امنیت

طالبان طی ۲ هفته ۱۳۵ حمله را در غرب افغانستان انجام دادند

گزارش از عمر

یک پوسته امنیتی تخریب شده پولیس در ولسوالی انجیل ولایت هرات به تاریخ ۱ دلو یک روز پس از آنکه طالبان با استفاده از یک موترسیکل پر از مواد منفجره حمله کردند و دست‌کم شش افسر پولیس را زخمی کرد، نشان داده شده است. [عمر]

یک پوسته امنیتی تخریب شده پولیس در ولسوالی انجیل ولایت هرات به تاریخ ۱ دلو یک روز پس از آنکه طالبان با استفاده از یک موترسیکل پر از مواد منفجره حمله کردند و دست‌کم شش افسر پولیس را زخمی کرد، نشان داده شده است. [عمر]

هرات -- دور دوم مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان براثر افزایش خشونت در حوزه غرب افغانستان جایی که طالبان در آنجا حملات انجام داده اند، کمرنگ شده است.

تورنجنرال عبدالرؤف ارغندیوال فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان گفت، در دو هفته وسطی ماه جدی طالبان ۱۳۵حمله را در حوزه غرب آغاز کردند که بیشتر آنها مراکز ولایات و مراکز ولسوالی ها را هدف قرار دادند.

وی به تاریخ ۲۹ جدی گفت که از این جمله ۱۷حمله شهر فراه و قلعه نو مرکز ولایت بادغیس را هدف قرار دادند.

ارغندیوال با خاطر نشان کردن اینکه نیروهای امنیتی با مؤفقیت با اکثر آنها مقابله کردند و تلفات سنگینی را به جنگجویان طالب وارد کردند گفت، حملات اخیر طالبان بالای قسمت غرب افغانستان در حوزه غرب بی سابقه بوده اند.

'طالبان صلح نمی خواهند'

عبدالسمیع قادری یک باشنده قلعه نو در اشاره به اینکه «قبل از شروع مذاکرات خشونت در سطح فعلی نبود» گفت، «طالبان و حامیان آنها به صلح هیچ باور ندارند».

وی گفت، «حکومت هزاران جنگجویان طالب را از زندان آزاد كرد، و تمام پیش شرط های [طالبان] را پذیرفت، اما در عوض، طالبان اقدامات خشونت آمیز بیشتری را انجام دادند که باعث خونریزی بیشتر شدند.

وی گفت، مردم امیدوار بودند که مذاکرات در فضای بسیار آرام به پیش بروند، اما آنها در این کار مؤفق نشده اند و در مورد صلح احساس ناامیدی را ایجاد کرده اند.

امیر محمد قاسمی یک باشنده شهر هرات گفت، «هدف طالبان از اشتراک در روند صلح این است که قدرت را به دست آورند، هدف آنها این نیست که صلح پایدار را به افغانستان بیاورند.»

وی گفت، «از یک طرف طالبان ادعا می کنند که صلح می کنند زیرا نمایندگان آنها در مذاکرات صلح در دوحه اشتراک می کنند. از طرف دیگر جنگجویان آنها هر روز مشغول کشتن افغان ها می باشند.»

نثار احمد میهن یار یک باشنده شهر هرات با افزودن اینکه اگر خشونت و خونریزی جاری متوقف نشوند، دیگر برای به دست آمدن صلح امیدی نخواهد بود گفت، «من باور دارم که طالبان صلح نمی خواهند».

خشونت در حوزه غرب

خشونت اخیر طالبان در حوزه غرب شامل حمله ۲۷ جدی در ولسوالی غوریان می شود که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از اعضای گروه خیزش مردمی در این ولسوالی شد.

دو حمله به تاریخ ۲۶ جدی به شمول یک حمله راکتی بالای یک خانه در ولسوالی کوهسان که منجر به کشته شدن یک زن و زخمی شدن ۱۲ فرد محلی شد، و حمله بالای شهر قلعه نو شامل اقدامات خشونت آمیز اخیر است.

طالبان همچنان به تاریخ ۲۲ جدی بالای مرکز ولسوالی پشت رود در ولایت فراه و به تاریخ ۲۱ جدی بالای شهر فراه حمله کردند.

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۲۹ جدی گفت که طی یک سال گذشته طالبان تلاش کرده اند تا به مرکز هر ولسوالی در ولایت هرات حمله کنند، اما آنها شکست خوردند و تلفات زیادی را متحمل شدند.

