امنیت

فرمانده طالبان پس از دیدار با سپاه پاسداران ایران دستگیر شد

گزارش از عمر

در این تصویر دیده می شود که، سربازان ایرانی در یک مراسم نظامی در سال ۱۳۹۸ در ایران، صف کشیده اند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر دیده می شود که، سربازان ایرانی در یک مراسم نظامی در سال ۱۳۹۸ در ایران، صف کشیده اند. [وزارت دفاع ایران]

هرات -- مقامات امنیتی افغان می گویند، این دستگیری یک فرمانده طالبان پس از عبور از مرز ایران به ولسوالی شیندند، در ولایت هرات، درباره حمایت رژیم ایران از طالبان، شواهد بیشتری را فراهم می کند.

قاری شفیع، معروف به حافظ عمری، که رهبر نظامی طالبان برای ولایت هرات بود، توسط نیروهای ریاست امنیت ملی در یک عملیات ویژه به تاریخ ۱ جوزا، پس از آن اسیر گردید که از یک وسیله نقلیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک ایران پیاده شد و از مرز به داخل افغانستان عبور کرد.

این جنگجوی پس از عبور با پای پیاده به افغانستان، سوار یک وسیله نقلیه دیگر شد که نیروهای ریاست امنیت ملی وی را به اسارت گرفتند.

دفتر ریاست امنیت ملی در هرات در اعلامیه ای گفت، شفیع برای نابود کردن پروژه های زیربنایی، مختل کردن امنیت در شاهراه ها و انجام ترورها در شهر هرات، به افغانستان آمده بود.

در تصویر حافظ عمری، فرمانده طالبان (سمت چپ)، دقایقی پس از دستگیری توسط نیروهای ریاست امنیت ملی (سمت راست) به تاریخ ۱ جوزا در ولسوالی شیندند، ولایت هرات، نشان داده شده است. [ریاست امنیت ملی هرات]

در تصویر حافظ عمری، فرمانده طالبان (سمت چپ)، دقایقی پس از دستگیری توسط نیروهای ریاست امنیت ملی (سمت راست) به تاریخ ۱ جوزا در ولسوالی شیندند، ولایت هرات، نشان داده شده است. [ریاست امنیت ملی هرات]

در این اعلامیه آمده است، «زمانی که قاری شفیع یک وسیله نقلیه سپاه پاسداران از پایگاه تپه سیاه [در ایران] را ترک کرد و قصد داشت از مرز به ولسوالی شیندند در ولایت هرات عبور کند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.»

شورای امنیت ملی گفت، شفیع یک عضو کمیسیون رهبری طالبان در ولایت هرات است و وی در بسیاری از حملات تروریستی و مخرب در هرات دست داشته است.

شورای امنیت ملی گفت، «قاری شفیع اکثر درگیری ها و ناآرامی ها را در ولسوالی های شیندند، پشتون زرغون و کروخ را برنامه ریزی و رهبری می کرد. این فرمانده برجسته طالبان به مدت یک و نیم سال مغز متفکر حملات تروریستی در داخل شهر هرات بوده است.»

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع به تاریخ ۳ جوزا در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر هرات گفت، نهادهای امنیتی افغان در مورد حمایت رژیم ایران از طالبان، به طور جدی تحقیق می کنند.

اگرچه خالد جزئیات بیشتری درباره شفیع و پشتیبانی سپاه پاسداران از طالبان ارائه نکرد، اما وی اصرار داشت كه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان هر نوع مداخله از كشورهای همسایه را خنثی خواهند کرد.

ادامه خرابکاری های ایران در زیربناهای افغان

دفتر ریاست امنیت ملی در هرات گفت، شفیع مسئولیت پلان گذاری در خرابکاری بند آبی و کارخانه تولید برق پاشدان در ولسوالی کروخ را بر عهده گرفت.

این دفتر گفت، «یکی از اهداف اصلی قاری شفیع، برنامه ریزی و انجام حملات بالای بند آبگردان بود. این فرمانده طالبان همچنان برای افزایش ناآرامی در شاهراه های ولایت هرات گماشته شده بود.»

