنگاران گفت، «من شخص تدارکاتی داعش بودم. من و دوستانم مهمات و وسایل دیگر را توسط قاطرها و مرکب ها برای اعضای 'خلافت' (داعش) می آوردیم. بسیاری از اعضای ما کشته شدند و همسر و فرزندان خود را پشت سر گذاشتند.»

وی افزود، «این فرزندان پس از آن به خانواده های دیگر داده شدند تا بزرگ کنند. پس از مردن مردان، بسیاری از زنان و کودکان بدون سرپرست ماندند. با افزایش عملیات، ما مجبور به ترک و تسلیم شدن شدیم.»

مشکلات خانواده ها

یکی از زنان تسلیم شده که خود را به عنوان نور بی بی معرفی کرد، از سختی هایی که پس از کشته شدن همسر جنگجوی اش در خانواده وی وارد شد، توضیح داد.

وی در این مراسم گفت، «همسرم می خواست دو ماه پیش در«اچین» به داعش بپیوندد و من با او همراه شدم. سپس، من با این زنان دیگر زندگی کردم. و چون زندگی در آنجا سخت شده بود، ما مجبور شدیم فرار کنیم و تسلیم شویم.»

وی افزود، «من مجبور شدم به همراه شوهرم به اینجا بیایم. اکنون که شوهرم مرده است، من خویشاوندی [در اینجا] ندارم. من از حکومت می خواهم که مرا پس به خانه ام [در ولایت کندز] بفرستند.»

محمد اسماعیل، که خواهرش با یک جنگجوی داعش ازدواج کرده بود گفت که، پس از اینکه او را زنگ زد تا بگوید که آنها تسلیم دولت شده اند، به دره مهمند دره رفت تا وی را پیدا کند.

این جوان گفت، «خواهرم با ظاهرشاه ازدواج کرده بود. آنها زندگی خوبی داشتند، اما او دو سال پیش به داعش پیوست، و او مخفیانه خواهرم را با خود برد. من نمی دانستم خواهرم زنده است یا مرده است. من آمده ام تا او را به خانه ببرم.»

نظرعلی واحدی، رئیس امنیت ملی ننگرهار به رسانه ها به طور فشرده گفت، داعش شکست خورده است و جنگجویان بیشتری داعش به زودی تسلیم خواهند شد.

واحدی گفت، «داعش در ننگرهار نابود شده است و بقایای آن یا کشته خواهند شد و یا تسلیم خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

فقط همه ای شان را اعدام کنید.

پاسخ

آنها بخاطر آن تسلیم نشدند که دیگر به خلافت باور نداشتند. آنها هیچگاهی اعتقادات شان را تغییر ندادند. آنها فقط بخاطریکه گرسنه بودند از کوهها پائین شدند. تا زمانیکه مغز آنها از طریق یک برنامه پاکسازی نشده باشند، بالای آنها نباید اعتماد شود. کدام جنگ که انجام نشود، آن جنگ برده شده است. امکان داشت منابع که برای پیدا کردن این ۱۸۳ تن صرف شد، در جای دیگر برای کشتن اشخاص بد استفاده شود.

پاسخ

مدارس پاکستان با آموزشهای غلط آن مشکل بزرگ است. در اینجا جای تعجب نیست که افغانها رنج می برند.

پاسخ