تروریسم

گفته می شود که رهبر ناشناس گروه داعش برادر البغدادی است

گزارش از ولید ابوالخیر و ای اف پی

در تصویری که به تاریخ ۲۰حوت در تیلگرام منتشر شد، گروهی از اعضای داعش در عراق با رهبر جدیدشان بیعت می کنند.

در تصویری که به تاریخ ۲۰حوت در تیلگرام منتشر شد، گروهی از اعضای داعش در عراق با رهبر جدیدشان بیعت می کنند.

این تحریک تروریستی که می‌ خواهد مطرح باقی بماند، در مدت کمتر از سه سال سومین رهبر خود را انتخاب می کند. به گفته منابع استخباراتی، این رهبر جدید به طور حیرت آنگیز برادر بزرگتر «خلیفه» خودخوانده ای است که در سال ۱۳۹۸ کشته شد.

گروه داعش درست بیش از یک ماه پس از آنکه رهبر پیشین آن در جریان یک حمله شب هنگام ایالات متحده در سوریه خودش را همراه با اعضای خانواده اش منفجر ساخت، در ماه حوت ابوحسن الهاشمی القریشی را به عنوان رهبر جهانی خود معرفی کرد.

در مورد ابوحسن القریشی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. وی پس از مرگ بی آبروی ابو ابراهیم القریشی رهبری گروهی را در دست گرفته است که از نظر تعداد اعضا و قدرت فقط سایه قدرت سابقه خود است.

با این حال، دو مقام امنیتی عراقی که در ماه حوت با رویترز صحبت کردند، می گویند که وی برادر بزرگتر ابوبکر البغدادی «خلیفه» کشته شده گروه داعش از سال ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۸ می باشد. آنها نام اصلی این رهبر جدید را جمعه عوض البدری ارائه کردند.

یک مقام امنیتی غربی تائید کرد که این دو مرد باهم برادر هستند.

یکی از منابع عراقی به رویترز گفت، بدری قبل از اینکه رهبر گروه داعش شود، رئیس پیشین مجلس شورا یک اداره رهبری گروه داعش بود.

تغیرات و تبدیلات در رهبری گروه داعش یکی از مشخصه ‌های این گروه از زمان به وجود آمدن آن بوده است که عملیات ‌های مؤفقانه برای سرکوب این سازمان افراطی خشونت آمیز، باعث آن شده اند.

البغدادی در ماه عقرب ۱۳۹۸ در جریان یک حمله ایالات متحده در سوریه در یک تونل همراه با دو کودکی که همراهش بودند، خودش را منفجر ساخت.

ایالات متحده تعهد سپرده است که با متحدین خود کار کرده و به وارد کردن «فشار بالای گروه داعش» ادامه دهد، با اینکه رئیس جمهور جو بایدن گفت که حمله ماه دلو «یک پیام قوی برای تروریست ها در سراسر جهان می فرستد: ما به دنبال شما خواهیم آمد و شما را پیدا خواهیم کرد».

یک پیام صوتی که به تاریخ ۱۹حوت در حساب‌ های شبکه ‌های اجتماعی گروه داعش منتشر شد، کشته شدن رهبر قبلی گروه داعش و ابوحمزه القریشی سخنگوی پیشین این گروه را تائید کرد.

این پیام از سوی ابوعمر المهاجر سخنگوی جدید این گروه ارائه شد.

رهبر کم شناخته شده

ابوحسن القریشی کنترل را در زمانی برعهده می گیرد که گروه داعش با عملیات های تحت حمایت ایالات متحده در عراق و سوریه با هدف خنثی ساختن سازماندهی دوباره آن، تضعیف شده است.

در افغانستان، شاخه خراسان داعش از سال ها بدینسو جنایاتی را انجام داده و به ویژه اقلیت شیعه را مورد هدف قرار داده است. این گروه در ماه عقرب به شمول یک بمبگذاری مرگبار در یک موتر بس مانند و قتل عام در یک شفاخانه نظامی، دو دفعه در کابل حملاتی انجام داد.

بر اساس اعلامیه صوتی گروه داعش، ابوحسن توسط ابوابراهیم قبل از مرگش منصوب شد و این انتصاب از سوی رهبران ارشد این گروه تائید شد.

این پیام صوتی جزئیات بیشتری را ارائه نکرد.

کولین کلارک رئیس تحقیقات گروه سوفان گفت، گروه داعش «یک شخص نسبتاً ناشناخته ای را انتخاب کرد زیرا این گروه به اندازه قابل توجهی تضعیف شده است».

دامین فیر رئیس گروه مشاورتی جهاد آنالیتیکس گفت، انتخاب جانشین این گروه قبل از مرگ ابو ابراهیم، احتمالاً برای جلوگیری از اختلافات داخلی انجام شده است.

وی گفت، «این تصمیم قبلاً برای این گرفته شده بود که از بی ‌ثباتی شدید این گروه جلوگیری شود،» و وضاحت داد که در سال ۱۳۹۸ نیز از همین طریقه استفاده شده بود.

حفظ کردن کنترل بالای گروه داعش

وایل عبدالمطلب متخصص گروه های تروریستی گفت که انتصاب یک رهبر جدید نشان می دهد که «گروه داعش به عنوان بخشی از جنگ ایدیولوژیک خود برای تقویت روحیه طرفدارانش، متعهد است که تا زمانی که ممکن باشد در رسانه ها زنده بماند».

محمد ال عبدالله یک ژورنالست سوری گفت، گروه داعش برای اعلام کردن این خبر از حواس پرت شده جامعه بین المللی در مورد حمله روسیه بالای اوکراین استفاده کرد.

وی هشدار داد که این گروه تلاش خواهد کرد تا مراکز غیرفعال خود را در برخی از مناطق دوباره فعال کند، که این امر ضرورت به ادامه حمایت ائتلاف بین المللی از متحدین خود در میدان جنگ را واضح می سازد که از سوی نیروهای دیموکراتیک سوری (اس دی اف) رهبری می شوند.

ال عبدالله گفت، «متحدین در زمان های گذشته قدرت و مؤثریت خود را در مبارزه با این گروه ثابت کرده اند.»

وی گفت، «در حال حاضر، توانایی ‌های این گروه رو به زوال بوده و عملیات های آن به حملات انفرادی و حملات مقیاس محدود، محدود شده و قبل از آنکه دامنه آنها دوباره گسترش یابد، به طور کلی برای همیشه از بین رفته می تواند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500