امنیت

مکافات روسی نشان می دهد که مسکو می خواهد روند صلح افغانستان را 'ناکام' سازد

سلام تایمز

در این تصویر سربازان امریکایی دیده می شوند که، در سال ۱۳۹۷ در آمادگی برای یک گزمه پای پیاده در افغانستان از یک هلیکوپتر بلک هاک پائین می شوند. [سینتکام]

در این تصویر سربازان امریکایی دیده می شوند که، در سال ۱۳۹۷ در آمادگی برای یک گزمه پای پیاده در افغانستان از یک هلیکوپتر بلک هاک پائین می شوند. [سینتکام]

واشینگتن -- ناظرین افغان می گویند، مکافات گزارش شده مبنی بر اینکه رژیم روسیه به جنگجویان طالبان برای کشتن سربازان ائتلافی داده اند، نشان می دهد که مسکو به صلح و ثبات در افغانستان علاقه ندارد.

نیویارک تایمز به تاریخ ۶ سرطان گزارش داد، یک گروه معروف به واحد ۲۹۱۵۵، سال گذشته در میان مذاكرات صلح به رهبری ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ بین طالبان و حکومت افغان، برای حملات مؤفق بالای سربازان ائتلافی در افغانستان به طور مخفیانه پیشنهاد پاداش کرده بود.

مقامات به این روزنامه گفتند، اعتقاد بر این است که جنگجویان طالب یا عناصر جنایتکار مسلح که با آنها ارتباطات نزدیک دارند، پول پاداش را دریافت کرده اند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی بیست سرباز ایالات متحده در حال جنگ در افغانستان کشته شده بودند، اما هنوز مشخص نیست که کدام قتل ها در تردید اند.

در تصویر که به تاریخ ۹ سرطان منتشر شده است، اعضای گروه طالبان هنگام آموزش جنگی در یک کمپ در افغانستان دیده می شوند. [آرشیف]

در تصویر که به تاریخ ۹ سرطان منتشر شده است، اعضای گروه طالبان هنگام آموزش جنگی در یک کمپ در افغانستان دیده می شوند. [آرشیف]

اکبرجان پولاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «اگر روسیه در جریان روند صلح برای کشتن نیروهای خارجی پاداش هایی را به طالبان داده باشد، این اقدام روس ها بدین معنی است که آنها روند صلح را مختل می سازند و عدم تعهد روسیه برای پایان دادن به جنگ و تأمین صلح و ثبات در افغانستان، را نشان می دهد.»

وی گفت، «اگر روس ها به طور خاص برای كشتن نیروهای خارجی به طالبان پاداش داده باشند، این شرم آور است و سازمان ملل متحد باید مطابق با قوانین بین المللی حکومت روسیه را محاکمه کند.»

پولاد افزود، «حکومت افغان شواهد كافی دارد كه نشان می دهد روسیه با طالبان روابط دارد و پشتیبانی نظامی را برای این گروه فراهم می كند، اما حکومت افغان تصمیم گرفته است كه تمام این شواهد را فاش نكند زیرا وقتی حکومت افغان تقریباً با ۲۰ گروه تروریستی در کشور می جنگد، نمی خواهد با یک كشور دیگر رویارویی کند.»

وی گفت، «این واضح است که طالبان با کمک های نظامی و سلاح های روسی با نیروهای افغان و خارجی می جنگند، خاصتاً در پنج سال گذشته که هزاران سرباز افغان و خارجی کشته یا زخمی شده اند.»

عزیز استانکزی، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل موافقت کرد که، مسکو در تلاش خود برای ناکام ساختن روند صلح در افغانستان متعهد است.

وی گفت، «دشمنی روسیه نسبت به ایالات متحده و متحدین آن برای همه واضح است و این کشور تلاش می کند تا از هر طریق ممکن به آنها آسیب برساند.»

«نزدیکترین مکانی که روسیه به راحتی می تواند از ایالات متحده انتقام بگیرد، افغانستان است و یکی از مهمترین دلایلی که روسیه روابط دوستانه با طالبان برقرار کرده است و به این گروه پول، سلاح و مهمات می دهد... شکست دادن ایالات متحده در افغانستان است.»

وی گفت، «در این شرایط، هرگونه اقدام روسیه برای تشدید جنگ و خشونت، افغانستان را بیشتر بی ثبات خواهد کرد، و اگر برای کشتن نیروهای خارجی به طالبان پاداش می دهد، وضعیت امنیتی این کشور را بیش از گذشته پیچیده تر کرده و به روند صلح صدمه خواهد زد.»

ارتش ایالات متحده به روز پنجشنبه (۱۹ سرطان) تعهد كرد که پس از آنکه این گزارش های استخباراتی در مورد این جوایز تائید شوند، اقدام خواهد کرد.

جنرال مارک ميلی، رئيس ستاد مشترک گفت، ایالات متحده سالهاست كه می داند كه مسكو با ارسال تسليحات از طالبان حمايت می كند.

روابط میان روسیه و طالبان

روسیه تاریخچه منفوری را در افغانستان دارد، جایی که اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال های پایانی خود در یک جنگ ویرانگر علیه چریک های اسلامی درگیر شد. جنگ شوروی در افغانستان از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۸ ادامه داشت. حدود ۱۵۰۰۰ سرباز شوروی کشته شدند.

