امنیت

طالبان و مقامات ایرانی اعتراف كردند كه تهران از جنگجویی در افغانستان حمایت می كند

گزارش از عمر

یک مقام طالبان و یک مقام ارشد ایرانی، در یک مجمع امنیتی در ولایت هرات به طور علنی اعتراف کردند که رژیم ایران از این گروه جنگجوی پشتیبانی می کند. [عمر]

هرات -- طالبان و مقامات ایرانی به طور علنی در یک مجمع امنیتی در هرات اعتراف کردند که این گروه جنگجوی از رژیم ایران حمایت دریافت می کند.

مقامات طالبان در گفتگوی امنیتی هرات كه از تاریخ ۲۶ تا ۲۷ میزان در شهر هرات برگزار شده بود گفتند، روسیه و پاكستان نیز از این جنگجویان حمایت می كنند.

هشتمین دور این گفتگوها سیاستمداران، تحلیلگران سیاسی و مقامات ۱۸ کشور و پنج نهاد بین المللی را گرد هم آورده است. شرکت کننده گان، که شامل نمایندگانی از ایالات متحده، پاکستان، چین و هند بودند، در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کردند.

ملا معتصم آغا جان، وزیر مالیه در دوران رژیم طالبان (۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰) و نماینده سیاسی سابق شورای کویته طالبان گفت، «من تائید می کنم که ایران، روسیه و پاکستان از طالبان حمایت می کنند.»

جنگجویان طالب مجهز به لباس نظامی و سلاح خارجی را می توان در این تصویر که در ماه ثور بر تلگرام منتشر شده است، در حال تمرینات انداخت مشاهده کرد. [آرشیف]

جنگجویان طالب مجهز به لباس نظامی و سلاح خارجی را می توان در این تصویر که در ماه ثور بر تلگرام منتشر شده است، در حال تمرینات انداخت مشاهده کرد. [آرشیف]

در تصویر، ملا معتصم آغا جان، وزیر مالیه افغانستان در سالهای طالبان مشاهده می شود که، به تاریخ ۲۶ میزان در هشتمین دور گفتگوی امنیتی هرات در شهر هرات صحبت می کند. [گفتگوی امنیتی هرات/فیسبوک]

در تصویر، ملا معتصم آغا جان، وزیر مالیه افغانستان در سالهای طالبان مشاهده می شود که، به تاریخ ۲۶ میزان در هشتمین دور گفتگوی امنیتی هرات در شهر هرات صحبت می کند. [گفتگوی امنیتی هرات/فیسبوک]

وی گفت، «ایران نگران است كه داعش در افغانستان حمایت می شود، و روسیه به گسترش فعالیت های داعش به عنوان یک تهدید برای خود نگاه می كند.»

سید رسول موسوی، معاون وزیر امور خارجه ایران که نماینده حکومت خود در نشست هرات بود، حمایت خود را از طالبان انکار نکرد.

وی در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت، «آنها [سخنرانان قبلی آن روز] در این جلسه گفتند که ایران به طالبان کمک می کند، با آنها رابطه دارد یا هر چیز دیگری. می خواهم بگویم که طالبان نیز همسایگان ما هستند و ما باید با همسایگان خود زندگی کنیم.»

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی، در این کنفرانس گفت، افغانستان از یک بازی قدرت توسط تهران و مسکو رنج می برد.

اسپنتا گفت، «جنگ استخباراتی و نیابتی در افغانستان ادامه دارد. ایران و روسیه به دلیل دشمنی با ایالات متحده سعی در تشدید این جنگ دارند. آنها جنگ های نیابتی خود را از طریق طالبان و گروه های دیگر انجام می دهند.»

وی افزود، «جنگ طالبان جهاد نیست، اما آنها از نام جهاد سوء استفاده می کنند تا قتل عام ها و جنایات خود را پنهان کنند. این یک جهاد دروغین است که دیموکراسی را سرکوب می کند.»

