امنیت

تعهد طالبان مبنی بر 'حمایت از زیربناها' با تمسخر گسترده روبرو شد

گزارش از عمر

طالبان فقط چند روز پس از آنکه رهبران آنها 'حمایت کامل خود از... پروژه های زیربنایی با هدف اطمینان از رفاه و خوشبختی مردم افغانستان ابراز کردند'، ۱۱ افغان را که در پروژه بند پاشدان در ولایت هرات افغانستان کار می کردند به تاریخ ۲۶ دلو ربودند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- تعهد اخیر طالبان در حمایت و محافظت از پروژه های زیربنایی در افغانستان با تمسخر گسترده مواجه شد، زیرا کمپاین جاری تخریب و ایجاد بی نظمی این گروه به همه افغان ها معلوم است.

یک هیئت طالبان در اواسط ماه جاری در مورد اوضاع افغانستان با مقامات وزارت خارجه ترکمنستان در عشق آباد بحث کرد.

در یک اعلامیه ای که به طالبان نسبت داده شده بود و در ویبسایت این وزارت نشر شد، آمده است که این گروه «حمایت کامل خود را از تطبیق... پروژه های زیربنایی با هدف اطمینان از رفاه و خوشبختی مردم افغانستان ابراز کرده بودند».

یک سلسله توییت های سخنگوی طالبان به شام ۱۸ دلو، مذاکرات در پایتخت ترکمنستان را تائید کرد و گفت که امنیت مرزی در موضوعات بحث شامل بوده است.

کارگران افغان به تاریخ ۳ حمل در جریان اعمار کردن بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات به تصویر کشیده شده اند. [عمر/سلام تایمز]

کارگران افغان به تاریخ ۳ حمل در جریان اعمار کردن بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات به تصویر کشیده شده اند. [عمر/سلام تایمز]

کار ساختمانی بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات به تاریخ ۲۶ جدی سال گذشته جریان دارد. [عمر/سلام تایمز]

کار ساختمانی بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات به تاریخ ۲۶ جدی سال گذشته جریان دارد. [عمر/سلام تایمز]

چند روز بعد به روز یکشنبه (۲۶ دلو)، طالبان ۱۱ افغان را ربودند که در بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات کار می کردند، این فقط نمونه ای از سابقه طولانی این گروه در تضعیف پروژه های زیربنایی افغانستان است.

محمد عارف اچکزی مسئول پروژه پاشدان به روز دوشنبه گفت، «این کارگران روز گذشته ۲ کیلومتر دور از مرکز بند در یک کانال کار می کردند که طالبان آمدند و آنها را بردند. ما هنوز از سرنوشت همکاران خود و اینکه طالبان آنها را کجا بردند نمی دانیم.»

وی گفت، طالبان بارها به وی هشدار داده اند كه كار بالای این بند را متوقف كند.

سید وحید قتالی والی هرات به روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت، با ربودن انجنیران و کارگرانی که بند پاشدان را اعمار می کردند، طالبان ثابت کردند که آنها غلامان خارجی ها هستند و به نابودی افغانستان متعهد هستند.

وی گفت، «من از زمانیکه ۱۱ ماه پیش والی هرات شده ام، تصاویر فعالیت های طالبان را که توسط هواپیماهای نظارتی گرفته شده اند مشاهده می کنم. آنها همیشه پل ها و سرک ها را خراب می کنند یا به سوی مردم ملکی تیراندازی می کنند. در جریان این مدت، من حتی یک بار هم ندیده ام که طالبان نماز بخوانند.»

قتالی گفت، «یگانه هدف طالبان نابود کردن افغانستان است و آنها در ۲۰ سال گذشته این را ثابت کرده اند. آنها مسؤل همه تخریب ها هستند. طالبان و حامیان خارجی آنها نمی خواهند که یک افغانستان پرسعادت را ببینند.»