مقامات افغان قبلاً نیز تهران را به برنامه ریزی حملات بالای زیربنا های افغانستان، به ویژه بالای بند های برق آبی و استفاده از طالبان برای تطبیق آنها متهم کرده اند.

مقامات امنیتی افغان و نمایندگان شرکت ساختمانی می گویند، کار در بند پاشدان جریان دارد و با وجود تلاش های مکرر ایران برای متوقف کردن ساخت این بند، انتظار می رود که سال آینده تکمیل شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان امنیت را برای همه پروژه های زیربنایی و بندهای برق آبی تأمین می کنند و به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که به آنها آسیب برساند.

وی گفت، «برای تأمین امنیت بند پاشدان، کار جاری [ساختمان] آن و کارگران آن، نیروهای امنیتی کافی موجود اند. هیچ کشور یا گروهی قدرت روبرو شدن با نیروهای امنیتی ما و آسیب رساندن به بندهای برق آبی را ندارد.»

فرهاد گفت، «در سالهای اخیر، تلاش های بسیاری از سوی برخی از کشورها و گروه های تروریستی برای آسیب رساندن به بند سلما و جلوگیری از کار ساختمانی در بند پاشدان صورت گرفته است، اما از برکت نیروهای شجاع امنیتی ما، آنها نتوانستند به اهداف شیطانی خود برسند.»

سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، تهران مکرراً بندها و پروژه های زیربنایی افغانستان را هدف قرار داده است زیرا بندها در افغانستان باعث کاهش جریان آب به ایران می شود و به خاطریکه رژیم ایران از یک افغانستان بی ثبات سود می برد.

وی گفت، «به دلیل مداخلات مخرب ایران، کار روی پروژه های زیربنایی، مانند بندهای برق آبی بارها مختل شده است. ما از حکومت افغان می خواهیم که نمایندگان ایران را قبل از اینكه آسیبی به زیربنا های كشور وارد کند، آنها را شناسایی كرده و نابود كند.»

وی گفت، «به دلیل دخالت این کشور همسایه، فقط تعداد محدودی از پروژه های زیربنایی در افغانستان تطبیق شده است. این پروژه ها زندگی افغان ها را دگرگون كرده است، اما كشورهای همسایه نمی خواهند كه افغانها در رفاه زندگی كنند.»

تلاش ها برای مختل کردن روند صلح

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، به شمول تهیه اسلحه و بودجه -- حمایت مداوم تهران از طالبان و سایر گروه های وابسته به سپاه پاسداران – نشان می دهد که رژیم ایران در تلاش است تا روند صلح افغانستان را مختل کند.

وی گفت، صلح و امنیت در افغانستان منافع تهران را تهدید می کند و از مداخله آن کشور در امور داخلی افغانستان جلوگیری می کند.

حکیمی گفت، «ایران نسبت به ساخت بندها و پروژه های زیربنایی در افغانستان دشمنی طولانی دارد، و این کشور همواره در تخریب این پروژه ها سعی داشته است. اگر طالبان و حکومت افغان صلح كنند، مداخلات رژیم ایران در امور افغانستان پایان خواهد یافت؛ [ایران] نمی خواهد منافع خود را از دست بدهد.»

وی گفت، «ایران هرگز طرفدار صلح در افغانستان نیست، و همه تلاش خود را به خرج می دهد تا گروه های تحت حمایت تهران در صفوف طالبان به جنگ ادامه دهند. کشورهای همسایه، به شمول ایران، منافع خود را در جنگ می بینند، نه در صلح.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ریاست امنیت ملی باید وی را در زندان ریاست امنیت ملی نگهداری کند. این گونه اشخاص نباید توسط سارنوالی رها گردد.

