امنیت

صدها نفر در سراسر افغانستان در اعتراض به تلاش های روسیه برای مختل کردن روند صلح تظاهرات کردند

گزارش از عمر و هدایت الله

در این تصویر دیده می شود که، بیش از ۲۰۰ نفر از باشندگان ولایت هرات به شمول زنان به تاریخ ۲۳ سرطان ۱۳۹۹ در شهر هرات تظاهرات کردند تا نقش مخرب روسیه در افغانستان و حمایت آن از طالبان را محکوم کنند. [عمر]

هرات -- هفته گذشته صدها نفر از باشندگان و فعالان جامعه مدنی در ولایات هرات، بغلان و بدخشان تجمع کردند تا مداخلات مسکو در امور افغانستان و تلاش های آن برای مختل کردن روند صلح را محکوم کنند.

در یک اعتراض به روز دوشنبه (۲۳ سرطان) بیش از ۲۰۰ نفر از باشندگان شهر هرات به شمول جوانان و زنان شعارهای ضد روسیه را سر دادند.

این معترضین گفتند، رژیم روسیه با حمایت از گروه هایی مانند طالبان با تهیه اسلحه برای آنها، به دنبال بی ثبات كردن افغانستان و آسیب رساندن به روند صلح است.

فیروز احمد بهزاد، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات و یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی گفت، «ما مداخلات روسیه و حمایت آنها از طالبان را محکوم می کنیم.»

در تصویر دیده می شود که، معترضین به تاریخ ۲۳ سرطان در شهر هرات لوحه ای را در دست دارند که در آن نوشته است، «روسیه با تمویل و تجهیز طالبان در صدد بی ثبات کردن افغانستان است.» صدها نفر از معترضین برای محکوم کردن رژیم روسیه به دلیل مداخله این کشور در امور داخلی افغانستان، در سراسر کشور تظاهرات کردند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، معترضین به تاریخ ۲۳ سرطان در شهر هرات لوحه ای را در دست دارند که در آن نوشته است، «روسیه با تمویل و تجهیز طالبان در صدد بی ثبات کردن افغانستان است.» صدها نفر از معترضین برای محکوم کردن رژیم روسیه به دلیل مداخله این کشور در امور داخلی افغانستان، در سراسر کشور تظاهرات کردند. [عمر]

نیویارک تایمز در اواسط ماه سرطان گزارش داد که رژیم روسیه در سال گذشته برای حملات موفقانه بالای سربازان ائتلافی در افغانستان، به طور مخفیانه پاداش هایی را به طالبان پیشنهاد کرد. [سینتکام]

نیویارک تایمز در اواسط ماه سرطان گزارش داد که رژیم روسیه در سال گذشته برای حملات موفقانه بالای سربازان ائتلافی در افغانستان، به طور مخفیانه پاداش هایی را به طالبان پیشنهاد کرد. [سینتکام]

وی گفت، «ایالات متحده فرصتی برای مذاکرات بین الافغانی صلح را با هزینه زیادی ایجاد کرده است، اما روسیه بی شرمانه از طالبان حمایت می کند و در تلاش است تا روند صلح را مختل سازد تا خونریزی در افغانستان ادامه یابد.»

نیویارک تایمز به تاریخ ۶ سرطان گزارش داد، سال گذشته در میان مذاکرات صلح به رهبری ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ بین طالبان و حکومت افغان، رژیم روسیه برای حملات موفقانه بالای سربازان ائتلافی در افغانستان، پاداش های مخفیانه را پیشنهاد کرده بود.

بهزاد گفت، «ما از مداخلات مستقیم روسیه در کشور ما نگران هستیم و از جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد می خواهیم که از این مداخلات جلوگیری کنند.»

امید ایمان، یک باشنده شهر هرات گفت، پشتیبانی و سلاح های فراهم شده توسط رژیم های روسیه و همسایه ها برای طالبان، با این گروه جنگجوی کمک کرده است تا قدرتمند شود و این گروه را قادر می سازد تا هر روز به کشتن مردم ملکی بی گناه ادامه دهد.

وی افزود، «سالهاست که افغانستان به دلیل [مداخلات] روسیه و برخی از کشورهای همسایه در جنگ بوده است. با این اعتراضات، ما از این کشورها می خواهیم كه مداخلات در افغانستان را متوقف كنند.»

ایمان گفت، «سلاح ها و تجهیزاتی که در هر درگیری از طالبان بدست می آیند، در روسیه ساخته شده اند، که این نشان می دهد روسیه یکی از حامیان اصلی طالبان در منطقه است.»

به طور جداگانه، حدود ۵۰ نفر از باشندگان ولایت بغلان به تاریخ ۲۲ سرطان در اعتراض به مداخلات روسیه در امور داخلی افغانستان در پلخمری جمع شدند، و به خاطر طراحی جنگ و کند کردن مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت افغان، مسکو را مقصر دانستند.

