تروریسم

مطابق گزارش ها رهبر داعش پس از ۵ سال زنده گی در خفا و تحمل شکست در اولین ویدئو مشاهده شده است

سلام تایمز

«دولت اسلامی»‌ (داعش) دوشنبه (۹ ثور) یک پیغام ویدئویی که گفته می شود از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر آن گروه بود، پخش کرد که در این تصویر گرفته شده از یوتیوب مشاهده می شود. تحلیلگران و کارشناسان دیگر رهبر داعش را محکوم کرده اند.

«دولت اسلامی»‌ (داعش) دوشنبه (۹ ثور) یک پیغام ویدئویی که گفته می شود از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر آن گروه بود، پخش کرد که در این تصویر گرفته شده از یوتیوب مشاهده می شود. تحلیلگران و کارشناسان دیگر رهبر داعش را محکوم کرده اند.

یک حضور جدید ویدئویی توسط رهبر فراری «دولت اسلامی» (داعش) سبب شده که ناظران کوشش او را برای تجمع متباقی به اصطلاح «خلافت» درهم شکسته اش، محکوم کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، داعش این ویدئو را دوشنبه (۹ ثور) در انترنت نشر داد و گفت که در ماه حمل تصویربرداری شده است.

به گزارش صدای آمریکا، مدت این ویدئو بیش از ۱۸ دقیقه است و مردی را که گفته می شود ابوبکر البغدادی است، مصروف گپ زدن با سایر اعضای داعش نشان داده است.

در این ویدئو مردی که گفته می شود البغدادی است، خبر سقوط باغوز در سوریه که آخرین باقی مانده قلمرو این گروه بود و توسط نیروهای مورد حمایت ائتلاف در ماه حوت تصرف شد را تایید کرد.

او گفت: «نبرد باغوز به اتمام رسیده است.»‌

او در تلاش برای سازماندهی پیروان اش که در سراسر جهان آشفته و سرگردان استند، مدعی شد کشتار روز یکشنبه عید پاک (۱ثور) در سریلانکا، هدف اش از انتقام گرفتن از سقوط باغوز بوده است.

به گزارش صدای آمریکا، مایکل لوالی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده، گفت: «ما از خبر انتشار این ویدئو آگاه استیم.» تحلیلگران این فلم را بررسی خواهند کرد و ما برای تایید صحت آن به جامعه استخباراتی رجوع خواهیم کرد.»

اگر این ویئدو صحت داشته باشد، بار اول از ماه سرطان ۱۳۹۳، یعنی زمان سخنرانی بغدادی در موصل عراق، تاکنون است که او مشاهده می شود.

همزمان با حملات زمینی و هوایی قوای ائتلاف بالای گروه داعش سرعت زوال آن طی سال های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، داعش در اوج قدرت اش اواخر سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵ برابر با ۸۵ هزار کیلومتر مربع را در سوریه و عراق زیر کنترول خودش داشت، اما این گروه در سال ۲۰۱۷ هر دو، هم موصل و هم رقه در سوریه را از دست داد و نهایتا به آخرین مقر خود در یک محدوده بسیار خرد - باغوز - منحصر گردید.

«شرم آور»

ناظران به سرعت رهبر داعش را محکوم کردند؛ رهبری که سال ها پیش وقتی هزاران هزار نفر از پیروان اش در جنگ با نیروهای بسیار قدرتمند مورد حمایت ایالات متحده کشته می شدند، مخفی شده بود.

خادم حسین، تحلیلگر امنیتی پیشاور، پرسید: «چگونه ممکن است کسی خاک را از دست بدهد، در حالی که آن خاک و آن قلمرو اصلا به او تعلق نداشته است. اگر کسی نمی خواهد در انظار عموم ظاهر شود، چگونه می خواهد به خاطر از دست دادن قلمروش انتقام بگیرد؟»

او به سلام تایمز گفت که سرنوشت البغدادی مشابه تروریستان پاکستانی است که فعالیت های شان در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.

داکتر عطالله خان، یک استاد روابط بین المللی پوهنتون پیشاور، به سلام تایمز گفت که مردم سراسر جهان که شاهد تبلیغ جنایات داعش بر ضد مردم ملکی توسط خود این گروه و در پروپگنداهایش بوده، هر تلاش این گروه تروریستی برای بازسازی را رد می کند.

وی از «بی رحمی داعش بر ضد مردم بی سلاح» یاد کرد.

مولانا جمیل قریشی، رهبر گروه دینی پیشاور، به سلام تایمز گفت که این ویدئوی به ظاهر البغدادی «قابل نکوهش» است. اقدامات داعش خلاف تعالیم قرآن است.

افغانستان پناهگاه امن داعش نیست

تحلیلگران افغان که این ویدئو را دیده اند، می گویند که اگر البغدادی گمان می کند که حرکت شکست خورده او می تواند با استقرار در افغانستان جای پایش را بدست آورده می تواند، سخت در اشتباه است.

عزیز ستانیک‌ زی، تحلیلگر باشنده کابل، که دولت اسلامی را داعش خطاب کرد به سلام تایمز گفت: «این ویدئوها فقط پروپگندا محسوب می شوند. داعش توانایی اش برای جمع کردن نیروهای خود را از دست داده است.»

وی اشاره کرد که این گروه «متحمل شکست های سنگین در عراق و سوریه شده و در افغانستان نیز از سوی نیروهای افغان و بین المللی بشدت سخت شکست خورده است. او یا سه سال گذشته نشان داده شده که افغان ها اجازه ندادند که جنگجویان این گروه در سراسر کشور مستقر شوند.»

نصرالله مصدق، مشاور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان، به سلام تایمز گفت: «اولا، داعش می کوشد تا روحیه جنگجویان شکست خورده را ا فزایش دهد. دوما این که او می خواهد نشان دهد که در حال احیاء است.»

مصدق هشدار داد: «حکومت افغانستان و جامعه بین المللی باید آماده شوند ... تا این گروه را شکست دهند.» وی نیز با ستاینک زی که گفته بود نیروهای ائتلاف و محلی در عراق، سوریه و افغانستان داعش را شکست داده اند، موافق بود.

[اشفق یوسف زی از پیشاور و سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت نموده اند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

گروه طالبان در افغانستان کهنه شده است حالا آمریکا میخواهد آنها را به صلح بکشاند بعد از آن آمریکا مجبور است تا برای باقیماندن خود در افغانستان یک بهانه دیگر بسازد مثلا به صحنه آوردن گروه داعش در افغانستان و بیشتر ساختن نیروهای خود و به قاچاق بردن امکانات افغانستان و زندگی کردن را برای ملت افغانستان قید ساختن و همچنان تصمیم شوم دیگر شان اینست که افغانستان را مانند عراق و سوریه بسازد.

پاسخ

گروه داعش یک پروسه غربی است که از طرف آنها برنامه ریزی میشود و همچنان هر لحظه تحت کنترول غرب میباشد نا گفته نماند بسیار کسانیکه به داعش میپیوندد از اخلاص کامل و یا از احساسات اسلامی شان میباشد چون آنها نمیدانند که داعش پروسه غربی است و یا به نفع آمریکا و متحدینش فعالیت میکند.

پاسخ