امنیت

تخریب پایه های مخابراتی توسط طالبان این خدمت را برای هزاران نفر مختل کرد

گزارش از عمر

در این تصویر که به تاریخ ۱۰ دلو ۱۳۹۷ در ولسوالی زنده جان ولایت هرات گرفته شده است پایه های تیلیفون همراه دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

در این تصویر که به تاریخ ۱۰ دلو ۱۳۹۷ در ولسوالی زنده جان ولایت هرات گرفته شده است پایه های تیلیفون همراه دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- اداره تنظیم امور مخابراتی افغانستان (اترا) گفت، طالبان طی سال گذشته بیشتر از ۲۰۰ پایه مخابراتی را تخریب کرده و خدمات را برای هزاران افغان مختل کرده اند.

اترا گفت، این تخریب طالبان علاوه بر مختل کردن خدمات مخابراتی، به ارزش ده ها میلیون دالر خسارات را بر شرکت های مخابراتی خصوصی و عامه وارد کرده است.

سعید شینواری سخنگوی اترا به سلام تایمز گفت، این گروه شورشی فقط در چهار ماه گذشته بیشتر از ۵۱ پایه مخابراتی را تخریب کرده و یا به آتش کشیده است.

شینواری گفت که اترا برنامه ریزی می کند تا پایه های آسیب دیده را ترمیم کرده و یا پایه های جدید را اعمار کند و برای کسانی که در مناطق آسیب دیده زندگی می کنند، خدمات مخابراتی را فراهم کند.

ادامه تخریب پروژه های زیربنایی توسط طالبان مانند سرک ها، پل ها، پایه های برق و پایه های مخابراتی، خشم مردم را برانگیخته است.

این گروه همچنان مکاتب و شفاخانه ها را تخریب کرده است.

پرویز رحیمی یک باشنده شهر هرات گفت، طالبان با تخریب کردن پایه های مخابراتی باعث ناراحتی عمیق مردم محلی شده اند.

وی با خاطرنشان کردن اینکه این ویرانی بیشتر از آنکه بر حکومت تأثیر بگذارد بر مردم عادی تأثیر می گذارد گفت، «هر کس اقدامات مخرب طالبان به ویژه تخریب پایه های مخابراتی را محکوم می کند.»

وی گفت، «طالبان باید دشمنی خود با زیربنا های کشور ما را متوقف کنند.»

خدمات مخابراتی قطع شدند

طالبان از طریق تخریب پایه های مخابراتی و سایر روش ها، در اکثریت ولایات فعالیت شبکه های مخابراتی را مختل کرده اند.

سید میر غفوری رئیس اداره اترا در غور گفت، این گروه از تاریخ ۴ سرطان بدینسو در ولایت غور فعالیت شرکت های مخابراتی را در جریان شب منع کرده است.

غفوری با افزودن اینکه این خدمات پس از میانجیگری بزرگان قومی و مقامات اترا از سر گرفته شدند گفت، جنگجویان همچنان در ماه گذشته خدمات مخابراتی شرکت های خصوصی را حداقل به مدت ۱۵ روز به طور كامل بند كردند.

وی افزود، طالبان به همین ترتیب شبكه های مخابراتی شبانه را در اکثریت ولایات دیگر محدود ساخته و این خدمات را برای میلیون ها باشنده قطع كرده اند.

به گفته عبدالقدوس ثاقب یک باشنده غور، قطع شدن خدمات مخابراتی در سراسر کشور به ویژه در غور، باعث نگرانی گسترده شده است.

وی با خاطرنشان کردن اینکه طالبان «همیشه موانعی را بر سر راه انکشاف و رونق افغانستان ایجاد کرده اند» تعجب کرد، «طالبان با قطع کردن فعالیت شبکه های مخابراتی می خواهند چه چیزی را به دست بیاورند؟».

شفقت الله انوری یک باشنده فیروز کوه نیز گفت که وی تعجب می کند که چرا طالبان پایه های مخابراتی «کافر» را می سوزانند و خدمات مخابراتی را مختل می سازند.

وی گفت، در دنیای امروزی، مخابرات به یک بخش مهمی از جامعه تبدیل شده است، اما طالبان به طور قصدی افغان ها را از استفاده چنین خدمات محروم می سازند.

انوری گفت، طالبان همچنان با دنبال کردن تخریب کردن مسیرها، منفجر ساختن سرک ها، پل ها، لین های برق و پایه های مخابراتی، بر سر راه پیشرفت موانعی را ایجاد می کنند.

ویرانی را به ارمغان می آورند

باشندگان هرات که با سلام تایمز صحبت کردند، خاطرنشان کردند که پروژه های زیربنایی به شمول شبکه های مخابراتی، به مردم افغانستان تعلق دارند.

به گفته علی اکبر حیدری یک باشنده شهر هرات، هر کسی که پایه های مخابراتی و برج های برق را تخریب می کند، در حقیقت دشمن مردم و افغانستان است.

وی گفت، طالبان ادعا می كنند كه آنها می خواهند در افغانستان قدرت را به دست بیاورند و یک حکومتی را تأسیس كنند، اما آنها فراموش كرده اند كه آنها تمام زیربنا های كشور را از بین برده و مردم را با خشونت خود بیگانه ساخته اند.

مولوی محمدصادق حنیفی یک عالم دینی شهر هرات گفت، از بین بردن زیربنا های عامه برخلاف اصول اسلام و بشریت است.

وی گفت، شبکه های مخابراتی ارتباط بین افغان ها را تسهیل کرده اند و تأکید کرد که «هیچ کس حق ندارد خدمات عامه را مختل ساخته و یا متوقف کند».

حنیفی با خاطرنشان کردن اینکه طالبان باید بدانند که مسیری که آنها دنبال می کنند با ارزش های اسلام مطابقت ندارد گفت، طالبان با هدف قراردادن و از بین بردن پروژه های زیربنایی برخلاف شریعت پیش می روند.

وی گفت، «طالبان حق ندارند برای از بین بردن زیربناها از نام اسلام استفاده کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500