امنیت

طالبان پلی را در هرات تخریب کرده و یک مسیر مهم حمل و نقل را قطع کردند

گزارش از عمر

باشندگان پس از انفجار یک موتربمب در هرات به تاریخ ۲۳ حوت سال گذشته در خرابه های یک خانه آسیب دیده ایستاده اند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

باشندگان پس از انفجار یک موتربمب در هرات به تاریخ ۲۳ حوت سال گذشته در خرابه های یک خانه آسیب دیده ایستاده اند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

هرات -- طالبان قبل از تلاش یک حمله بالای مرکز ولسوالی اوبه، پل اصلی را که این ولسوالی را به شهر هرات وصل می کند منفجر کرده و برای باشندگان محلی موانع بزرگی در حمل و نقل و تجارت ایجاد کردند.

مقامات هرات گفتند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حملات طالبان بر مرکز این ولسوالی را به روز سه شنبه (۲۸ ثور) دفع کرده و جنگجویان را به عقب نشینی مجبور کردند.

مقامات گفتند، هدف اصلی طالبان تخریب کردن این پل بود که خسارت آن به علت یک بازار معروف دو برابر شد. طالبان نتوانستند که به نیروهای امنیتی یا مردم ملکی آسیب برسانند. آنها به تعمیرات دولتی در ولسوالی اوبه نیز نرسیدند.

باشندگان هرات تخریب شدن این پل از سوی طالبان را به شدت محکوم کرده و آن را یک جرم و اقدام خصمانه آشکار علیه مردم افغانستان خواندند.

تصویری که در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است، این پل را در ولسوالی اوبه ولایت هرات پس از آن نشان می دهد که طالبان به تاریخ ۲۸ ثور تخریب کردند. [آرشیف]

تصویری که در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است، این پل را در ولسوالی اوبه ولایت هرات پس از آن نشان می دهد که طالبان به تاریخ ۲۸ ثور تخریب کردند. [آرشیف]

سید وحید قتالی والی هرات گفت، این پل یک مسیر حیاتی بود که باشندگان ولسوالی اوبه را با مرکز این ولسوالی وصل می کرد.

وی گفت، «باشندگان ولسوالی تولیدات زراعتی خود را از آن طرف پل به شهر هرات انتقال می دادند. این پل به عنوان یک ارتباط حیاتی به حساب می آمد.»

قتالی گفت، طالبان بلافاصله پس از پایان آتش بس سه روزه در جریان عیدالفطر، هدف قراردادن پروژه های زیربنایی در ولایت هرات را از سر گرفتند.

وی با افزودن اینکه طالبان در این ولسوالی پل ها، سرک ها و سایر املاک عامه را منفجر کرده اند گفت، «طالبان در مدت کمتر از یک ماه فقط در ولسوالی شیندند به پروژه های زیربنایی بیش از ۱.۵ میلیارد افغانی (۲۰ میلیون دالر) خسارات وارد کرده اند».

وی افزود، طالبان همچنان برخی از پل های بزرگ در امتداد شاهراه هرات - قندهار را در ولسوالی شیندند تخریب کردند.

قتالی گفت، در نتیجه انفجارهای موتربمب توسط طالبان، املاک عامه و خانه های رهایشی در مراکز ولسوالی های فارسی، اوبه، شیندند و پشتون زرغون خسارات زیادی دیده اند.

وی افزود، «بسیاری از خانه ها ویران شده اند.»

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات گفت، این یک تاکتیک عادی طالبان است که با تشدید شورش و جنگ خود پل ها، سرک ها و مزرعه ها را تخریب کنند.

وی گفت، «تخریب کردن پروژه های زیربنایی که برای رفاه مردم در این ولسوالی ها اعمار شده اند، یکی از اهداف اصلی طالبان است.»

طاهری گفت، «جنگ طالبان فقط علیه نیروهای امنیتی نیست بلکه یک بخش مهمی از جنگ آنها تخریب زیربناها و تضعیف اقتصاد افغانستان است.»

برانگیختن خشم مردم

ادامه هدف قرار دادن زیربناها و سایر پروژه های عامه توسط طالبان، خشم افغان ها را برآنگیخته است.

نصیر احمد فیضی محصل پوهنتون هرات گفت، میراث طالبان برای افغانستان فقط تخریب، خونریزی و ویرانی است.

وی گفت، «طالبان پل ها، سرک های عامه و مکاتب را تخریب می کنند. این اقدام طالبان ظالمانه و برخلاف ارزش های انسانی است.»

محمد نادر نادری یک باشنده شهر هرات گفت، خرابکاری در پروژه های زیربنایی فقط افغان های عادی را متأثر می سازد.

نادری گفت، «تخریب پل ها و سرک ها در بسیاری از ولسوالی ها بسیاری از باشندگان را از همدیگر جدا ساخته است. آنها دیگر نمی توانند مریضان را به شفاخانه ها انتقال داده و یا از یک جا به جای دیگر به راحتی بروند.»

وی گفت، «طالبان ادعا می كنند كه آنها می توانند دوباره قدرت را بدست آورند و افغانستان را اداره كنند، اما آنها فقط ویرانی را به ارمغان آورده اند كه تحقیر و تنفر مردم را برآنگیخته است.»

