امنیت

حمله بالای شفاخانه نظامی کابل بر تدابیر امنیتی طالبان روشنی می اندازد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۱ عقرب پس از یک حمله بالای شفاخانه نظامی سردار داود خان در کابل، در نزدیکی این شفاخانه گزمه می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۱ عقرب پس از یک حمله بالای شفاخانه نظامی سردار داود خان در کابل، در نزدیکی این شفاخانه گزمه می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- در یک حمله به روز سه شنبه (۱۱ عقرب) بالای یک شفاخانه نظامی در کابل، دست کم ۱۹ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. این از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان آخرین حمله ای است که افغانستان را تکان داد.

طالبان گفتند، یک بمبگذار انتحاری در نزدیکی دروازه ورودی این ساحه وسیع مواد منفجره خود را منفجر کرد و سپس افراد مسلح وارد محوطه شفاخانه شده و با سلاح های خود در آنجا شلیک می کردند.

یک مقام وزارت صحت عامه که نخواست هوئتش معلوم شود به ای اف پی گفت، ۱۹ جسد و حدود ۵۰ زخمی به شفاخانه های کابل منتقل شده اند.

طالبان به مدت ۲۰ سال علیه حکومت افغانستان شورش کردند.

اکنون آنها در برقراری ثبات در افغانستان با مشکلات روبرو هستند. افغانستان در هفته های اخیر یک سلسله حملات مرگباری را متحمل شده است که شاخه محلی گروه داعش مسؤلیت آنها را بر عهده گرفته است.

هنوز هیچ گروهی مسؤلیت حمله روز سه شنبه را بر عهده نگرفته است.

یک سخنگوی طالبان گفت، «همه مهاجمین کشته شده اند. این حمله توسط یک بمبگذار انتحاری موترسیکل سوار آغاز شد که خود را در دروازه ورودی شفاخانه منفجر کرد.»

وی گفت، «بعضی از مهاجمین به محوطه شفاخانه داخل شدند.»

وی قبلاً در یک اعلامیه گفته بود، دو انفجار ساحه شفاخانه را مورد هدف قرار دادند.

کارمندان ای اف پی در شهر حدود ۳۰ دقیقه پس از گزارش اولی صدای انفجار دوم را شنیدند.

یکی از داکتران شفاخانه سردار داود خان در کابل در جریان این حمله به ای اف پی گفت، «من صدای یک انفجار بزرگی را شنیدم که از اولین پوسته بازرسی آمد. به ما گفته شد که به اتاق های مصؤن برویم. من صدای تیراندازی را نیز می شنوم.»

داکتر مذکور افزود، «من هنوزهم صدای تیراندازی را در داخل تعمیر شفاخانه می شنوم. من فکر می کنم که مهاجمین اتاق به اتاق می گردند، مانند اولین دفعه که بالای این شفاخانه حمله شده بود.»

دومین حمله در مدت ۴ سال

در ماه حوت ۱۳۹۵، افراد مسلح گروه داعش بالای این شفاخانه حمله کرده و دست کم ۳۰ نفر از بیماران و کارمندان را کشتند.

در همان روز، تروریست ها از تاکتیک مشابهی استفاده کردند که به روز سه شنبه مشاهده شد. یک بمبگذار انتحاری خودش را در دروازه ورودی عقب منفجر کرد. پس از انفجار افراد مسلحی که لباس های کارمندان طبی پوشیده بودند به شفاخانه داخل شدند. نیروهای افغان بالاخره همه آنها را کشتند.

اگرچه گروه داعش و طالبان هردو از جنگجویان تندرو سنی مذهب هستند، اما در مورد جزئیات دین و استراتیژی اختلاف نظر دارند.

گروه داعش از زمان تسلط طالبان به تاریخ ۲۴ اسد، به شمول بمبگذاری های انتحاری ای که مساجد شیعیان را مورد هدف قرار دادند، مسؤلیت چهار حمله با تلفات زیاد را بر عهده گرفته است.

در حمله سال ۱۳۹۵ بالای این شفاخانه نظامی، جنگجویان اتاق به اتاق رفتند و مردم را کشتند و وقتی مهمات آنها تمام شدند، از چاقوها استفاده کردند.

مسؤلیت آن حمله را گروه داعش بر عهده گرفت و طالبان مسؤلیت آن را رد کردند.

با این حال، نجات یافتگان به ای اف پی گفتند که مهاجمین شعار «زنده باد طالبان» را به زبان پشتو سر دادند و به جز از دو بخش در منزل اول شفاخانه که بیماران طالب در آن بستری بودند، در بقیه همه جا چاپه زدند.

دود و تلاشی ها در شهر

یک سازمان غیردولتی ایتالیایی که شفاخانه جداگانه ای را در کابل اداره می کند، به روز سه شنبه در توییتی نوشت که این شفاخانه ۹ نفر بیماران را که در محل انفجار زخمی شده بودند، پذیرفته است.

تصاویری که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بودند، نشان می دادند که پس از انفجارها دود سیاه به هوا برخاسته بود که اولین انفجار تقریباً به وقت ۱ بجه بعد از ظهر رخ داد.

خبرنگاران ای اف پی جنگجویان طالب را دیدند که با دو وسیله نقلیه زرهی و موترهای پیک آپ به سوی صحنه می شتافتند.

در نزدیکی این «منطقه سبز» که به شدت مستحکم ‌شده است، جایی که چندین سفارت پیشین کشورهای غربی در آن قرار دارند، جاده ها به روی ترافیک بسته شده و محافظین طالب تلاشی را افزایش دادند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکثریت قرنبانیان این حمله افراد ملکی بوده است. خداوند بالای این ملت مظلوم رحم کند. هیچ نیست که مردم نفس راحت در صلح در افغانستان بکشند. یک نظام سرنگون می شود نظام دیگر بوجود میاید و بعداً توسط گروه های جنگ طلب به چالش کشیده می شود. یک زمان طالبان نظام موجود در این کشور را به چالش کشانده بود و هر روز با انجام حلات تروریستی و بمب گذاری ها مردم را می کشتند. و اکنون داعش و بعداً شاید گروه های دیگر به این روند ادامه دهند. آخر کی ما مردم صاحب یک نظام قوی خواهیم شد؟ ما مردم هم مثل سایر ملل دنیان حق داریم در صلح زنده گی کنیم. و در کشور خود یک نظام داشته باشیم. و دنیا ما را به رسمیت بشناسد. در جهان باید از خود هویت داشته باشیم. باید از خود پرچم داشته باشیم. برای ما ملل های دیگر احترام متقابل داشته باشند. آیا ما مردم افغانستان سزاوار همین هستیم؟ آیا ما مردم افغانستان اینقدر بی استعداد هستیم؟ جامعه جهانی در قبال مردم افغانستان مسئولیت دارد که باید در این کشور یک نظام قوی را تشکیل دهد و صلح را در این کشور برای همیش قایم سازد.

پاسخ

در این کشور جنگ تمام شدنی نیست، یک زمانی طالبان بالای این شفاخانه حملات تروریستی انجام می دادند، اما اکنون داعش این کار را می کنند. قربانیان اصلی این جنگ خانمان سوز چهل ساله مردم بیگناه و ملکی این کشور بوده است. مردم افغانستان باید منسجم شود و نگذارند که اولاد شان دیگر قربانی این جنگ نیابتی شود. تا کی مردم از سوی دشمنان کشته شوند و اینها خاموش باشند. باید مردم یک راه حل برای این جنگ را جستجو کنند.

پاسخ