تروریسم

مرگ البغدادی رهبر داعش، یک لحظهٔ سرنوشت ساز در جنگ علیه تروریزم را رقم زد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، یک عضو نیروهای دیموکراتیک سوریه در سال ۱۳۹۶ بیرق داعش را در طبقه، سوریه بر می دارد. [دلیل سلیمان/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک عضو نیروهای دیموکراتیک سوریه در سال ۱۳۹۶ بیرق داعش را در طبقه، سوریه بر می دارد. [دلیل سلیمان/ای اف پی]

رهبران جهان و تحلیلگران می گویند، مرگ ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در جریان حمله به رهبری امریکا در سوریه، لحظه ای مهم در جنگ علیه تروریزم بین المللی به حساب می آید و احتمالاً آغاز پایان یک گروهی را رقم می زند که زمانی قدرتمند بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده به روز یکشنبه (۵ عقرب) با تائید کردن این خبر گفت، این رهبر گریزان داعش به همراه تعداد زیادی از جنگجویان دیگر داعش در حمله شب هنگام توسط نیروهای ویژه امریکایی در شمال غربی سوریه کشته شد که با گوشه گیری البغدادی در یک تونل به پایان رسید، جائیکه البغدادی یک واسکت انتحاری را منفجر کرد و خود و سه نفر از فرزندان خود را کشت.

وی گفت، «این جنایتکار که خیلی سخت سعی در ترساندن دیگران کرده است، آخرین لحظه های خود را با اضطراب کامل و وحشت از ترس نیروهای امریکایی که او را دنبال می کردند، گذراند.»

مرگ البغدادی در طول سالها چندین بار گزارش شده بود، اما ترامپ گفت این بار با آزمایش ساحوی دی ان ای که هویت وی را تائید می کند، تردیدی نیست. مارک اسپر وزیر دفاع امریكا گفت، تیم حمله کننده، با هردو ازمایش عینی و دی ان ای، این موضوع راتصدیق کردند.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در یک ویدیوی داعش که در اواخر سال گذشته منتشر شد، به شکل سال خورده ظاهر شد.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در یک ویدیوی داعش که در اواخر سال گذشته منتشر شد، به شکل سال خورده ظاهر شد.

این تصویر از یک ودیوی گرفته شده که در جوزای ۱۳۹۳ منتشر شده است، و البغدادی رهبر داعش را نشان می دهد که ایجاد به اصطلاح خودش 'خلافت' ، را اعلام می کند.

این تصویر از یک ودیوی گرفته شده که در جوزای ۱۳۹۳ منتشر شده است، و البغدادی رهبر داعش را نشان می دهد که ایجاد به اصطلاح خودش 'خلافت' ، را اعلام می کند.

این نمای هوایی که به تاریخ ۵ عقرب سال ۱۳۹۸ گرفته شده، محلی را نشان می دهد که در اثر عملیاتی که در نزدیکی روستای باریشا در شمال غرب سوریه، مورد حمله قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله های چرخبال امریکایی منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش شد. [عمر حاج کادور/ای اف پی]

این نمای هوایی که به تاریخ ۵ عقرب سال ۱۳۹۸ گرفته شده، محلی را نشان می دهد که در اثر عملیاتی که در نزدیکی روستای باریشا در شمال غرب سوریه، مورد حمله قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله های چرخبال امریکایی منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش شد. [عمر حاج کادور/ای اف پی]

هشت چرخبال در این عملیات سهم گرفتند که برای بیش از یک ساعت از یک پایگاه نامعلوم پرواز کردند.

موسسه ناظر حقوق بشر سوریه گزارش داده بود كه چرخبال های امریكایی نیروهایی را در منطقه ای از ولایت ادلیب سوریه پائین کردند که در آنجا یک خانه و موتر را در خارج از روستای باریشا هدف قرار دادند.

به گفته مقامات، این عملیات با همکاری روسیه، سوریه، ترکیه، عراق و نیروهای دیموکراتیک کردی سوریه انجام شد.

