تروریسم

مقامات افغان وعده سپردند كه داعش را در ننگرهار از بین ببرند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر، دست کم ۲۲ عضو گروه داعش و ۷ جنگجویان طالب مشاهده می شوند که، به تاریخ ۱۸ عقرب خود را تسلیم مقامات محلی در جلال آباد ولایت ننگرهار کردند. [خالد زیری]

جلال آباد -- یک مقام بلندپایه امنیتی افغان گفت، شعبه افغان داعش در یکی از ولایات مهم شرقی، جایی که این گروه برای اولین بار به دنبال ایجاد یک پایگاه بوده است، «شکست» خورده است.

این ادعا پس از آن صورت می گیرد که داعش برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ درگیر جنگ های افغانستان شد، هنگامی که این گروه بخش های بزرگی از ولایات ننگرهار و کنر را در نزدیکی مرز پاکستان تصرف کرد.

طی سال های بعدی، این گروه مسؤلیت یک سلسله بمب گذاری های وحشتناک در سراسر افغانستان را بر عهده گرفته است، و به طور مداوم مورد حمله نیروهای امریکایی، افغان و حتی طالبان قرار گرفته است.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله، در جریان عملیات علیه این جنگجویان گفت، داعش «در ننگرهار شکست خورد، مراکز آنها نابود شدند.»

در این تصویر دیده می شود که، جنگجویان داعش و طالبان که به تاریخ ۱۸ عقرب در دفتر ریاست امنیت ملی در جلال آباد ولایت ننگرهار تسلیم نیروهای افغان شده اند، در مقابل رسانه ها ایستاده اند. [خالد زیری]

در این تصویر دیده می شود که، جنگجویان داعش و طالبان که به تاریخ ۱۸ عقرب در دفتر ریاست امنیت ملی در جلال آباد ولایت ننگرهار تسلیم نیروهای افغان شده اند، در مقابل رسانه ها ایستاده اند. [خالد زیری]

در این تصویر، کارمندان امنیتی افغان در حال انتقال دادن جنگجویان طالب و داعش مشاهده می شوند که، به تاریخ ۹ میزان طی عملیاتی در ولایت ننگرهار دستگیر شده بودند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر، کارمندان امنیتی افغان در حال انتقال دادن جنگجویان طالب و داعش مشاهده می شوند که، به تاریخ ۹ میزان طی عملیاتی در ولایت ننگرهار دستگیر شده بودند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

وی به روز یکشنبه (۱۹ عقرب) گفت، «ما به زودی آخرین مراکز آنها را نابود خواهیم کرد. با کمک مردم، ما آنها را از بین خواهیم برد. برخی از واحدهای کوچکتر آنها تسلیم می شوند؛ سایر واحدهای کوچک در ولایات دیگر از بین برده می شوند.»

وی گفت، داعش در افغانستان، «کاملاً در حال شکست خوردن» است.

داعش طی ماه های اخیر متحمل شکستهای بزرگی شده است، از جمله سقوط 'خلافت' خود-اعلام شده آنها در سوریه، و مرگ ابوبکر البغدادی رهبر این گروه،که ماه گذشته طی یک حمله ایالات متحده در سوریه کشته شد.

ارتباطات بین البغدادی و گروه وابسته به داعش در افغانستان، که بهتر به عنوان شاخه خراسان داعش یا همان داعش- کی شناخته می شود، همیشه غبارآلود بوده است.

خوگیانی گفت، اما مرگ البغدادی ساختار فرماندهی و کنترل شعبه خراسان داعش را مختل کرده است.

وی گفت، «این عملیات، جنگجویان موجود در ساحه را تحت تأثیر قرار داده است؛ آنها یا تسلیم حکومت می شوند یا به زندگی عادی خود باز می گردند.»

جنگجویان زیاد داعش تسلیم شدند

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار به روز شنبه (۱۸ عقرب) در گفتگو با خبرنگاران نیز گفت که، نیروهای افغان مرکز داعش در این ولایت را تخریب کرده اند.

میاخیل گفت، «مسیرهای لوژستیک داعش قطع شده است زیرا عملیات ما با موفقیت انجام شد. مرکز خلافت آنها [در ننگرهار، برای افغانستان] نابود شد. اکنون این گروه دو گزینه دارد؛ یا تسلیم شدن یا کشته شدن.»

