اقتصاد

اعمار بند پاشدان باوجود تلاش های مخرب ایران پیش می رود

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، کار اعمار بالای بند پاشدان در ولایت هرات، افغانستان، با وجود تلاش های رژیم ایران و گروه های جنگجوی برای مختل کردن این پروژه، در حال پیشرفت است. کار اعمار این بند ۵۰٪ تکمیل شده است و پیش بینی می شود این پروژه تا ماه جدی سال ۱۴۰۰ به پایان برسد. [عمر]

هرات -- به گفته مقامات محلی، کار اعمار بالای بند پاشدان در ولایت هرات باوجود تلاش رژیم ایران و گروه های جنگجوی برای مختل کردن در این پروژه، پیش می رود.

مقامات ولایتی می گویند، کار اعمار بالای این بند، که یکی از دو بند در ولایت هرات است، ۵۰٪ تکمیل شده است و انتظار می رود این پروژه تا ماه جدی ۱۴۰۰ به پایان برسد.

بند پاشدان وقتی که تکمیل شود، قادر به نگهداشتن ۴۰ میلیون متر مکعب آب و تولید ۲ میگاوات برق خواهد بود.

یکی از اهداف این پروژه آبیاری ۶۵ هزار جریب (۱۳ هزار هکتار) زمین زراعتی است.

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز افغان به تاریخ ۳ حمل در ولسوالی کروخ ولایت هرات، در حالی نگهبانی می کند که کارگران ساختمانی، بند پاشدان را اعمار می کنند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز افغان به تاریخ ۳ حمل در ولسوالی کروخ ولایت هرات، در حالی نگهبانی می کند که کارگران ساختمانی، بند پاشدان را اعمار می کنند. [عمر]

در این تصویر به تاریخ ۳ حمل مشاهده می شود که، کار اعمار بالای بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات، ادامه دارد. [عمر]

در این تصویر به تاریخ ۳ حمل مشاهده می شود که، کار اعمار بالای بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات، ادامه دارد. [عمر]

مقامات محلی گفتند، آب این بند به شهر هرات نیز خواهد رسید، جایی كه از آن برای آبیاری ساحات سبز در اطراف شهر و تأمین آب آشامیدنی استفاده خواهد شد. بودجه ۸.۹ میلیارد افغانی (۱۱۷ میلیون دالر) این پروژه را حکومت افغان تأمین می کند.

محمد عارف اچکزی، رئیس شرکتی که بند پاشدان را اعمار می کند گفت، کار اعمار ۲۴ ساعت شبانه روز در حال انجام است که در مجموع ۱۰۰۰ کارگران و انجنیران در سه دوره کاری شب و روز کار می کنند.

وی گفت، این کار حتی در حالی پیش می رود که رژیم همسایه ایران با حمایت از گروه های جنگجوی مانند طالبان، سعی دارد که از این اعمار جلوگیری کند.

اچکزی با اشاره به مداخله رژیم ایران و گروه های جنگجوی مانند طالبان گفت، «کار بالای بند پاشدان پیشرفت خوبی داشته است، اما برخی افراد و گروه ها مخفیانه تلاش می کنند تا در اعمار این بند دخالت کنند.»

وی افزود، «بند پاشدان اقتصاد را بهبود خواهد بخشید و بازدید کنندگان می توانند برای سیاحت نیز به اینجا بیایند، اما دشمن در تلاش است جلو اعمار این بند را بگیرد. ماندن یک سنگ در افغانستان برای بازسازی مجدد دشوار است، چه برسد به تطبیق پروژه های ملی آب (مانند این یکی).»

رژیم ایران -- که به شدت به آب افغانستان وابسته است -- در گذشته نیز نسبت به پروژه های آب در این کشور خصومت نشان داده است، و مقامات افغان بارها این رژیم را به حمایت از طالبان برای جلوگیری از اعمار بندها در حوزه غربی متهم کرده اند.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در ولایت هرات گفت، رژیم ایران ناامید است که اعمار بندهای برق آبی را در افغانستان -- به ویژه در حوزه غربی متوقف کند.

وی گفت، این بندها می توانند آب افغانستان را ذخیره كنند، به این معنی كه ایران در پائین جریان آب، با كمبود آب روبرو خواهد شد.