امان الله قریشی یک باشنده شهر هرات گفت، طالبان پروژه های زیربنایی عامه را ویران می کنند تا خودنمایی کنند و یک نمایش غلط قدرت را از خود نشان دهند.

وی گفت، طالبان نه تنها اینکه پل ها، سرک ها و سایر پروژه های ملی را تخریب می کنند، بلکه در راه تطبیق سایر پروژه های عامه موانع ایجاد می کنند.

قریشی گفت، اقدامات طالبان به وضاحت نشان می دهد كه كشورهای خارجی آنها را دستور می دهند تا افغانستان را ویران کنند.

وی با افزودن اینکه آنها در جهت یک افغانستان مرفه کار نمی کنند گفت، «منطق طالبان فقط کشتار و ویرانی است».

تخریب زیربناها حرام است

علمای دینی در هرات همچنان حملات قصدی طالبان بالای پروژه های زیربنایی از قبیل سرک ها، پل ها و بندها را به شدت تقبیح می کنند.

مولوی عبدالغنی جمشیدی معاون ریاست حج و اوقاف هرات گفت، هر اقدام تخریبی ای که طالبان علیه مردم ملکی و پروژه های رفاه عامه انجام می دهند، حرام تلقی می شوند.

وی گفت، اماکن عامه -- از قبیل مکاتب، مساجد، کلینیک ها، سرک ها، پل ها و بندهای برق آبی -- به مردم تعلق دارند و هیچ کسی حق ندارد که آنها را تحت نام اسلام هدف قرار داده و ویران کند.

جمشیدی گفت، «حملات مخرب طالبان هیچ ارتباطی با اسلام ندارند بلکه فقط منافع شخصی طالبان به عنوان یک گروه افراطی را تأمین می کنند.»

وی گفت، «ویرانی و تخریب در اسلام جایگاهی ندارد. به مسلمانان دستور داده شده است كه در جهت انکشاف و آبادانی تلاش كنند.»

مولوی عبدالسمیع نصرت یک عالم دینی در شهر هرات گفت، خرابکاری در سرک ها و پل ها زندگی عادی را مختل می سازد، و عاملین آن باید بدانند که آنها یک گناه کبیره ای را مرتکب می شوند.

وی گفت، تمام پروژه های زیربنایی و اماکن عامه به مردم افغانستان که مسلمان هستند تعلق دارند، و تخریب یا آسیب رساندن به آنها غیرقانونی است.

وی گفت، «تخریب پروژه های زیربنایی جهاد نیست بلکه یک عمل خشونت آمیز و سرپیچی از احکام اسلامی است.»

نصرت گفت، افغان های متعهد با حمایت از جامعه بین المللی همه پروژه های انکشافی و زیربنایی را تطبیق کردند.

وی گفت، «تخریب این پروژه ها به معنای به عقب بردن افغانستان است و این چیزی است که فقط دشمنان افغانستان آن را می خواهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تخریب زیر ساخت ها و اماکن عام المنفعه خیانت بزرگ در حق مردم مظلوم افغانستان است. هر گروهی که دست به چنین اعمال می زند مردود است و آنها این کار را به دستور بیگانه گان انجام میدهند. تخریب کردن پل ها علامت شکست و ناتوانی طالبان را نشان میدهد زیرا یک زمان که طالبان بر سر قدرت بودند و به سرعت اراضی و لایات کشور را از ایتلاف شمال تصرف می کردند احمد شاه مسعود پل ها را می پراند تا مانع ورد طالبان شود و طالبان در آن زمان احمد شاه مسعود را به پراندن پل ها متهم می کرد و وی را خاین خطاب می کرد که چرا وی این کار را انجام میدهد ولی حالا خود شان دست به همچو جنایتی می زنند اکنون باید طالبان پاسخ بدهند که آیا آنها خاین هستند که کشور شان را تخریب می کنند و زیر بنا های افغانستان را نابود می کنند؟ یا اینکه آنها شکست خورده اند و در میدان نبرد با نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان مقابله کرده نمی توانند و به همین خاطر آنها پل ها را تخریب می کنند تا مانع ورد نیرو های امنیتی افغان شوند.

پاسخ

طالبان هر کاری که می کنند، با دستور پاکستان و برخی دیگر انجام می دهند. ببینید، سران طالبان ظاهراً در محله کچلاغ و کویته ایالت بلوچستان پاکستان نشسته اند، اما چشمان جامعه بین المللی کور است که از پاکستان بپرسد چرا آنها به کسانی که در افغانستان مردم را می کشند، پل ها را خراب می کنند، مكاتب را تخریب می کنند، کلینیک ها را نابود می کنند، پناه داده اند؟ ما افغانها قربانی جنگ طالبان هستیم که در حقیقت جنگ پاکستان است و طالبان آن را به پیش می برند، ما قربانیان بی کفایتی دولت و سربازان شرابخور غربی هستیم.طالبان یک گروه شورشی است، اما آیا نیروهای ائتلاف بین المللی شرکت کنندگان در مراسم عروسی در محله شینواری ننگرهار، شیندند هرات، در هلمند، لغمان را بمباران نکردند؟ کردند. خون افغانها بی بها است. نه کسی در این باره پرسان می کند و نه قیمت آن مشخص است. خداوند بزرگ بر مردم ما رحم کند.

پاسخ