امنیت

حمله بمبگذاری بر موتر تونس در کابل دست کم ۲ کشته بر جای گذاشت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

باشندگان پس از انفجار بمبی که به تاریخ ۲۶ عقرب در کابل دو نفر کشته و پنج نفر زخمی برجا گذاشت، در نزدیکی یک موتر تونس آسیب دیده گردهم آمده اند. [ای اف پی]

باشندگان پس از انفجار بمبی که به تاریخ ۲۶ عقرب در کابل دو نفر کشته و پنج نفر زخمی برجا گذاشت، در نزدیکی یک موتر تونس آسیب دیده گردهم آمده اند. [ای اف پی]

کابل -- مقامات گفتند، در انفجار بمبی که به روز چهارشنبه (۲۶ عقرب) به یک موتر تونس در کابل اصابت کرد، دست کم دو نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند که این در یک سلسله حملات در پایتخت افغانستان آخرین حمله بوده است.

یک مقام به ای اف پی گفت، این انفجار وسیله نقلیه ای را در دشت برچی حومه کابل که اقلیت شیعه هزاره در آن زندگی می کنند، تخریب کرد.

وی گفت، «معلومات ابتدایی ما نشان می دهد که بمب به یک موتر تونس وصل شده بود. ما یک بررسی را آغاز کرده ایم.»

مقامات مختلف گزارش های متفاوتی از تلفات را ارائه کردند.

زمانی که بمب منفجر شد، یکی از کارمندان ای اف پی در نزدیکی محل حادثه بود.

وی گفت، «من صدای یک انفجار بزرگی را شنیدم. وقتی من به اطراف خود نگاه کردم یک تونس و یک تکسی آتش گرفته بودند.»

وی افزود، «من همچنان دیدم که برای انتقال زخمیان و کشته ‌شدگان به شفاخانه آمبولانس ‌ها به محل حادثه می آمدند.»

هنوز هیچ گروهی مسؤلیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

به گفته مقامات، به روز دوشنبه در یک جاده مزدحم در حوزه پنجم پولیس کابل یک بمب دیگر منفجر شد که در نتیجه آن دو فرد زخمی شدند.

و هفته گذشته یک ژورنالست کشته و چهار نفر دیگر زمانی زخمی شدند که یک بمب یک موتر تونس دیگری را همچنان در دشت برچی تخریب کرد.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت آن حمله را بر عهده گرفته و مبالغه کرد که در این حادثه «۲۰ نفر مرتدین شیعه» را کشته یا زخمی کرده است.

مرکز ژورنالستان افغانستان، یک اداره مستقل نظارت کننده بر رسانه های محلی ساعاتی پس از آن انفجار در فیسبوک نوشت، «یک ژورنالست دیگر نیز در افغانستان کشته شد».

این اداره نظارت کننده گفت، حمید سیغانی که برای شبکه تلویزیونی آریانا کار می کرد، حداقل نهمین ژورنالستی بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان کشته می شود.

سلسله حملات تروریستی

شاخه خراسان داعش از ماه اسد بدینسو عملیات های خود را افزایش داده و در اواسط این ماه بالای شفاخانه نظامی کابل حمله کردند که در آن دست کم ۱۹ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حمدالله مخلص یکی از اعضای شبکه تندرو حقانی و یک افسر نیروهای ویژه قول اردوی بدری، در یک درگیری مسلحانه در جریان این حمله کشته شد.

این گروه همچنان مسؤلیت چندین حمله را در شهر جلال آباد مرکز ولایت شرقی ننگرهار و مرکز فعالیت های شاخه خراسان داعش، بر عهده گرفته است.

این آخرین کشتار پس از یک سلسله حملات در ماه میزان رخ داده است.

به گفته مردم محلی، یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش به تاریخ ۱۶ میزان یک مسجد را در کندز مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن حدود ۱۰۰ نفر از مسلمانان شیعه کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

این گروه گفت که بمبگذار انتحاری «یکی از اویغوری ها بود» و این حمله «در پاسخ به پالیسی های چین بر ضد مسلمانان در سینکیانگ» انجام شد.

حدود یک هفته بعد، انفجارهای متعددی مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار را مورد حمله قرار داده و دست کم ۳۳ نفر کشته و ۷۴ نفر زخمی برجای گذاشتند.

شاخه خراسان داعش همچنان مسؤلیت دو حمله انتحاری مرگباری در میدان هوایی کابل به تاریخ ۴ سنبله را بر عهده گرفت.

بر اثر این انفجارها بیشتر از ۱۰۰ فرد ملکی افغان و ۱۳ نفر سربازان امریکایی کشته شدند که محافظت و پیشبرد اسناد تعداد زیادی از افغان هایی را انجام می دادند که منتظر خروج بودند.

بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد در ماه اسد، تازه ترین تخمین ها تعداد جنگجویان شاخه خراسان داعش را از ۵۰۰ جنگجوی فعال تا چندین هزار نفر نشان می دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبانکه یک زمان اشرف غنی بر سر اقتدار بود می گفتند که اداره کابل امنیت پایتخت را گرفته نمی تواند، امروز خود شان از تامین امنیت کابل عاجز مانده اند و هر روز انفجار و انتحار ادامه دارد. و مردم بی چاره ملکی را هدف قرار می دهد. اگر طالبان توان اداره حکومت را داشته باشند باین زود تامین امنیت کنند.

پاسخ