امنیت

پس از آنکه رانندگان در بغلان از پرداختن پول انکار کردند، طالبان به تانکرها آتش زدند

گزارش از هدایت الله

تانکرهای تیل پس از حمله طالبان به تاریخ ۲۶ جدی در منطقه سنگ سوراخ در امتداد شاهراه کابل - بغلان می سوزند. [حمید شیرزی]

تانکرهای تیل پس از حمله طالبان به تاریخ ۲۶ جدی در منطقه سنگ سوراخ در امتداد شاهراه کابل - بغلان می سوزند. [حمید شیرزی]

کندز -- مقامات امنیتی به روز جمعه (۲۶ جدی) گفتند، جنگجویان طالب در ولایت بغلان شش تانکر تیل را که به شرکت های خصوصی تعلق داشتند به آتش کشیدند و دست‌کم چهار نفر رانندگان را پس از آن ربودند که آنها از پرداختن پول به جنگجویان امتناع ورزیدند.

بعضی منابع گفتند که شش راننده در یک پوسته تلاشی مؤقت طالبان در جریان این حادثه ربوده شده اند.

این تانکرها برای پمپ استیشن های شخصی تیل را انتقال می دادند که در یک پوسته تلاشی در منطقه سنگ سوراخ ولسوالی دوشی در امتداد شاهراه کابل - بغلان مورد حمله قرار گرفتند.

صاحبداد غفوری ولسوال دوشی گفت، «این جای تأسف است که طالبان همیشه چنین جرایمی را انجام می دهند.»

وی با افزودن اینکه اگر رانندگان از پرداختن پول انکار کنند آنها با خطر حمله مواجه می شوند گفت، «فقط کسانی می توانند در شاهراه کابل - بغلان سفر کنند که به این گروه مالیات می پردازند».

احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، طالبان قصد داشتند که به ۱۰ تانکر تیل دیگر نیز در این منطقه آتش زنند.

وی گفت، اما قبل از اینکه آنها بتوانند این کار را انجام دهند، نیروهای امنیتی به منطقه رسیدند.

آزار اذیت و اخاذی

شاه ولی یقین کسی که یک موترلاری را در مسیر بغلان - بلخ می چلاند گفت، طالبان پوسته های مؤقت را در مناطق چشمه شیر در امتداد شاهراه بغلان - بلخ، و جرخشک در امتداد شاهراه بغلان - كندز ایجاد كرده اند.

وی گفت، آنها از یک سال بدینسو از رانندگانی که از این پوسته ها عبور می کنند، در بعضی موارد با زور پول می گیرند.

یقین گفت، «طالبان بالای موترلاری ها بر اساس بار اجناسی كه حمل می كنند، ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ افغانی (۶۵ تا ۳۸۵ دالر) مالیات را وضع می کنند.»

وی با اشاره به اینکه رانندگان پول کافی را کسب نمی کنند که به طالبان بپردازند گفت، «ما از این وضعیت خسته شده ایم.»

وی گفت، «حکومت باید صدای ما را بشنود.»

تجاران و باشندگان بغلان از طالبان خواسته اند که اختلافات خود با حکومت را در میز مذاکره در دوحه حل کنند و به درد و رنج در افغانستان نقطه پایان بگذارند.

نقیب الله رحمانی یک باشنده پلخمری مرکز ولایت بغلان گفت، «طالبان برای اینکه از این طریق امتیاز سیاسی را بدست آورند، نباید مردم ملکی بی گناه ما به ویژه تجاران را اذیت کنند.»

وی با اینکه طالبان را به تلاش برای «نابودکردن این کشور» متهم کرد گفت، «این کار می تواند آنها را دلسرد کند و آنها را تحت فشار قرار دهد تا فعالیت های تجارتی خود را متوقف کنند».

'رفتارغیرقابل قبول'

مذاکرات بین الافغانی صلح در قطر میان طالبان و حکومت افغانستان بیش از سه ماه است که جریان دارند، اما طالبان به دنبال کردن خشونت ادامه داده اند.

فعالان جامعه مدنی این کار را به عنوان یک تلاش برای کسب نمودن امتیازات می دانند و می گویند که طالبان برای این خشونت خود را افزایش داده اند تا نشان دهند که حکومت ضعیف است و نمی تواند جلو جرایم آنها را بگیرد و در نتیجه در قطر امتیازات را کسب کنند.»

محمد مشعل شهیر یک فعال جامعه مدنی در بغلان گفت، «متأسفانه طالبان جرایم بیشتر و بیشتری را انجام می دهند تا بتوانند خواسته های نامشروع خود را بر مردم و حکومت افغانستان تحمیل کنند.»

سمیع الدین ناظر یک عضو شورای ولایتی بغلان گفت، این رفتار مورد قبول مردم افغانستان نیست.

ناظر گفت، «آتش زدن به تانکرها خسارت بزرگی را بالای اقتصاد کشور وارد می کند و می تواند مستقیماً باعث افزایش قیمت تیل شود.»

تأمین امنیت شاهراه های بغلان

بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، هفته گذشته نیروهای حکومتی طی یک عملیات در مناطق چشمه شیر و کیله‌گی در امتداد شاهراه بغلان «پوسته های اخاذی» طالبان را نابود کردند.

وی گفت، طالبان بالای تانکرهای تیل از فاصله دور حمله می کنند که این نشانه ضعف فزاینده آنها است.

وی گفت، «طالبان دیگر نمی توانند در جنگ مستقیم با نیروهای حکومتی روبرو شوند؛ بنابراین، آنها برای گسترش خشونت به گزینه های مختلف دیگری روی می آورند.»

بشارت گفت، «ما برای تأمین بهتر امنیت شاهراه های بغلان و جلوگیری از اخاذی و سوختن تانکرهای تیل گزمه هایی را راه اندازی کرده ایم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بالای این ملت بیچاره از هر طرف ظلم روان است. هم طالبان بالای شان ظلم می کنند و هم حکومت. تجاران افغانستان به دو حکومت مالیات می پردازند هم حکومت افغانستان و هم امارت اسلامی طالبان. همین علت است که نرخ مواد اولیه روز به رو قیمت می شود. و مردم بیچاه زیان می بینند. مردم مظلوم افغانستان خواهان یک حکومت است نه دو حکومت.

پاسخ

یا طالبان را انتخاب کنید یا حکومت

پاسخ