رسانه

مرگ البغدادی، آشفتگی های عمده ای را در تلاش های پیام رسانی شعبه خراسان داعش آشکار ساخت

سلام تایمز

رسانه نیمه رسمی شعبه خراسان داعش 'محمد بن قاسم' از این تصویر به عنوان پیش منظر خود در تلگرام استفاده می کند. نشریه های اخیر حاکی از سوءتفاهم های اساسی بین شعبه اصلی داعش و شعبه خراسان داعش در پیام رسانی است. [آرشیف]

رسانه نیمه رسمی شعبه خراسان داعش 'محمد بن قاسم' از این تصویر به عنوان پیش منظر خود در تلگرام استفاده می کند. نشریه های اخیر حاکی از سوءتفاهم های اساسی بین شعبه اصلی داعش و شعبه خراسان داعش در پیام رسانی است. [آرشیف]

ولایت ننگرهار-- قتل تازه ابوبکر البغدادی رهبر داعش، در سوریه ناسازگاری های عمیق در تلاش های پیام رسانی شعبه خراسان این گروه در افغانستان و پاکستان، آشکار ساخته است.

تفاوت قابل توجهی بین دو مقاله نشر شده توسط رسانه نیمه رسمی شعبه خراسان داعش «محمد بن قاسم»، که در تلگرام توسط سلام تایمز به تاریخ ۵ عقرب دیده شدند، یک روز پس از گزارش های منتشر شده از مرگ البغدادی، و ۹ عقرب که داعش اعتراف کرد به مرگ رهبر خود، نشان می دهد كه این گروه با تلاشهای خود در زمینه توسعه یافتن، سختی هایی را متحمل می شود.

«دروغ کافران و کار شیطان!» روشی بود که «محمد بن قاسم» اخبار مقامات امریکایی درباره مرگ البغدادی را توصیف کرد.

در مقاله آمده است، «امروز، کفار این خبر را منتشر کردند که ظاهراً خلیفه مسلمانان ابوبکر البغدادی در یک حمله بمباران امریکایی کشته شده است. چنین خبرهایی بارها از سوی این افراد فاسد و دروغگو شنیده شده است و همچنان ادامه خواهد داشت.»

مقاله با اشاره به یک گروه جنگجوی دیگر در سوریه ادامه داد، «با توجه به اطلاعات ما، گروهی از حراس الدین در ادلیب بمباران شد، نه البغدادی.»

در این مقاله آمده است، «محبوب ما ابوبکر البغدادی همچنان دستورات را به مجاهدین جهان صادر می کند.»

در همین حال، رسانه های رسمی داعش پس از انتشار خبر درگذشت رهبر، سكوت كردند كه این امر حاکی از عدم برقراری ارتباط و هماهنگی بین داعش «مركزی» و وابسته آن «شعبه خراسان داعش» است.

بعد از روزها، به تاریخ ۹ عقرب هنگامی که رسانه رسمی داعش الفرقان پیامی را منتشر کرد که با اعتراف مرگ البغدادی و نامگذاری جانشین ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، «محمد بن قاسم» لحن خود را تغیر داد.

این رسانه گفت، «جنگ، خون، تشنگی و گرسنگی ما برای ابوبکر البغدادی نیست بلکه به خاطر خدا است.»

این رسانه گفت، «تحریک به پیش می رود و هر کس آزمایش های خود را می گذراند.»

خطوط نامشخص، پیام اشتباه گرفته شده

برخی از مشکل شعبه خراسان داعش این است که به دلیل استفاده از رسانه های غیررسمی توسط چهره های رسمی شعبه خراسان داعش، مانند سلطان عزیز عظیم، خط پیام رسانی بین رسانه های غیر رسمی و رسمی مبهم است.

عظیم که سخنگوی شعبه خراسان داعش است، به صورت خودسرانه انتشاراتی را انجام می دهد اما آنها را به عنوان مواد رسمی نامگذاری نمی کند. رسانه های غیررسمی این گروه سپس مواد عظیم را با طرفداران خود به اشتراک می گذارند.

مشکل دیگر این است که رسانه های غیررسمی شعبه خراسان داعش، با ادعای فعالیت های تروریستی که داعش اصلی ادعا نکرده است، قوانین رسانه ای داعش را زیر پا می گذارند.

این مشکلات مداوم که این گروه با آن روبرو می شود درست چند روز پس از صحبت های اخیر گروه های طرفدار شعبه خراسان داعش در تلگرام، شکاف های عمیق بین اعضای شعبه خراسان داعش را نسبت به کسانی که آنها کافر می دانند، نشان می دهد.

این پیام ها، که از تاریخ ۲۹ سنبله نشریات را آغاز کرده است، حاکی از شکافهایی به وجود آمده راجع به این که که آیا گروه های جنگجوی دیگر، مانند تحریک طالبان پاکستان مرتد هستند، می باشد.

عدم اعتماد

عدم نظم در پیام رسلنی شعبه خراسان داعش، نشان دهنده گروهی است که اساساً دست به سرکشی زده و قوانین اصلی داعش را رها کرده اند.

رسانه «محمد بن قاسم» هرگز مقاله اصلی خود را پس نگرفت و همچنین توضیح نداد كه چگونه منبع آن تا این حد نادرست بود.

جنرال (متقاعد) سکندر اصغری، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل گفت، «شاخه خراسان داعش بیشتر رهبران و فرماندهان خود را که در حال انجام عملیات آن در افغانستان بودند، از دست داده است. اعضای آن در حال حاضر متفرق و بی نظم هستند و فاقد رهبری منسجم هستند.»

اصغری گفت، «از آنجا که جنگجویان داعش با رهبری خود با مشکل روبرو هستند و بی نظم هستند، شعبه اصلی داعش در عراق و سوریه به آنها اعتماد ندارد. به همین دلیل نمی خواست خبر مرگ البغدادی را با آنها در اشتراک بگذارد.»

داود کلكانی، عضو سابق ولسی جرگه از كابل گفت، «از زمان آغاز فعالیت شعبه خراسان داعش در افغانستان، هیچ ارتباط و هماهنگی خوبی بین شعبه اصلی این گروه و اعضای آن در افغانستان برقرار نشده است.»

کلكانی گفت، «مقیاس این سوءتفاهم ها با افزایش جنگجویان داعش در افغانستان متحمل نارسایی های بیشتر شد. اینک به مسئله اعتماد بین طرفین تبدیل شده است.»

[سلیمان از کابل در این گزارش مشارکت داشته است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش و طالبان هدف مشترک دارند... تا دروغ بگویند و بکشند.

پاسخ