دست کم ۲۲ عضو داعش و ۷ جنگجویان طالب، به تاریخ ۱۸ عقرب خود را تسلیم مقامات محلی در جلال آباد کردند.

حلیم الله ۵۰ ساله، یک باشنده منطقه بندر، که از جمله کسانی بود که تسلیم شد گفت، «چهار سال پیش، وقتی داعش به منطقه ما آمد، بسیاری از باشنده گان به مکانهای امن نقل مکان کردند. من نتوانستم به دلیل اینکه نمی توانستم زمین خود را ترک کنم. به خودم گفتم که آنها نیز مسلمان هستند؛ آنها به من چیزی نخواهند گفت.»

وی گفت، «اما داعش آمد و من را مجبور به گرفتن اسلحه كرد و به من دستور داد كه آن را در جنگ با خود داشته باشم. من مجبور شدم انتخاب كنم زیرا راهی برای خروج از آن وجود نداشت. هنگامی كه فرصتی پیدا كردم، تسلیم شدم.»

محمد الله، یکی دیگر از اعضای شعبه خراسان داعش گفت، «ما به داعش پیوستیم اما بعداً دیدیم که این گروه در مسیر اشتباهی قرار گرفته است. این گروه در حال کشته شدن افغان های عادی است. این باعث شد که ما از این گروه احساس انزجار کنیم، اما ما با آنها بودیم چون هیچ گزینه دیگری نداشتیم.»

وی گفت، «اکنون که این گروه تحت فشار قرار گرفته است، ما همچنین راهی پیدا کردیم که به دولت بیاییم و خود را تسلیم کنیم.»

تورن جنرال نظرعلی واحدی، رئیس امنیت ملی ننگرهار گفت، داعش در آستانه حذف شدن در این ولایت است و برخی از جنگجویان آنها در آینده نزدیک تسلیم خواهند شد.

وحیدی به تاریخ ۱۸ عقرب در جلال آباد به خبرنگاران گفت، «مناطق باغ دره و بندر آچین هر دو برای داعش بسیار مهم بودند و اکنون این مناطق از آنها پاک شده اند.»

وی گفت، «داعش نمی تواند دوباره در ننگرهار به وجود بیاید.»

'محکوم به شکست'

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغان گفت، اعضای داعش جنگ را ترک می كنند چون نیروهای امنیتی اقدام به کمپاین تصفیوی نمودند.

وی گفت، آچین، پچیراگام و دیگر مناطق ولایت ننگرهار، کاملاً از [داعش] پاک شده اند.»

وی در اوایل ماه عقرب با افزودن اینکه بسیاری از جنگجویان داعش در اواخر ماه میزان و اوایل ماه عقرب، طی عملیات های مختلف نظامی در ننگرهار کشته شده اند، گفت، به دلیل فشار نظامی، ده ها جنگجوی داعش در ولایات کنر و ننگرهار، خود را به همراه سلاح های خود تسلیم نیروهای امنیتی کرده اند.

نادر احمدزی، یک تحلیلگر امور نظامی و استخباراتی در کابل گفت، داعش از ابتدا محکوم به شکست در افغانستان بود.

وی گفت، «افغان ها اسلامی را که داعش سعی در ترویج آن دارد، مغایر با اسلام اصلی می داند. علاوه بر این، تمام اعمالی که داعش مرتکب می شود، خلاف اعتقادات و رسم و رواج افغان ها است.»

وی گفت، «داعش مبلغ زیادی را برای استخدام جنگجویان زیادی خرج کرد و توانست بسیاری از مناطق را تحت کنترل خود بیاورند، اما در نهایت تمام تلاش های آنها ناکام شدند.»

احمدزی گفت، «نیروهای امنیتی افغان و نیروهای بین المللی به شدت مصمم به شکست و نابودی داعش هستند.»

وی گفت، طالبان که نمی خواستند داعش در افغانستان جایگزین آنها شود، نیز به آنها حمله های سنگین و تلفاتی وارد کرد و بسیاری از جنگجویان داعش را کشتند -- از جمله چهره های مهم آنها در ولایات ننگرهار و بادغیس.»

[خالد از ننگرهار در این گزارش کمک کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500