امنیت

افغان ها تخریب جاری زیربنا ها توسط طالبان را خیانت آمیز دانستند

گزارش از عمر

مقامات محلی می گویند، رویدادهای مربوط به تخریب زیربناهای ترانسپورتی در ولایت هرات، امسال ۷۰٪ نسبت به سال قبل افزایش یافته اند. [ریاست فواید عامه هرات/عمر]

هرات -- مقامات محلی می گویند، تعداد رویدادها توسط طالبان مربوط به تخریب زیربناهای ترانسپورتی در ولایت هرات، سال جاری در مقایسه با سال قبلی ۷۰٪ افزایش یافته است.

حمایت گفت، از ابتدای سال جاری خورشیدی بدینسو، در امتداد شاهراه های ولایت هرات حدود ۱۰۰ انفجار ثبت شده اند. وی ارقام مربوط به سال های گذشته را ارائه نکرد.

سید عبدالله حمایت رئیس فواید عامه هرات گفت، اکثریت انفجارهای ماین در امتداد شاهراه هرات-اسلام قلعه و شاهراه هرات-قندهار صورت گرفته است.

حمایت افزود، «چندین قسمت این شاهراه و همچنان پل های کوچک و بزرگ در ولسوالی های ادرسکن، زاول و شیندند توسط ماین ها تخریب شده اند. به همین ترتیب، چندین قسمت از شاهراه هرات-تورغوندی به شمول یک پل بزرگ، منفجر شده اند.»

پیامدهای یک بمب کنارجاده طالبان در شاهراه تورغوندی-هرات را می توان به تاریخ ۲ میزان در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات مشاهده کرد. [ریاست فواید عامه هرات]

پیامدهای یک بمب کنارجاده طالبان در شاهراه تورغوندی-هرات را می توان به تاریخ ۲ میزان در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات مشاهده کرد. [ریاست فواید عامه هرات]

وی گفت، «اکثر قسمت های سرک ها در ولسوالی های پشتون زرغون، غوریان، زنده‌ جان و اوبه در ولایت هرات در زمان های مختلف تخریب شده اند.

وی افزود، «امسال هیچ یک از سرک های قیرشده ولایت هرات سالم باقی نمانده است.»

حمایت گفت، تخریب سرک ها و پل ها باعث خسارات مالی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون افغانی (۲.۶ میلیون دالر) شده است.

طالبان فقط سرک ها را هدف قرار نمی دهند.

جنگجویان طالب به تاریخ ۱عقرب یک پایه برق را در ولسوالی غوریان منفجر کردند و برق را نه تنها برای هزاران خانواده بلکه برای صدها کارخانه در شهر صنعتی هرات نیز قطع کردند.

زینب محسنی سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت، شرکت برق در هرات گفت، ترمیمات چندین روز طول خواهد کشید.

خیانت به مردم

افغان ها طالبان را مسؤل این تخریب می دانند.

سید عمران منیری یک باشنده هرات گفت، زیربنا ها بیت المال است، که نباید مورد حمله قرار گیرند. طالبان حق این را ندارند که از بیت المال به عنوان اهداف نظامی استفاده کنند.

وی گفت، «طالبان اکثریت شاهراه های کشور را ماین گذاری کرده و مردم را مجبور کرده اند که با مشکلات زیادی سفر کنند. این یک عمل غیرانسانی و خیانت طالبان است.»

وی افزود، «ما تخریب شاهراه ها، پل ها و پایه های برق را محكوم می كنیم. ما از طالبان می خواهیم كه دیگر به افغانستان آسیب نرسانند.»

محمد محسن یک باشنده شهر هرات گفت، تخریب زیربنا ها خیانت به بیت المال، خیانت به مردم و خیانت به خداوند (ج) می باشد.

وی افزود، «جلو کسانی که سرک ها و پل ها را تخریب می کنند باید گرفته شود. تخریب شاهراه ها و پل ها فقط افغانستان را به عقب خواهد برد. من از طالبان می خواهم که بیایند و به جای تخریب کردن افغانستان، در بازسازی و انکشاف آن اشتراک کنند.»

احمد کروخی رئیس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات گفت، تمام زیربنا ها به شمول شاهراه ها، سرک ها، پل ها و پایه های برق به مردم تعلق دارند و طالبان نباید آنها را هدف قرار دهند.

وی گفت، «فقط حکومت در اعمار شاهراه ها و پل ها نقش دارد... مردم ملکی هر روز از آنها استفاده می كنند، و هنگامی كه طالبان این زیربنا ها را تخریب می كنند، فقط مردم ملکی بیشترین آسیب را می بینند.»

