امنیت

بر اساس گزارشات طالبان در عوض حمایت ایران دسترسی آب را به این کشور تعهد کرده اند

گزارش از علی

در این تصویر که به تاریخ ۱۵جوزا در ولسوالی پرچمن ولایت فراه گرفته شده است دریای فراه دیده می شود. دریای فراه که از ولایت غور سرچشمه می گیرد، بعد از طی نمودن یک فاصله ۵۶۰ کیلومتر به هامون هلمند در مرز افغانستان و ایران جریان پیدا می کند. [تصویر از قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

در این تصویر که به تاریخ ۱۵جوزا در ولسوالی پرچمن ولایت فراه گرفته شده است دریای فراه دیده می شود. دریای فراه که از ولایت غور سرچشمه می گیرد، بعد از طی نمودن یک فاصله ۵۶۰ کیلومتر به هامون هلمند در مرز افغانستان و ایران جریان پیدا می کند. [تصویر از قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

کابل -- مقامات افغان و فعالان گفتند، به نظر می رسد که در میان سایر امتیازاتی که در ملاقات ماه جدی در تهران تعهد شده اند، مقامات ایرانی با طالبان وعده کرده اند که در بدل دریافت کردن آب از افغانستان از طالبان حمایت خواهند کرد.

عبدالعزیز بیگ رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت، بر اساس معلوماتی که وی در مورد این ملاقات به دست آورده است، طالبان و مقامات ایرانی چندین تعهد را در مورد مسائل مختلف با یکدیگر انجام دادند.

وی گفت، «حکومت ایران برای محافظت از منافع خود، چه آب باشد و چه اینکه به ایالات متحده آسیب برساند، از طالبان حمایت می كند.»

وی با خاطرنشان كردن اینكه نیروهای افغان چندین دفعه سلاح های ایرانی را از طالبان به دست آورده اند افزود، این حمایت شامل اسلحه بوده است.

مقامات افغان بارها رژیم ایران را متهم کرده اند که برای جلوگیری از اعمار بندها در حوزه غرب و اطمینان از ادامه جریان آب به ایران، از طالبان حمایت می کند.

بیگ گفت، «از آنجا که فراه و نیمروز با ایران هم مرز هستند، طالبان تحت حمایت ایران در این ولایات فعالیت بیشتری دارند.»

محمد انور سلطانی یک باشنده زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، «ما از طالبان و ایران که برای توطئه تخریب بندها در افغانستان به ویژه بند کمال خان در پشت دروازه های بسته با یکدیگر ملاقات کردند، می خواهیم که افغانستان را تخریب نکنند.»

وی از طالبان خواست که دیگر برای اجندای خارجی ها کار نکنند و با مردم خود صلح کنند.

آب افغانستان دیگر رایگان نخواهد بود

نعمت الله صدیقی یک عضو شورای ولایتی نیمروز گفت، اعمار بند کمال خان خصومت را میان ایران و افغانستان ایجاد می کند.

وی گفت، ایران برای ده ها سال از آب افغانستان بطور رایگان استفاده کرد و اکنون که آب مدیریت می شود، حکومت ایران حساس تر شده است.

وی گفت، «حکومت ایران به دلیل اعمار بندها در حوزه غرب عصبانی است و تمام تلاش خود را به خرج می دهد تا اعمار بندهای کمال خان، بخش آباد و پاشدان را متوقف کند.»

وی با خاطرنشان کردن اینکه برای حکومت ایران این بهتر خواهد بود که به جای حمایت از جنگجویان برای تخریب بندها، با افغانستان مذاکرات سازنده ای را انجام دهد گفت، آن روزها گذشته اند که آب رایگان را از افغانستان دریافت می کرد.

حسن حکیمی یک فعال در ولایت غور گفت، ایران در مناطق شرقی خود با خشکسالی روبرو است و به آب افغانستان بسیار وابسته شده است.

وی گفت، «اگر بندهای ما جریان آب را متوقف كنند، چندین شهر ایران با كمبود شدید آب روبرو خواهند شد و باشندگان مجبور خواهند شد تا آن مناطق را ترک کنند.»

وی افزود، حکومت افغانستان حق دارد که آب خود را طبق قوانین بین المللی مهار کند و اگر ایران آب اضافی می خواهد، باید هزینه آن را پرداخت کند.

حمله بالای زیربناها

در سال های اخیر، طالبان بالای بندها در حوزه غرب افغانستان در تلاش برای جلوگیری از اعمار، به طور مکرر حمله کرده اند -- اما مؤفق نشده اند.

عتیق الله واصل یک باشنده قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، طالبان قصد دارند که هر پروژه بزرگ و ملی جدید را نابود کنند.

به عنوان یک مثال اخیر، طالبان ۱۱ کارگر افغان را که بند پاشدان در هرات را اعمار می کردند، به تاریخ ۲۶ دلو ربودند.

امیرمحمد واثق یک باشنده فیروز کوه گفت، دست داشتن ایران در تخریب بندها یا جلوگیری از اعمار آنها از طریق طالبان، برای مردم افغانستان که در برابر طالبان ایستادگی خواهند کرد، قابل قبول نیست.

محمد ناصر احمدی یک فعال در قلعه نو گفت، «بندها جریان آب رایگان به ایران را متوقف می سازند. حکومت ایران به طالبان پول و اسلحه می دهد و در عوض، طالبان زیربنا ها را تخریب می کنند.»

