امنیت

ایالات متحده پس از کشته شدن رهبر ارشد گروه داعش در یک حمله به تروریست ها هشدار داد، «ما شما را پیدا خواهیم کرد»

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک دستگاه نظامی به تاریخ ۱۴ دلو پس از یک حمله شب هنگام نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده در منطقه اطمه در ولایت ادلیب در شمال غرب سوریه که در جریان آن رهبر گروه داعش خودش را منفجر ساخت، بر روی زمین افتاده است. [محمد حاج کدور/ای اف پی]

یک دستگاه نظامی به تاریخ ۱۴ دلو پس از یک حمله شب هنگام نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده در منطقه اطمه در ولایت ادلیب در شمال غرب سوریه که در جریان آن رهبر گروه داعش خودش را منفجر ساخت، بر روی زمین افتاده است. [محمد حاج کدور/ای اف پی]

واشینگتن دی سی -- جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز پنجشنبه (۱۴ دلو) گفت، این رهبر ارشد گروه داعش خودش را در جریان یک حمله نیروهای ویژه ایالات متحده در ولایت ادلیب سوریه منفجر ساخت.

بایدن در یک اعلامیه گفت، «شب گذشته نیروهای نظامی ایالات متحده به دستور من در شمال غرب سوریه برای محافظت از مردم امریکایی و متحدین ما و تبدیل کردن جهان به یک جای مصؤنتر، یک عملیات ضد تروریستی را با مؤفقیت انجام دادند.»

وی گفت، «از برکت مهارت و شجاعت نیروهای مسلح ما،ما ابو ابراهیم الهاشمی القریشی یک رهبر گروه داعش را از میدان جنگ خارج ساختیم.»

بایدن در جریان اظهارات علنی در مورد این حمله که به صبح روز پنجشنبه انجام شد، گفت که نیروهای امریکایی برای محافظت از مردم ملکی «تمام اقدامات احتیاطی» را اتخاذ کرده بودند و ترجیح دادند که این عملیات را به جای یک حمله هوایی، با یک چاپه نیروهای ویژه انجام دهند.

ابو ابراهیم الهاشمی القریشی یک رهبر ارشد گروه داعش به تاریخ ۱۴ دلو در شمال غرب سوریه کشته شد. در این عملیات، نیروهای ویژه ایالات متحده و نیروهای دیموکراتیک سوریه اشتراک کرده بودند. [آرشیف]

ابو ابراهیم الهاشمی القریشی یک رهبر ارشد گروه داعش به تاریخ ۱۴ دلو در شمال غرب سوریه کشته شد. در این عملیات، نیروهای ویژه ایالات متحده و نیروهای دیموکراتیک سوریه اشتراک کرده بودند. [آرشیف]

وی گفت، اما طی آخرین اقدام بزدلانه و بیچارگی، این رهبر گروه داعش «ترجیح داد که خودش را منفجر کند». وی در جریان پروسه منزل سوم ساختمان را منفجر کرده و همراهان خود را به شمول زنان و کودکان خانواده خودش را کشت.

در این حمله نیروهای پیشتاز ایالات متحده در نزدیکی منطقه اطمه یک فرود خطرناک چرخبال را انجام دادند.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، چرخبال های ایالات متحده از یک پایگاه نظامی در شهر کوبانی تحت کنترل کردها پرواز کردند و اعضای پیشتاز نیروهای دیموکراتیک سوریه (اس دی اف) که توسط ایالات متحده آموزش دیده بودند، به این عملیات پیوستند.

بایدن به «مشارکت اساسی» با نیروهای دیموکراتیک سوریه (اس دی اف) که در این حمله اشتراک کرده بودند اشاره کرده و گفت که ایالات متحده به همکاری خود با متحدین و شرکای خود برای «تداوم فشار بر گروه داعش» ادامه خواهد داد.

بایدن گفت، این حمله مؤفقیت آمیز «یک پیام قوی برای تروریست ها در سراسر جهان می فرستد، که ما به دنبال شما خواهیم آمد و شما را پیدا خواهیم کرد».

ابوبکر البغدادی سلف مشهور این رهبر گروه داعش، در یک حمله مشابهی در سال ۱۳۹۸ همچنان در ادلیب کشته شد. نیروهای کردی در آن حمله نیز اشتراک کرده بودند.

شهرت در وحشیگری

بایدن گفت که القریشی در حمله اخیر بالای زندان در شمال غرب سوریه دست داشته است.

این رهبر گروه داعش که با نام امیر محمد سید عبدالرحمن المولا نیز معروف است، یک چهره مرموزی بود که قبل از تعین شدنش به مقام رهبری اصلی این گروه افراطی، کمتر شناخته شده بود.

وی احتمالاً در سال ۱۳۵۵ در منطقه تلعفر به فاصله ۷۰ کیلومتری از موصل، در یک خانواده ترکمنی متولد شد، که این امر وی را به یک فرد نادر غیرعرب تبدیل می کند که در صفوف گروه داعش به این مقام بلند صعود کند.

بر اساس پروژه مبارزه با افراط گرایی (سی ای پی)، القریشی در سال ۱۳۸۲ به صفوف شبکه القاعده پیوست و نقش یک عالم دینی و فقیه را بر عهده گرفت.

وی در سال ۱۳۸۳ با البغدادی در حالی ملاقات کرد که این دو فرد در زندان پایگاه بوککا در جنوب عراق بازداشت شده بودند، و بعداً زمانی که البغدادی زعامت شاخه عراقی شبکه القاعده را در سال ۱۳۸۹ در دست گرفت، وی در کنارش باقی ماند.

البغدادی بعداً جدا شد و گروهی را تشکیل داد که اکنون به نام گروه داعش شناخته می شود.