در سالهای اخیر، روسیه از طرف چندین دولت و سازمان های رسمی متهم شده است که به طور مخفیانه سلاح های خفیف را برای طالبان فراهم می کند.

روابط خاص مسکو با طالبان در سال گذشته کاملاً نمایان بود زمانیکه مقامات ارشد طالبان در مورد مذاکرات جاری با ایالات متحده، با مقامات وزارت خارجه روسیه به مشوره پرداختند.

نیویارک تایمز گفته است که، به شمول آرزوی درگیر بودن ایالات متحده در جنگ، نظریات مختلفی راجع به اینکه چرا روسیه از حملات طالبان حمایت می کند وجود دارد.

این روزنامه گزارش داد، این واحد روسی ممکن به دنبال انتقام جویی از قتل اجیران روسی توسط ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ در سوریه باشد، جایی که مسکو از رئیس جمهور بشار الاسد حمایت می کند.

مسکو و طالبان این ادعا ها را رد کردند؛ با این حال، طالبان در زمینه پذیرفتن بودجه، سلاح، پشتیبانی و آموزش از عوامل مختلف خارجی به شمول رژیم روسیه، القاعده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، سابقه دارند.

تاریخچه 'جنگ ترکیبی'

واحد ۲۹۱۵۵ تحت فرماندهی اداره استخبارات نظامی روسیه، که به اسم اختصاری سابق GRU معروف است، برای ریاست استخبارات مهم فعالیت می کند، اگرچه این اداره در سال ۲۰۱۰ اسم خود را به ریاست اصلی (GU) تغیر داد.

این واحد در حوادث متعددی دخیل بوده است که به شمول یک کمپاین بی ثبات سازی در مولدوفا، مسموم کردن یک فروشنده اسلحه در بلغاریا، یک کودتای نامؤفق در مونتینگرو، و سوءقصد سرگئی اسکریپال، یک جاسوس پیشین روسی و دخترش در سالیسبوری، بریتانیا، در جنگ ترکیبی کریملین در اروپا و فراتر از آن نیز دلالت می کند.

یکی از افسران متقاعد جی آر یو، که از این گروه آگاهی داشت در میزان سال گذشته به نیویارک تایمز گفت، واحد ۲۹۱۵۵ در تهیه مأموریت های «انحرافی»، به صورت گروهی یا انفرادی -- بمبگذاری ها، قتل ها و همه چیز» تخصص دارد.

به نظر می رسد که افسران واحد ۲۹۱۵۵ یک شبکه قوی است و از افسران برجسته سابق مرگبارترین جنگ های روسیه به شمول افغانستان، چیچنیا و اوکراین تشکیل شده اند.

هدف استراتیژی جنگ ترکیبی کریملین، بی ثبات کردن حریفان از طریق ترکیبی از حملات انترنیتی، پخش کردن اخبار نادرست و عملیات نظامی پنهانی و قابل انکار است.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، هرگونه همکاری با طالبان که منجر به کشته شدن سربازان ایالات متحده شده باشد، یک تشدید بزرگ جنگ ترکیبی روسیه علیه ایالات متحده خواهد بود.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اینکه روسیه برای طالبان بخاطر کشتن سربازان امریکایی پول میدهد حقیقت ندارد، این شایعات است که از سوی کشو های متخاصم و برخی گروه های داخل افغانستان که نمیخواهند در افغانستان صلح بیاید پخش شدند. زیرا کشور های زیاد در تلاش است که توافقنامه امریکا باطالبان ناکام شود امریکا در افغانستان شکست بخورد.

پاسخ

جای تعجب نیست ،این جنگ بین روس وامریکا ست، ولی قربانی ان افغانهاست.متاسفانه

پاسخ

پاداش دادن به جنگجویان طالبا بخاطر کشتن سربازان امریکایی موضوع قبل از توافقنامه صلح امریکا با طالبان است. مقامات روسیه این کار را قبلاً می کردند اما خبر آن اخیراً توسط واشینگتن پوست به نشر رسید. پس از آنکه طالبان با امریکا توافقنامه ای را به امضاء رسانده اند، تا هنوز آنها هچگاهی کوشش نکردند تا نیرو های امریکایی را هدف قرار دهند. ما دیدیم که در ولایت میدان وردک طالبان امنیت کاروان های نیرو های امریکایی که از ولایت جنوبی در حلا تخلیه بودند و بطرف کابل در حرکت بودند، گرفته بودند. آنها حتی یک جنگجوی خود شان را که بالای این کاروان ها شکلیک کرده بود، بازداشت کردند و تحت پیگرد قرار دادند. طالبان به تعهدات شان ایستاد هستند. آنها هیچگاهی کاری را نخواهند کرد که توافقنامه صلح میان امریکا و این گروه ناکام شود. برخی رسانه ها که چنین گزارش های را منتشر می کنند، وابسته به روسیه و ایران است، زیرا این دو کشور قسمیکه شما در گزارش خود ذکر کردید در تلاش هستند که روند صلح افغانستان را ناکام کنند. امریکا، طالبان و حکومت افغانستان باید از فرصت فراهم شده بخاطر صلح استفاده کرده وصلح را هر چه عاجل در این کشور تامین نمایند، زیرا کشور های متخاصم و بدخواه می کوشند که پروسه صلح افغانستان مختل گردد. آنها باید نگذارند تا آرمان های شوم این کشور های بدبخت تحقق بپذیرند.

پاسخ