در یک مثال دیگری از فعالیت های مخرب طالبان، این گروه در شاهراه هرات - اسلام قلعه در هرات یک ماین را جاگذاری کردند. در انفجار تاریخ ۲۱ دلو چهار نفر نگهبانان اداره خط آهن کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

قتالی گفت، «هدف طالبان مختل نمودن اعمار خط آهن در این ولایت است، اما آنها که هر قدر وحشت ایجاد کنند نمی توانند جلوی پیشرفت افغانستان را بگیرند و یا از اعمار زیربناهای آن جلوگیری کنند.»

ریاکاری و دروغ ها

محمد احسان وطنیار یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، دروغ ها و ریاکاری آشکار طالبان شرم آور است.

وطنیار گفت، «طالبان به تخریب بندها و سایر زیربنا های افغانستان افتخار می کنند، با این حال رهبران این گروه به طور بی شرمانه در مورد حمایت از زیربنا ها و پروژه های عامه با کشورهای دیگر صحبت می کنند.»

نبی الله غلامی یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، «جهان نباید بالای طالبان اعتماد کند زیرا اعمال آنها واضح اند.»

وی گفت، «طالبان نمی توانند حتی یک پروژه زیربنایی را نشان دهند که آنها در مدت ۲۰ سال ساخته باشند اما می توانند به شمول سرک ها، پل ها، مکاتب و مساجد هزاران پروژه زیربنایی و عامه را نشان دهند که آنها بمبگذاری کرده اند.»

اعضای شورای ولایتی هرات می گویند، طالبان با حمایت مستقیم ایران در تلاش اند تا کار در بندهای برق آبی و آبیاری در ولایات غربی افغانستان را مختل کنند تا که جریان آب به ایران متوقف نشود.

غلام حبیب هاشمی رئیس کمیته امنیتی این شورا گفت، هرگاه افغانستان بخواهد بند آبیاری یا برق آبی را در مناطق غربی اعمار کند، از طرف ایران با موانع روبرو می شود.

از جمله این بندها می توان به بند پاشدان در هرات، بند بخش آباد در ولایت فراه و بند کمال خان در ولایت نیمروز اشاره کرد که با تهدیدهای جدی امنیتی روبرو هستند.

هاشمی گفت، طالبان با حمایت خارجی ها نمی خواهند که این پروژه ها تکمیل شوند.

وی گفت، «اگرچه ایران آب سالانه بیشتر از آن دریافت می کند که در توافقنامه میان افغانستان و ایران ذکر شده است، این کشور باز هم بندهای مناطق غربی را تهدید می کند. ایران برای سال های متمادی اعمار تعدادی از بندها را مختل کرده است

وی گفت، «در حالیکه مردم و حکومت افغانستان از سال ها بدینسو با حمایت جامعه جهانی کار می کنند تا این زیربناها را بسازند، طالبان تمام این تلاش ها را در ظرف چند دقیقه منفجر می كنند.»

احمد کروخی یکی دیگر از اعضای شورای ولایتی هرات گفت که آنها تهدیدات خود را از مناطق نزدیک بند پاشدان افزایش داده اند و تلاش می کنند تا ساخت آن را با ایجاد وحشت و ناامنی به تعویق بیندازند.

وی گفت، «طالبان با دریافت کردن دستورات از ادارات استخباراتی منطقه ای و همسایه، تلاش می کنند که به شمول بند پاشدان اعمار بندها را مختل كنند.»

حمایت ایران از خرابکاری های طالبان

علاوه بر سفر طالبان به ترکمنستان، یک هیئت طالبان به رهبری عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، به تاریخ ۷ دلو به دعوت رسمی رژیم ایران به تهران سفر کرد.

دو روز بعد، یک هیئت دیگر طالبان به رهبری شیر محمد عباس استانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان، به دعوت رسمی به مسکو سفر کرد.

سفرهای طالبان به کشورهایی که در دستکاری در آینده افغانستان منافع مطلقی دارند، خشم افغان ها را که می گویند طالبان مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را تضعیف می کنند، برانگیخته است.

