امنیت

طالبان با پول های اخاذی شده از مردم سلاح های روسی خریداری میکنند

نوشتهء سلیمان

یک عضو طالبان به تاریخ ۲۷ سرطان مصروف تلاشی یک مسافر در حومه ولسوالی گردیز ولایت پکتیا است. جنگجویان در ساحات تحت کنترول طالبان در ولایت فراه گمرک های غیرقانونی افراز کرده اند و ماهانه تا ۳۰ ملیون افغانی (۴۳۲۵۳۰ دالر) جمع آوری می کنند.

یک عضو طالبان به تاریخ ۲۷ سرطان مصروف تلاشی یک مسافر در حومه ولسوالی گردیز ولایت پکتیا است. جنگجویان در ساحات تحت کنترول طالبان در ولایت فراه گمرک های غیرقانونی افراز کرده اند و ماهانه تا ۳۰ ملیون افغانی (۴۳۲۵۳۰ دالر) جمع آوری می کنند.

کابل -- مسؤولین محل می گویند که مقامات افغان برای مقابله با طرح تازه طالبان برای جمع آوری مالیه های غیرقانونی در گمرک های موقت که در ولسوالی پشت کوه ولایت فراه برپا کرده اند، آماده می شوند.

به گفته دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه این گمرک ها در ماه تا ۳۰ ملیون افغانی (۴۳۲۵۳۰ دالر)‌ عاید دارند که طالبان از آن برای خریداری اسلحه از روسیه و ایران استفاده می کنند.

او به سلام تایمز گفت:‌ «طالبان از چهار ماه به این طرف در ولسوالی پشت کوه گمرک ایجاد کرده اند.»

قانع گفت:‌‌ «مالیات که آنها دریافت می کنند عبارت می باشند از موتر های تیل ۸۰۰۰ افغانی (۱۱۵ دالر)، ازموتر های مواد خوراکی ۱۵۰۰۰ افغانی (۲۱۶ دالر)، از موتر های سیخ گول ۵۰۰۰ افغانی (۷۲ دالر) و از موتر های که مواد تعمیراتی را انتقال میدهند ۳۰۰۰ افغانی (۴۳ دالر) مالیه می گیرند.»

مقامات افغان می گویند که نیروهای امنیتی در حال آماده شدن برای پاسخ دهی به تلاش های اخاذی طالبان استند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع به سلام تایمز گفت: «طالبان در ولایت فراه گمرک ثابت ندارند. آنها تنها یگان بار در سرک ها هجوم می آوردند و برای مدت کوتاه به گذاشتن پوسته سیار از روش های مانند گذاشتن چند تایر موتر در وسط سرک اقدام می کنند.»

او گفت:‌‌ «وزارت دفاع به قول اردوی ۲۰۷ ظفر دستور داده است تا به زود ترین فرصت یک عملیات سرکوب طالبان را در ولایت فراه، مخصوصاً در مسیر های که آنها اخاذی میگیرند راه اندازی نماید.»

اقبال باهر، سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت فراه به تاریخ ۲۲ قوس به سلام تایمز گفت: «نیروهای پولیس و اردوی ملی [افغانستان] در صدد استند تا در چند روز آینده با راه اندازی عملیات نظامی، پوسته های را که طالبان به خاطر گرفتن مالیه ایجاد کرده اند نابود کنند.»

او افزود:‌ «بخشی از پلان نیروهای امنیتی برای مانع شدن طالبان از گرفتن مالیه و تامین امنیت سرک های عمومی که موتر های باربری رفت و آمد می کنند ... ایجاد پوسته های بیشتر امنیتی در این مسیرها می باشد.»

تمویل ماشین جنگی طالبان

یک تن از راننده گان که چند بار طالبان از او مالیه گرفته است گفت:‌‌ «طالبان تکت های اخذ مالیه را به تاپه و مارک امارت اسلامی طالبان [منقش]‌ ساخته اند.»

این راننده بدون گرفتن نام اش به سلام تایمز گفته است: «برای هر موتر بابری که از ساحه گمرک آنها عبور می کند یک تکت میدهند و از آنها پول میگیرند.»

مقامات محلی و باشندگان گفته اند که فریب گمرکی یکی از اخاذی های بسیار زیاد طالبان -- مانند مطالبه به جبر تحت عنوان عشر و زکات،‌ باجگیری و ترافیک مواد مخدر -- است که تشکیل دهنده بخش بزرگ از منابع عایدی طالبان می باشد.

آنها گفته اند که طالبان ماشین جنگی خود را از طریق همین کوشش ها فعال نگاه داشته است.

قانع گفت: «طالبان در ساحات زیر کنترول شان از هر دهقان سالانه ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ افغانی (۸۷ دالر تا ۱۷۳ دالر)‌ مالیه می گیرند. آنها در هر جمعه از دوکان های که در ولسوالی های خاک سفید و بکواه در مناطق زیر سلطه طالبان استند مالیه جمع آوری می کنند.»

جمیله امینی، یک عضو دیگر شورای ولایتی فراه به سلام تایمز گفت: «روزانه تا سه صد موتر که اموال تجارتی تاجران را انتقال میدهند از سوی طالب گمرک می شوند. تنها عواید گمرکی این گروه در یک ماه ۳۰ ملیون افغانی تخمین زده شده است.»

او گفت: «طالبان علاوه بر خریداری سلاح های مُدرن از محل پول های که بابت مالیه، باج گیری، قاچاق مواد مخدر و کمک های مالی ایران به دست می آورند ماشین جنگی شان را نیز توسط همین پول در ولایت فراه فعال نگهداشته اند.»

خریداری سلاح های مُدرن از روسیه

خانم امینی گفت که طالبان در ولایت فراه از محل پول مالیه و عشر و زکات سلاح های مُدرن خریداری کرده اند.

وی گفت: «آنها اسلحهء مُدرن را از کشورهای مانند روسیه، ایران و پاکستان خریداری می کنند.» وی افزود که به تاریخ ۲۳ قوس «طالبان در ولسوالی پشت کوه یک افسر پولیس را با استفاده از یک سلاح لایزری کشتند.»

داد الله قانع همچنان گفت: «طالبان اخیراً از سلاح های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند که قبلا نداشتند. غالباً در ولایت فراه طالبان از سلاح های روسی استفاده می کنند

وی گفت: «دو ماه پیش نیروهای امنیتی افغانستان در یک جنگ روبرو با طالبان [در فراه] یک سلاح لایزری را که مارک روسی داشت، بدست آورند.»

قانع گفت:‌ «استفادهء طالبان از اسلحهء ساخت روسیه نشان می دهد که روس ها تنها طالبان را [تسلیح] نکرده اند،‌ بلکه سخت افزارهای [پیشرفته] مانند اسلحهء مجهز به لایزر را هم فروخته اند.»

محمد سردار، باشنده شهر فراه به سلام تایمز گفت: «عایدات ملیونی طالبان دامنهء جنگ را از گذشته ها کرده بیشتر کرده است.»

او گفت:‌ «در زمستان ها با سرد شدن هوا معمولا جنگ و خشونت در این ولایت کم تر می گردید، امسال متاسفانه که با آمدن زمستان جنگ هم در مناطق مختلف فراه بیشتر شده است.»

سردار گفت:‌ «این افزایش جنگ باشنده های فراه را نگران آینده شان کرده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500