«طالبان در این جنگ از اسلام به عنوان سلاح استفاده می کنند.»

«فرصت بهتری برای مذاکرات»

با تائید حمایت رژیم ایران از طالبان، مقامات سایر کشورها خواستار از سرگیری مذاکرات صلح شدند.

رولند کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در این نشست گفت، «من معتقدم که مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان متوقف شدند و به طور کامل لغو نشده اند. ایالات متحده و طالبان باید با این گفتگوها پیش بروند و به نتیجه ای برسند.»

کوبیا گفت، اتحادیه اروپا امیدوار است که مذاکرات صلح از سر گرفته شود و آتش بس پدید آید.

وی افزود، «افغان ها و جامعه جهانی متوجه شده اند که این جنگ دردناک باید پایان یابد و فرصت بهتری برای مذاکرات وجود دارد. افغانستان تمام مقدمات را برای برقراری صلح آماده کرده است، و مردم افغان تشنه صلح هستند.»

کوبیا گفت، «صلح با طالبان باید اوضاع را بهبود ببخشد، و دستاوردهای مردم افغان در ۱۸ سال گذشته و یا ارزش های تاریخی افغانستان به عنوان هزینهٔ صلح قربانی نخواهند شد. به همین ترتیب، دیموکراسی که در نتیجه فداکاری های بسیاری در افغانستان حاصل شده است، نباید در مذاکرات صلح با طالبان به خطر بیفتد.»

کوبیا گفت، «اتحادیه اروپا از انکشاف در افغانستان حمایت خواهد کرد، اما ما نیز ارزش های خود را داریم و اگر امارت اسلامی [طالبان] بازگردد، پشتیبانی ما از افغانستان ممکن نخواهد بود.»

رابین رافل، معاون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و میانه، در این کنفرانس گفت، نقش ایالات متحده در مذاکرات صلح بر تسهیل مذاکرات بین الافغانی متمرکز بوده است.

وی با اشاره به نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان گفت، «مذاکرات صلح زلمی خلیلزاد با طالبان به معنای این نیست که ایالات متحده می خواهد تمام پروسه در غیاب افغان ها انجام شود، بلکه هدف این مذاکرات ایجاد فرصتی برای مذاکرات صلح بین الافغانی است.»

وی افزود، «طی مذاکرات صلح بین الافغانی درمورد موضوعات مختلف تصمیم گیری می شود، و ایالات متحده نقش تسهیل کننده و حامی را در این گفتگوها ایفا می کند و این امر در تصمیماتی که افغانها اتخاذ خواهند کرد دخالت نخواهد کرد.»

بختيار مصطفی يوف، رئیس انستيتوت برای مركز مطالعات استراتژيک و منطقه اي تحت رياست رئيس جمهور جمهوری ازبکستان گفت، «ما معتقد هستيم كه بعد از آغاز مذاكرات صلح بین الافغانی، بيشتر مسايل حل خواهد شد و شدت خشونت نيز كاهش خواهد یافت.»

وی گفت، «اگر افغان ها مایل باشند، ما آماده هستیم تا مذاکرات صلح مستقیم بین طالبان و حکومت افغان در ازبکستان برگزار کنیم.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در این نشست گفت، صلح در افغانستان نمی تواند از طریق مذاکرات در اسلام آباد، تهران، بیجینگ یا مسکو به وجود آید.

وی گفت، صلح تحمیل شده از خارج کشور، صلح واقعی نخواهد بود.

رحیمی افزود، «تاریخ افغان نشان می دهد که افغان ها بارها اختلافات داخلی خود را بدون مداخله بیگانگان حل کرده اند و آنها نیز توانایی پایان دادن به این جنگ را دارند و به صلح می رسند.»

وی گفت، «ما به کشورهای همسایه می گوئیم که بهتر است آنها در فکر استفاده از صلح افغان نباشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500