محمد آصف اکرمی یک باشنده زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، طالبان به دستور دشمنان مردم افغانستان می خواهند که بندهای آبیاری و برق آبی را از بین برده و در عوض از کشور هایی که آنها را پشتیبانی می کنند، پول دریافت کنند.

وی گفت، در همین حال، کشورهای همسایه «آب را به طور رایگان از افغانستان دریافت می کنند».

وی گفت، «بند کمال خان در ولایت نیمروز که جریان آب اضافی به ایران را متوقف می کند، در حال تکمیل شدن است. حکومت ایران همیشه تلاش کرده است تا به این بند مهم آسیب برساند و به استفاده از جریان آب رایگان از کشور ما، ادامه بدهد.»

غلام غوث محمدی یک باشنده هرات گفت، طالبان برای افغانستان هیچ کار مثبتی را انجام نداده اند.

وی گفت، «وظیفه طالبان تخریب است. اگر حکومت یک مکتب بسازد، طالبان آن را تخریب می کنند. علایم انفجار و تخریب پل ها همچنان در همه جا قابل مشاهده هستند.»

وی گفت، «این پروژه ها به افغانستان تعلق دارند و اگر طالبان افغان هستند، پس آنها باید تخریب را متوقف کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من صد در صد مطئین هستم که در اختطاف کار گران بند پاشدان حکومت ایران دست دارد. زیرا بند های افغانستان صدمات شدیدی را به ایران وارد کرده است و هزار ها هکتار زمین در ایران با خشک سالی روبرو است و اگر چند بند دیگر در افغانستان ساخته شود ایران میلیارد ها دالر حتی تریلیون دالر زیان می بیند. همه زمین های زراعتی ایران توسط آب افغانستان آبیاری می گردد زیرا ایران آب روان ندارد از این جهت ایران نیز در تلاش است که جنگ در افغانستان شدت پیدا کند و به همین خاطر حکومت ایران با رهبران ایتلاف شمال در گفتگو است و برای آنها پول میدهد که علیه طالبان به ایستند و نگذارند که صلح آنها بالای قدرت برسند. برای آنها می گویند که طالب دشمن تان است بر ضد آنها ایستاد شوید اما در حقیقت ایران میخواهد که جلو ساختن بند ها را در افغانستان بگیرد.

پاسخ

پس از آنکه گفتگو های بین الافغانی و مساله صلح طالبان با امریکا و حکومت افغانستان آغاز شده است, کشور های بدخوا, استخبارات منطقه و گروهای داخلی جنگ طلب اعم در صف طالبان و در صف مخالف طالب در تلاش است تا مساله صلح افغانستان را به چالش بکشند و نگذارند که در افغانستان صلح تامین شوند زیرا منافع آنها در جنگ افغانستان است و طی بیست سال گذشته آنها توانیستند که میلیارد ها دالر را از طریق کشت و قاچاق مواد مخدر, فروش اصلحه و سایر موارد بدست بیاورند. از این جهت اگر طالبان حتی کار خوبی را هم انجام دهند آنها را محکوم می کنند. اگر دزدان را به سزای اعمال شان برسانند باز هم مردم می گویند که مردم خوب را طالبان به قتل رساندند و اگر کار های زیربنایی را هم انجام دهند آنها را مورد تمسخر قرار می دهند. این جنگ باید پایان یابد و این جنگ با صلح با طالبان پایان می یابد. هر قدر بالای طالبان فشار وارد شود و جنگ علیه آنها تشدید گردد باز هم آرامی نمی آید و در این جنگ اگر ده نفر طالب کشته شود صد نفر ملکی قربانی می شود. از این جهت خواست مردم صلح طلب افغانستان از جامعه جهانی و امریکا این است که هر چه عاجل طالبان را به میز گفتگو ها بنشاند و آنها را در حکومت افغانستان سهم بدهند تا اینکه جنگ برای همیش در کشور ختم شود.

پاسخ