تروریسم

واپسین کوشش های مذبوحانه جنگجویان داعشی در سوریه

خبرگزاری فرانسه

این ویدیوی داعش آخرین لحظات عمر به اصطلاح «خلافت» این گروه را در حالی که آنها در باغوز بتاریخ ۲۷ حوت ۱۳۹۷ با نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در آخرین مواضع باقی مانده شان می جنگند را به تصویر کشیده است.

باغوز، سوریه -- جهادی های که هنوز در حال مقاومت استند، در امتداد نیزارهای کرانه های دریای فرات و در یک اقدام مذبوحانه دفاعی بروز سه شنبه (۲۸ حوت) از آخرین اراضی به اصطلاح «خلافت شان» در شرق سوریه می گریزند.

نیروهای کردی مورد حمایت ایالات متحده که در حال پیشروی استند، آخرین مقاومت «دولت اسلامی» (داعش) را از سنگرها و مقرهای اصلی که آنها طی روزهای اخیر در آن سنگر گرفته بودند، بیرون راندند.

این اقدام موجب شد تا عملیات چندماهه برای ریشه کنی آخرین پس مانده های حکومت خودخوانده داعش که زمانی در حال گسترش بود را به نتیجه ناگزیرش نزدیک کند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه هنوز پیروزی شان را اعلام نکرده اند.

هنوز چند جهادی در مناطق خرد واقع در پیچ و خم این دریا مصروف مبارزه استند و ظاهرا قصد تسلیم شدن ندارند و حتی یک رهبر ارشد با صدور پیامی خواستار حمله شده است.

بتاریخ ۲۷ حوت ۱۳۹۷، ستون های دود در آخرین موضع داعش در کرانه های شرقی دریای فرات در قریه باغوز به هوا برخاسته است. [دلیل سلیمان/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۷ حوت ۱۳۹۷، ستون های دود در آخرین موضع داعش در کرانه های شرقی دریای فرات در قریه باغوز به هوا برخاسته است. [دلیل سلیمان/ خبرگزاری فرانسه]

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، با استفاده از سرنام عربی دولت اسلامی گفت: «این یک اعلام پیروزی نه،‌ مگر یک پیشرفت بسیار کلان در نبرد با داعش است.»

چند روز پیش، آخرین پناهگاه های داعش در حاشیه باغوز به یک کمپ پر از هرج و مرج آشفته تبدیل شد و تعداد کثیر از موترها سراسیمه و شتابزده اقدام به حفظ سنگر و نصب خیمه های موقتی کردند.

هزاران تن از آنها -- جنگجویان، اقارب شان، و مردم ملکی دیگر -- در هفته های اخیر از مرگ گریخته اند و با رفتن به تپه ای در آن نزدیکی، که مقر نیروهای دموکراتیک سوریه در آن است، خودشان را تسلیم کردند.

این نیروی به رهبری کردها، که جنگجویان عشایر عرب منطقه را شامل می باشد، سه شنبه وارد منطقه شدند و در این کمپ تخلیه شده موقف گرفتند که موجب گیرافتادن جهادی ها شد.

رژیم سوریه و نیروهای ائتلاف به سمت دیگر دریا و سرحد گسیل شدند تا از هر گونه اقدام به فرار جلوگیری کنند.

در نتیجه حملات هوایی و گلوله باری روزانه توسط نیروهای ائتلاف تحت هدایت ایالات متحده و شرکای آن بر روی زمین، یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه، صدها جنگجو در روزهای اخیر بناچار تسلیم شدند.

سقوط داعش

این به اصطلاح «خلافت» که رهبر آن ابوبکر البغدادی، اواسط سال ۱۳۹۳ موجودیت اش را اعلام کرد، زمانی قلمروی بزرگتر از مساحت بریتانیا را در کشورهای سوریه و عراق تصرف کرده بود.

این حکومت خودخوانده بر ملیون ها نفر از باشنده ها حکومت می کرد، سیستم محکمه و قضایی خود را داشت، برای خودش سکه ضرب کرده بود، کتب مکتب هایش را طبع کرده بود، و ترس و هراس در مقیاس جهانی بوجود آورده بود.

مگر حالا، در نتیجه سال ها عملیات نظامی که طی آن نیروهای سوری و عراقی با پشتیبانی همپیمانان بین المللی شان انجام داده اند، آن اراضی را از دست داده است، مگر شهرها را ویرانه و مردم را بیجا و بی خانمان کرده است.

از مکان بغدادی معلومات در دست نیست و جنگجویان در باغوز بر سر اراضی که مساحت آن از چند زمین فوتبال تجاوز نمی کند، می جنگند.

بسیاری از رهبران و جنگجویان این گروه در عراق و سوریه به یک جنگ چریکی روی آورده اند و از تاکتیک های حمله و گریز از صحراها، کوه ها، و سایر مخفیگاه های شان استفاده می کنند.

حالا هزاران تن مانند اشباح که از آخرین قلمرو داعش خارج شده اند،‌ درهفته های اخیر کمپ های بسیار مزدحم و محبس های که توسط کردها در شمال اداره می شوند را پر کرده اند.

تعداد ۷۰ هزار نفر در بزرگترین کمپ -- الحول -- بشمول ۴۰ هزار کودک، از ده ها ملیت مختلف وجود دارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500