امنیت

معترضین بادغیس از مداخلات خارجی در امور افغانستان انتقاد کردند

گزارش از عمر

بیش از ۲۰۰ باشنده ولایت بادغیس به تاریخ ۱۵جدی در قلعه نو گردهم آمدند تا مداخلات ایران، روسیه و چین در امور افغانستان را محکوم کنند. [شمیل مشعل]

هرات -- بیش از ۲۰۰ باشنده ولایت بادغیس به روز دوشنبه (۱۵ جدی) در قلعه نو گردهم آمدند تا مداخلات رژیم های ایران، روسیه و چین در امور افغانستان را محکوم کنند.

آنها با اینکه هر سه کشور را به حمایت از گروه هایی متهم کردند که پروژه های زیربنایی افغانستان به شمول بندهای برق آبی، شاهراه ها، پل ها و مکاتب را تخریب کرده اند گفتند، این مداخلات بحران افغانستان را طولانی ساخته است.

خیرمحمد لطف یک باشنده قلعه نو با اینکه از این کشورها خواست تا «سیاست های مخرب خود را رها کنند» گفت، تهدیدات بعضی همسایگان به پروژه های اقتصادی و ملی افغانستان قابل قبول نیست.

وی گفت، «ما از همه کشورهای همسایه به ویژه ایران می خواهیم که از دخالت در امور داخلی کشورمان دست بردارند و حمایت خود از گروه های تروریستی برای جنگ نیابتی آنها و کشتار مردم بی گناه را متوقف کنند.»

بیش از ۲۰۰ نفر از باشندگان ولایت بادغیس به شمول علمای دینی به تاریخ ۱۵ جدی در قلعه نو گردهم آمدند تا روسیه، ایران و چین را به دلیل مداخلات آنها در امور داخلی افغانستان محکوم کنند. [شمیل مشعل]

بیش از ۲۰۰ نفر از باشندگان ولایت بادغیس به شمول علمای دینی به تاریخ ۱۵ جدی در قلعه نو گردهم آمدند تا روسیه، ایران و چین را به دلیل مداخلات آنها در امور داخلی افغانستان محکوم کنند. [شمیل مشعل]

وی گفت، کشورهایی مانند ایران، پاکستان، روسیه و چین همیشه اجندای خودشان را در افغانستان دنبال کرده اند که افغانستان قربانی مداخلات آنها شده است.

وی گفت، آنها باید از دخالت در روند صلح و تهدید کردن پروژه های زیربنایی خودداری کنند و باید بگذارند که افغانستان به یک کشور صنعتی و خودکفاء تبدیل شود.

این گردهمایی که علمای دینی، فعالان و اعضای شورای ولایتی در آن اشتراک کرده بودند، فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که باشندگان هرات گردهم آمدند تا از روسیه بخواهند که به دلیل حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق (۱۳۵۸ الی ۱۳۶۸) بالای افغانستان، جبران خسارات جنگی را بپردازد.

آقا ارباب یک فعال جامعه مدنی قلعه نو گفت، افغان ها انتظار دارند که همسایگان آنها به شمول ایران با روند صلح همکاری کرده و در ساختن زیربنا های اقتصادی افغانستان کمک کنند.

وی گفت، اما آنها در عوض «مشکلاتی را در مقابل روند صلح ایجاد کرده اند» و تلاش می کنند تا پروژه های ملی افغانستان را نابود کنند.

ارباب گفت، «بعضی از کشورهای همسایه به ویژه ایران برای جلوگیری از اعمار بند سلما و بند کمال خان تلاش های زیادی را به خرج داده اند.»

خرابکاری در روند صلح

آصف جویا یک باشنده قلعه نو گفت، صلح و ثبات در افغانستان حکومت را تقویت خواهند کرد و از مداخلات کشورهای همسایه در امور داخلی افغانستان جلوگیری خواهند کرد.

وی گفت، اما پایان درگیری در افغانستان منافع سیاسی، نظامی و استخباراتی روسیه، ایران یا چین را تأمین نخواهد کرد، پس این حکومت ها برای اطمینان از ادامه جنگ تمام تلاش خود را به خرج داده اند.

وی گفت، ایران، روسیه و چین هیچ حمایتی را از روند صلح فراهم نکرده اند و مقامات این کشورها مواضع خود را همیشه در برابر این روند اتخاذ کرده اند.

حتی در حالیکه خشونت در کشور گسترش یافته است، دور دوم مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان به روز چهارشنبه (۱۷جدی) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

عبدالواسع وسیم یک باشنده قلعه نو گفت، بعضی از همسایگان افغانستان می خواهند که این کشور برای جنگ نیابتی آنها به عنوان یک میدان جنگ باقی بماند، بنابراین آنها به حمایت از شورشیان ادامه داده اند.

