امنیت

یک مقام ایرانی روابط تهران با طالبان و مخالفت با روند صلح را دوباره تائید کرد

گزارش از علی

در تصویر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران دیده می شود که، به تاریخ ۶ اسد ۱۳۹۸ در ویانا اتریش با رسانه ها صحبت می کند. اظهارات اخیر وی در این ماه باعث بروز نفرت در افغانستان شده است. [الیکس هالادا/ای اف پی]

در تصویر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران دیده می شود که، به تاریخ ۶ اسد ۱۳۹۸ در ویانا اتریش با رسانه ها صحبت می کند. اظهارات اخیر وی در این ماه باعث بروز نفرت در افغانستان شده است. [الیکس هالادا/ای اف پی]

کابل -- یک مقام ایرانی اعتراف کرد که تهران با طالبان برای بی ثبات کردن افغانستان همکاری می کند، که تلاش های رژیم برای خدشه دار ساختن روند صلح را دوباره تائید می کند، و خشم افغانان را برانگیخته است.‌

عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ایران در مصاحبه ای با طلوع نیوز که به تاریخ ۲۹ سرطان پخش شد گفت، «ما با طالبان ارتباطات داریم و آنها از ایران بازدید كردند، جایی كه با آنها جلساتی برگزار كردیم.»

وی افزود، ما برای چند سال با گروه های مختلف به شمول طالبان ارتباطات داشتیم و نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف با آنها در میان گذاشتیم.

وی تائید كرد، حکومت وی طرفدار روند صلح افغانستان نیست.

در این تصویر دیده می شود که، زندانیان طالب پس از آزادی به تاریخ ۶ جوزا از زندان بگرام در ولایت پروان، به عنوان بخشی از توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، در داخل یک وسیله نقلیه نشسته اند. یک مقام ایرانی به تاریخ ۲۹ سرطان روابط تهران با این جنگجویان و مخالفت آن با توافقنامه صلح را تائید کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، زندانیان طالب پس از آزادی به تاریخ ۶ جوزا از زندان بگرام در ولایت پروان، به عنوان بخشی از توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، در داخل یک وسیله نقلیه نشسته اند. یک مقام ایرانی به تاریخ ۲۹ سرطان روابط تهران با این جنگجویان و مخالفت آن با توافقنامه صلح را تائید کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی گفت، «ما هیچ خوبی در تلاش های ایالات متحده برای صلح افغانستان نمی بینیم، و هیچ علاقه ای نداریم که در آن دخیل باشیم.»

وی افزود، «این از هیچ کسی پنهان نیست که حکومت ایران با طالبان در تماس بوده است، و ما طی چندین سال با آنها جلساتی برگزار کرده ایم.»

نامبرده گفت، «بعضی از اعضای گروه طالبان مرتباً به ایران می روند که در آنجا ما با آنها ملاقات می کنیم. یک دفعه نماینده طالبان به ایران سفر کرد و من خودم با او ملاقات کردم. یک نماینده دیگر طالبان نیز وجود داشت که آمد و با [محمد] جواد ظریف وزیر خارجه، ملاقات کرد.»

دخالت آشکار

اعتراف رسمی تهران از روابط طولانی مدت خود با طالبان و مخالفت این کشور با روند صلح باعث نفرت فعالان و افغان های عادی شد.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «این یک تخلف روابط دیپلوماتیک و قوانین بین المللی است که حکومت ایران چند سال با طالبان ارتباط داشته است بدون آنکه حکومت افغان درمورد آنها چیزی بداند.»

وی گفت، «حکومت ایران تلاش می کند تا تأثیر خود بر طالبان را حفظ کند تا بتواند در هنگام تبدیل شدن طالبان به بخشی از [نظام] سیاسی، از آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. ایران می خواهد اهداف خود را از طریق آنها در داخل حکومت افغانستان دنبال کند.»

حسن حکیمی، یک فعال جامعه مدنی ولایت غور گفت، رژیم ایران سالها تلاش کرده است تا بر مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنان تصمیم گیری حکومت در افغانستان تأثیر داشته باشد.

وی افزود، «حمایت ایران از طالبان نشان دهنده مداخله آشکار این کشور در افغانستان است. ما اعضای بسیاری از گروه طالبان را می شناسیم که همیشه به ایران سفر می کنند و آنها با حکومت ایران پیوند دارند.»

حکیمی گفت، «بیشتر خواسته های طالبان که در مذاکرات صلح با ایالات متحده مطرح شدند، خواسته های ایران و روسیه اند. آنها می خواهند تمام نیروهای بین المللی افغانستان را ترک كنند تا بتوانند در آنجا فعالیت كنند.»

مدتهاستکه ایالات متحده تهران را متهم به حمایت از طالبان می کند.

در ماه جدی، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفت كه این رژیم به دنبال تضعیف تلاش های صلح در افغانستان است.

پومپئو در یک کنفرانس خبری در واشینگتن اظهار داشت، «ایران از پیوستن به اجماع منطقه ای و بین المللی برای صلح امتناع ورزیده است و در حقیقت اکنون با ادامه دادن تلاش های طویل مدت خویش در سطح جهانی، برای حمایت کردن از گروه های جنگجوی در آنجا، به طور جدی برای تضعیف روند صلح تلاش می کند.»

