امنیت

رانندگان موترهای لاری، طالبان را 'غارتگر' می نامند، زیرا این گروه همچنان به اخاذی در شاهراه ها ادامه می دهد

گزارش از رازق کندهاری

رانندگان موترهای لاری که از شاهراه های کابل به کندهار و هرات استفاده می کنند می گویند که جنگجویان طالب برای تمویل فعالیت های خشونت آمیز این گروه شورشیان از آنها پول اخاذی می کنند. [رازق کندهاری]

کندهار -- رانندگان موترهای لاری که از شاهراه هایی استفاده می کنند که کابل را به کندهار و هرات وصل می کند، می گویند که طالبان برای تأمین بودجه فعالیت های جنگجویانه این شورشیان، از آنها پول اخاذی می کنند.

به گفته رانندگان، این گروه جنگجوی روزانه از رانندگان موترهای لاری در سراسر کشور میلیون ها افغانی را به سرقت می برند و آنها را «مالیات» می نامند.

این اخاذی عمدتاً در برج جنگی ولسوالی شملزو در ولایت زابل، منطقه لرمه ولایت غزنی، منطقه ملاباوری در نزدیکی ولسوالی دلآرام در ولایت نیمروز و فراه رود در ولایت فراه رخ می دهد.

به گفته رانندگان، این فعالیت های طالبان کاروبار رانندگان را فلج کرده و قیمت اجناس حمل شده بر موترهای لاری ها را افزایش می دهد. آنها افزودند که اگر از دادن پول به طالبان خودداری کنند، جنگجویان آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، آنها را به زندان می اندازند و حتی آنها را تهدید به قتل می کنند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۷ جدی گرفته شده است، دو موترهای لاری را نشان می دهد که در نزدیکی شهر قلات، مرکز ولایت زابل پارک شده اند. [رازق کندهاری]

در این تصویر که به تاریخ ۱۷ جدی گرفته شده است، دو موترهای لاری را نشان می دهد که در نزدیکی شهر قلات، مرکز ولایت زابل پارک شده اند. [رازق کندهاری]

رحیم الله ۴۳ ساله گفت، «من به مدت ۱۵ سال گذشته راننده [موترهای لاری] در شاهراه کابل - کندهار و کندهار - هرات بوده ام. در سابق ما چنین مشکلات نداشتیم. از ۹ ماه به اینسو، طالبان از ما تحت نام گمرک در دو مکان بشمول منطقه لرمه ولایت غزنی و فراه رود ولایت فراه پول جمع می کنند.»

وی گفت، «طالبان از ما پول می گیرند. بعضی از مردم ملکی که این مبلغ را پرداخت نمی کنند، توسط طالبان به مدت شب ها روزهای زیادی زندانی می شوند و آنها شکنجه می دهند.»

وی افزود، «اگر کسی وسیله نقلیه خود را برای آنها متوقف نکند، آنها [طالبان] گلوله هایی را به سمت آنها شلیک می کنند.»

'دزدان شاهراه'

محمد اکبر غزنوی ۳۶ ساله، یک راننده موتر لاری دیگر گفت، «من هفته ای دو بار بر شاهراه کابل - کندهار سفر می کنم.»

غزنوی گفت، «هربار، طالبان ۱۸۰۰۰ افغانی (۲۳۰ دالر) یا ۲۲۰۰۰ افغانی (۲۸۲ دالر) از من می گیرند. من باید این مبلغ را به آنها بدهم. اگر من به آنها پول ندهم، آنها مرا لت و کوب خواهند کرد، مرا زندانی خواهند کرد یا احتمالاً مرا خواهند کشت.»

وی گفت، «ما در کاروبار خود پولی را کسب نمی کنیم. طالبان به عنوان سارقین از ما پول می گیرند. این خشونت و جنایت باید پایان یابد و دولت باید به ما کمک کند تا از شر این سارقین خلاص شویم زیرا طالبان همان پول را صرف کشتن برادران و خواهران ما می کنند و این وضعیت کشور ما را خراب می کند.»

نیازمحمد عاشقیار ۳۸ ساله، یک راننده موتر لاری که از شاهراه کندهار - نیمروز استفاده می کند گفت، طالبان همچنان در منطقه دلآرام در ولایت نیمروز از رانندگان پول اخاذی می کنند.

عاشقیار گفت، «من به مدت ۱۰ سال گذشته در موتر لاری خود مواد غذایی و غیرغذایی را بین کندهار و نیمروز حمل کرده ام. این اجناس افراد دیگری است که من هزینه حمل و نقل را از آنها دریافت می کنم. طالبان از همه رانندگان موترهای لاری در منطقه دلآرام و در یک منطقه نزدیک به ولسوالی بکوا در ولایت فراه پول می گیرند و آنها رسید های کاغذی را به ما می دهند.»

وی افزود، «هربار، آنها حدود ۲۰۰۰۰ افغانی (۲۵۷ دالر) از من می گیرند. اگر من به آنها پول بدهم، آنها مرا رها می کنند. اگر من این کار را نکنم، آنها موترلاری من را متوقف می کنند و مرا زندانی می کنند.»