کامل افزود، «ایران همیشه تلاش کرده است از اعمار بندها در حوزه غرب جلوگیری کند. چندین بار قصد کرد تا بند سلما را تخریب کند، اما خنثی شد.»

وی گفت، «ایران تلاش زیادی را برای متوقف کردن اعمار بند پاشدان به خرج داد. اعمار بند بخش آباد در فراه به دلیل دخالت مستقیم ایران هنوز آغاز نشده است.»

وی گفت، «ایران از اعمار بندهای برق آبی احساس تهدید می کند. این کشور [ایران] ده ها سال است که به طور رایگان از آب افغانستان استفاده می کند؛ بنابراین، نمی خواهد آب قطع شود.»

کامل گفت، تا هنوز، «همه تلاش های دولت ایران در جلوگیری از اعمار بندها در افغانستان ناموفق بوده اند.»

محافظت توسط نیروهای امنیتی

مقامات می گویند، برای جلوگیری از تلاش ها برای متوقف کردن کار اعمار، صدها نفر از پرسونل امنیتی شب و روز در ساحه گزمه می کنند. نگهبانان از کارگران، انجنیران و ماشین آلات محافظت می کنند.

دویم بریدمن نورمحمد حیدری، فرمانده واحدی که از این پروژه حفاظت می کند گفت، این نیروهای امنیتی تجهیزات و اسلحه لازم را برای تأمین امنیت بند پاشدان دارند.

وی گفت، هیچ کشور یا گروهی توانایی جلوگیری از اعمار این بند را ندارد.

حیدری افزود، «نیروهای امنیتی اجازه نمی دهند که کسی به این پروژه نزدیک شود. کسانی که به دنبال تخریب بند پاشدان هستند، باید بدانند که این امید را به گور خود خواهند برد.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی و من می خواهیم به کسانی كه قصد تخریب بند پاشدان را دارند پیام دهیم: آنها هرگز موفق نخواهند شد و ما از این پروژه ملی مردم افغان تا آخرین قطره خون خود دفاع خواهیم كرد.»

وی خاطرنشان كرد، مردم افغان باید اطمینان داشته باشند كه نیروهای امنیتی متعهد هستند كه از همه پروژه های ملی كشور محافظت كنند.

بصیر احمد دانشیار، یک دانشمند سیاسی و استاد پوهنتون هرات گفت، با وجود تهدیدات امنیتی، اعمار بند پاشدان به خوبی پیش رفته است و نیروهای امنیتی از مداخله کشورهای همسایه و گروه های مرتبط با آنها مانع شده اند.

وی گفت، «برخی از کشورهای همسایه که اعمار بند پاشدان را تهدیدی برای منافع خود می دانند، سعی می کنند تا در کار آن دخالت کنند و حتی خسارت هایی به آن وارد کنند، اما نیروهای امنیتی و مردم ثابت کرده اند که به دفاع از پروژه های ملی خود ادامه خواهند داد.»

دانشیار گفت، بند پاشدان یکی از مهمترین دستاوردهای حکومت افغان است و تأثیر مثبتی بر زندگی باشنده گان ولایت هرات خواهد گذاشت.

وی افزود، «اگرچه نیروهای امنیتی به درستی از پروژه های ملی مانند بند پاشدان دفاع کرده اند، اما حکومت باید منابع بیشتری را نیز به بند پاشدان ارسال کند تا هیچ کشور یا گروهی جرات نداشته باشد به این پروژه نزدیک شود [و به آن آسیب برساند].»

امیدواری برای یک آینده روشن تر

احمد شاه، یک دهقان در قریه پاشدان ولسوالی کروخ در ولایت هرات، از پیشرفت اعمار بند ستایش کرد زیرا این پروژه برق پایدار را فراهم خواهد کرد و همچنان زمین های زراعتی را آبیاری خواهد کرد.

احمدشاه گفت که با تکمیل شدن این بند، مزارع زراعتی خود را گسترش خواهد داد.