وی با ذکر کردن اینکه ایران «به طور کامل مخالف روند صلح است» و «در افغانستان صلح نمی خواهد» گفت، «حکومت ایران اظهار داشته است كه با توافقنامه بین طالبان و ایالات متحده مخالف است».

غوث الدین اچکزی یک باشنده ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس گفت، طالبان دیگر نباید در دام فریب های ایران، روسیه یا چین بیوفتند و باید هر چه زودتر با حکومت افغانستان صلح کنند.

وی گفت، «مذاکرات صلح در قطر بهترین فرصت را ایجاد می کنند زیرا مؤفقیت آنها می تواند از مداخلات کشورهای همسایه در امور افغانستان جلوگیری کند.»

وی افزود، «من از طالبان می خواهم که فراهم کردن فرصت به کشورهای همسایه برای مداخلات و دنبال کردن جنگ های نیابتی خود را متوقف کنند.»

طولانی ساختن جنگ افغانستان

محمد فرید اخیزی عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، همسایگان افغانستان با تمویل کردن و مسلح ساختن گروه های ضد حکومتی، به افزایش در خشونت و کشتار دامن زده اند.

وی با اینکه ایران را به تخریب زیربنا ها و دنبال کردن جنگ نیابتی خود با ایالات متحده در خاک افغانستان متهم کرد گفت، «مداخلات کشورهای همسایه به شمول مداخله ایران در امور داخلی افغانستان بسیار مضر است».

وی گفت، اگر طالبان حمایت کشورهای همسایه را با خود نمی داشتند، آنها توانایی جنگ را نمی داشتند و در یک مدت کوتاه زیر فشار می آمدند تا آتش بس را اعلام کنند و با حکومت صلح کنند.

وزیر احمد ادیب یک فعال جامعه مدنی قلعه نو گفت، بعضی کشورها پول و سلاح را برای طالبان فراهم می کنند تا که آنها برای حمایت از منافع این کشورها با نیروهای امنیتی و مردم افغانستان بجنگند.

وی گفت، «حکومت ایران در سال های اخیر برای تخریب بند سلما چندین تلاش را انجام داده است. گروه های مسلح که از طرف ایران حمایت می شوند، حملات متعددی را بالای بند کمال خان انجام داده اند

وی افزود، «این تلاش های مخرب ایران دشمنی عمیق آن با افغانستان را نشان می دهند.»

وی گفت، نیروهای امنیتی افغان در برابر این مداخلات خصمانه مقاومت کرده اند و این کشورها را نگذاشته اند که به اهداف شیطانی خود برسند.

وی افزود، «کشورهای همسایه افغانستان به حقوق همسایگی احترام نگذاشته اند و آنها به جای دوست بودن دشمن بودن را انتخاب کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درست است که مداخلات خارجی ها در مختل ساختن صلح افغانستان وجود دارد. وظیفه ای ما افغان ها چه است؟ مسئولیت ما افغان ها در قبال کشور و مردم خود چه است؟ ما همواره کشور های خارجی را به معضل و جنگ افغانستان متهم کرده ایم اما هیچگاه مسئولیت خود را قبال کشور خود انجام نداده ایم. اگر کشور های خارجی در افغانستان مداخله کرده اند پس کشور را ما خود افغانها ویران کرده ایم.انتحار را خود ما انجام میدهیم. انفجار را خود مان انجام می دهیم. پل را خود ما ویران می کنیم. سرک را خود ما تخریب می کنیم. شفاخانه را خود ما آتش می زنیم. من تا هنوز یک پاکستانی و ایرانی را ندیده ایم که آمده باشد و تاسیسات عام المنفعه کشور ما را تخریب کرده باشد. این متهم کردن ها مثل این است که برای ما همسایه ما پول بدهید و بگویید که یک اطاق خانه یا آشپز خانه تان را تخریب کنید و بعداً ما برخیزیم و همسایه ای خود را متهم بسازیم که همسایه ما در خانه ما مداخله کرد و اطاق و آشپز خانه خانه ما ویران شد. تا زمانیکه ما خود افغان ها بالای کشور خود دل نسوزانیم و نسل آینده ای این کشور بدبخت خواهد شد و ما را همیشه ملامت خواهد کرد. ما در یک مرحله خیلی حساس قرار داریم. باید عاقلانه تصمیم بگیریم.

پاسخ

ایران و روسیه درگیرخشونت جاری در افغانستان هستند. با این حال، عامل اصلی اختلاف پاکستان است. رهبران طالبان در شهرهای کویته، کراچی و پیشاور پاکستان نشسته اند و همراه با رهبران مدارس دینی پاکستان که از مزدوران ارتش پاکستان و آی اس آی هستند، دستورات کشتن افغان ها و از خراب کردن افغانستان را صادر می کنند. این بدان معناست که دشمن اصلی افغانستان پاکستان است.

پاسخ