جنایت و عدالت

رانندگان لاری های افغان از اخاذی و آزار و اذیت رژیم ایران شکایت می کنند

گزارش از عمر

رانندگان افغان که میان افغانستان و ایران اجناس را انتقال می دهند، از افزایش اخاذی و آزار و اذیت توسط نیروهای ایرانی و دزدان مسلح شکایت داشته و می گویند وقتی آنها به قلمرو ایران می رسند، با ترس رانندگی می کنند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- رانندگان افغان که اجناس را بین افغانستان و ایران انتقال می کنند، از افزایش اخاذی و آزار و اذیت توسط نیروهای ایرانی و دزدان مسلح شکایت داشته و می گویند که وقتی به قلمرو ایران می رسند، آنها با ترس رانندگی می کنند.

روزانه حدود ۲۵۰ عراده لاری ها اجناسی را بین ایران و افغانستان انتقال می کنند.

محمد مرادی یکی از رانندگان لاری گفت، «اخاذی از لحظه ای آغاز می شود که ما وارد قلمرو ایران می شویم.»

وی گفت، «از هر سرباز ایرانی که ما در مسیر راه عبور می کنیم، ما را مجبور می سازد که پول بدهیم.»

لاری های افغان به تاریخ ۲حوت در گذرگاه مرزی اسلام قلعه در ولایت هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

لاری های افغان به تاریخ ۲حوت در گذرگاه مرزی اسلام قلعه در ولایت هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

مرادی گفت که پولیس ایران «بدون دلیل» لاری های آنها را متوقف کرده و پس از تلاشی آنها، «بهانه ای می آورند تا ما را مجبور سازند که پول بدهیم».

مرادی گفت، اگرچه رانندگان لاری های افغان در مورد اخاذی و آزار و اذیت به طور مکرر به مقامات ایرانی شکایت کرده اند، اما حکومت برای رسیدگی به این موضوع هیچ اقدامی را انجام نداده است.

شیر احمد حیدری یک راننده لاری افغان گفت، «هرچند که ما همیشه تمام اسناد قانونی را همراه خود داریم، پولیس ایران در هر قدم ما را متوقف کرده و ۵۰۰۰۰۰ الی ۱ میلیون ریال ایرانی (۱۲ الی ۲۴ دالر) را از ما می گیرند.»

وی افزود، «آنها حتی ما را تهدید می ‌کنند که اگر از پرداختن پول انکار کنیم، بالای ما شلیک خواهند کرد.»

وی شکایت کرد، «ما برای انتقال دادن اجناس از ایران ۶۰۰ دالر دریافت می کنیم، اما سربازان ایرانی از این مبلغ ۴۰۰ دالر را از ما می گیرند.»

حیدری گفت، پاسخ مقامات ایرانی به شکایات آنها این بود که: دیگر به ایران نیائید.

تهدیدات از دزدان مسلح

علاوه بر اخاذی توسط نیروهای ایرانی، دزدان مسلح نیز رانندگان افغان را در خاک ایران تهدید می کنند. بعضی از رانندگان در مورد حملات دزدان مسلح در نزدیکی پوسته های پولیس ایران و گرفتن پول و تیلیفون های موبایل آنها، شکایت دارند.

امید حیدری یک راننده لاری گفت، دزدان مسلح در داخل گمرکات ایران چاقوها و سایر سلاح ها را حمل می کنند و پول نقد و اموال رانندگان افغان را می دزدند.

حیدری گفت که وی پس از شکایات مکرر به پولیس و نگهبانان گمرک متوجه شد که پولیس در این دزدی ها شریک بوده اند.

وی گفت، دزدان مسلح در نزدیکی یک پوسته تلاشی در مشهد «چند روز قبل پوش لاری ام را پاره کردند و اجناس به ارزش بیش از ۱۰۰۰۰۰ افغانی [۱۱۱۵ دالر] را به سرقت بردند».

وی با افزودن اینکه وقتی وی به پولیس مراجعه کرد آنها بدون کمک کردن برایش گفتند که اگر وی می ترسد دیگر به ایران نیاید گفت، «آنها تیلیفون موبایل و مقداری پول را نیز از من گرفتند.»

آرش یکی دیگر از رانندگان لاری گفت که در داخل گمرکات ایران در گذشته دزدان چندین بار چراغ های موتر، بطری و سایر پرزه جات ضروری لاری اش را به سرقت برده اند.

وی پرسید، «اگر پولیس خودشان دخیل نباشند، چرا از دزدی آنها جلوگیری نمی کنند؟»

وی گفت، وی همیشه با ترس و پریشانی در ایران رانندگی می کند زیرا هر لحظه می ترسد که ممکن دزدان مسلح بالایش حمله کرده و وی را بکشند.

آرش افزود، «آنها با تهدید تفنگ ها و چاقوها پول ما را می گیرند و ما نمی توانیم کاری را انجام دهیم.»

در همین حال، برای رانندگان ایرانی ای که به افغانستان می روند، وضعیت بسیار بهتر است.

علی رضا بهشتی یک راننده لاری ایرانی گفت که وی با رانندگی به افغانستان احساس مصؤنیت می کند. وی گفت، «من ماهانه یک دفعه اجناس تجارتی را از مشهد به کابل حمل می کنم، نه دزدان جلوی مرا گرفته و نه کسی از من تقاضای پول غیرقانونی کرده است».

بهشتی گفت، «رانندگان درآمد بسیار کمی دارند. دزدیدن پول، تیلیفون موبایل و وسایل آنها یک کار غیرعادلانه و بزدلانه است.»

