امنیت

مواد منفجره که در فراه به دست آمده است تازه‌ ترین کمک ایران به طالبان را نشان می دهد

گزارش از علی

یک تصویر بدون تاریخ کیسه های مملو از مواد منفجره را نشان می دهد که نیروهای افغان به تاریخ ۲۱ عقرب در ولایت فراه در نزدیکی مرز با ایران ضبط کردند. [بلال سروری/توییتر]

یک تصویر بدون تاریخ کیسه های مملو از مواد منفجره را نشان می دهد که نیروهای افغان به تاریخ ۲۱ عقرب در ولایت فراه در نزدیکی مرز با ایران ضبط کردند. [بلال سروری/توییتر]

کابل -- مقامات گفتند، نیروهای امنیتی افغان در ولایت فراه یک محموله بزرگی از مواد منفجره را که از ایران برای طالبان می آمد، ضبط کرده اند.

یک مقام امنیتی افغان که نخواست هوئتش افشا شود گفت، ۶۷ کیسه که هر کدام دارای ۲۰ کیلوگرام مواد منفجره بود، به طور قصدی در یک موترلاری که کچالو را انتقال می کرد پنهان شده بودند و قرار بود که به جنگجویان طالب ارسال شود.

این لاری از ایران وارد ولایت فراه شد و به تاریخ ۲۱ عقرب در گمرک ۷۸ میل ضبط شد. راننده دستگیر شده است.

این مقام گفت، جنگجویان از این مواد منفجره برای ساختن بمب های کنار جاده ای و همچنان انجام دادن حملات بزرگ استفاده می کنند.

به گفته یک مقام افغان، طالبان از این نوع مواد منفجره که ضبط شده است، برای ساختن بمب های کنار جاده ای و انجام دادن حملات بزرگ استفاده می کنند. [بلال سروری/توییتر]

به گفته یک مقام افغان، طالبان از این نوع مواد منفجره که ضبط شده است، برای ساختن بمب های کنار جاده ای و انجام دادن حملات بزرگ استفاده می کنند. [بلال سروری/توییتر]

دادالله قانع رئیس شورای ولایتی فراه گفت، اگر این مواد منفجره به طالبان می رسیدند، باعث حملات مرگباری می شدند.

وی گفت، «تمویل کردن و تجهیز کردن طالبان توسط رژیم ایران مسئله جدیدی نیست. ایران برای دستیابی به اهداف خود همیشه برای طالبان پشتیبانی نظامی و مالی را فراهم کرده است. طالبان تمام منابع خود را در فراه از حکومت ایران دریافت می کنند.»

قانع افزود، طالبان بدون حمایت نظامی و مالی ایرانتوانایی عملیات و جنگ علیه نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

مقامات امنیتی در ولایت فراه گزارش دادند که پس از آنکه آنان این مواد منفجره را ضبط کردند، طالبان به روز جمعه (۲۳ عقرب) بالای گمرک ۷۸ میل حمله کردند.

محب الله محب سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت به خبرنگاران گفت، چهار نفر از نیروهای امنیتی در حمله طالبان کشته شدند. سه جنگجویان طالب در حمله متقابل کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

قانع این حمله را به ضبط شدن مواد منفجره که از ایران آورده شده بودند مرتبط دانست و آن را یک اقدام انتقام جویی خواند.

سبوتاژ کردن روند صلح

به گفته تعدادی از فعالان جامعه مدنی، هدف پشتیبانی مالی و نظامی ایران از طالبان افزایش حملات و تضعیف روند صلح است.

عبدالرحیم وفا یک فعال جامعه مدنی در ولایت فراه گفت، «در حالیکه تلاش های بین المللی برای آغاز شدن روند صلح جریان دارند، تعدادی از کشورهای همسایه مانند ایران... تلاش می کنند تا این روند را سبوتاژ کنند. آنها از یک حکومت قوی و همهشمول در افغانستان می ترسند.»

وی گفت، «تهیه کردن سلاح و مواد منفجره برای طالبان توسط ایران و روسیه از چندین سال بدینسو ادامه دارد. این کشورها پشتیبانی خود را افزایش داده اند تا که طالبان به عوض رفتن به میز مذاکره، کشتن مردم ملکی و منسوبین امنیتی را افزایش داده و خشونت را شدت دهند.»

وفا گفت، رژیم های ایران و روسیه می خواهند که خشونت در افغانستان ادامه یابد زیرا آنها منافع خود را در جنگ می بینند. اگر صلح و ثبات حاکم شود، آنها نمی توانند در امور داخلی افغانستان دخالت کنند.

