امنیت

تخریب طالبان در هرات باعث توقف خدمات انترنیت و تیلیفون موبایل شد

گزارش از عمر

طالبان تجهیزات و برج های تیلیفون موبایل در هرات را تخریب کرده اند که خسارات زیادی را به بار آورده و خدمات تیلیفون موبایل و انترنیت را مختل کرده اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- با اینکه انترنیت و مخابرات در گذرگاه مرزی اسلام قلعه و بندر تورغندی عملاً قطع شده اند مردم هرات از عواقب تصرف این منطقه از سوی طالبان رنج می برند.

مقامات محلی می گویند، طالبان به تاریخ ۱۸ سرطان پس از آنکه این گذرگاه را در ولسوالی کوهسان ولایت هرات تصرف کردند، یک دفتر مخابرات را منفجر کرده و تمام تجهیزات آن را از بین بردند.

به گفته ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی این ولایت، با تخریب شدن شبکه فایبر نوری در اسلام قلعه، صنعت مخابراتی هرات حدود ۱ میلیون دالر خسارات را متحمل شده است.

عاشق الله علیزی رئیس این اداره به تاریخ ۳ اسد گفت، طالبان همچنان در بندر تورغندی بالای مرز میان افغانستان و ترکمنستان، شبکه فایبر نوری را غیرفعال ساختند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۳ جوزا گرفته شده است، یک جنگجوی طالب دیده می شود که برای تیلیفون موبایل خود آنتن شبکه را جستجو می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۳ جوزا گرفته شده است، یک جنگجوی طالب دیده می شود که برای تیلیفون موبایل خود آنتن شبکه را جستجو می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک برج تیلیفون موبایل را می توان در این تصویر به تاریخ ۶ اسد در شهر هرات مشاهده کرد. [عمر/سلام تایمز]

یک برج تیلیفون موبایل را می توان در این تصویر به تاریخ ۶ اسد در شهر هرات مشاهده کرد. [عمر/سلام تایمز]

وی افزود، انترنیت که از طریق شبکه فایبر نوری از ایران و ترکمنستان برای ولایت هرات تهیه می شد، در حدود ۹۰ الی ۱۰۰٪ قطع شده است.

علیزی گفت، «در حدود ۱۱ شرکت خصوصی در سراسر هرات انترنیت را برای مردم توزیع می کردند... در نتیجه خاموش شدن انترنیت، بسیاری از دفاتر دولتی و سکتور خصوصی اختلال را در این خدمات تجربه می کنند.»

اختلال در خدمات انترنیتی کسانی را که در این ولایت زندگی می کنند متضرر ساخته است.

عبدالناصر صدیقی رئیس شرکت مخابراتی فوشنج در هرات با افزودن اینکه شرکت ها مجبور شدند که پول مصرف کنندگان را به دلیل قطع انترنیت بازپرداخت کنند گفت، «طالبان خسارات زیادی را بر شرکت و مشتریان ما وارد کرده است.»

وی گفت، به دلیل اختلال در انترنیت صدها نفر کارمندان وظایف خود را از دست داده اند.

وی افزود، «شبکه فایبر نوری خدمات عامه را ارائه می کند و نابودی آن توسط طالبان در حقیقت یک جنایت بزرگی است.»

مختل کردن زندگی مردم

محمد سردار بهادری یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، در حالیکه نمایندگان طالبان در قطر ادعا می کنند که می خواهند صلح کنند، افراد آنها زندگی مردم ملکی در افغانستان را مختل می کنند.

وی گفت، «من مطمئن هستم که رهبران طالبان از تخریب زیربنا ها و محرومیت انترنیت از سوی زیردستان آنها آگاه هستند، اما برای آنها مهم نیست.»

بهادری گفت، در جریان ۴۰ سال گذشته هیچ گروهی به اندازه طالبان زیربناهای عامه افغانستان را تخریب نکرده است.

وی افزود، «تخریب زیربناها به این معنا است که افغانستان را از روشنایی به سوی دوران تاریک به عقب برگردانند.»

عبدالرحیم جامی یکی از باشندگان شهر هرات گفت، طالبان ثابت کرده اند که با پیشرفت افغانستان با استفاده از تکنالوژی پیشرفته، مخالف هستند.

وی گفت، شهروندان عادی، ادارات دولتی و شرکت های سکتور خصوصی از انترنیت استفاده می کنند و طالبان حق ندارند که خدمات عامه را قطع کنند.

وی افزود، مردم از سطح جنایاتی که طالبان انجام می دهند، شوکه شده اند در حالیکه آنها به هدف قراردادن و تخریب کردن پروژه های زیربنایی عامه ادامه می دهند.

سهراب خطیبی یکی دیگر از باشندگان شهر هرات گفت، بر اثر اختلال در خدمات انترنیتی ارتباط شهروندان افغان با خانواده و دوستانشان در داخل و خارج از کشور به شدت متأثر شده است.

وی گفت، «در این قرن بیست و یکم، مخابرات و انترنیت از جمع نیازهای اساسی هستند، اما طالبان برای قطع کردن ارتباطات مردم این تأسیسات را بی رحمانه مورد هدف قرار داده و منفجر می کنند

خطیبی گفت، خدمات عامه مانند توزیع تذکره های الکترونیکی و پاسپورت ها متوقف شده و این امر چالش های بزرگی را برای مردم ایجاد کرده است.

منافقت طالبان

فعالان جامعه مدنی و تحلیلگران می گویند، در حالیکه رهبران طالبان به کشورهای مختلف سفر می کنند و خود را به عنوان دیپلوماتان خوب و روشنفکران معرفی می کنند، جنگجویان آنها همچنان به فعالیت های تروریستی و کشتن مردم ملکی بیگناه ادامه می دهند.

فیض محمد دانش یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، در حالیکه رهبران طالبان تلاش می کنند یک تصویر مثبتی را از این گروه نشان دهند، آنها به جهانیان دروغ می گویند.

وی گفت، در همین حال، آنها در داخل کشور روزانه ده ها افغان بی گناه را قتل عام می کنند.

وی گفت، طالبان برای ترویج اسلام نه بلکه برای به دست آوردن قدرت بیشتر و ثروت بیشتر می جنگند.

سید اشرف سادات یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، جنگجویان طالب در افغانستان دقیقاً برخلاف آنچه رهبران آنها در قطر ادعا می کنند، انجام می دهند.

وی گفت، این ناممکن است که جنگجویان طالب این همه بی رحمی ها را انجام دهند و این همه مردم ملکی بی گناه را بدون اجازه رهبران خود بکشند.

سادات گفت، ایدیولوژی طالبان این است که افغانستان را به دوران تاریک بازگردانند و بالای مردم ملکی ظلم کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لطفاً به افغانها کمک کنید، ما اینجا در خطر هستیم، طالبان به همه شهرها حمله کردند و ۲۰ دقیقه قبل بر کابل حمله کردند.

پاسخ

گروی طلبان استقلال سیاسی ندارد وهمیشه از حمایت حکومت نظامی پاکستان و ایران برخدار بوده بدون مشوره خواست های منفعت حکومت پنجابیان و آخند های ایرانی حرکت کرده نمی تواند

پاسخ