وی گفت، «حکومت از ما مالیات می گیرد و سپس طالبان مانند سارقین شاهراه، ما را مجبور می کنند تا مالیات دیگری به آنها بپردازیم.»

سمیع الله صمیم، نماینده پیشین فراه در ولسی جرگه، از دولت خواست تا یک اقدام فوری را انجام دهد.

وی گفت، «طالبان دو پوسته گمرکی در مسیر شاهراه های ولایت فراه و نیمروز دارند. آنها از تجار و رانندگان موترهای لاری پول می گیرند که از طریق آنها طالبان روزانه میلیون ها افغانی درآمد دارند.»

وی افزود، دولت چندین بار پوسته های گمرکی طالبان را از بین برده است، اما طالبان منحیث دزدان و سارقین، سپس یک پوسته گمرکی دیگری را در یک مکان دیگر باز می کنند.»

«کسانی که به آنها پرداخت نمی کنند، آنها را شکنجه می کنند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و حتی آنها را می کشند. ما انتظار داریم که دولت کسانی را که باعث ضرر و زیان برای مردم شده اند نابود کند و از آنها پول اخاذی کند تا درس عبرت برای گروه های تروریستی و غارتگران شود.»

عطاجان حق بیان، عضو شورای ولایتی زابل گفت، «ده ها موترلاری تجاری از طریق ولسوالی شملزو واقع در امتداد خط دیورند در ولایت زابل عبور می کنند.»

وی گفت، «طالبان یک پوسته گمرکی را در آنجا باز کرده اند و مبلغ ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ افغانی (۱۲۸ تا ۳۸۵ دالر) از هر موتر لاری اخاذی می گیرند و رانندگان موترهای لاری مجبورند این مبلغ را به آنها پرداخت کنند.»

حق بیان گفت، «ما به عنوان نمایندگان مردم از دولت می خواهیم تا با تجاران و رانندگان موترهای لاری کمک کند تا از شر این مالیه های غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری خلاص شوند. تنها امید آنها این است که دولت آنها را از ظلم این افراد وحشتناک و خشن نجات دهد.»

سرکوب کردن پوسته ها

برای مبارزه با فعالیت های غیرقانونی طالبان، گذشته پرسونل امنیتی تعدادی از پوسته های دزدی این جنگجویان را در سال غیرفعال کرده اند.

نجیب الله سرتیر، قوماندان امنیه زابل گفت، «چندین بار ما این دشمنان کشور را نابود کرده ایم که مردم ملکی را مجبور کرده اند به نام مالیات به آنها پول بدهند.»

وی افزود، «ما امیدواریم که رانندگان بتوانند ما را در مورد مکان هایی که طالبان از آنها پول اخاذی می کنند اطلاع دهند، و ما قادر خواهیم بود آنها [طالبان] را دستگیر کنیم.»

سرتیر گفت، «همانطور که ما در جنگ های مستقیم و همچنان در میدان جنگ طالبان را به شدت شکست دادیم، آنها اکنون به آزار و اذیت مردم و تجاران متوسل شده اند. ما هرگز به این تروریست ها اجازه نخواهیم داد به نام مالیات از مردم ملکی پول دزدی کنند.»

محمد عارف رحمانی سخنگوی والی غزنی گفت، «طالبان یک پوسته گمرکی را در مسیر شاهراه در ولایت غزنی باز کرده بودند، اما سازمان های امنیتی و استخباراتی ما آن مکان را شناسایی کردند و آنها سه ماه پیش آن را به طور کامل تخریب کردند.»

«ما خدا را شکر می کنیم که اکنون هیچ کس نمی تواند از کسی پول را اخاذی کند، و اگر کسی شکایتی داشته باشد، ما در خدمت آنها هستیم [تا بتوانیم مشکل آنها را برطرف کنیم].»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از آمدن جهان غرب در افغانستان، فساد چنان به سطح بالا رسید که مردم از نظام حکومت نفرت پیداکردند. ۹۰ در صد مقامات از وزرا گرفته تا مدیران ولسوالی ها در بدل پول، بوسیله سفارشات استخدام می شود و سپس آنها عین پول را از طریق فساد اداری و رشوت از مردم فقیر بدست میاورند. ملت در بین صخره و پلنگ گیر مانده اند. آنها از یک طرف توسط طالبان غارت می شوند و از طرف دیگر توسط مقامات حکومتی. در حقیقت، دموکراسی توسط دیکتاتوری نگهداشته میشود. هر کسی که در فساد، کشتار، دزدی دخیل است باید یا توسط تنفیذ قانون شرعی و یا هم توسط قوانین دیگر مجازات گردد تا اینکه دوباره چنین جنایات را مرتکب نشوند و چپاولگران طالبان باید شدیداً سرکوب گردد. و در حقیقت عملیات های ضد تروریستی باید بالای مادر طالبان، پاکستان انجام شود بخاطریکه پاکستان مادر واقعی فساد و دهشت افگنی در منطقه و جهان است.

پاسخ