محمد حنیف یکتاپرست یک فعال جامعه مدنی در ولایت بادغیس گفت، رژیم ایران از ابتدا با روند صلح افغانستان مخالف بوده و از همه روش های ممکن برای مختل کردن آن استفاده کرده است تا نشان دهد که مذاکره کنندگان ایالات متحده شکست خورده اند.

وی گفت، «در حالیکه مذاکرات مستقیم صلح بین طالبان و حکومت افغانستان در راستای آغاز شدن است، رسیدن یک موتر مملو از مواد منفجره از ایران، به این معناست که این کشور به حمایت خود از طالبان ادامه می دهد.»

یکتاپرست هشدار داد، با این حال، جنگ مداوم در افغانستان و تقویت گروه های تروریستی شعله های آتش جنگ را به کشورهای همسایه به شمول ایران نیز خواهد برد.

وی گفت، تهران از حمایت خود از طالبان پشیمان خواهد شد.

پالیسی دورویی در برابر صلح

تحلیلگران امور سیاسی می گویند، مذاکرات صلح بین الافغانی که از ۲۲ سنبله آغاز شده است، به دلیل پالیسی های دورویی برخی از ذیدخلان به شمول ایران، روسیه و چین متوقف شده است.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در ولایت هرات گفت، تعدادی از کشورهای همسایه به شمول ایران، منافع خود را در جنگ می بینند و از تمام منابع خود استفاده می کنند تا روند صلح را سبوتاژ کنند.

مقامات ایرانی همیشه به حکومت افغانستان گفته اند كه آنها از روند صلح حمایت می كنند و خواهان صلح و ثبات در افغانستان هستند، اما در حقیقت حکومت ایران خواهان صلح در افغانستان نیست و بنابر این به جای آن از طالبان حمایت می كند.

وی گفت، «پالیسی های دورویی کشورهای همسایه در قبال روند صلح افغانستان نشان دهنده نیت بد این کشورها است. اگر کشورهای همسایه مانند ایران، چین و روسیه که همنظر اند واقعاً صادق باشند و از طالبان حمایت نکنند، روند صلح حتماً نتیجه مثبتی خواهد داشت.»

وی گفت، «یكی از دلایل افزایش حملات طالبان ادامه کمک این كشورها... به طالبان است. سلاح های پیشرفته ای که طالبان در جنگ استفاده می کنند روسی و ایرانی اند

کامل گفت، جامعه جهانی باید طالبان را تحت فشار قرار دهد تا ارتباطات ناسالم خود را با سایر گروه های تروریستی و کشورهای حامی تروریزم قطع کنند.

احمد شاه فیضیان یک تحلیلگر روابط بین المللی در شهر هرات گفت، کسانی که از تروریزم حمایت می کنند، در کشتن افغان های بی گناه و منسوبین امنیتی افغان نقش مستقیمی دارند.

وی گفت، «برخی از کشورها مانند ایران، چین و پاکستان ظاهراً خود را دوستان افغانستان می نامند، اما در حقیقت آنها دشمنان واقعی این کشور هستند. این کشورها تمام منابع نظامی و مالی برای طالبان فراهم می کنند تا که این گروه بتواند هر جنایتی را که بخواهد انجام دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما به ندرت چنین خبر را از تلویزیون های مشهور جهانی که در کابل فعالیت می کنند بدست می آورید. چرا؟ آنها در افغانستان به خاطر منافع ایران لابی گری می کنند. آنها توسط دو گروه اداره می شوند: ۱. حلقه ایرانی مقیم در خارج؛ که شدیداً فرهنگ ایرانی، تاریخ منطقه و جهان را از یک شونیزم گسترده نژاد پرستانه ایرانی/فارس ترویج می کند. ۲. حلقه مقیم در ایران، شدیداً تفسیر صفوی دین را ترویج می کند. اگر در اینجا رسانه ها وجود داشته باشند، صرف چند رسانه های خبری هستند که به طور مستقل فعالیت می کنند. سلام تایمز در صدر این لست قرار دارد. تشکر! ضمناً "a" سوم در "Salaam" نیاز نیست. این با همه احترام که به شما دارم، کودکانه است. شما مثل یک مبتدی نو، Baghlaan، Badakhshaan، Afghaan، ... مینویسید، اما وقتیکه شما پیشرفت می کنید به "a" اضافی نیاز ندارید. شما می توانید یک "a" طولانی را از یک "a" کوتاه تفکیک کنید. این ۳۰۰ سال قبل بود که غربی ها Islaam,، Salaam، Allaah، Afghaan، Afghaun می نوشتند و Sid/Syd/Syed/Sayed را به جای Sayyed ، و deen (din)، Nasir (Naser)، Naseer (Nasir) می نوشتند، .. 'Salaam' با ‘a’ سوم غیر ضروری زیبایی خود را از دست میدهد. این مثل یک لب بالایی بزرگ شده است. اما چون شما از احساس گپ می زنید؛ شما از سیاست ساکت کننده ایران/ فارس پیروی نمی کنید. من دوست دارم بالای شما اعتماد کنم. ۶۰۵۶۸