وی گفت، «تخریب پایه های انتقال برق در ولایت بادغیس نمونه واضحی از خصومت طالبان در برابر انکشاف و پیشرفت در افغانستان است.»

احمدی گفت، «باشندگان بادغیس اکنون مدتی است که در تاریکی زندگی می کنند، در حالیکه طالبان اجازه ترمیم کردن پایه های انتقال برق را نمی دهند.»

اعمار ادامه دارد

ناظرین افغان می گویند، در حالیکه رژیم ایران و طالبان علیه بندها در افغانستان توطئه می سازند، کار ساختمانی در تعدادی از بندها بسیار خوب پیش می رود.

کار ساختمانی مخزن بند کمال خان در ولایت نیمروز که با ایران هم مرز است، در اواسط ماه دلو آغاز شد و قرار است که به زودی پایان یابد.

زمریالی احدی والی نیمروز به تاریخ ۲۲ دلو با افزودن اینکه آبگیری آغاز شده است گفت، اعمار این مخزن ۹۹٪ تکمیل شده است.

قرار است این بند توسط رئیس جمهور اشرف غنی افتتاح شود. انتظار می رود که بند مذکور سکتور زراعتی را در این ولایت تقویت کرده و فرصت های کاری را ایجاد کند.

در همین حال، تاج محمد جاهد والی ولایت فراه گفت، تونل های انحرافی برای بند بخش آباد در حال تکمیل شدن اند و کارگران ساختمانی قصد دارند که به زودی دیوار استنادی اصلی این بند را بسازند.

جاهد افزود، با اعمار شدن بند بخش آباد، قسمت زیادی از آب جاری مهار خواهد شد و به ایران جاری نخواهد شد.

سید وحید قتالی والی هرات، با خاطرنشان کردن اینکه صدها کارگر برای تکمیل کردن کار، شب و روز زحمت می کشند گفت، کار ساختمانی بند پاشدان در ولسوالی کروخ ۶۰٪ تکمیل شده است.

قتالی تعهد سپرد، «ما بند پاشدان را در ظرف یک سال افتتاح خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از گزارش شما معلوم می شود که جنگ افغانستان جنگ بر سر آب است. اگر افغانستان آب خود را به کشور ها بدهد جنگ ختم می شود و اگر این آب را مهار کند جنگ شدت پیدا می کند. طالبان باید شرم کنند و خجالب بکشند که در بدل پول کشور شان را ویران می کنند و به خاطر رسیدن به قدرت کشور شان را بالای دشمن می فروشند.

پاسخ

جنگ افغانستان برای منطقه به خصوص ایران و پاکستان و همچمنان هند خیلی ها مهم است. قرن ها است که آب های افغانستان در کشور های همسایه می ریزد و این کشور ها هزار ها هکتار زمین شان را توسط آب های افغانستان آبیاری کرده و حتی بند های برق اعمار کرده اند. اگر در این کشور جنگ نباشد و یک حکومت قوی وجود داشته باشد فوراً آب هایش را مهار خواهد کرده و این کار به زیان ایران و پاکستان که از آب افغانستان استفاده می کند تمام خواهد شد. در گذشته پاکستان گروه های تروریستی را حمایت می کرده تا جنگ را در افغانستان تشدید کند و اکنون ایران بیشتر از پاکستان در تلاش است که جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد تا اینکه از یک طرف از آب های افغانستان استفاده کند و از طرف دیگر توافقنامه دوحه که بین طالبان و حکومت امریکا به امضا رسیده ناکام بسازد تا اینکه سربازان امریکایی در افغانستا باقی بمانند و همه ای شان در افغانستان کشته شوند. ایالات متحده امریکا باید تلاش کنند تا هر چه عاجل یک حکومت قوی را با اشتراک طالبان در افغانستان تشکیل دهد تا اینکه بتواند از مداخلات ایران و پاکستان جلو گیری شود.

پاسخ

اگر طالبان در بدل پول و حمایت ایران از این گروه برای ایران وعده دسترسی آب را بدهد, این گروه در افغانستان حمایت شان را از دست خواهند داد زیرا برای مردم افغانستان کشور شان مهم است و مردم این کشور خوش ندارند که از منابع داخلی این کشور کشور های همسایه استفاده کنند. اگر در افغانستان جنگ نباشد افغانستان و این کشور بتواند آب اش را مهار کند افغانستان خیلی زود ترقی خواهد کرد.

پاسخ

بهترین راه برای جلوگیری از سیاست های تروریستی ایران در منطقه و پا گذاشتن بر گلوی دیکتاتورهای ایران، مهار کردن آب افغانستان است. به این ترتیب، از یک طرف، مسائل اقتصادی در داخل ایران افزایش می یابد و از طرف دیگر، ایرانی ها علیه حکومت ایران تحریک می شوند، زیرا مردم ایران می دانند که کارهای که توسط کشورهای منطقه انجام می شود عکس العمل های است به خاطر سیاست های ویرانگر ایران. در همین حال، اگر جامعه بین المللی در مهار كردن آب افغانستان به ویژه در مناطق غربی و شرقی این كشور كمك كند، این دومین گامی خواهد بود كه پس از ساخت و حمایت از اردوی ملی به نفع افغانستان برداشته می شود و آنها موقعیت دوستی افغان ها را برنده خواهند شد. زنده باد دوستی افغانستان و جامعه جهانی. مرگ بر ارتش ها و استخبارات ایران و پاکستان.

پاسخ