در عین حال، ابوحسن المهاجر سخنگوی داعش «در عملیاتی هماهنگ بین استخبارات نیروهای دیموکراتیک کردی سوریه و ارتش ایالات متحده در روستای عین البیضاء در نزدیکی جرابلس هدف قرار گرفت.»

ایالات متحده مرگ المجاهر را تائید کرده است.

ضربه عظیمی بود اما مبارزه ادامه دارد

رهبران جهان و تحلیلگران مرگ البغدادی را به عنوان یک دستاورد مهم در مبارزه با داعش مورد ستایش قرار دادند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تویتر گفت، این عملیات «نقطه برگشت در مبارزه مشترک ما با تروریزم» بود.

بوریس جانسن، نخست وزیر بریتانیا به روز یکشنبه توئیت کرد، «مرگ بغدادی لحظه مهمی در مبارزه ما با تروریزم است، اما نبرد علیه شر داعش هنوز پایان نیافته است.»

وی گفت، «ما با شرکای ائتلافی خود همکاری خواهیم کرد تا برای همیشه به اقدامات قاتل و وحشیانه داعش پایان دهیم.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در تویتر خود نوشت، «مرگ البغدادی یک ضربه سخت علیه داعش است، اما این فقط یک مرحله است. این مبارزه همراه با شرکای ما در ائتلاف بین المللی برای اطمینان از شکست نهایی این سازمان تروریستی ادامه خواهد یافت. این اولویت ما است.»

ائتلاف بین المللی علیه داعش شامل ۸۱ عضو (۷۶ کشور و پنج سازمان بین المللی) است و از سال ۱۳۹۶ بدینسو، بیش از ۷.۷ میلیون نفر و ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت را در سراسر عراق و سوریه آزاد کرده است.

در اعلامیه دفتر رئیس جمهور افغان اشرف غنی آمده است که، مرگ البغدادی «نه تنها در کاهش حملات تروریستی و تأمین امنیت افغانستان، بلکه برای امنیت و ثبات منطقه و جهان» نیز حائز اهمیت است.

کابل خان تدبیر، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل گفت، «با ناپدید شدن رهبر داعش، هرج و مرج در رده های این گروه در افغانستان به وجود خواهد آمد و منابع مالی و نظامی این گروه همچنان صدمه خواهند دید.»

صفت الله صافی، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در کابل، موافقت کرد.

صافی گفت، «پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی، شعبه خراسان داعش در افغانستان با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد. در کوتاه مدت، این تأثیر منفی بر جنگجویان آنها خواهد گذاشت. در طولانی مدت، اگر شعبه خراسان آن وفادار به خلافت جدید نباشد، داعش به چند بخش تقسیم خواهد شد.»

جگرن (متقاعد) عمر فاروق، یک تحلیلگر امور امنیتی مستقر در اسلام آباد گفت، «به نظر من، زنجیره تأمین سلاح و دیگر پشتیبانی لوژستیکی از جنگجویان داعش یک علامت سؤالیه برای تلاشهای مشترک است که برای برای از بین بردن داعش جریان دارند.»

بولاتبک ایسایف، یک دانشمند سیاسی متعلق به نور سلطان قزاقستان گفت، «البغدادی از برکت استخبارات و کمک های تعدادی از کشورها از بین رفت، که این حقیقت غیرقابل انکار را تائید می کند: پیروزی بر تروریزم فقط با تلاش مشترک کشورهای مختلف امکان پذیر است.»

فلیکس کولوف صدراعظم اسبق قرغز و رییس اسبق کمیته امنیت ملی آنکشور در بیشکیک قرغزستان گفت، «داعش اعضای زیادی از روسیه و آسیای میانه دارد. به طور طبیعی، آنها سعی می کنند به خانه بروند و وضعیت خطرناکی را ایجاد کنند.»

دنباله خونریزی و وحشیگری

البغدادی پس از آنکه خود را در ماه سرطان ۱۳۹۳ «خلیفه» اعلام کرد، بالای بیش از هفت میلیون نفر در سراسر سوریه و عراق قدرت یافت، جایی که داعش نوع وحشیانه خود از قوانین اسلامی را به اجرا گذاشت.