اخاذی توسط گمرکات ایران

نجیب الله کاکر یک واردکننده مواد غذایی در هرات گفت، کارمندان گمرکات ایران به بهانه اخذ مالیات از اجناس تجارتی افغانستان، از افغان ها پول اخاذی می کنند.

وی افزود، «حکومت ایران تعرفه های گمرکی مواد غذایی و سایر اجناس را دوبرابر ساخته است که این امر باعث افزایش قیمت ها در افغانستان شده است.»

وی افزود، «گمرکات ایران در مورد اجناس افغان، مشکلات زیادی را ایجاد می کنند و بهانه ای را پیدا می کنند تا آنها را به پرداخت پول بیشتر مجبور سازند. هر اداره ای که ما به آن مراجعه می کنیم، از ما پول می خواهد و بدون پول مدارک ما را پیش نمی برند.»

کاکر گفت، مقامات ایرانی همچنان لاری های حامل اجناس افغان را برای مدت بیشتر نگه می دارند تا بتوانند فیس های پارکینگ شبانه را از آنها بگیرند.

محمدولی حق دوست یک راننده افغان گفت که هر دفعه که وی وارد ایران می ‌شود، برای آزمایش کرونا حتی ۵ میلیون ریال ایرانی (۱۱۸ دالر) جریمه می شود، اما ایرانی ‌ها هیچ آزمایشی را بالایش انجام نمی ‌دهند.

وی افزود، «هرچند که وزن کردن لاری های خالی لازمی نیست، اما گمرکات ایران برای وزن کردن لاری های خالی از ما پول می گیرند.»

محمد ولی گفت، «از لحظه ای که ما وارد گمرکات ایران می شویم تا زمانی که از آن خارج می شویم، ۱۰ اداره مختلف از ما پول می گیرند. در بسیاری از ادارات آنها ما را مجبور می سازند تا پول بدهیم و اگر مخالفت کنیم، بدون دلیل اجناس ما را برای یک مدتی معطل می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر ایران و پاکستان (یگانه دو همسایه افغانستان که از ۴۰ سال تاکنون در امور افغانستان مستقیماً مداخله می کنند) هوشیار باشند، این دو کشور باید افغانستان را کاملاً از نقشه جهان محو کرده و تمام افغان ها را به طور سیستماتیک بکشند و هر اهمیتی را که افغانستان برایشان دارد، از آن خود بسازند. اما اگر در انجام دادن این کار مؤفق نشوند (چون این کار ممکن نیست حتی برای تمام کشورهای جهان)، افغان ها یک دهه بعد، یک قرن بعد، پنج قرن بعد و یا هزار سال بعد کشور خود را خواهند ساخت و یک بار دیگر به عظمت و شوکت دیرینه خود خواهند رسید، که آن وقت نسل های آینده پاکستان و ایران بالای آبا و اجداد خود نفرین خواهند فرستاد که چرا با افغان ها زیر نام همسایگی و برادری و مسلمانی اینقدر خیانت کردند... افغان ها آن وقت بیخ و بنیاد این دو کشور کثیف را از ریشه نابود خواهند کرد... افغان ها بسیار مردم احساساتی هستند، آنها نه احسان و نیکویی کسی را فراموش می کنند و نه خصومت و حسادت کسی را. داستان های این سوءاستفاده های پاکستان و ایران نسل به نسل سرایت خواهند کرد و حتی یک هزار سال بعد نیز افغان ها از این داستان ها آگاه خواهند بود و هر وقتی که افغان ها توانا شوند، دشمنان دیرینه خود (پاکستان و ایران) را هرگز فراموش نخواهند کرد.

پاسخ

گزارش جالبی است، اما عنوان آن یک مشکل کوچک دارد. ایران همیشه در قبال افغان ها خصومت داشته است. آن کشور طی بیست سال گذشته تحت حمایت حکومت در افغانستان کار می کرد. آن کشور روی تعصبات زبانی و مذهبی در افغانستان کار می کرد. از طرف دیگر، آن کشور سلاح ها و تجهیزات را برای مخالفین مسلح فراهم کرده است تا در افغانستان بجنگند، افغان ها را بکشند و زیربناهای افغانستان را تخریب کنند. به طور خلاصه، افغانستان در میان ایران و پاکستان دو همسایه ظالم واقع شده است.

پاسخ

افغان ها در هر جایی که باشند آسیب می بینند. اگر یک افغان قریه خود و یا کشور خود را به امید یک زندگی بهتر ترک می کند، وی هیجان زده خواهد بود و دلیل آن ویران شدن وطن خودش است. اگر کشور ما ساخته می شد و اگر جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحده واقعاً با ما دوست می بود، چرا باید افغان ها اینقدر تحقیر می شدند؟ در ایران و پاکستان، صدها هزار حکایات در مورد آزار اذیت، تحقیر و چپاول گزارش می شوند، اما من تعجب می کنم که چرا سلام تایمز در مورد بدرفتاری پاکستان با افغان ها چیزی نمی نویسد. ارتش پاکستان هر روز در خط فرضی دیورند، افغان ها را مورد لت و کوب قرار داده و آنها را توهین می کند. من هنوز حتی یک گزارش از سلام تایمز را ندیده ام که آن را تحت پوشش قرار داده و منتشر کند، و یا مسئله این است که رسانه های غربی آنچه را منتشر می کنند که به نفع خودشان باشد؟

پاسخ