وی گفت، «مردم خوشحال هستند که کار اعمار بند پاشدان به سرعت پیش می رود. تعداد زیادی از باشنده گان قریه پاشدان بالای پروژه این بند کار می کنند و این بند ما را امیدوار کرده است. این بند زندگی تعداد زیادی از باشنده گان ولایت هرات را دیگرگون خواهد ساخت.»

وی افزود، «در قریه ما همیشه خشکسالی وجود داشته است و به محض اینکه این بند اعمار شود، جریان دائمی آب آبیاری را به مزارع ما فراهم خواهد کرد و ما را قادر خواهد ساخت تا زندگی مناسبی داشته باشیم. وقتی پروژه بند تمام شود، تمام زمین های زراعی کشت خواهند شد.»

وحید احمد قیومی، یک باشنده شهر هرات گفت، بند پاشدان و سایر پروژه های زیربنایی ملی باعث می شود که مردم برای آینده ای بهتر و صلح آمیز امیدوار باشند.

وی گفت، «افغانستان فقط کشور جنگ و ویرانی نیست. ما می دانیم که جنگ جریان دارد، اما پیشرفت افغانستان و جوانب خوب باعث امیدواری مردم می شود. اعمار بندها، شاهراه ها و پل ها و همچنان رشد اقتصادی ما را به سمت یک افغانستان پایدار و صلح آمیز سوق خواهد داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در ماه سرطان امسال، هیئت بلند پایه به رهبری محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه با طرف ایرانی تصمیم گرفتند که به زودی بیست پروژه انرژی را عملی کنند. آیا این پروژه ها عاری از مسائلی مانند بند پاشدان است که گفته می شود ایران می خواهد همانطور که در مقاله اشاره کردید تخریب اش کند؟ با احترام

پاسخ

ساختن بند های آب و برق، برای ترقی و پیشرفت افغانستان خیلی مهم می باشد. زیرا اینها از جمله کار های زیربنایی هستند و کار های زیربنایی میتوانند افغانستان را از احتیاج رها سازند. جامعه جهانی در طی دو دهه اخیر بیشترین پول را بر جنگ در افغانستان مصرف کردند. اگر کشور های خارجی خصوصاً امریکا در افغانستان کار های بنیادی را انجام میدادند، و در افغانستان حد اقل کارخانه های تولید مواد اولیه را می ساخت، اکنون افغانستان محتاج پاکستان و ایران نمی بود. و مردم تشویش نمی داشتند که پاکستان دروازه اش را بروی تجار های افغانستان بسته کرده است و بهای مواد اولیه در کشور بلند رفته است. بخاطریکه این کار خانه ها همه مواد اولیه را تولید می کردند و به بازار های افغانستان مطابق تقاضا های مردم عرضه می کردند. همچنان با ساختن کار خانه ها هزار ها تن از مردم به کار گماشته می شد و اقصاد خانواده های شان را بهبود می بخشید. اما کشور های خارجی این کار را نکردند، انها بیشترین توجه شان را بر جنگ متمر کز ساختند و برای خود کفایی افغانستان و بلند بردن اقصاد مردم هیچ کاری نکردند. هنوز هم دیری نشده است کشور های خارجی باید همکاری های دوامدار را با افغاستان داشته باشد تا این کشور به پا خود به ایستد و متحاج ایران و پاکستان نباشد.

پاسخ

من خبرهای سلام تایمز را بررسی کرده ام. عبدالقادر کامل و سید اشرف سادات در هرات همیشه نظریات خوبی را ارائه می کنند. آنها در مورد همه جنبه های شوم فکری ایران بسیار خوب میدانند و جزئیات خوبی را در مورد آنکشور ارائه می کنند. آنها با آشکار ساختن مفکوره ها و نیات شوم ایران، در حقیقت جهاد را انجام میدهند. هر دوی آنها یکجا با سربازان که پاشدان و دیگر بندها را از پلان های شوم ایران محافظت می کنند، در راه خدا جهاد می کنند، زیرا آنها کار می کنند و بخاطر محافظت از حقوق افغانهای بیچاره صدای شان را بلند می کنند. به همین ترتیب، شما ممکن در مورد اعمال زشت پاکستان که چهل سال می شود مردم بیگناه ما را به قتل میرساند بنویسید و شاید مردم را در باره سیاست های شیطانی پاکستان آگاه بسازید. یکی از پلان های شوم پاکستان ترور ناکامورای افغان جاپانی الاصل بود که کشتن وی افغانها را از یک نیکوکار بزگ محروم ساخت. مرگ به ایران و پاکستان.

