تروریسم

سرنوشت در انتظار جنگجویان داعش در سوریه

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

جنگجویان دستگیر شده داعش در سوریه منتظر ایستاده ند. [فایل]

جنگجویان دستگیر شده داعش در سوریه منتظر ایستاده ند. [فایل]

باغوز، سوریه -- اعضای ائتلاف بین المللی که با «دولت اسلامی» (داعش) مبارزه می کنند، پس از پایان کار به اصطلاح «خلافت» این گروه تروریستی، در مورد سرنوشت هزاران جنگجوی اسیر در سوریه بحث می کنند.

جنگجویان نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت آمریکا شنبه (۳ حمل) بیرق زرد رنگ شان را در باغوز به اهتزار درآوردند. این قریه دور دست واقع در حاشیه رودخانه، جاییکه جنگجویان با تابعیت های مختلف آخرین مقاومت های بی اثر خود را انجام دادند.

کردها روز چهارشنبه (۵ حمل) خواستار تشکیل یک محکمه بین المللی در کشور برای محاکمه اعضای مظنون داعش شدند.

حکومت کرد سوریه گفت: «ما از جامعه بین المللی می خواهیم که یک دادگاه ویژه بین المللی در شمال شرقی سوریه برای محاکمه تروریست ها برپا شود.»

بتاریخ ۴ حمل، جنگجویان نیروهای دموکراتیک سوریه در کنار بیرق شان در باغوز سوریه علامت پیروزی نشان می دهند. [جوزپه کاچاچی/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۴ حمل، جنگجویان نیروهای دموکراتیک سوریه در کنار بیرق شان در باغوز سوریه علامت پیروزی نشان می دهند. [جوزپه کاچاچی/ خبرگزاری فرانسه]

این حکومت در یک خبرنامه گفت که به این ترتیب «محاکمه ها می توانند منصفانه و مطابق با پیمان ها و منشورهای حقوق بین المللی و حقوق بشر انجام شوند.»

با این حال، ایالات متحده روز دوشنبه گفت که برای محاکمه افراط گرایان داعش به تشکیل یک دادگاه بین المللی نگاه نمی کند و از کشور ها خواست که آنها را به کشورهای شان بازگردانند.

جیمز جفری، نماینده ویژه ایالات متحده در سوریه، در واشنگتن به خبرنگاران گفت که «اولویت این است که به کشورها فشار بیاوریم تا شهروندان شان را که ممکن است مرتکب جنایات شده یا نشده باشند، را بپذیرند.»

او گفت: «اگر آنها واقعا تلاش خود را در زمینه بکنند، می توانند با آن برخورد کنند.»

صرف نظر از تفاوت های فعلی، هدف متحدان یکسان است: آنها می خواهند ببینند که جنگجویان داعش به خاطر جنایت شان محاکمه می شوند.

هزاران زندانی

داعش تفسیر وحشیانه ای از اسلام را بر زندگی میلیون ها نفر در مناطق تحت کنترل خود - که در سال ۲۰۱۴ ساحات بزرگ از سوریه و در کشور همسایه آن عراق را شامل بود - اعمال کرد.

افراط گرایان به جرایم متعددی از جمله اعدام های دسته جمعی، اختطاف و تجاوز جنسی متهم استند.

نیروهای دموکراتیک سوریه طی بیش از چهار سال نبرد با جهادی ها، هزاران جنگجوی مظنون داعشی،‌ بشمول حدود هزار خارجی، را بازداشت کرده است.

در حالی که جنگجویان داعش در زندان نگهداری می شوند، زنان و کودکان که با مظنونان این گروه رابطه دارند، در اردوگاه های کرد برای افراد بیجا شده اسکان داده شده اند.

لقمان احمی، سخنگوی کرد، روز دوشنبه با اشاره به ارقام هفته پیش گفت که بیش از ۹ هزار خارجی، بشمول بالغ بر ۶۵۰۰ کودک، در کمپ اصلی و مزدحم الحول نگهداری می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500