البغدادی در یگانه ظاهرشدن تصدیق شده خود در حضور عام، در سال ۱۳۹۳ از مسجد النوری در موصل عراق سخن گفت و از مسلمانان سراسر جهان خواست تا با این اصطلاح «خلافت» بیعت کنند.

آن اعلامیه موجی از خشونت را به وجود آورد که از آن پس هزاران مردم ملکی کشته شده، میلیون ها نفر را آواره کرده و قدرت های جهان را به درگیری های این منطقه سوق داده است.

این شهروند عراقی -- که گمان می رود حدود ۴۸ سال داشته باشد حتی وقتی داعش در اوج قدرت خود بود به ندرت دیده شده است. وی زمانی از چشم پناه شد -- که قلمرو داعش در حال کوچک شدن بود و به یک شبکه متفاوت متشکل از اطاق خواب جهادیها کاهش یافت.

در ماه حمل ۱۳۹۸ توسط ائتلاف نیروها از جمله جنگجویان کرد اعلام شد که داعش شکست خورده است.

البغدادی در ماه حمل در یک ویدیو دوباره ظاهر شد. وی با داشتن یک ریش خاکستری و سرخ رنگ و با یک تفنگ در کنار او، پس از شکست سرزمینی این گروه، پیروان خود را ترغیب کرد تا«انتقام بگیرند.»

بر اساس برخی از شایعات، اخیراً البغدادی از ابوعبدالله قرداش، همچنین معروف با حاجی عبدالله، به عنوان جانشین خود نام برده است.

پایان نزدیک است

به دنبال شکست داعش در عراق و سوریه، این گروه تلاش کرد تا از طریق شعبه خراسان داعش، وارد افغانستان و سایرکشورهای همسایه شود.

در ماه ثور، داعش از ایجاد «ولایت پاکستان» خبر داد و ادعا کرد که شعبه «ولایت هند» این گروه، بالای نیروهای هندی در منطقه ای از کشمیر که تحت کنترل هند است، حمله کرده اند.

اما نیروهای افغان و امریکا جاه طلبی های داعش را در منطقه به هم زده اند.

محمد علی احمدی، معاون سابق والی پیشین ولایت غزنی گفت، «بر خلاف عراق و سوریه، داعش در افغانستان سرزمین و قدرت پیدا نکرده است زیرا عقاید داعش بر خلاف عقاید افغان ها است.»

تورن جنرال ظاهر عظیمی، یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «نیروهای افغان و بین المللی، داعش را به شدت سرکوب کرده اند و فکر می کنم اینها یک نقشه قوی در دست دارند تا این گروه را از بین ببرند.»

وی در ماه میزان گفت، «هزاران جنگجوی داعش، به شمول فرماندهان آنها، در افغانستان کشته شده اند و مرگ در انتظار جنگجویان افراطی طالبان است که به صلح بی علاقه هستند و قصد پیوستن به داعش را دارند.»

در ماه قوس سال گذشته، حتی القاعده با سرزنش خیره کننده ای از داعش و البغدادی، از مسلمانان در همه جا خواست تا برخیزند و این گروه را نابود کنند.

در اغاز این اعلامیه آمده است، «و امروز، بعد از اینکه نفوذشان کم شد و خطری که در عراق و شام به وجود آمده است، پراکنده شدند، شاخه های جدیدی را در عرصه های مختلف جوانه زدند که آنها غضب و مصیبت ها را بر مجاهدین آوردند و فساد و جنایت بیشتری علیه سرزمینها و مردمشان ایجاد کردند.»

«این گروه یک بار دیگر در حال ظهور [در سایر نقاط جهان] هستند تا فصل دیگری از خیانت، خیانت و غلامی را به برنامه های خارجی مشکوک بنویسند، نشانه هایی از مأمور بودن و استخدام شده در آژانس های استخباراتی بین المللی را نشان می دهد.»

«نبرد به پایان نزدیک می شود.»

[سلیمان از کابل، عبدالغنی کاکر از کویته، عیدار هاشیموف از نور سلطان، مونارا بورومبایوا از بیشکیک و ماکسیم ینیسیف از تاشکند در این گزارش مشارکت داشتند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500