وی گفت، «دو روز پیش طالبان بالای مرکز ولسوالی اوبه حمله کردند، به دوکان های باشندگان آتش زدند و بین خانه ها و دوکان های مردم ملکی ماین ها را جابجا کردند.»

قتالی گفت، «طالبان همچنان در مسیر شاهراه هرات - اسلام قلعه که یکی از مسیرهای اقتصادی [کلیدی] کشور است ناآرامی ایجاد کردند،اما نیروهای امنیتی آنها را شکست داده و امنیت را به شاهراه بازگرداندند.»

وی افزود، طالبان طی یک ماه گذشته بالای ۱۱مراکز ولسوالی ها حملات سنگینی را انجام دادند، اما آنها به دلیل تلفات سنگین عقب نشینی کردند.

جنرال تاج محمد جاهد والی فراه گفت، در اواسط ماه جدی طالبان ۲۴ حمله را بالای شهر فراه و مراکز ولسوالی های اناردره، قلعه کاه، پشت رود و بالا بلوک انجام دادند.

وی گفت، در فراه ۱۳ ماین زمینی که توسط طالبان جابجا شده بودند منفجر شدند و نیروهای امنیتی و مردم ملکی را کشته و زخمی کردند.

وی گفت، «اکثر حملات طالبان در روزهای اخیر بالای شهر فراه و شاهراه فراه-هرات، در نزدیکی مناطقی در ولسوالی بالا بلوک انجام شده است.»

وی گفت، طالبان از طریق این حملات چیزی را به دست نیاوردند و نتوانستند که حتی یک قطعه زمین کوچک را از نیروهای امنیتی تصرف کنند.

حسام الدین شمس والی بادغیس گفت، این گروه در روزهای اخیر بارها تلاش کرد که با حمله کردن به پوسته ها در حومه قلعه نو به این شهر داخل شود اما مؤفق نشد.

وی گفت، در شب ۲۶ جدی «طالبان بالای پوسته های امنیتی در خارج از شهر قلعه نو حمله كردند اما آنها شکست خوردند». چند روز قبل از آن یک حمله مشابهی را انجام دادند كه نیروهای امنیتی آن را دفع كردند.

نقض کردن توافقنامه صلح

محمد نعیم غیور یک تحلیلگر امور امنیتی از شهر هرات گفت، توافقنامه صلح میان طالبان و ایالات متحده فقط روی کاغذ باقیمانده است زیرا چندین بار نقض شده است.

وی گفت، «پس از امضای توافقنامه صلح طالبان و ایالات متحده، طالبان حملات خود بالای نیروهای امریکایی و ناتو را متوقف كرده اند، اما آنها جنگ گسترده خود را علیه حکومت و مردم افغانستان آغاز كرده اند.»

وی افزود، «آنها همچنان به طور روزمره به هدف قرار دادن افغان ها ادامه می دهند.»

نعمت الله صدیقی یک عضو شورای ولایتی نیمروز گفت، «ادامه خشونت و جنگ نشان می دهد که طالبان صلح نمی خواهند و آنها با منفعت از روند صلح تلاش می کنند تا قدرت را بدست آورند.»

صدیقی گفت، «مردم ملکی می بینند که بر اثر خشونت طالبان پروژه های عامه تخریب می شوند و تلفات رخ می دهند. با ادامه این حوادث خشونت آمیز مذاکرات صلح به شدت آسیب خواهد دید.»

وی افزود، «اگر طالبان می خواهند ثابت کنند که اراده صلح را دارند، آنها باید خشونت و خونریزی را کاهش دهند.»

مقامات افغان به روز شنبه (۴ دلو) از تصمیم حکومت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده استقبال کردند که توافقنامه ایالات متحده با طالبان را بازنگری می کند و بالای این امر تمرکز می کند که آیا شورشیان بر اساس توافقنامه حملات خود را در افغانستان كاهش داده اند یا خیر.

ایمیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی به تاریخ ۳ دلو گفت، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور بایدن، با حمدالله محب همتای افغان خود صحبت كرد و «اراده ایالات متحده برای بررسی توافقنامه را روشن ساخت».