پاسخ

همیشه خوشحال می شویم که از عملی شدن کار های زیربنایی در کشور با خبر می شویم. اشرف غنی واقعاً برای افغانستان کار های بیادی را انجام داد. اگر کسی بپذیر یا نه تاریخ در موردش قضاوت خواهد کرد. اگر در طی ۵ سال گذشته در افغانستان جنگ نمی بود، اشرف غنی کاری های زیادی را به این کشور انجام میداد و حتی افغانستان را از احتیاج کشور های خارجی رها می ساخت. اشرف غنی تلاش زیاد می کند تا کشتی شکسته افغانستان را به ساحل لنگر دهد ولی از سوی دشمنان داخلی و خارجی تحت فشار قرار دارد. پاکستان و ایران زیاد کوشش کرد که اشرف غنی رئیس جمهور نشود و هنوز هم دارند تلاش می کنند و روزانه به عبدالله عبدالله زنگ می زنند که باید در برابر اشرف غنی به ایستند و وی را نگذارد که در برابر مافیا مبارزه کنند. شما دو روز قبل دیدید که وزیر خارجه ایران به عبدالله عبدالله صحبت های تیلیفونی کرد. چرا وی به عبدالله زنگ زد؟ وظیفه عبدالله فعلاً چه است؟ از این معلوم می شود که ایران در امور داخلی افغانستان شرارت می کند.

پاسخ

یگانه راه خود کفایی افغانستان ساختن بند ها است. افغانستان یک کشور محاط به خشکه است، ولی کوههای زیاد دارد که این کوهها باعث جاری شدن دریا های خروشان شده اند. این دریا های خروشان بدون اینکه از آنها در کشور استفاده صورت بگیرد به ایران و پاکستان می ریزند و این دو کشور از این آب های افغانستان هزار ها هکتار زمین خود را آبیاری می کنند. و بند های متعددی ساختند که برای شان منبع خوبی تولید برق نیز شده اند. اگر این آب های افغانستان مهار شود و در افغانستان بند ها ساخته شود از یک سو در این کشور خشکسالی گم می شود و زراعت رشد می کند و از سوی دیگر این بند ها باعث دها میگاوات برق می شود و مشکلات برق در افغانستان رقع می گردد. ساختن بند ها در افغانستان همچنان ضربه اقتصادی را به کشور های پاکستان و ایران وارد می کند و آنها نمیتوانند که دیگر گروه های تروریستی را آموزش دهند و به افغانستان و سایر کشور های منطقه بخاطر کشتن افراد بی گناه روان کنند و به اهداف شوم شان نایل بیایند. من از جامعه جهانی تقاضا می کنم که برای افغانستان کار های زیربنایی را انجام دهند تا افغاستان به پای خود به ایستد. همچنان از سلام تایمز نیز تشکری خاص می کنیم که همچو گزارش های خوبی را به نشر می سپارد و مردم را امیدوار به آینده کشور شان می کند.

پاسخ

شکر خدا است، خوشالم که چنین کارهای عمرانی جریان دارد. اگر امریکا واقعاً میخواهد رژیم ایران را شکست دهد، این کشور باید از این سلاح مهم بر علیه ایران استفاده کند، به این معنا که امریکا باید بندهای برق را در افغانستان اعمار کند. ایران و پاکستان آب های ما را به صورت رایگان دریافت می کنند و در بدل آن برای افغانستان هیچ چیزی نمی دهند. زنده باد دوستی افغانستان و امریکا. مرگ به ایران و پاکستان تروریست.

پاسخ

بندها یکی ازمنابع مهم برای بدیل کمکهای خارجی میباشند اما ماسفانه درراس نظام افغانستان کسانی قرار دارند که کمترین وقعی به این منابع نمی نهند وازاینکه ایشان تابعییتهای کشورهای دیگررا دارا میباشند در برابر ضعیف ترین ناملایمات فراررا برقرارترجیح میدهند تامبادا کدام اسیب جسمی برایشان نرسد

پاسخ