امنیت

طالبان با منفجر کردن پایه های برق بادغیس را در تاریکی فرو بردند

گزارش از عمر

طالبان به تاریخ ۱ دلو دو برج برق را در ولسوالی مقر ولایت بادغیس منفجر کردند که باعث قطع شدن برق در شهر قلعه نو شد و از آن زمان بدینسو برقی ها را تهدید کرده اند که اگر برای ترمیم کردن برق تلاش کنند، آنها را خواهند کشت. [شمیل مشعل]

هرات -- طالبان در اوایل ماه جاری دو پایه برق را در ولسوالی مقر ولایت بادغیس منفجر کرده، جریان برق قلعه نو را قطع کرده و برقی ها را تهدید کرده اند که اگر برای ترمیم کردن برق تلاش کنند، آنها را خواهند کشت.

باشنده گان بادغیس که از تاریخ ۱ دلو بدون برق از روزها و شب های سرد زمستان رنج می برند، طالبان را به دلیل آسیب رساندن به زیربنا های عامه محکوم کردند و آنها را دشمنان رونق جامعه خواندند.

عبدالشكور بشارت رئیس د افغانستان برشنا شرکت برای ولایت بادغیس گفت، طالبان تهدید كرده اند كه اگر برقی ها برای ترمیم کردن برج ها به منطقه سنگ آتش در ولسوالی مقر بیایند، آنها را خواهند کشت.

وی گفت، «تلاش های ما برای حل این مسئله از طریق بزرگان قومی ادامه دارند که تاكنون مؤفقیت چندانی در پی نداشته است. طالبان هیچ کس را به داخل این منطقه نمی مانند.»

یک تصویر که به تاریخ ۱۱ دلو گرفته شده است، یک استیشن فرعی برق در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس را نشان می دهد. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

یک تصویر که به تاریخ ۱۱ دلو گرفته شده است، یک استیشن فرعی برق در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس را نشان می دهد. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

یک طفل که در حمله هاوان طالبان زخمی شده بود به تاریخ ۷ دلو در یک شفاخانه در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس تداوی می شود. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

یک طفل که در حمله هاوان طالبان زخمی شده بود به تاریخ ۷ دلو در یک شفاخانه در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس تداوی می شود. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

وی گفت، «طالبان قبلاً چندین بار برق ولایت بادغیس را قطع کرده اند. اما هر بار از برکت میانجیگری بزرگان قومی و فشار نیروهای امنیتی برق پس ترمیم می شد.»

بشارت گفت، «اما این بار طالبان برج ها را تخریب کرده و کارمندان ما را به مرگ تهدید کرده اند.»

قربانیان واقعی مردم عادی اند

عبدالواسع وسیم یک باشنده قلعه نو گفت، قطع شدن برق زندگی عادی در بادغیس را مختل کرده است.

وی گفت، «من طالبان را به دلیل قطع کردن برق به شدت محكوم می كنم. این جهالت و یک کار شیطانی است.»

وی افزود، «طالبان نباید پروژه های برق و زیربنایی را به اهداف نظامی خود مبدل كنند. این کار نفرت مردم ملکی نسبت به آنها را افزایش خواهد داد.»

عبدالقدوس ایماق یک باشنده قلعه نو که حمله اخیر بالای پایه های برق را یک بی عدالتی بزرگ توصیف کرد گفت، «طالبان خصومت خود را نسبت به مردم بادغیس با قطع کردن برق به طور متواتر، ثابت کرده اند».

وی گفت، «ما واقعاً از قطع شدن برق توسط طالبان خسته شده ایم. قربانیان واقعی قطع شدن برق افغان های عادی هستند نه مقامات دولتی. تمام ادارات حکومتی جنراتور ها دارند؛ آنها به برق شبکه هیچ ضرورت ندارند.»

طالبان علاوه بر منفجر کردن زیربنا های عامه، به تاریخ ۷ دلو ۱۲ گلوله هاوان را بالای قلعه نو شلیک کردند که به گفته مقامات محلی و باشندگان همه آنها بالای خانه های مردم ملکی اصابت کردند.

در این انفجارها ۹ فرد ملکی به شمول کودکان زخمی شدند.

به گفته مقامات محلی، سه روز بعد چهار گلوله هاوان بالای مناطق مردم ملکی در نزدیکی میدان هوایی قلعه نو اصابت کرده و یک فرد ملکی را زخمی ساختند.

به گفته داکترعبداللطیف روستایی رئیس صحت عامه بادغیس، تمام کسانی که به شفاخانه منتقل شدند ملکی بودند.

