امنیت

نیروهای افغان عاملین حمله طالبان بالای بند پاشدان را ردیابی کردند

گزارش از عمر

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۲۶ حوت یک حمله هماهنگ شده طالبان بالای بند پاشدان در ولایت هرات را دفع کردند. به گفته مقامات محلی، آنها بعداً عاملین این حمله را ردیابی کردند و دست‌کم پنج نفر از آنها را کشتند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات محلی گفتند، پس از حمله مرگبار طالبان به روز دوشنبه (۲۵ حوت) بالای یک پوسته امنیتی در بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات، نیروهای امنیتی افغان پنج نفر از عاملین این حملات را به سرعت ردیابی کرده و کشتند.

نظام الدین خپلواک سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب (ان دبلیو ای آر ای) به روز سه شنبه گفت، ده ها نفر از جنگجویان طالب به شام دوشنبه یک حمله هماهنگ شده را بالای یک پوسته امنیتی در نزدیکی بند پاشدان انجام دادند.

وی گفت، دست‌کم سه نفر از منسوبین نیروهای امنیتی کشته و یک نفر زخمی شده است.

خپلواک گفت، «طالبان همچنان چهار نفر از منسوبین نیروهای امنیتی محلی را که مسؤل تأمین امنیت بند پاشدان بودند، با خود بردند.»

یک پوسته امنیتی تخریب شده به تاریخ ۲۶ حوت یک روز پس از آنکه طالبان بالای نیروهای افغان در ولسوالی کروخ ولایت هرات حمله کردند، دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

یک پوسته امنیتی تخریب شده به تاریخ ۲۶ حوت یک روز پس از آنکه طالبان بالای نیروهای افغان در ولسوالی کروخ ولایت هرات حمله کردند، دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

سید وحید قتالی والی هرات به روز سه شنبه در یک پیام ویدیویی تعهد سپرد که به خاطر قتل های روز دوشنبه به طالبان پاسخ خواهد داد.

وی با افزودن اینکه در ظرف چند ساعت آنها ۵ نفر از عاملین حمله را کشتند گفت، «پس از حمله طالبان بالای یکی از پوسته های بند پاشدان، نیروهای امنیتی جنگجویان آنها را تعقیب کردند».

وی گفت، «طالبان قصد داشتند که برای آسیب رساندن به بند پاشدان و آسیب رساندن به كارگران و انجنیران این بند حمله بزرگی را انجام دهند. با این حال، آنها مؤفق نشدند و نیروهای امنیتی آنها را دفع کردند.»

وی طالبان را به تلاش های متواتر برای «اخلال کردن پروژه های عامه ما، که بودجه آنها توسط سکتور خصوصی و برنامه های ملی تأمین می شود»، و خرابکاری در پروژه های زیربنایی متهم کرد.

در یک حادثه قبلی به تارخ ۲۶ دلو، طالبان ۱۱ کارگر را که برخی از آنها انجنیران هستند، از بند پاشدان ربوده بودند.

مقامات این بند گفتند، هنوز محل بودوباش آنها معلوم نیست و گفته می شود که آنها در اسارت طالبان باشند.

معامله طالبان با رژیم ایران

یک هیئت طالبان در ماه جدی برای یک ملاقات به تهران سفر کردند که در آن بر اساس گزارش ها آنها با رژیم ایران در بدل حمایت سیاسی و مالی، بر سر دسترسی به آب افغانستان معامله کرده بودند.

مقامات افغان به طور مکرر رژیم ایران را به حمایت از طالبان برای جلوگیری از اعمار بندها در حوزه غرب و اطمینان از ادامه جریان آب به ایران، متهم کرده اند.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، تهدیدات امنیتی و حملات طالبان بر بندهای برق آبی در حوزه غرب، پس از جلسه تهران افزایش یافته اند.

نیروهای مرزی ایران به تاریخ ۱۱حوت بالای کارگران افغان در یکی از توربین های بند کمال خان در ولایت نیمروز تیراندازی کردند.

تکرار این چنین حملات نشان می دهد که طالبان با حمایت از حکومت ایران برای تخریب بندها تلاش می کنند.

وی گفت، «حکومت ایران در مورد کار اعمار بندها در حوزه غرب نگران است، و بنابراین، تلاش می کند تا از تکمیل شدن آن جلوگیری کند.»

وی گفت، «حکومت ایران از طالبان به طور رایگان حمایت نمی کند. این کشور در عوض حمایت سیاسی خود، از طالبان می خواهد که اهداف رهبری ایران در افغانستان را برآورده سازند.»

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات گفت، «طالبان در بدل دریافت کردن پول و اسلحه از کشورهای همسایه، برنامه های تخریبی آنها را در افغانستان تطبیق می کنند.»

وی آنها را متهم کرد که به دستور مستقیم کشورهایی مانند ایران عمل می کنند.

