امنیت

حمله مرگبار در هرات مشکلات طالبان با مسلکی بودن و شفافیت را نشان می دهد

گزارش از عمران

مقامات طالبان از یک چاپه امنیتی در هرات روایات متناقضی را گزارش می دهند که بر اساس این گزارش ها، ۱۶ افغان به شمول زنان و کودکان در آن کشته شدند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- مقامات طالبان روایات متناقضی را از یک چاپه امنیتی در هرات گزارش داده اند که بر اساس گزارش ها ۱۶ نفر افغان ها به شمول کودکان کشته شدند.

مقامات طالبان در هرات گفتند که جنگجویان آنها به روز یکشنبه (۲ عقرب) بالای یک خانه در شهر هرات چاپه زدند و آن را با مواد منفجره ویران کرده و چهار نفر آدم ربایان را کشتند. در آن حساب تعداد کشته شدگان چهار نفر بود.

با این حال، مقامات دیگر گفتند که در این چاپه ۱۶ عضو گروه داعش مورد هدف قرار گرفته و کشته شدند.

خبرنگاران سلام تایمز پس از این حمله تصاویری از اجساد ۱۶ قربانی به شمول هفت کودک و سه زن را در مرده خانه شفاخانه حوزوی هرات مشاهده کردند.

جنگجویان طالب به تاریخ ۲ عقرب در نزدیکی یک خانه در حوزه ۱۵ شهر هرات که آنها در آنجا چاپه زدند، نگهبانی می کنند. [عمران/سلام تایمز]

جنگجویان طالب به تاریخ ۲ عقرب در نزدیکی یک خانه در حوزه ۱۵ شهر هرات که آنها در آنجا چاپه زدند، نگهبانی می کنند. [عمران/سلام تایمز]

مولوی نعیم الحق حقانی سرپرست سخنگوی اداره طالبان در ولایت هرات گفت، «در جریان این عملیات فقط چهار نفر آدم ربایان مورد هدف قرار گرفته و کشته شدند و گزارش های مبنی بر کشته شدن کودکان و زنان بی اساس اند.»

وی ادعا کرد، عده ای از فرصت طلبان می خواهند که در میان مردم وحشت ایجاد کنند و در مورد کشته شدن زنان و کودکان در این عملیات، اخبار دروغین را منتشر می کنند.

وی گفت، «گروه داعش هیچ پایگاهی را در هرات ندارد و برخی از حلقه ها اخبار دروغین مبنی بر حضور آنها در این ولایت را پخش می کنند.»

قوماندانی امنیه طالبان در هرات نیز به روز یکشنبه یک اعلامیه را صادر کرده و ادعا کرد که چهار نفر آدم ربایان در حوزه ۱۵ پولیس شهر هرات کشته شده اند، و هیچ کسی دیگر کشته نشده است.

اما صفا خان غازی معاون آمر حوزه ۱۵ شهر هرات یک روایت متفاوتی را ارائه کرده و گفت که طالبان پس از آن بالای این خانه حمله کردند که در مورد حضور اعضای گروه داعش گزارش هایی را دریافت کردند.

وی گفت، «چهار نفر جنگجویان طالب شهید شدند و ما در جریان این عملیات ۱۶ تن از اعضای گروه داعش را کشتیم.»

معتصم یکی از اعضای طالبان که در این چاپه اشتراک کرده بود، با افزودن اینکه همه آنها اعضای گروه داعش بودند که قصد داشتند بالای چندین مسجد در شهر هرات حمله کنند گفت، تمام ۱۶ نفر ساکنین این خانه کشته شدند.

وی افزود، در این عملیات زنان و کودکان کشته شدند. یک زن زخمی در صحنه دستگیر شد و اکنون در شفاخانه تحت تداوی قرار دارد.

وحشت و ویرانی

به گفته باشندگانی که در نزدیکی زندگی می کنند، این چاپه طالبان تقریباً پنج ساعت طول کشید و به خانه های همجوار نیز آسیب رساند.

وزیر احمد محمدی یک باشنده حوزه ۱۵ گفت که کلکین ها و دروازه های خانه اش در جریان این حمله تخریب شده اند.

وی گفت، «ما در نزدیکی محل این عملیات زندگی می کنیم. جنگ شدید به مدت چندین ساعت ادامه داشت و همه ما ترسیده بودیم.»

وی افزود، «کودکان ما تا به این لحظه صدای تیراندازی را نشنیده بودند، اما پس از این حادثه آنها به درستی نمی خوابند.»