بر اساس گزارش سی ای پی، القریشی در سال ۱۳۹۳ «قبل از ترک کردن شبکه القاعده از البغدادی در موصل استقبال کرد، با وی بیعت کرده و از مأموریت آن شخص افراطی کاملاً حمایت کرد و به گروه داعش حمایتی را فراهم کرد تا با سرعت آن شهر را تصرف کند».

به گفته سی ای پی، وی «با سرعت خودش را در صفوف ارشد گروه داعش تثبیت کرد و برایش القاب (پروفیسر) و (نابود کننده) داده شدند».

وی در داخل گروه داعش به عنوان یک «سیاست گذار ظالم» شناخته می شد و مسؤل «از بین بردن کسانی بود که با رهبری البغدادی مخالف بودند».

القریشی احتمالاً به دلیل توجیه هدف قراردادن اقلیت یزیدی عراق از طریق قتل عام ها، اخراج و غلامی جنسی بیشتر مشهور است.

حکومت ایالات متحده برای معلومات در مورد القریشی که یکی از افراد تحت تعقیب در جهان بود، ۱۰ میلیون دالر جایزه تعین کرده بود.

در میان بیجاشدگان مخفی شده بود

مالک ساختمان در منطقه اطمه که القریشی در آن اقامت داشت، حکایت کرد که کرایه نشین وی یک زندگی عادی داشت.

مالک خانه که نام خود را ابو احمد نشان داد گفت، «این مرد به مدت ۱۱ ماه در اینجا زندگی کرد. من هیچ چیز مشکوکی ندیدم و یا متوجه چیزی نشدم.»

وی گفت، «وی می آمد و کرایه خانه را می داد و می رفت. وی با سه فرزند و همسرش زندگی می کرد. خواهر بیوه و دخترش در منزل بالای آنها زندگی می کردند.»

یک شاهد عینی گفت که با صدای چرخبال از خواب بیدار شد.

ابوعلی یک شخص بیجاشده سوری که در اطمه زندگی می کند با افزودن اینکه نیروهای امریکایی به باشندگان گفتند که «نگران نباشند» گفت، «بعداً ما صداهای انفجارهای کوچکی را شنیدیم. سپس صداهای انفجارهای قوی تری شنیدیم».

این مرد به نقل از نیروهای امریکایی در پیام های بلندگوی خود گفت، «ما فقط به این خانه می آییم، تا شما را از شر تروریست ها خلاص کنیم.»

ای اف پی گزارش داد، این ساختمان دو منزله نیم سوخته اثرات یک جنگ شدید را نشان می داد که چوکات های کلکین های آن پاره شده بودند، سقف آن سوخته و بام آن نیمه فرو ریخته بود.

این ساختمان در منطقه ای موقعیت دارد که عمدتاً توسط تحریر الشام، یک متحد افراطی تحت رهبری اعضای پیشین القاعده در سوریه، کنترل می شود.

اطمه محل استقرار یک کمپ بزرگ برای خانواده های بیجاشده است و کارشناسان هشدار داده اند که افراطگرایان از آن به عنوان یک جایی برای مخفی شدن در میان مردم ملکی استفاده می کنند.

تعهد ایالات متحده به مبارزه با گروه داعش

ایالات متحده برای شکست دادن به گروه داعش و حفظ کردن شراکت قوی با کشورهای ائتلاف در سراسر جهان برای همین هدف، به تکرار تعهد خود ادامه می دهد.

جنگ ضد گروه داعش پس از آن تغیر کرد که ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده به نقش جنگی خود در اواخر سال گذشته در عراق پایان داد.

۳۵۰۰ نفر سربازان آن به شمول ۲۵۰۰ سرباز امریکایی، خودشان را به مشاوره و آموزش همتایان عراقی خود و فراهم نمودن کمک غیرمستقیم محدود می کنند.

تورن جنرال جان دبلیو برینان فرمانده نیروی مشترک ضربتی - عملیات حل اساسی (سی جی تی اف-او آی آر) در ماه قوس گفت، «در این فاز جدید، مشارکت متحول ما با عراق ضرورت به آمادگی دوامدار را نشان می دهد. گروه داعش شکست خورده است، اما از بین نرفته است. ما به نیروهای شریک خود توصیه و کمک خواهیم کرد تا محافظت از مردم عراق را امکان پذیر بسازند.»

در سوریه، ائتلاف بین ‌المللی همچنان اخیراً پس از حمله گروه داعش بالای زندان غویران، بر تعهد خود به جنگ ضد گروه داعش تأکید کرده است.

نیروی مشترک ضربتی - عملیات حل اساسی (سی جی تی اف-او آی آر) به تاریخ ۷ دلو در توییتر نوشت، «ائتلاف در کنار شرکای ما نیروهای دیموکراتیک سوریه (اس دی اف) برای شجاعت و عزم آنها می ایستد. ما به مشاوره، کمک و توانمندسازی شرکای خود متعهد باقی می مانیم، زیرا گروه داعش نباید گذاشته شود که دوباره به وجود بیاید».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سوريه همانند افغانستان قربانى دخالت کشورهاى بيګانه شده

پاسخ

مرگ کودکان و زنان خفه ام کرد. در حققت، مرگ هر انسانی غم انگیز است، اما متأسفانه هیچ یک از کشورهای قدرتمند جهان صادقانه نمی خواهند تعارضات موجود بین انسان ها را از طریق گفتگو حل کنند. سازمان ملل متحد باید از وضعیت موجود خارج شود، قدرت اجرایی داشته باشد و مشکلات جهان را واقعی و واقع بینانه حل کند. جنگ وحشتناک است. خداوند جنگ را از جهان محو کند. زنده باد انسانها

پاسخ