امنیت

پمپیو: ایران پروسه صلح افغان را تضعیف می کند

سلام تایمز

در تصویر، مایک پمپیو وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۱۷ جدی در یک کنفرانس خبری در واشینگتن سخنرانی می کند. [اندریو کبلرو رینالدز/ ای اف پی]

در تصویر، مایک پمپیو وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۱۷ جدی در یک کنفرانس خبری در واشینگتن سخنرانی می کند. [اندریو کبلرو رینالدز/ ای اف پی]

واشینگتن -- مایک پمپیو وزیر خارجه ایالات متحده به روز سه شنبه (۱۷ جدی) تهران را متهم ساخت که این کشور بخاطر تضعیف تلاش های صلح در افغانستان کار می کند.

اظهارات پمپیو چند روز پس از آن صورت گرفت که یک طیاره بدون سرنشین ایالات متحده جنرال قاسم سلیمانی، قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد به قتل رساند.

وی در یک کنفرانس خبری در واشینگتن گفت، «در افغانستان یک جنبه جنگ وجود داشت که سزاوار توجه بیشتر است و آن دخالت جمهوری اسلامی ایران است.»

پمپیو افزود، «ایران از پیوستن به اجماع منطقوی و بین المللی برای صلح افغانستان امتناع ورزیده است و در حقیقت ایران با تلاش های جهانی دیرینه اش برای حمایت کردن از گروه جنگجو در افغانستان امروز به گونه فعالانه برای ضعیف کردن روند صلح آن کشور کار می‌کند.»

وی گفت، «اکثر مردم در مورد شبکه های نیابتی ایران در جهان عرب میدانند، اما این رژیم همچنان یک رابطه با طالبان دارد. دخیل بودن طالبان در کارهای کثیف ایران تنها پروسه صلح افغانستان را صدمه خواهد زد.»

این بار اول نیست که ایالات متحده رژیم ایران را متهم کرده است که با جنگجویان کار می کند تا افغانستان را بی ثبات بسازد.

یک گزارش اداره استخبارات دفاعی ایالات متحده در ماه عقرب شواهد بیشتر را افشا ساخت که تهران از لحاظ نظامی، لوجستیکی و مالی از طالبان در افغانستان پشتیبانی می کند.

به اساس این گزارش که به تاریخ ۲۹ عقرب منتشر شد، «رابطه ایران باطالبان در طی سالهای گذشته تکامل تدریجی کرده است.»

اعتراف مردم مبنی بر پشتیبانی ایران از طالبان

طالبان و مقامات ایرانی بطور آشکار در یک مجمع امنیتی در ماه میزان گذشته در شهر هرات پذیرفتند که این گروه جنگجو از رژیم ایران حمایت دریافت می کند.

ملا معتصم آغا جان، وزیر مالیه در زمان رژیم طالبان (۱۳۷۵-۱۳۸۰) و نماینده اسبق سیاسی شورای کوئیته طالبان در یک مجمع امنیتی هرات که به تاریخ ۲۷ - ۲۸ میزان در شهر هرات برگزار شده بود گفت، «من تائید می کنم که ایران، روسیه و پاکستان از طالبان حمایت می کند.»

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص ایالات متحده برای مصالحه افغانستان ماه گذشته از یک توقف در گفتگوهای از سرگرفته شده صلح، پس از آنکه این گروه جنگجو مسئولیت حمله ۲۰ قوس نزدیک میدان هوایی بگرام را برعهده گرفت که در آن دست کم دو فرد ملکی افغان بشمول یک زن کشته شدند و ۷۳ تن دیگر زخم برداشتند، با طالبان خبر داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران نه تنها در این روز ها بلکه طی دو دهه گذشته کوشیده است که طالبان را برعلیه حکومت افغانستان و عساکر امریکایی تشویق و حمایت بکند. و طالبان را نمی گذارند که به پروسه صلح بپیوندند. در سال های گذشته ما شواهد بسیار زیادی داشتیم که ایران به طالبان اصلحه می فرستد. من خودم شاهد هستم که در غرب کشور مقامات نظامی افغان سلاحها را به رسانه ها نشان دادند که بر آن نام اسلامی ایران نوشته شده بود. ایران و پاکستان دو دشمن دیرینه افغانستان است. این دو کشور هیچاهی نمیخواهند که در افغانستان یک حکومت مقتدر وجود داشته باشد. آنها نمیخواهند که امریکا با حکومت افغانستان در راستای امنیت و پیشرفت و ترقی این کشور کار کند. آنها میخواهند که هر چه عاجل امریکا از این کشور براید و طالبان به اریکه قدرت برسند. آنها نمیخواهند که مثل اشرف غنی یک شخص تحصیل کرده در راس حکومت افغانستان باشد تا به افغانستان بند برق بسازد، تا آب این کشور را که به ایران و پاکستان می ریرز مهار بسازد. چند سال پیش شما دیدید که رئیس جمهور ایران حسن روحانی به صراحت گفت که ما در مقابل ساختن بند های افغانستان بی تفاوت مانده نمی توانیم چون این کار باعث خشک سالی در آن کشور شده است. و این اشرف غنی بود که ۸۰ فیصد واردات پاکستان را از افغانستان بند ساخت، اقتصاد پاکستان را به صرف رساند. افغانستان را از احتیاج پاکستان رها ساخت. اشرف غنی به این کشور کار می کند، اشرف غنی تلاش دارد که حکومت نیرومند در افغانستان بوجود بیاید. یک حکومت نیرومند می تواند دست پاکستان و همچنان ایرا را از مداخلات در افغانستان قطع بسازد. اگر اشرف غنی به قدرت رسید، برای پنج سال آینده افغانستان را کاملاً خود کفا می سازد، وقتیکه افغانستان خود کفا شد خود بخود امنیت میاید.

پاسخ