عثمان شیرزی، یک فعال جامعه مدنی در ولایت بغلان، مسکو را به تمویل کردن و مسلح کردن طالبان متهم کرد. وی گفت، اگر مسکو از حمایت این شورشیان دست بردارد، افغان ها به صلح دائمی خواهند رسید.

شیرزی در این تجمع گفت، «اطلاعات ما نشان می دهد که طالبان به سلاح های پیشرفته و دوربین های شب-بین مجهز شده اند. چه کسی این تجهیزات را [برای طالبان] فراهم می کند؟ واضح است که این کار روسیه است.»

وی افزود، «روسیه و ایران نمی خواهند که بحران سیاسی در افغانستان خاتمه یابد زیرا این کشورها در جنگ نیابتی در افغانستان، منافع دارند.»

در یک اعتراض روز یکشنبه (۲۲ سرطان) در فیض آباد، بیش از ۲۰۰ نفر از باشندگان ولایت بدخشان، مسکو را به حمایت سیاسی و نظامی از گروه های تروریستی به ویژه طالبان، متهم کردند.

صبرالله ثاقب، رهبر کاروان صلح بدخشان و یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات به خبرنگاران گفت، حکومت با آزادکردن هزاران زندانی به طالبان پاسخ مثبت داد و اکنون طالبان هیچ بهانه ای برای ادامه جنگ ندارند.

ثاقب گفت، «ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهیم که کشورهای منطقه به ویژه روسیه و ایران را از مداخله کردن در روند صلح افغانستان، متوقف کند.»

تلاش ها برای مختل کردن روند صلح

ناظرین افغان می گویند، یکی از اهداف مسکو در حمایت از طالبان تضعیف توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان است.

آنها می گویند، این به دلیلی است که صلح و ثبات در افغانستان برخلاف اهداف رژیم روسیه است، و در نتیجه این کشور همچنان به تمویل کردن و مسلح کردن طالبان و سایر گروه های تروریستی ادامه می دهد.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، پس از آنکه ایالات متحده و طالبان توافقنامه صلح را در ماه حوت امضا کردند، حوادث خشونت آمیز و حملات تروریستی در افغانستان شدت گرفتند، این نشان می دهد که رژیم های مختلفی به شمول روسیه و ایران، در تلاش برای مختل کردن توافقنامه صلح بودجه و تسلیحات لازم را برای طالبان فراهم می کنند.

وی گفت، «روسیه می خواهد از ایالات متحده و ناتو در افغانستان انتقام بگیرد. در جریان حمله شوروی بر افغانستان، ایالات متحده در شکست اتحاد جماهیر شوروی نقش مهمی داشت زیرا از مردم افغانستان و مجاهدین حمایت می کرد.»

وی گفت، «كریملین نمی خواهد كه ایالات متحده بتواند جنگ افغانستان را به طور مسالمت آمیز خاتمه دهد یا راه را برای خروج مسؤلانه نیروهای خود هموار كند. حکومت روسیه فکر می کند که با ادامه پشتیبانی از طالبان، می تواند نیروهای ایالات متحده را در افغانستان شکست دهد.»

محمد ابراهیم حقجو، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات موافقت کرد که، مسکو گروه های ضد حکومت افغان را که در جنگ با ایالات متحده، ائتلاف بین المللی و نیروهای افغان درگیر هستند، مسلح و تمویل می کند.

وی افزود، «با اینکه مسکو برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان به طالبان پول می دهد، این نشان می دهد که روسیه و طالبان روابط نزدیک دارند و طالبان بیشتر سلاح ها و مهمات خود را از روسیه دریافت می کنند.»

وی گفت، اگر توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان به موفقیت برسد، مداخلات روسیه در افغانستان پایان می یابد.

حقجو گفت، چنین نتیجه ای برای کریملین قابل قبول نیست.

یک دشمن دیرینه

شماری از باشندگان هرات، به شمول کسانی که عزیزان خود را در جریان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی از دست داده اند، گفتند که آنها رژیم روسیه را وارث اتحاد جماهیر شوروی و بنابراین دشمن مردم افغانستان می دانند.

راضیه فایق، یک باشنده ولسوالی گذره در هرات گفت، «روسها به نادیده گرفتن جنایات فجیعی را که در افغانستان مرتکب شده اند ادامه می دهند،و این رژیم همچنان به دست داشتن در کشتن افغان های بی گناه ادامه می دهد.»