پاسخ

همه بدبختی ها و مشکلات افغانستان از دست ایران و پاکستان است، اگر این دو کشور در امور داخلی ما مداخله نمی کردند و یک تعداد کسا را در افغانستان به حیث جاسوس خود تعیین نمی کرد حالا وطن گل و گلذار بود. معلوم دار است که طالبان از سوی این دو کشور بخاطر بربادی افغانستان گماشته شدند و این ایران و پاکستان برای شان پول میدهد واسلحه میدهد و حتی در خاک خود شان آنها را آموزش میدهند و دوباره به افغانستان می فرستند تا افغان را بکشند و زیر بنا های افغانستان را ویران کنند و افغانستان را نگذارند که پیشرفت بکند.

پاسخ

سلام به شما و انکار های ایزتان آرزو سلامتی تمام امشروندان خود را دارم الله تمام شان را هدایت نماید

پاسخ

مرگ بر ایران نجس تروریست.سالهاست که میدونیم کار ایرانه همه ی خرابکاری ها.خداروشکر ک شما گزارش تهیه میکنید

پاسخ

همه بدبختی ها و مشکلات افغانستان از دست ایران و پاکستان است، اگر این دو کشور در امور داخلی ما مداخله نمی کردند و یک تعداد کسا را در افغانستان به حیث جاسوس خود تعیین نمی کرد حالا وطن گل و گلذار بود. معلوم دار است که طالبان از سوی این دو کشور بخاطر بربادی افغانستان گماشته شدند و این ایران و پاکستان برای شان پول میدهد واسلحه میدهد و حتی در خاک خود شان آنها را آموزش میدهند و دوباره به افغانستان می فرستند تا افغان را بکشند و زیر بنا های افغانستان را ویران کنند و افغانستان را نگذارند که پیشرفت بکند.

پاسخ

ایران اکثراً با آنعده از طالبان ارتباط دارد که آنها شب و روز کوشش می کنند تا زیربنا های افغانستان را ویران کنند. این طالبان در طی ۲۰ سال گذشته بخاطر پول جنگیدند نه بخاطر آزادی کشور شان. این گونه طالبان را که حکومت افغانستان دستگیر می کنند، باید فوراً اعدام شان کنند زیرا آنها دیگر به افغانستان باورد ندارند، برای آنها پول مهم است و این طالبان که از سوی ایران و پاکستان تمویل می شوند جاسوس بیش نیستند.

پاسخ

ایران دشمن سر سخت افغانستان است و این کشور از چهل سال گذشته به این سود تلاش دارد که در افغانستان یک حکومت قوی شکل نگیرد. شما می بینید که گاه گاهی این کشور طرح حکومت های فدرالی و پارلمانی را برای افغانستان پیشکش می کنند. زیرا اگر در افغاستان نظام از ریاست جمهوری به فدرالی و یا پارلمانی تغییر یابد افغانستان تقسیم می شود به زود ها و این کشور می رود به طرف تجزیه و برخی زون های افغانستان توسط جنگسالاران ایتلاف شمال اداره می شوند و رهبرران ایتلاف شمال جاسوس درجه یک ایران و روسیه هستند و هر چیزیکه مقامات ایران و روسیه برایشان بگویند همو کار را می کنند. در آن صورت باز قدرت تقسیم می شود در زون ها و نظام غیر متمر کز می شود و باز یک ریئس جمهور وطن پرست مثل اشرف غنی نمیوانند که آب افغانستان از ایران مهار کنند. از این جهت ایران بسیار زیاد تلاش می کند که بین حکومت افغانستان و طالبان صلح صورت نگیرد زیرا اگر بین دو طرف صلح صورت بگیرد، در افغانستان یک نظام بسیار قول شکل خواهد گرفت که نه جنگسالاران می توانند در امور حکومت داری افغانستان مداخله کنند و نه کشور های بیگانه مثل ایران و پاکستان. سیاسون وطن پرست افغان، رهبران واقعی طالبان که به افغانستان متعهد هستند و رهبران امریکایی باید کوشش کنند که هر چه عاجل بین حکومت و طالبان صلح صورت بگیرد و یک نظام قوی مرکزی در افغانستان شکل بگیرد تا باشد که ایران، پاکستان و روسیه در افغانستان مداخله نکنند.

پاسخ