امنیت

باشندگان کندز با مشکل عدم خدمات دولتی و افزایش جرایم دست و پنجه نرم می کنند

گزارش از محمد قاسم

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اسد تاکنون باشندگان کندز هنوز با چالش های ناشی از عدم خدمات دولتی و همچنان افزایش میزان جرایم روبرو هستند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

کندز -- از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اسد بدینسو باشندگان کندز بر اثر نبود خدمات دولتی و همچنان افزایش میزان جرایم با چالش ها روبرو هستند.

با توجه به اینکه اکثریت کارمندان سابق دولتی اکنون بیکار هستند، مردم محلی به محکمه ها و دفاتر دولتی ای که پاسپورت ها و تذکره ها را صادر می سازند، نمی توانند دسترسی داشته باشند.

محمد طاهر نقشبندی یک فعال جامعه مدنی در ولایت کندز گفت، اگر طالبان کارمندان سابق دولتی را دوباره استخدام کنند، «تمام دفاتر دولتی باز خواهند شد و نارضایتی مردم نیز کاهش خواهد یافت».

وی گفت، «حدود ۳۵ اداره دولتی در ولایت کندز وجود دارند، اما فقط تعداد محدودی از آنها فعال هستند، بقیه آنها به دلیل کمبود کارمندان و پالیسی های نامشخص طالبان بسته هستند.

یک جنگجوی طالب به تاریخ ۱۸ میزان در کنار یک جاده در کندز نشسته است. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک جنگجوی طالب به تاریخ ۱۸ میزان در کنار یک جاده در کندز نشسته است. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

وی گفت، اگر دفاتر خاصی مانند دفاتر مدیریت برق، آب، تذکره ها، پاسپورت، ترافیک و معارف کارمندان نداشته باشند، باشندگان با چالش های بیشتری روبرو خواهند شد.

احمد فرید تمیم یک کارمند دولتی پیشین در کندز گفت که از سه ماه گذشته بدینسو بیکار بوده است.

وی گفت، «من از ۱۴ سال بدینسو کارمند دولتی بوده ام، اما وقتی طالبان قدرت را تصرف کردند، من وظیفه ام را از دست دادم.»

وی گفت، اکثریت کارمندان باتجربه حکومت پیشین برکنار شده اند و طالبان تلاش می کنند تا اشخاص وفادار خود را در جایگاه های دولتی تعین کنند.

تمیم گفت، نادیده گرفتن مقامات و کارمندان دولتی پیشین نه تنها سلسله مراتب اداری ادارات دولتی را به چالش می کشد، بلکه مانع فراهم شدن خدمات عامه نیز می شود.

چالش های رو به افزایش

محمد اسماعیل یک باشنده کندز گفت، هر روز صدها نفر برای گرفتن پاسپورت تلاش می کنند، اما به دلیل بی توجهی حکومت فعلی، کمبود کارمندان مسلکی و تعلیق خدمات پاسپورت، متقاضیان در بیرون از ادارات مربوطه دولتی سرگردان هستند.

وی گفت، من قبل از تحولات سیاسی اخیر فیس پاسپورت را در بانک جمع کرده بودم. با این حال اداره ولایتی پاسپورت بسته بوده و نمی تواند درخواستم را پروسیس کند و یا پاسپورت را صادر کند.

وی گفت، کشورهای همسایه مرزهای خود را به روی افغان ها بسته اند، تا آنها دیگر نتوانند از طریق گذرگاه های مرزی به خارج از کشور سفر کنند.

سلیمه صوفی زاده گفت که وی و خانواده اش قبل از سقوط شهر کندز برای دریافت کردن تذکره های الکترونیکی درخواست کرده بودند و قرار بود که در ظرف یک هفته آنها را دریافت کنند.

شهر کندز به تاریخ ۱۷ اسد به دست طالبان افتاد.

صوفی زاده گفت، «پس از آنکه کابل به تاریخ ۲۴ اسد تصرف شد، پدرم به آنجا رفت تا تذکره های ما را بگیرد، اما مقامات به وی گفتند که قبلاً تذکره های ما را چاپ کرده و از طریق پست ارسال کرده اند.»

وی گفت، اما وقتی پدرش به اداره پست کندز رفت، متوجه شد که این اداره بسته است.

افزایش میزان جرایم

آنها می گویند، ناتوانی در دسترسی به سوابق دولتی و اسناد شناسایی یگانه چالشی نیست که باشندگان با آن روبرو هستند. بسته بودن دفتر سارنوالی، محکمه ها و سایر دفاتر باعث شده است که میزان جرایم در سراسر این ولایت افزایش یابد.

شکرالله رسا یک باشنده ناحیه دوم شهر کندز گفت، تعداد سرقت از خانه ها، قتل های هدفی و اختطاف ها در ولایت کندز در دو ماه گذشته افزایش یافته اند.

وی گفت، «به تاریخ ۱۸ میزان، در یک خانه در ساحه نوآباد شهر کندز سرقت صورت گرفت. سارقین مسلح به شمول لوازم خانه و اشیای قیمتی همه چیز را با خود بردند و مجرمین هنوز دستگیر نشده اند.

رسا با افزودن اینکه مهاجمین فرار کردند گفت، به تاریخ ۲ میزان، چندین فرد ناشناس بالای یک کارمند سابق دولتی در پیش روی خانه اش در ساحه بندر خان آباد شهر کندز حمله کرده و وی را به قتل رساندند.

عبدالطیف میرزاد یک باشنده کندز گفت، در جریان سقوط کندز طالبان مجرمین و تروریست های خطرناک را از زندان کندز آزاد کردند و احتمالاً اکثریت آنها اکنون بخشی از حکومت طالبان هستند.

وی گفت، طالبان تجربه حکومتداری را ندارند و آنها در مورد چگونگی اداره امور حکومتی دست و پاچه هستند.

وی گفت، «وقتی طالبان می گویند که مجرمین را دستگیر کرده اند، معلوم نیست که آنها چگونه محاکمه می شوند، زیرا دفتر سارنوالی و محکمه بسته هستند.»

میرزاد گفت، «افغان ‌ها در مورد شرایط کسانیکه بازداشت شده و دستگیر شده اند نگران هستند و در مورد شیوه نگهداری و چگونگی پروسیس اسنادشان سؤال می پرسند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، میزان جرایم حتماً افزایش خواهد یافت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500