پاسخ

ایران با افغانستان دشمنی عمیق دارد و آنها نمیخواهد که در کشور ما صلح بیاید. امریکا باید به ایران هشدار دهد تا دست از منافقت اش بکشد.

پاسخ

ده ها موتر لاری مملو از مواد منفجره از پاکستان آمده اند و آنها حتی در دروازه طورخم دستگیر شدند. آیا امریکا به خاطر آن به پاکستان چیزی گفت؟ تروریست ها در داخل پایگاه های ارتش پاکستان آموزش می بینند و سپس به خاطر کشتن مردم ملکی، سربازان و مربیان خارجی اردوی ملی افغان به افغانستان فرستاده می شوند. آیا امریکا به خاطر آن به پاکستان چیزی گفت؟ آنها اسامه را به مدت شش سال در پهلوی پایگاه نظامی خود نگه داشتند. آیا امریکا به خاطر آن به پاکستان چیزی گفت؟ آنها رهبران طالبان بشمول هبت الله آخوندزاده را در شهرهای کویته و پیشاور مستقر کرده اند. آیا امریکا به خاطر آن به پاکستان چیزی گفت؟ لطفاً نمک را به زخم های افغانها نپاشید. ایران و پاکستان هر دو دشمن ما هستند. اگر امریكا واقعاً با افغانها صادق است، آنها باید سلاح های قوی را به افغانستان بدهند تا بوسیله آن بتوانند هم ایران و هم پاكستان را بزند. یقیناً امریکا آنها را نابود نمی کند. اما افغانها انتقام چهار دهه بدبختی خود را خواهند گرفت و جهان را از شر هر دو کشور تروریستی (پاکستان و ایران) نجات خواهند داد.

پاسخ

همه ای اینها دروغ است. ایران دشمن طالبان است، ایران از آمدن دوباره طالبان می ترسد و مقامات ایرانی قبلاً نگرانی شان را ابراز کرده اند.

پاسخ

مرگ بر ایران! این کشور قاتل هزار ها تن در افغانستان می باشد. همین مواد انفجاری که ایران به افغانستان روان می کند باعث قتل مردم بیگناه در افغانستان می شود. حکومت افغانستان باید فوراً روابط دیپلوماتیک اش را با ایرن قطع نماید و از حکومت این کشور به خاطر مداخله در امور داخلی افغانستان باز خواست نماید. زیرا اگر از ایران به خاطر فرستادن مواد منفجره بازخواست نشود در آینده تهید بزرگتر را به افغانستان متوجه می سازد.

پاسخ

حکومت ایران در این بیست سال گذشته با طالبان و سایر گروه های که بر علیه امریکا و حکومت افغانستان می جنگیدند میلیون ها دالر کمک کرد. این بار اول نیست که مواد منجره و سلاحهای مربوط ایران با طالبان کشف و ظبط گردیده است. در چندین عملیات های که از سوی نیرو های دفاعی و امنیتی افغان در مناطق طالبان راه اندازی گردیده سلاحهای ساخت ایران بدست آمده اند. این مداخله سریع ایران است اما مردم ما هر روز پشت پاکستان را گرفته که یگانه کشور که در امور داخلی ما مداخله می کند پاکستان است. ایران دو چند خطرناکتر است به افغانستان نسبت به پاکستان. به یاد داشته باشید که پس از صلح با طالبان ایران فاطمیون را مستقیماً در جنگ دافغانستان دخیل خواهد ساخت و نظام آینده افغانستان را تهدید خواهد کرد. اگر طالبان بر سر قدرت برسد شاید ایران بگوید که طالبان حقوق شعیه های را نقض کرده اند و ما از حقوق شعیه ها در افغانستان دفاع می کنیم.

پاسخ

لطفاً هر روز موضوعات خود را تازه کنید تا اینکه بتوانید خواننده بیشتری را جلب کنید.

پاسخ