هر دو طالبان و مقامات ایرانی در میزان سال گذشته علناً در یک مجمع امنیتی در هرات اعتراف کردند که این گروه جنگجوی از رژیم ایران حمایت دریافت می کند.

طولانی شدن بی ثباتی و حمایت از جنگ

فعالان جامعه مدنی و باشندگان هرات می گویند، تهران با پشتیبانی از گروه های تروریستی مستقیماً در بیشتر حوادث ناآرامی و خشونت در حوزه غرب افغانستان دخیل است.

آرش بشریار، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «حکومت ایران همواره در افغانستان دخالت کرده است تا جنگ و ویرانی را را طولانی سازد، و هرگز نمی خواهد که جنگ پایان یابد یا صلح به افغانستان بیاید.»

وی گفت، «طالبان و ایالات متحده پس از سالها انتظار به توافق رسیده اند و فرصتی برای صلح و پایان دادن به جنگ ایجاد کرده اند، اما حکومت ایران سعی دارد این توافقنامه را به دلیل دشمنی با ایالات متحده، مختل سازد.»

وی افزود، «حکومت ایران منافع خود را در جنگ و بی ثباتی در افغانستان می بیند؛ بنا براین، از صلح و پایان جنگ می ترسد. وقتی افغانستان به صلح نزدیکتر شود، ایران دخالت خود را در این کشور افزایش می دهد.»

بشریار افزود، گروه های تروریستی که از ایران پشتیبانی دریافت می کنند، در حوزه غرب بسیار فعال هستند و در تلاش اند تا ناآرامی ها و فعالیت های تروریستی را تشدید کنند.

محمد ولی حسن زاده، یک باشنده شهر هرات و محصل در پوهنتون هرات گفت، رژیم ایران طی ۴۰ سال گذشته با حکومت های افغانستان مخالفت کرده است و از هر فرصتی برای تضعیف دولت افغانستان استفاده کرده است.

وی گفت، «ایران هرگز خواهان یک حکومت قدرتمند و صلح در افغانستان نیست، زیرا اگر افغانستان صلح آمیز باشد، بندهای برق آبی ساخته خواهند شد و صنعت و تولید شکوفا می شود. دیگر نیازی به محصولات ایرانی در افغانستان نخواهد بود.»

وی افزود، «حکومت ایران تمام تلاش خود را برای بی ثبات سازی افغانستان انجام می دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هم سایگان نا اهل کشور مان همیشه کوشش کردن که کشور مان در جنگ بماند چونکه منافع خوده از جنگ بهتر میبرند لعنت خدا براین هم سایگان نا اهل

پاسخ

لطفا فیلم مصاحبه را خودتان ببینید و فریب وارونه‌گویی‌های این مقاله را نخورید.

پاسخ

نفوذ ایران هیچگاه برای افغانستان خوب نبوده و نمی باشد. در پهلوی این که ایران گروه های جنگی را در افغانستان حمایت می کنند، در تحمیل کردن فرهنگ این کشور در افغانستان بسیار زیاد کوشش کرده است. دهها رسانه ها در افغانستان از ایران آب می خورد و بر ای نفود ایران در افغانستان کار می کنند. دولت افغانستان باید جلو نفوذ ایران را در افغانستان بگیرد و جواسس این کشور را در افغانستان شناسایی کرده به پنجه قانون بسپارند.

پاسخ

کاملا دقیق

پاسخ

شما چگونه سوالی را پرسیده اید؟ منظور تان از گفتن این (آیا نفوذ ایران برای افغانستان خوب است) چه است؟ هیچ کس نفوذ سایر کشورها را در کشورش نمی خواهد، پس نفوذ برای چه خوب است؟ ایران و پاکستان هر دو دشمن افغانستان هستند، به خصوص پاکستان دشمن سرسخت افغانستان است.

پاسخ

بیایید همه ای ما پشت از این نگردیم که طالبان با کی ارتباط دارند. طالبان هم خود را یک دولت می نامند و آنها مجبور هستند که با کشور های منطقه روابط داشته باشند. حکومت افغانستان هم با بیش از صد کشور جهان ورابط دارند، ضرور نیست که طالبان بخیزیند و بگویند که حکومت افغانستان با صد کشور ارتباط دارند. اگر ۵۰ فیصد از خاک افغانستان در کنترول حکومت افغانستان است، متباقی ۵۰ خاک افغانستان در دست طالبان است و ساحات که تحت حاکمیت طالبان است، در آنجام دزدی، رشوه، فساد، ظلم و بی عداتی اصلاً وجود ندارد. طالبان یک واقعیت عینی جامعه ماست. حکومت طالبان نسبت به حکومت افغانستان به مراتب خوبتر است. از این جهت بهتر است که به یک راه حل سیاسی فکر کنیم تا یک راه حل نظامی. بیاید همه ای ما کار کنیم که گفتگو های صلح با طالبان نتیجه بدهد تا اینکه یک صلح پایدار را در کشورعزیز خود به آرمغان بیاوریم.

پاسخ

ای کاش ما افغان ها بهمون شعور میرسیدیم که دیگر خانه خوده توسط اجنبی ها ویران نکنیم
ای کاش ای کاش

پاسخ