محمدی گفت، استفاده از سلاح های سنگین در نزدیکی خانه هایی که خانواده های دارای کودکان در آنها زندگی می کنند، نامناسب است.

محمد عثمان نظری یکی دیگر از باشندگان این حوزه گفت، در جریان این عملیات ۱۰ خانه به شدت آسیب دیدند.

وی گفت، «مرمی ها بالای خانه های باشندگان اصابت می کردند و آنها آسیب دیدند. اکنون مالکین این خانه ها مجبور هستند که خانه های خود را ترمیم کنند.»

وی افزود، «طالبان یک ساختمان سه و نیم طبقه ای را که درگیری ها در آنجا رخ داده بودند، با استفاده از مواد منفجره انفجار دادند. این انفجارها بسیار مهیب بوده و باعث وحشت شدند.»

نظری گفت، در حالیکه پس از تسلط طالبان باشندگان توقع داشتند که انفجارها و حملات انتحاری پایان یابند، اما رویداد اخیر نشان می دهد که افغان ها هنوزهم در خطر بزرگی هستند.

غیر مسلکی و بی پروا

ولی محمد قادری یک جنرال متقاعد اردوی ملی افغان در شهر هرات گفت، راه اندازی یک عملیات در مناطق رهایشی با خانه های پرنفوس، به برنامه ریزی بسیار دقیق و مسلکی ضرورت دارد.

وی گفت، «من فکر می کنم که استفاده از سلاح های سنگین و مواد منفجره علیه چند نفر در یک خانه ضروری نبود. اگر برنامه ریزی مسلکی صورت می گرفت، طالبان می توانستند که بدون درگیری مسلحانه همه مظنونین را زنده دستگیر کنند.»

وی افزود، «طالبان هنوز در مورد گذشته خود فکر می کنند که حملات انتحاری و ویرانگری را بالای شهرها انجام می دادند. اکنون که آنها به عنوان یک حکومت مسؤلیت دارند و برای تأمین امنیت مسؤل هستند، باید از جان و مال مردم محافظت کنند.»

وی گفت، طالبان باید در مورد چگونگی انجام دادن عملیات نظامی در خانه های رهایشی و مناطق شهری، به نیروهای خود آموزش دهند.

وی گفت، «نیروهای مسلح حق ندارند که زنان و کودکان را مورد هدف قرار داده و بکشند، حتی اگر آنها مظنونین متهم هم باشند.»

ثریا حسینی یک فعال حقوق بشر در شهر هرات گفت، شلیک کردن هفت کودک و سه زن بسیار وحشتناک بود.

وی با استناد به گزارشات طبی گفت، یکی از زنان کشته شده حامله بوده و قرار بود که تا چند روز دیگر ولادت کند.

سرنوشت کودکی که وی حمل می کرد بلافاصله مشخص نبود.

وی گفت، «ما از طالبان می‌ خواهیم که در جریان عملیات ‌های نظامی خود در مورد زندگی مردم ملکی به ‌ویژه زنان و کودکان، بسیار محتاط باشند.»

حسینی گفت، «کودکان بی گناه و بی دفاع هستند و هیچ نقشی در میدان جنگ ندارند. حتی اگر مردان مقصر باشند و در درگیری نقش داشته باشند، زندگی فرزندان و زنان آنها نباید تهدید شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نیرو های امنیتی طالبان آنقدر در مهار حملات ترویستی مهار و مسلکی نیستند. در مهار هر حمله ای تروریستی در شهر ها دهها تن از افراد ملکی را کشته اند. طالبان باید نیرو های مسلکی را آموزش دهند تا اینکه بتواند به خوبی حملات دشمن را بدون وارد کردن تلفات بر افراد ملکی دفع نمایند. و قابل یاد آوری است که نیرو های امنیتی طالبان در شهر ها با مردم رفتار مناسب نمی کنند و مردم را لب و کوب می نمایند. از این رو از حکومت می خواهیم که افراد مسلکی و آموزش دیده را در چیک پاینت های شهر ها بگارند تا اینکه باعث آزار و آذیت مردم نشوند.

پاسخ

ديدګاه و نوشتار رسانه شما متاسفانه مستقل و بي طرف نيست. و در ضمن ضرورت است با هر ګروه با رفتار و رويه همان ګروه برخورد شود. حقوق بشر و فلان و فلان بيست سال هيچ نتيجه نداشت. به جز مفت خوري و فربه کردن مجرمين

پاسخ