وی گفت، واشینگتن می خواهد طالبان را ارزیابی کند که «به تعهدات عمل می کنند، روابط با گروه های تروریستی را قطع می کنند، خشونت در افغانستان را کاهش می دهند و با حکومت افغانستان و سایر ذینفعان مذاکرات پرمعنی را انجام می دهند» یا خیر.

شکاف در رهبری طالبان

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، با اوج گرفتن اخیر اقدامات خشونت آمیز طالبان هیچ کس در افغانستان احساس مصؤنیت نمی کند.

وی گفت، «طالبان تلاش می کنند تا با کشتن مردم ملکی قدرت چانه زنی خود را تقویت کنند.»

وی گفت، طالبان در یک استراتیژی خطرناک ترورها و خشونت درگیر هستند که ممکن روند صلح در دوحه را برای همیشه از بین ببرد.

جواد عمید یک فعال جامعه مدنی شهر هرات گفت، «مردم افغانستان اعتماد خود بالای طالبان را از دست داده اند زیرا آنها وعده های خود را شکسته و خشونت را افزایش داده اند.»

وی گفت، «طالبان رهبری متحدی ندارند و آنها توانایی تصمیم گیری های مستقل را ندارند. تیم سیاسی طالبان در مورد صلح و مصالحه بحث می کنند، اما بخش نظامی آنها روزانه در کشتار افغان ها و نابودی افغانستان درگیر هستند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چند سال پیش یک انگلیس لعنتی یک نظریه ارائه کرد و گفت که افغانستان باید با بمب هسته ای بمباران شود، در غیر آن، درگیری های آن هیچ راه حلی ندارد. آن خوک نیز شاید از وضعیت خسته شده بود، اما واقعیت این است که مردم انگلستان حتی در جنگ جاری در افغانستان نیز دست دارند. آیا می دانید جنگ چگونه آغاز شد؟ در آن زمان نه شوروی وجود داشت و نه دولت طرفدار شوروی، اما تعدادی از جوانان افراطی افغانستان مانند گلبدین حکمتیار، برهان الدین ربانی، احمد شاه مسعود، جلال الدین حقانی، مولوی خالص با کمک نصیرالله بابر وزیر امور داخله پاکستان به پاکستان فرار کردند. در آنجا، ارتش تروریست پاکستان به آنها آموزش داد و به آنها گفت که بروید وعلیه رئیس جمهور داوود خان بجنگید. دلیل آن این بود که در سال ۱۹۹۳ پیمان صد ساله دیورند در حال تکمیل بود و براساس این پیمان پاکستان باید داشت مناطق پختونخوا را به افغانستان تسلیم می کرد، ولی پاکستان آماده انجام این کار نبود. به همین دلیل، آنها جاسوسان فوق الذکر و تعدادی دیگر را آموزش دادند و آنها را برای جنگ به افغانستان فرستادند. و همین جنگ بیش از چهل سال ادامه داشت. بعداً، روس ها، ایرانی ها، چینی ها، آمریکایی ها، عرب ها ... نیز در جنگ دخلول شديد و خانه [کشور] افغان ها هنوز در آتش است. لعنت بر انگلیس ها، ارتش پاکستان و آی اس آی و ادارات استخبارات تروریستی ایران که افغان های بی گناه را می کشند.

پاسخ

و در صورتیکه صلح بین طالبان و حکومت افغانستان انجام نشود در فصل بهار سال آینده این حملات چند برابر از این افزایش خواهد یافت و قربانی اش را مردم فقیر و بیچاره افغانستان خواهند پرداخت.

پاسخ

کل مشکل از سوی ارتش و ادارات استخباراتی پاکستان بمیان آمده است. آنها از اقدامات تروریستی طالبان در افغانستان حمایت می کنند. همه دنیا می دانند که رهبران طالبان در پاکستان مستقرهستند، آنها از سوی پاکستان پشتیبانی می شوند، پاکستان شرایط کار و تجارت برایشان میسر کرده است. احزاب مذهبی پاکستان، که با دستورات ارتش و آی اس آی اداره می شوند، از طالبان حمایت می کنند. صادقانه بگویم، آمریکا نیز می داند که طالبان از سوی پاکستان پشتیبانی می شوند، اما آنها چیزی به پاکستان نمی گویند. اکنون نمی توان گفت که چرا آمریکا به پاکستان که قاتل صدها هزار افغان و هزاران سرباز بین المللی است چیزی نمی گوید! مرگ بر ارتش تروریست پاکستان.

پاسخ