وی گفت، «ما افغان ها هرگز جنایات اتحاد جماهیر شوروی سابق را فراموش نخواهیم کرد. علائم جنایات شوروی هنوز هم در هر شهر و روستای افغانستان قابل مشاهده است

بهروز درانی، یک باشنده شهر هرات گفت، «به جای پشتیبانی از طالبان، روسیه باید جبران خساره جنایاتی که بیش از سه دهه پیش در افغانستان مرتکب شده بود، به افغان ها بپردازد.»

وی گفت، «یک یا حتی بیشتر اعضای هر خانواده افغان در جریان اشغال شوروی کشته یا زخمی شدند. افغان ها و تاریخ هرگز زخمی را که روسها در قلبشان بجا مانده است فراموش نخواهند کرد. حکومت روسیه دشمن دیرینه افغانستان است و روسیه هرگز برای رونق و پیشرفت افغانستان کاری نکرده است.»

سونیتا میرزاده، یکی از باشندگان شهر هرات گفت، مسکو به عنوان دلیل اصلی ادامه جنگ چهار دهه در افغانستان باقی مانده است.

وی گفت، «جنگ و ویرانی افغانستان با اشغال شوروی آغاز شد و هنوز هم ادامه دارند. اگر روس ها به افغانستان حمله نمی کردند، ما در افغانستان جنگ و خونریزی نمی داشتیم و افغان ها مانند اتباع کشورهای دیگر در صلح زندگی می کردند.»

وی گفت، مردم افغانستان هرگز روسیه را نخواهند بخشید و این کشور به عنوان یک دشمن دیرینه که شایسته نفرت افغان ها باشد، باقی خواهد ماند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افغانستان باهم متحد نیستند. این گروها جهت دفاع از مردم خود شعار میدهند در حالیکه همه شان وابسته به یک باند یا کشور هستند. از دیدگاه بنده هر گاه مردم مسلمان و شریف افغانستان از حق (قرآن و حدیث) پیروی کنند انگاه امریکا، غرب، شوروی ویا کشور های همسایه مداخله کرده نمی توانند. بناً مرگ به انانیکه قران و حدیث را نادیده میگیرند.

پاسخ

مرگ به روسیه و دست نشانده هایش.

پاسخ

مرگ به روسیه و پوتین خونخوار.

پاسخ

در این هیچ جای شکی نیست که روسیه و ایران شاید بخواهند که پروسه صلح افغانستان را تضعیف کند و انتقام شان ار از امریکا در افغانستان بگیرند، زیرا یک زمان امریکا از روسیه در افغانستان انتقام گرفت و مجاهدین را برعلیه حکومت وقت که از سوی روسیه حمایت می شد تجهیز و تمویل می کرد و اکنون روسیه شاید تلاش کند که طالبان را بر ضد حکومت دست نشانده امریکا تجهیز و تمویل نماید. اما این مربوط به امریکا می شود. اگر امریکا بخواهد میتواند از مداخله ای روسیه در افغانستان جلوگیر کند. امریکا باید بالای اعم حکومت افغانستان و گروه طالبان فشار وارد کند تا به صلح و ساختن یک حکومت مشترک تن دهند. امریکا باید از طالبان بخواهند که هرچه عاجل آتش بس را اعلان کنند و از اشرف غنی بخواهد که از قدرت کنار برود و آماده یک حکومت موقت شود. بنابر این تا زمانیکه آتش بس اعلان نشود و غنی از قدرت کنار نرود، جنگ و خونریزی در این کشور ادامه خواهد داشت و روسیه و کشور های دیگر به مداخلات شان در افغانستان ادامه خواهند داد و بلاخره باعث ناکامی توافقنامه ای صلح امریکا و طالبان خواهند شد.

پاسخ

مجله سلام تایمز گزارش های خوب و دقیق تحلیلی را منتشر می کند و لسان آن روان و مسلکی است. موضوعات سلام تایمز جالب است و مقالات بسیار دقیق را در مورد فریب های شیطانی ازهمسایگان زشت افغانستان به ویژه ایران و روسیه منتشر می کند. امیدوارم سلام تایمز مقالاتی را در مورد اعمال شیطانی ارتش و سازمان استخبارات تروریستی (آی اس آی) پاکستان که در افغانستان مرتکب می شود نیز بنویسد و توضیح دهید که چگونه این سازمان های لعنتی به تروریست ها در ایبت آباد، کویته، کراچی، راولپندی، پیشاور... پناهگاه های امن و آموزش را داده اند و سپس آنها را بخاطر کشتن افغانها به افغانستان ارسال می کنند. بهتر است سلام تایمز افغان ها را درباره فریب های ارتش و سازمان استخباراتی تروریستی مذکور همانگونه که در مورد فریب های رژیم های ملعون روسیه و ایران آنها را اطلاع می دهد، آگاه سازد. برای سلام تایمز آرزوی موفقیت بیشتر می کنم.

پاسخ