امنیت

جنگجویان تسلیم شده طالبان در بادغیس می گویند، 'هیچ جهادی وجود ندارد'

گزارش از عمر

گروهی متشکل از ۲۰ جنگجویان طالب در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس سلاح های خود را در حالی تسلیم می کنند که از خشونت دست برداشتند. [تصویر از میرویس]

گروهی متشکل از ۲۰ جنگجویان طالب در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس سلاح های خود را در حالی تسلیم می کنند که از خشونت دست برداشتند. [تصویر از میرویس]

هرات -- گروهی متشکل از ۲۰ جنگجویان طالب که در اوایل این هفته در ولایت بادغیس تسلیم شدند گفتند که جنگ این گروه هیچ ارتباطی با جهاد ندارد.

بسم الله یکی از جنگجویان سابق طالبان که به روز سه‌شنبه (۲۲ میزان) در قلعه نو تسلیم شدند گفت، «به ما می گفتند که این یک جنگ مقدس است و ما باید جهاد کنیم، اما بعد از مدتی من فهیدم که هیچ جهادی وجود ندارد. ما فقط مردم ملکی را آزار و اذیت می کنیم و این کشور را نابود می کنیم. مقامات مذهبی طالبان به ما می گفتند که هر کسی را که حتی یک روز با حکومت کار کرده باشد بکشید، و اینکه مرگ آنها رواه است.»

به گفته مقامات محلی، این جنگجویان در نتیجه تلاش های ریاست امنیت ملی و بزرگان قومی به روند صلح پیوستند.

بسم الله با افزودن اینکه بیشتر طالبان از جنگ خسته شده اند و خواهان صلح هستند گفت، «ما بعداً فهمیدیم که امارت طالبان به نفع ما نیست و ما باید آزار و اذیت مردم ملکی را متوقف کنیم.»

عاشور یکی دیگر از جنگجویان تسلیم شده گفت، «ما بسیاری از مردم را آزار و اذیت کرده ایم، اما من نمی خواهم این کار را ادامه دهم. من می خواهم زندگی آرامی داشته باشم که در آن نه من مزاحم کسی شوم و نه کسی مزاحم من شود.»

وی گفت، «حکومت از طالبان بهتر است. من توسط دوستانم تشویق شدم كه به حکومت بپیوندم. پیام من به سایر طالبان [جنگجویان] این است که به صلح بیایند. من تا حدی که می توانم طالبان را تشویق خواهم کرد تا که به روند صلح بپیوندند.»

عاشور افزود، با آغازشدن مذاکرات صلح، دیگر جنگ لازم نیست و همه امیدوار اند که مذاکرات هرچه زودتر مؤفق شود.

گل احمد یکی دیگر از جنگجویان سابق طالبان گفت که وی از پیوستن به روند صلح خوشحال است.

وی گفت، «عضویت در طالبان فایده ای ندارد. ما شب و روز در کوه ها بودیم. ما هیچ زندگی ای نداشتیم.»

وی افزود، «ما شب و روز از حملات نیروهای امنیتی ترس داشتیم. درخواست من از بقیه طالبان این است که از جنگ دست بردارند و صلح کنند.»

'دروازه های صلح باز هستند'

حسام الدین شمس والی بادغیس در این مراسم به خبرنگاران گفت، بعد از تسلیم شدن این جنگجویان، امنیت در حومه شهر قلعه نو بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به مذاکرات طالبان و حکومت افغانستان در دوحه مرکز قطر گفت، «ما به مذاکرات در قطر امیدوار هستیم.»

شمس گفت، «در حالیکه مذاکرات صلح در دوحه آغاز شده است... بهتر است جنگ متوقف شود. دروازه های صلح باز اند و برای طالبان بهترین فرصت را به خاطر دست کشیدن از خشونت و کشتار، فراهم می کند.»

عبدالله افضلی معاون شورای ولایتی بادغیس گفت، این جنگ باعث مرگ هزاران نفر در افغانستان شده است، به زیربنا ها و اقتصاد این کشور صدمه زده است و هیچ منفعتی برای طالبان ندشته است.

وی افزود، «در طول تاریخ هر جنگ از طریق صلح خاتمه یافته است. فرصت مناسبی فرارسیده است تا درگیری ۴۰ ساله در افغانستان نیز به طور مسالمت آمیز پایان یابد.»

