سیاست

دفاتر حکومتی تحت حاکمیت طالبان بسته بوده یا آماده کار کردن نیستند

گزارش از عمران

تقریباً دو ماه پس از آنکه طالبان قدرت در افغانستان را به دست گرفتند، بسیاری از دفاتر دولتی غیرفعال بوده و طالبان نتوانسته اند که خدمات عامه را از سر بگیرند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- تقریباً دو ماه پس از آنکه طالبان قدرت در افغانستان را به دست گرفتند، بسیاری از دفاتر دولتی غیر فعال هستند و طالبان نتوانسته اند که خدمات عامه را از سر بگیرند.

بسیاری از افغان ها مانند گذشته به طور مداوم به ادارات دولتی مراجعه می کنند تا مشکلات اداری عادی خود را حل کنند، اما در بسیاری از موارد هیچ کس نیست که با آنها کمک کند.

امید شهابی یک باشنده هرات گفت، به دلیل فرار کارمندان مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی گفت، محکمه های هرات و دفاتر دارالوکاله عامه که خدمات مهم را ارائه می کنند بسته بوده و مسائل مهم حقوقی به شکل حل نشده باقی مانده اند.

یک جنگجوی طالب در حالی که یک راکت نارنجک انداز را در دست گرفته به تاریخ ۲۶ اسد در بیرون از دروازه ورودی وزارت داخله در کابل همراه با دیگران نگهبانی می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

یک جنگجوی طالب در حالی که یک راکت نارنجک انداز را در دست گرفته به تاریخ ۲۶ اسد در بیرون از دروازه ورودی وزارت داخله در کابل همراه با دیگران نگهبانی می کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

اداره تذکره به تاریخ ۳۱ سنبله در هرات به تصویر کشیده شده است. این دفتر از زمان سقوط ولایت هرات به دست طالبان به تاریخ ۲۱ اسد، بسته است. [عمران/سلام تایمز]

اداره تذکره به تاریخ ۳۱ سنبله در هرات به تصویر کشیده شده است. این دفتر از زمان سقوط ولایت هرات به دست طالبان به تاریخ ۲۱ اسد، بسته است. [عمران/سلام تایمز]

زنان افغان به تاریخ ۲۸ اسد در حالی که در مقابل وزارت سابق امور زنان در کابل در جریان یک مظاهره برای تقاضای حقوق بهتر زنان لوایحی را در دست گرفته اند، با یک جنگجوی طالب صحبت می کنند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

زنان افغان به تاریخ ۲۸ اسد در حالی که در مقابل وزارت سابق امور زنان در کابل در جریان یک مظاهره برای تقاضای حقوق بهتر زنان لوایحی را در دست گرفته اند، با یک جنگجوی طالب صحبت می کنند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

وی با افزودن اینکه در غیر آن صورت «مردم احساس خواهند کرد که گویا هیچ حکومتی وجود ندارد» گفت، «ما از طالبان می خواهیم که دفاتر دولتی را بر روی مردم باز کنند».

وی گفت، «مردم در مورد آینده بیشتر احساس ناامیدی می کنند.»

باشندگان سایر ولایات نیز با مشکلات مشابهی روبرو هستند.

فیصل صحت یک باشنده شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، «در برخی از ادارات ولایت نیمروز، کسی نیست که به مشکلات مردم رسیدگی کند و مردم احساس سردرگمی و وضعیت بن بست می کنند.»

ذبیح الله وفا یک باشنده فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، اکثریت دفاتر دولتی در این ولایت از زمان سقوط حکومت قبلی بسته اند.

وی گفت، با بسته بودن دفاتر دولتی و بانک ها زندگی عادی مختل شده است.

وفا گفت، «ادارات دولتی برای خدمت رسانی به مردم همه امکانات لازم را دارند، اما هنوز هیچ فرد مسؤل ای وجود ندارد.»

وعده های عملی نشده

با بسته بودن دفاتر دولتی، خدمت رسانی به مردم به شدت کاهش یافته است و در برخی از موارد این خدمات هیچ وجود ندارند.

تعدادی از باشندگان چندین ولایت نگرانی های خود را شریک ساخته اند که با بازگشت طالبان به قدرت، کار بالای پروژه های زیربنایی متوقف شده و اقتصاد در آستانه سقوط قرار گرفته است.

وکیل احمد ارباب زاده از شهر هرات گفت که وی در ماه گذشته چندین بار به ریاست پاسپورت رفت، اما این اداره غیرفعال است.

وی گفت، «مادرم مریض است و من می خواهم که وی را برای تداوی به هندوستان ببرم. ما چندین بار برای پاسپورت ها درخواست داده ایم، اما هیچ کس به درخواست ما پاسخ نمی دهد.»

ارباب زاده گفت که وی می ترسد که اگر پاسپورت را به زودی دریافت نکند، مادرش برای مدت زیادی زنده نخواهد ماند.

وی گفت، «طالبان به طور مکرر وعده سپرده اند که ادارات دولتی فعالیت های عادی خود را از سر خواهند گرفت، اما تا کنون این وعده ها عملی نشده اند.»