وی گفت، «اعمار بند پاشدان جریان آب رایگان به ایران را متوقف خواهد کرد و بنابراین ایران برای جلوگیری از كار اعمار این بند، از تمام قدرت خود استفاده می كند.»

'یک حمله بالای خانه هر افغان'

حمله طالبان بالای بند پاشدان باشندگان هرات را به خشم آورده است.

عبدالرحیم صالحی عضو شورای ولایتی هرات گفت، طالبان عروسک های کشورهای خارجی هستند و آنها به افغانستان اهمیتی نمی دهند.

وی گفت، اگر آنها اهمیت می دادند، "آنها این بند را تخریب نمی کردند».

صالحی افزود، پروژه های زیربنایی «برای کشور ما امید و آزادی را به ارمغان آورده اند. اما طالبان این پروژه ها را تخریب می کنند «تا افغانستان خودکفا نشود».

نجیب الله سعیدی یک باشنده هرات گفت، طالبان صلح و سعادت را در افغانستان نمی خواهند.

وی گفت، «آنها مردم ملکی و پولیس را می کشند، پروژه های ما را تخریب می کنند و به دستور کشورهای دیگر، زیربناها و پروژه های ملی ما را تخریب می کنند.»

سعیدی افزود، «حمله طالبان بالای بند پاشدان این را تائید می کند که آنها دشمن زیربناها و مردم افغانستان هستند.»

وی گفت، «بند پاشدان یک پروژه ملی است و به همه افغان ها تعلق دارد. حمله طالبان بالای این بند، حمله بر خانه افغان هر است.»

اعمار بند ادامه خواهد داشت

مقامات این بند گفتند، طالبان پیشرفت کار ساختمانی بند پاشدان را متوقف نخواهند کرد.

محمد عارف اچکزی رئیس امور ساختمانی بند پاشدان گفت، با وجود تهدیدهای طالبان، کار ساختمانی ۸۰٪ پیشرفت کرده و کار باقیمانده جریان دارد.

وی گفت، کار اعمار این بند در کمتر از سه ماه تکمیل خواهد شد و پروسه آبگیری آغاز خواهد شد.

اچکزی افزود، کار ساختمانی دیوار استنادی و قسمت های اصلی و فرعی کانال تکمیل شده است، و کار روی نصب کردن توربین جریان دارد.

بند پاشدان بالای دریای هریرود در فاصله حدود ۲۰ کیلومتر در شرق شهر هرات موقعیت دارد. زمانیکه تکمیل شود، این بند ظرفیت ذخیره کردن ۵۴ میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت که می تواند بیش از ۶۵۰۰۰ جریب (۱۳۰۰۰ هکتار) زمین زراعتی را آبیاری کند.

پس از آنکه این بند فعال شود و آبگیری آغاز شود، انتظار می رود که این بند بیش از ۲ میگاوات برق را نیز تولید کند.

اچكزی گفت، طالبان در ماه های اخیر تلاش های زیادی را به خرج داده اند تا ناامنی را ایجاد کرده و از پیشرفت كار در بند پاشدان جلوگیری کنند.

وی گفت، اما آنها مؤفق نشده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حمله بر بنند پاشدان و سایر بند ها در غرب افغانستان کار طالبان نه بلکه کار حکومت و ارتش ایران است زیرا ساخت بند ها برای کشور ایران ضربات اقتصادی وارد کرده و هزار ها هکتار زمین در ایران با خشکسالی روبرو هستند. ایران صد ها سال از آب افغانستان استفاده اعظمی کرد و اکنون نمی خواهد که افغانستان آب خود را مهار کند و یکی از علت های اینکه ایران از طالبان حمایت می کند هم همین بند ها است ورنه ایران با طالبان هیچ گونه مشترکات ندارد و در حقیقت طالبان دشمن ایران است زیرا اگر طالبان در افغانستان به قدرت برسند جلو فعالیت ها و نفوذ فرهنگی و سیاسی ایران را در افغنستان می گیرند و ایران نمی تواند که در افغانستان فاطمیون را آموزش دهند. در واقع ایران نه طالبان را می خواهند که در افغانستان به قدرت برسند و نه هم این نظام را میخواهند که خود را تقویت کند ایران همیشه می خواهد که در افغانستان جنگ وجود داشته باشد و در این جا یک نظام ضعیف وجود داشته باشد تا ایران هم نفوذش را در این جا گسترش دهد و هم از آب افغانستان استفاده کند.

پاسخ

تشکر از اینکه مقالات خوبی را در مورد بندهای افغانستان می نویسید. با این حال، برادران در این ویدیو به زبان دری صحبت می کنند. اگر امکان دارد لطفاً ترجمه اش را با آن بنویسید یا وقتیکه در مورد موضوعی مصاحبه می کنید، باید به آنها بگویید که پشتو صحبت کنند تا اینکه مردم بتوانند آن را بفهمند. تشکر

پاسخ