وی گفت، «طالبان و حکومت باید به خواسته های مردم توجه کنند و آنها باید به یک توافق برسند.»

خسته از جنگ

باشندگان ولایت بادغیس از طالبان خواستند که صلح کنند.

عبدالواحد کریمی یکی از باشندگان قلعه نو گفت، افغان ها روزانه از هر گوشه و کنار کشور از جنگ و کشتار می شنوند، که هیچ کس تحمل آن را ندارد.

وی افزود، «هیچ كشوری به اندازه افغانستان جنگ و كشتار را تجربه نكرده است. تقاضای ما از طالبان این است که دیگر به این جنگ ادامه ندهند.»

وی با افزودن اینکه حتی طالبان نیز خسته شده اند و در تلاش اند تا از این حالت بیرون شوند گفت، همه افغان ها از درگیری خسته شده اند.

فایق احمدی یک فعال جامعه مدنی در شهر قلعه نو گفت، رضایت طالبان برای مذاکره با حکومت نشان می دهد که آنها از جنگ خسته شده اند.

وی گفت، «آغاز مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت در قطر امیدواری ها برای صلح را افزایش داده بود، اما تشدید خشونت و حملات توسط طالبان در بسیاری از ولایات باعث شده است که مردم ملکی از نیت این گروه برای روند صلح، ناامید شوند.»

وی افزود، در حالی که مذاکرات صلح در قطر جریان دارد، افزایش خشونت و جنگ در افغانستان یک اشتباه است و خلاف کرامت انسانی و ارزش های اسلامی است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بر علیه عساکر اشغالگر امریکایی جهاد قسم فرض بود مثل نماز و رزوه که فرض بود . همه کسانیه بر ضد اشغال امریکا در افغانستان جهاد نکردند گناهکار هستند باید توبه بکنند که خداوند آنها را ببخشد. اما اکنون که اشغال پایان یافه و نظامیان امریکای از افغاستان به در می شوند و با آنها پیمان صلح منعقد شده جهاد وجود ندارد باید جنگ متوقف شود. اگر هر دو طرف جنگ را متوقف نمی کنند و بخاطر قدرت مردم بی گناه را می کشند نزد الله متعال گناهکار هستند و در روز قیامت در آتش جهنم انداخته می شود. نظام جمهوریت و نظام اسلامی یک بهانه است که هر دو جناح به خاطر به قدرت رسیدن آن را مطرح می کنند در غیر آن نه این طرف و نه هم آن طرف به آن معتقد هستند.

پاسخ

برادر محترم اولا معنی جهاد را کاملا خلاف شریعت و برطبق میل خود تعبیر نموده اید. جهاد انواع و اقسام است. اخرین مرحله جهاد با شمشیر یا همان اسلحه امروزی است. مگر تو قلب تمام این ملت قرن ها رنج دیده را شکافتی ودیدی که همه گناهکار هستند و شما خود کاشف القلوب شدید , جامع الکمالات و آراسته به شریعت اسلام.مگرتو از قلب ترامپ و سیاست خارجی امریکا چی میدانی که اشغال به پایان رسیده است؟ اگر جهاد بالای کافر فرض بود و است از کجا میدانید که این توافق صلح امریکا و طالبان یک مکر, حیله و نیرنگ سیاسی نباشد؟ خوب فکر کن عساکر امریکایی از افغانستان رفتند . سفارت ان را چکار میکنید؟ ایا بودن سفارت یک کشور اشغالگر به قول خودت در یک کشور که اشغال شده چی معنی میدهد؟ تمام احزاب سیاسی که قرن ها مردم فقیر و نا آگاه از اسلام را فریب دادند و بنام الله اکبر و یا اسلام در خطر است به کشتن دادند.ان هم صرف بخاطر اهداف سیاسی روسیه یا امریکا. خدای مان شریک قران ما شریک پیامبرما شریک چرا ریختن خون مسلمان حلال باشد؟ تا به کی و چه وقت ریختن خون برادر قندهار یا هلمندی یا بدخشی یا مزاری یا هراتی حلال دانسته میشود؟ به والله قسم هرشخصیکه به اندازه یک جو یا ارزن از روی فهم غلط درک نادرست و تشویق و ترقیب مردم را بسوی کشتن و یتیم کردن اطفال این سرزمین بنماید به نزد خدا حساب و کتاب میشود.

پاسخ