سید محمد رستمی یک فعال جامعه مدنی در فیروز کوه گفت، بالخصوص با توجه به بحران های سیاسی و اقتصادی جاری در افغانستان، دفاتر غیرفعال دولتی و بانک ها این کشور را در یک وضعیت واقعاً خطرناک قرار داده است.

رستمی گفت، «در برخی از ادارات دولتی فعال به جای کارمندان متخصص و با تجربه، طالبان مدارس دینی به کار گماشته شده اند و آنها توانایی انجام دادن کارهای اداری یا دفتری را ندارند.»

وی هشدار داد، «نامؤفقیت در ارائه کردن خدمات عامه مردم را از حکومت طالبان بیشتر دور خواهد کرد.»

عبدالواحد یک باشنده شهر زرنج گفت، طالبان حکومت افغانستان را سرنگون کردند و اکنون آنها باید به چالش های موجود در این کشور رسیدگی کرده و مشکلات شهروندان را حل کنند.

وی گفت، «طالبان برای فراهم کردن فرصت های کاری برای مردم و رسیدگی کردن به مشکلات اقتصادی کشور مسؤلیت دارند.»

کارمندان غیرمسلکی

زمانیکه طالبان به تاریخ ۱۵سنبله کابینه مؤقت جدید را اعلام کردند، بسیاری از افغان ها بر اثر عدم تخصص کاری آنها شوکه شدند.

طالبان بدون در نظر گرفتن تجربه، تحصیلات و توانایی تخنیکی اعضای گروه خود و ملاهای تندرو را در مقام های کلیدی حکومت تعین کردند. علی رغم وعده های یک حکومت نماینده همه و متنوع، هیچ کسی از زنان، متخصصین و یا اقلیت های قومی در آن شامل نبودند.

محمد نبی فقیریار استاد یک پوهنتون خصوصی در هرات گفت، تعین نمودن افراد غیرمسلکی در مقام های حکومتی و نهادهای تحصیلی، عواقب سختی برای افغانستان خواهد داشت.

وی گفت، طالبان باید شایسته سالاری را حفظ کنند. به عنوان مثال در مقام های علمی باید اشخاص تحصیل کرده تعین شوند.

وی افزود، «افرادی که طالبان در این نهادها تعین کرده اند باید ارزیابی شوند تا دیده شود که کار را انجام داده می توانند یا خیر.»

ولی محمد حق شناس یک فعال جامعه مدنی در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس هشدار داد، حذف کردن مأمورین دارای سال ها تجربه و تعین کردن افراد تازه کار و بی تجربه، سیستم حکومتداری را فلج خواهد کرد.

وی گفت، بسیاری از رئیسان و مدیران ادارات دولتی برای انجام دادن وظایف خود تحصیلات و مهارت های لازم را ندارند.

حق شناس گفت، «بسیاری از آنها یا بی سواد هستند و یا فارغین صنف ۱۲ هستند.»

وی گفت، طالبان وعده سپردند که کارمندان دولت می توانند به وظایف خود بازگردند. «آنها باید به این وعده عمل کنند و از استخدام افراد بی تجربه خودداری کنند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

Hi i am Farhad, Commander of the 1st Toli Bloc of the 1st Battalion, 2nd Brigade of the 207th Zafar Corps for 3 years in Shandand, Chisht Sharif, Kashkeh Kohneh, Obeh, Kashkeh Robot Sangi, Ghorian, Gozareh, Injil, Adraskan, Herat and Chaharsdeh, Shahrak  , Pasaband, Dolina, Assistant Governor of Ghor Province, I served as the Commander of the Regional Forces of 022 District of Ghor Province for 3 years and the Commander of the Regional Forces of Ghor Province 024 for 2 years.  Zafar I performed my duty, not to mention that I am from Kapisa province and I fought against the terrorist group until the last moment of my duties until I was led by the commander of the 207th Zafar Corps who sold his leaders not only to the regime but also to the oppressed people of this nation.  The absence and the terrorist group killed my people one after another in their homes until we hid with a number of my people in a secret place from this terrorist group.  Prevent a collective hand from this terrorist ...  note:  Yes, I served in this system for 8 years, and it goes without saying that I was also instructed by the US State Department in the field of narcotics for a year. What should I do?  I have only a few certificates and certificates of the academy (cos) with me and I was also praised by the governors, commanders and ministers and if you want me to send you my documents. I am threatened and I have their threatening letters, which drew me to their reference. I escaped, hid fr

پاسخ

باید تمام دوایر دولتی دوباره باز شود و بگذارند که کارمندان حکومت سابق به کار شان به شکل عادی ادامه دهند و دولت فعلی مکلف است که به آنها معاش پرداخت نمایند. زیرا هر کدام از کارمندان دولتی سابق تحصیل یافته و دارای تجاب کاری هستند که در صورت عوض کردن آنها در ستیستم اداری دولت مشکل بوجود میاید. دولت فعلی معاش کارمندان را پرداخت کرده نمی تواند از جامعه جهانی بخواهد که در این زمینه همکاری کند.

پاسخ

درست است همه ادارات فعال نیست امنیت نیست دزدی زیاد است وضعیت بسیار وخیم است در روز موتر را از زیر پای صاحبش با زور تفنگ و تحدید دزدی میشودافراد مسلکی در حوزه های امنیتی نیست چکار کند مردم

پاسخ