وی افزود، «منفجر كردن سرک ها، پل ها و پایه های برق خصومت در برابر انکشاف و پیشرفت افغانستان را نشان می دهد، که یک خصومت بسیار آشكار است.»

وی گفت، «این خرابکاری نشان می دهد که طالبان انکشاف و پیشرفت را نمی خواهند و تلاش می کنند تا افغانستان را به تاریکی برگردانند.»

کروخی گفت، افغان ها مانند باشندگان سایر کشورها می خواهند به برق، سرک های قیرشده و پل های بزرگ دسترسی داشته باشند، اما طالبان آنها را از چنین زیربنا ها محروم کرده اند.

سید اشرف سادات یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، تخریب شاهراه ها و پل ها توسط طالبان هیچ توجیهی ندارد و طبیعت وحشیانه آنها را نشان می دهد.

وی افزود، «سال هاست که طالبان زیربناهای افغانستان را خراب می کنند. این نشان می دهد که طالبان انکشاف افغانستان را نمی خواهند و نمی خواهند که افغان ها در صلح و رفاه زندگی کنند.»

وی افزود، «با نابودکردن زیربنا ها و قطع کردن برق، طالبان نفرت مردم نسبت به آنها را افزایش داده اند. افغان ها دیگر ویرانی و وحشت را نمی خواهند.»

تأمین امنیت

مقامات می گویند، نیروهای امنیتی به شاهراه ها اعزام شده اند تا از تخریب شاهراه ها و پل ها در این ولایت جلوگیری کنند.

تورنجنرال عبدالرؤف ارغندیوال قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۸ میزان گفت، نیروهای افغان شب و روز در مسیر شاهراه های هرات-اسلام قلعه، هرات-تورغوندی و هرات-قندهار گزمه می کنند و اجازه نخواهند داد که این سرک ها مورد حمله قرار گیرند.

وی گفت، «تیم های ماین پاکی اردوی ملی هر روز صبح تمام شاهراه های ولایت هرات را بازرسی می کنند و هر روز چندین ماین را خنثی می سازند که در زیر پل ها یا در امتداد شاهراه ها جابجا شده اند.»

وی گفت، «اردوی ملی افغان اجازه نخواهد داد که دشمنان صلح و افغانستان به افغان ها صدمه بزنند. اردوی ملی افغان علاوه بر خنثی سازی ماین ها در جاده های اصلی، پل ها و قسمت هایی از جاده تخریب شده را بازسازی کرده است.»

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۲۵ میزان گفت، طالبان زیربنا ها را هدف قرار می دهند تا اقتصاد افغانستان را تضعیف کنند، اما حکومت افغانستان بازسازی خواهد کرد.

وی گفت، «دشمنان صلح و ثبات در جنگ های رو در رو از دست نیروهای امنیتی شکست خورده اند، بنا براین آنها به ماین گذاری در جاده های اصلی متوسل شده و زیربناها را تخریب می کنند. حکومت و مردم افغانستان هرگز تسلیم نخواهند شد و به ساختن کشور خود ادامه خواهند داد.»

قتالی در یک کنفرانس خبری در دفتر ریاست امنیت ملی در شهر هرات گفت، حکومت بیش از ۸۰٪ پل ها و شاهراه های ولایت هرات را که طالبان منفجر کرده بودند، ترمیم کرده است.

وی گفت، «تمام پل هایی که در امتداد شاهراه هرات-اسلام قلعه تخریب شده بودند، بازسازی شده و حمل و نقل به حالت عادی برگشته است. فقط یک پل در امتداد شاهراه هرات-تورغوندی در حالت خراب باقی مانده است و بازسازی آن در ظرف یک هفته به پایان خواهد رسید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هرات یک نقطه احتمالی انسداد است و از این رو، این ولایت مسدود خواهد شد.

پاسخ

طالبان در فکر تخریب زیر بنا ها نیست برای طالبان هدف شان مهم است. شما می بینید که طالبان بخاطر بدست آوردن هدف شان حتی زنده گی انسان های ملکی را با خطر مواجه می کنند. وقتی آنها یک شخص حکومتی را به قتل می رساند در پهلوی وی دهها تن افراد غریب وبیچاره را در شهر از بین می برند. وقتیکه برای آنها زنده گی یک انسان ارزش نداشته باشد، پس تخریب زیربنا ها چیزی عادی است. بخاطر تضعیف حکومت آنها پل را تخریب می کند، سرک را تخریب می کند خانه های مردم ملکی را تخریب می کنند.

پاسخ