وی گفت، «اطفال در میان زخمی ها هستند. آنها بازی می کردند که هاوان ها بالای آنها اصابت کردند.»

شلیک کردن هاوان ها بالای خانه های مردم ملکی

محمد صدیق عاطف یک باشنده این شهر گفت، شلیک کردن هاوان ها بالای مردم ملکی خلاف اصول اسلامی و اصول بین المللی و بشردوستانه است و «نقض آشکار حقوق بشر» است.

وی گفت، «کسانی که به کارهای مانند شلیک کردن هاوان ها بالای شهر قلعه نو اقدام می کنند که در آن مردم ملکی و کارگران زخمی شده اند، باید بدانند که اعمال آنها غیرانسانی است. ما این حملات را محکوم می کنیم.»

محمد آصف امیری یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت، این حمله «برخلاف تعهد طالبان در توافقنامه دوحه با ایالات متحده است».

امیری گفت، «طالبان تعهد کرده بودند كه خشونت را كاهش خواهند داد و بالای مردم ملکی و شهرها حمله نخواهند کرد، اما خشونت طالبان ادامه داشته است.»

وی گفت، «طالبان به تعهدات خود عمل نکرده اند و ما در کمتر از ۱۰ روز شاهد دو حمله هاوانی طالبان بالای شهر قلعه نو بوده ایم. طالبان همچنان برق شهر قلعه نو را قطع کرده که باعث ایجاد مشکلات جدی شده است.»

مولوی عبدالباسط صارم یک عالم دینی در قلعه نو گفت، طالبان می دانند که با محروم کردن مردم از برق و شلیک کردن هاوان ها، مرتکب یک جرم نابخشودنی شده اند.

توجیه دینی نه دارد

صارم گفت، «طالبان یک خدمت عامه را قطع کرده و مردم را در تاریکی گذاشته اند. آنها مرتکب یک گناه کبیره ای شده اند و اگر آنها از اسلام فهم اساسی داشته باشند، برق را قطع نخواهند کرد.»

وی در اشاره به اینکه این کار به افغان ها آسیب می رساند گفت، طالبان حق ندارند که برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی خود خدمات برق را مختل کنند.

وی طالبان را به سوء استفاده از نام اسلام برای پیشبردن اهداف سیاسی خود متهم كرد.

وی گفت، «شلیک کردن هاوان ها بالای مناطق رهایشی هیچ توجیه دینی ندارد. این چه نوع جهاد یا اسلام است که در آن دستان آنها با خون بی گناهان به شمول کودکان و زنان ملوث است؟»

مولوی علاءالدین کریمی یک عالم دینی در قلعه نو گفت، «اسلام به همه مسلمانان حکم کرده است که خدمات عامه را مختل نکنند و کوشش کنند تا با خواهران و برادران مسلمان خود کمک کنند.»

کریمی گفت، «قطع کردن برق و تخریب پروژه های عامه مورد قبول اسلام نیست.»

وی افزود، «صدمه زدن به جان و مال مردم بی گناه و بی دفاع یک جرم نابخشودنی است که توسط طالبان انجام شده است. طالبان حق ندارند که تحت نام 'جهاد' افغان های بی گناه را بکشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این بدبختی ها از زمانی شروع که اسلام درین وطن پیروز شد. قبل از امدن مجاهدین همگی این مردم سرزمین کافر بودند. اصلا نام این سرزمین کافرستان بوده نه چیزی دیگری . فقط و فقط اسلام ناب و محمدی توسط برادران مجاهد ما به این خاک امد. آن هم چی اسلام ناب و معجزه گری ابتدا اش برده گی غربی و اعراب و آخرش هم با امدن این برادران مجاهد و اسلام اور ریختاندن خون برادر مسلمان حلال, یعنی سرش چت مالش لیلام. این قطع برق, کشتن معلم, پراندن پل و پلچک , باج گیری, بچه بازی, وغیره از میراث دیرینه ماست. ببخشید که بی ادبی و گستاخی میکنم. اصلا گو میخوره که هرکس میگوید ما فرهنگ 2000 ساله داریم. فرهنگ همان چتلستان مردار و دال خور داره که با 80 سال سن خود همه چیز را دارد. ازسطح علمی گرفته اتم . من نمیدانم که این اسلام به کدام سوراخ قایم شده که ما پیدا کرده نمیتوانیم. فقط برادران مجاهد و طالب ما فقط این اسلام را به سوراخ های پل و پلچک و کابل-لین های برق پیدا میکنند. ازخداوند میخواهم که شما را با همان پل و پلچک محشور بگرداند.

پاسخ